Mikä mäntä? / Escort 1600 Kent
- Kimi
- KV
- Viestit: 443
- Liittynyt: 06.07.2004 00:00
Mikä mäntä? / Escort 1600 Kent
Suorittaessani ruumiinavausta potilaalle 1600 Kent, totesin kuolinsyyksi sulaneen männän. Nyt pitäisi löytää koneeseen uudet männät mutta kun tietäisi mitkä siihen tulee. Eivät ole tasapäämäntiä vaan palotila sijaitsee männässä. Mitä mäntiä olette käyttäneet kyseisissä koneissa? Missä hintahaarukassa koko sarjan osalta liikutaan?
- rallitalli
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 29.09.2004 00:00
eniten AE
1.6 palotilamäntä, "vakio" kampiakseli, luokkaan alle 1600
- AE18649, std 1600c palotilamäntä
- AE20551 ??,std 1600cc ns Morgan GT mäntä, CR 10.5, siis se jota käytetään niissä epämukavissa urheiluautoissa viritetyllä moottorilla (numero saattaa heittää, ei viitsi repiä mottoreita auki)
Näillä Esko on menee rehellisesti alle 1600cc luokkaan.
Koittele 040-5656 899, hinta lienee edelleenkin 60-70e kpl.
"1700cc" kone AE +2.25 ylikokomäntä. Mutta alle 1600cc luokkaan otetaan 1500 preXF kampiakseli. Hintaluokka 70e kpl.
Ford ajoi 711M lohkolla (variantteineen) jopa 1850cc, nykyään saa lähes 2 litraisia, eli 87mm mäntä jne.
Takomäntien hinta on ylempänä. Neukkujen romutetuista lenstkoista ja englannin Accralitelta on käytetty näitä.
- AE18649, std 1600c palotilamäntä
- AE20551 ??,std 1600cc ns Morgan GT mäntä, CR 10.5, siis se jota käytetään niissä epämukavissa urheiluautoissa viritetyllä moottorilla (numero saattaa heittää, ei viitsi repiä mottoreita auki)
Näillä Esko on menee rehellisesti alle 1600cc luokkaan.
Koittele 040-5656 899, hinta lienee edelleenkin 60-70e kpl.
"1700cc" kone AE +2.25 ylikokomäntä. Mutta alle 1600cc luokkaan otetaan 1500 preXF kampiakseli. Hintaluokka 70e kpl.
Ford ajoi 711M lohkolla (variantteineen) jopa 1850cc, nykyään saa lähes 2 litraisia, eli 87mm mäntä jne.
Takomäntien hinta on ylempänä. Neukkujen romutetuista lenstkoista ja englannin Accralitelta on käytetty näitä.
- Mizka
- KV
- Viestit: 376
- Liittynyt: 14.09.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mikä mäntä? / Escort 1600 Kent
Muista sitten selvittää mistä tuo männän sulaminen on johtunut. Esim. halkeama imusarjassa/kaasarin laipassa, väärä pääsuutin yms.. Ei hirveesti hyötyy rakentaa konetta uudestaan jos siitä mukit/venttiilit sulaa uudestaan... 

- Kimi
- KV
- Viestit: 443
- Liittynyt: 06.07.2004 00:00
Löytyisköhän täältä sellaista fakiiria joka osaisi kuvien perusteella sanoa mitkä männät minulla on koneessa kiinni nyt? (Jos laitan kuvia nettiin). Soittivat juuri pajalta ja sanoivat, että mäntiä ei ole tehty 20 vuoteen eikä heillä ole tietoakaan mitkä ne on.
Samaa ihmetteli myös kaveri, joka sitten kasaa koneen.
Samaa ihmetteli myös kaveri, joka sitten kasaa koneen.
- Kimi
- KV
- Viestit: 443
- Liittynyt: 06.07.2004 00:00

Auttaako tuo ketään kertomaan minulle mistä mänästä on kyse?
Voin käydä nappaamassa myös irtonaisesta männästä kuvat.
Männässä on "halkeama" toisessa reunassa ja palotila ei ole yhtä iso kuin, esim.
Formula Fordin koneissa oli. Joku sanoi, että kyseessä on ihan standardi Cortinan mäntä.
Olen nyt yrittänyt saada Lautamäki Motorsportin herraa kiinni jos hänellä olisi mäntiä saatavilla mutta tahtoo olla vaikea saada kiinni.
Jeesatkaa hädässä olevaa.

- ChiefMechanic
- Viestit: 15
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Fordin männät
Kysessä on Escortin 1300 tai 1100 kenttiläisen palotilalliset vakiomännät sellaiseen moottoriin missä ei kannessa ole palotilaa. Palotilan korkeus männässä on eri molemmissa, joten kuvien perusteella ei voi päätellä kumpi mäntä on kysessä. Näistä männistä on myös olemassa LC ja HC versiot.(matalapaine ja korkeapaine)?
1300 GT:n mäntä taas on matala kuppi, koska kannessa on pieni palotila. Vanhemmissa Fordin moottoreissa käytettiin tasapäämäntää palotilan olessa kokonaan kannessa.
1600:ssa käytettiin myös samanlaista mäntää, mutta palotila männässä on leveämpi kuin 1100:ssa tai 1300:ssa.
Edellä mainittut tiedot ovat muistin varaisia.
1300 GT:n mäntä taas on matala kuppi, koska kannessa on pieni palotila. Vanhemmissa Fordin moottoreissa käytettiin tasapäämäntää palotilan olessa kokonaan kannessa.
1600:ssa käytettiin myös samanlaista mäntää, mutta palotila männässä on leveämpi kuin 1100:ssa tai 1300:ssa.
Edellä mainittut tiedot ovat muistin varaisia.
- Kimi
- KV
- Viestit: 443
- Liittynyt: 06.07.2004 00:00
Kyseessä taitaa olla vakiot 1300:n männät. Sain vahvistuksen mittailtuani mäntää ja verratessni sitä koneistamon kirjan tietoihin.
palok. 54x13,8 Mitat 20,96x44, 1-3, 1-13,8x83,8 28 1



Koneistamolla oli yksi Mahlen 1300 GT mäntä ja siinä oli samat mitat ja rengastus oli myös sama. Nyt kun löytäisi jostain kolme lisää. Mistä kannattaisi etsiä? Autoracing?
palok. 54x13,8 Mitat 20,96x44, 1-3, 1-13,8x83,8 28 1
Koneistamolla oli yksi Mahlen 1300 GT mäntä ja siinä oli samat mitat ja rengastus oli myös sama. Nyt kun löytäisi jostain kolme lisää. Mistä kannattaisi etsiä? Autoracing?
- VesQ
- A-Junnu
- Viestit: 65
- Liittynyt: 05.11.2004 00:00
Juu ykskolmosen mäntiä olisi tarjolla 8kpl, toiset neljä on tuota hc-mäntiä eli korkeapuristeisesta koneesta (aavistuksen pienempi palotila kuin lc-männässä, ja toiset neljä varmaankin matalapuristeisesta tai sitten kaikki ovat HC-mäntiä, taitavat olla kaikki 020" ylikokoja eli 0.5mm, tosin yhdestä koneesta en ole varma kun sitä en ole vielä purkanut mutta sekin on HC, jos kiinnostaa niin mailaa
Nämä siis ihan vakiomäntiä 1300cc , käytettyjä vakiokoneista
Nämä siis ihan vakiomäntiä 1300cc , käytettyjä vakiokoneista
- Kimi
- KV
- Viestit: 443
- Liittynyt: 06.07.2004 00:00
Lohko hakussassa 1600 KENT (vakio)
Eli nyt näyttää siltä, että lohkokin menee vaihtoon. Olisko jollakin nurkassa ylimääräistä Kentin 1600 vakiolohkoa?