Määritelkääs kaato

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
escortcosworth
WRC
WRC
Viestit: 905
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Määritelkääs kaato

Viesti Kirjoittaja escortcosworth » 21.11.2004 09:54

doxal kirjoitti:Kautta vuosien ralleissa on aina näitä rytöpaikkoja, joissa sitten tapahtuu ulosajoja ja jopa kaatoja.
Jos ei itse ole sattunut paikalla olemaan niin kuuntelee mielellään sitten "paikan saldoa" joltain paikalla olleelta tai enemmän asiasta tietävältä.
Saldoa saa yleisesti tyyliin ulosajot+kaadot (esim. yhteensä 5, 2+3)
Tämä onkin sitten hauska juttu kun tapahtumien lukumäärän pysyessä samana ulosajojen ja kaatojen lukumäärä vaihtelee monasti kertojan mukaan.
Toki aina hommaan kuuluu jonkinlainen tapahtumien väritys, mutta ihmiset määrittelevät kaadon ja ulosajon usein erilailla.

Itse määrittelen homman suurinpiirtein näin:

Jos on kyseessä kaato täytyy auton jollain tavoin käydä katollaan eli siis pyörähtää vaaka-akselin kautta se 180 astetta jos oletetaan, että kyljelleen meno on 90 astetta.

Pari esimerkkiä tilanteista, joita EN laske kaadoiksi:

Ensimmäinen löytyy osoitteesta: http://www.majavapartio.net/videot4.php ja siitä tuo Hannu Kortesuon kullan värinen BMW.
Mielestäni ei ole kaato vaan lasken sen ulosajoksi.

Ja toinen video Timpan rallisivuilta: http://www.timpanrallisivut.com/ ja sieltä kohta videot 17.7. Kankaanpää Seutu-ralli HRT kohdalta. Ja Hietikon keltainen Escort. EI ole minun mielestäni määriteltävissä kaadoksi vaan ulosajoksi, tosin varsin vauhdikkaaksi sellaiseksi.

Kaadoksi määrittelen sitten siis jo sellaisen tilanteen kun auto kellahtaa katolleen vaikkei vauhtia olisi nimeksikään. Siitä eteenpäin kaikki on sitten jo kaatoja.

Toki joskus jotkut volttisarjat jättävät tulkinnan varaa...

Näin välikaudella kun tarvii välillä tehdä tikustakin asiaa tuli siis tämmöinen homma mieleen, mikä minua on askarruttanut joskus.

Asiantuntijat kommentoikaa!
Joo, en mäkään laske noita linkkejä kaadoiksi vaan ihan kyljelleen ajoksi!
Kaadoksi lasken kun auto menee puhtaasti katolleen eikä jää vajaaksi kyljelleen ajoksi!
http://www.rallizoom.net/

-Aina ei voi onnistua, ei edes joka kerta.-

Avatar
Cosworth
KV
KV
Viestit: 788
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Cosworth » 21.11.2004 11:51

Nimikinhän sen kertoo, eli lasken kaadoksi, kun auto kaatuu katolleen

Avatar
petepee
KV
KV
Viestit: 707
Liittynyt: 11.06.2004 00:00

Selällee

Viesti Kirjoittaja petepee » 21.11.2004 11:53

Tämä on nyt taas vähän arveluttava aihe,kun se päätyy siihen "mitä helvettiä niissä kaatuvissa autoissa on kattomista menkää romuttamolle kattomaan ruttuja"(tarkka lainaus Pohjola ralli 2004 joka seisautti veret siinä pakkasessa ihan just).Niiin ja joo se on sen katsojan vika,kun se kaatuu......


Nooo mutta ainakin pohojanmaan painipitäjässä on niin tiukat rajat että kyllä kattoon pitää jälki tulla ei se muuten ole voinut kaatua vaikka menis viidesti. :wink:

Avatar
JM
WRC
WRC
Viestit: 1413
Liittynyt: 09.02.2004 00:00
Paikkakunta: Nokia

Tampereella

Viesti Kirjoittaja JM » 21.11.2004 12:02

Jos lähdetään nyt vaikka siitä, että joskus sattuu tämmöisen tieltä poistumisen näkemään vaikka ihan tahtomattaan niin voihan sitä silloinkin määritellä...

Muistan joskus kuulleeni eräältä usein kisoja katsomassa olleelta herralta Tamperelaisen kaatomääritelmän joka meni suurin piirtein näin:
"eihän se oo mikään kaato jos ei autosta oo kaikki lasit paskana ja pyärät irti!"
Tässä kommentissa oli kyllä aika paljon pilkettä silmäkulmassa erään aika huiman volttisarjan jälkeen. (jäi 1 pyörä paikalleen ja 1 sivulasi takaa suurin piirtein ehjäksi.) :)

Avatar
epeli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 146
Liittynyt: 06.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja epeli » 21.11.2004 12:41

tet1991 kirjoitti:Nimikinhän sen kertoo, eli lasken kaadoksi, kun auto kaatuu katolleen
Olen samaa mieltä että nimihän sen jo kertoo.On sitte eri asia onko kaato raju vaiko pieni pyörähdys josta hyvällä tuurilla jatketaan eteenpäin.

Avatar
citikka1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 116
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Rauvanniemi
Viesti:

kaato

Viesti Kirjoittaja citikka1 » 21.11.2004 12:50

tossa 80 luvulla vieläkun autoissa pääsäääntöisesti oli kattokourut niin silloin ralliaktiivien keskuudessa luokittelimme kaadoksi jos tippalista otti maahan.
elikkä toi bemari hipoo rimaa mutta eskortti ei ole kaato :)

thn
Yleinen
Yleinen
Viestit: 193
Liittynyt: 07.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja thn » 21.11.2004 12:57

Kaadoista,kun puhutaan,niin siihen selkeä vastaus.Lainaan nyt erästä etelä-suomalaista vanhempaa "ammattikatsojaa":Kaato on sit vasta kaato,kun kaikki lasit ja pyörät on irti.Ja tämähän on totta,muut ovat vain pikku rönksyjä :roll:

GTE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 271
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GTE » 21.11.2004 13:13

Minullekkin on joskus "opetettu", että jos tippalista osuu maahan niin silloin se on kaato.

Avatar
JPeltsi
KV
KV
Viestit: 480
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPeltsi » 21.11.2004 16:08

Vaikea määritelmä... lasken kaadoksi sellaisen, jossa auton katto on jossain vaiheessa alaspäin.

sps1
KV
KV
Viestit: 754
Liittynyt: 10.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja sps1 » 21.11.2004 18:23

Eiköhän silloin ole tapahtunut kaato kun pää on lähempänä maata kuin jalat 8)
http://www.youtube.com/user/rallyfin?ob=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 21.11.2004 23:37

Kyllä itsekkin lasken kaadoksi vasta sitten kun auton katto on alaspäin.Tuo Hannun tilanne on mielestäni puhdas ulosajo, vaikkakin kattokouruun muutama lommo tulikin.Katto ei missään vaiheessa osoittanut maata kohden.
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
FSpec
B-junnu
B-junnu
Viestit: 45
Liittynyt: 06.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSpec » 22.11.2004 09:18

hyvä hyvä hyvä....

kyllä taas on pohtimisen aiheet...

Avatar
Kartanlukija
KV
KV
Viestit: 477
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Vaike määritellä kovin aukottomasti.

Viesti Kirjoittaja Kartanlukija » 22.11.2004 22:45

Tuo "tippalista ottaa maahan" määritys on aika hyvä. Jos auton kattopelti tai katon kulma koskee maahan, kai auto sillon on enemmän kaatunut, kuin pysynyt pyörillään?
Mitä jos kimpoaa ilmassa ympäri, ja tipahtaa pyörilleen? Tai vetää kunnon nokkaperät ilman että katto koskee maahan ?
Minusta tuo Hietikon pyöräytys oli melkein nokkaperä-kaato (huom. melkein ), hiukanniinkuin kärrynpyörätyylillä tempaistuna.

Ehdotan koulutettavaksi arvostelutuomareita tyyliin permantovoimistelu, taitoluistelu ja uimahyppy. Näitä koulutettuja "kaatotuomareita" sijoiteltaisiin kilpailureitille todennäköisiin "runkipaikkoihin" selostamaan esimerkiksi:
""Kilpailijapari 55, kaato maapenkasta korkealla pystykierteellä, ojanpenkalta kerien"".
""Kilpailija numero 20, ilmava kaksoissalkov, kuusenoksista taittaen"".
""Kilpailijapari 134, kaksois-slutsi, peräedellä laskuojaan roiskauttaen"".

Parempien juttujen puutteessa, ja niin edelleen :roll:
www.veku.net -autourheilukauppa netissä

Vastaa Viestiin