Mikä perä Starlettiin?
- TuomasL
- Viestit: 7
- Liittynyt: 01.12.2004 00:00
Mikä perä Starlettiin?
Mikäs perä olis paras Starlettiin?
- emk67
- KV
- Viestit: 356
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jääli
- pete1
- WRC
- Viestit: 992
- Liittynyt: 03.05.2004 00:00
- Viesti:
Ehdottomasti Fordin enkkuperä.Välitykseksi 5,57.Ladan perä on hyvä myös, mutta huonot välitys vaihtoehdot.Tihein larpan välitys on 5,38, joten liian harva Starlettiin.Hyvän perän saa myös tekemällä ladan taka-akselista(kestävämmät vetoakselit), fodin murikalla.Ei tarvitse hirveita muutos töitä (5mm sovite rengas yms.). Itelläni oli juuri tuollainen.
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com
- JAMIRACING
- B-junnu
- Viestit: 37
- Liittynyt: 27.06.2004 00:00
enkku perä
jos käyttää 5.57 välitystä niin mitä renkaita vois käyttää,pitäiskö talveksi vaihtaa 5.1 välitys?
- rallitalli
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 29.09.2004 00:00
Starlet BDA Evo 1+
Täytyy oikein onnitella. Niin tehokkaat Starat että vetarit paukkuu. RS1600 (BDA) ja RS1800 (ns BDG) "works" Gr2 tehdaspelit käyttivät enkkuperää. RS2000 ryhmäpelikään ei tehoton liene.
"Karvalakkimallin" ns 3.89 enkku on hyvä pohja 175bhp autolle. Se "paksu" vetari löytyy mm 3.54 perästä. Ja sieltä valinta: S+, -D, +D, kiillotettu tai sorvattu. Sanovat että paksu enkkuvetari poikkee GrF alle 1600cc 1) asennusmoka, 2) harva välitys, 3) sivuluisua kiveen, 4) muu syy.
"Esson valinnasta" välittämättä Ladakin tarjoaa palvelua. "Kanttilamppu" tai "export" farkku. Siellä se paksuin banjo ja vetari. Puretaan näitä. Valitaan lyhyimmät vetarit. Romut enkkuun tai enkku laatokkaan. Valitaan Timken välitys ja Salisbury lukko. Mutta ei Salisbury perää.
Muita rwd Starassa käytettyjä ovat olleet mm Big Atlas, Big "Narrow" Atlas ja Volvot. Tallissa on pari toitsun luokiteltua kilpaperää odottamassa historic aikaansa. Enkkusekoitus lienee suosituimmasta päästä Cossu levyjarruinen.
Yleisvalinta voisi olla 1) 13" > 4.7 - 5.1, 2) 14" > 5.1 - 5.5 ja 3) 15" 5.5 -6.1. Mitä tiheämpi perä, sitä "väkevämmin" mutkasta ulos. 2wd esimerkki: "suora" vitonen, koneesta 9000+. alla 15", perässä 6.1 > Jyskälän voitto. Suora välitys = pienin tehohäviö.
Sprintti Stara BDA alle 1600cc = 200+ bhp 11500rpm + ZF 5v suorana! Sprintti Star alle 1300cc = opel alakerta + 1600 GT 16v kansi + Quattro 2.2 ruutta eli 195bhp ja samoin 11500rpm. Väkisinkin tulee mielee lähellä kuuta oleva luku.
Puhutaan ruottalaisesta ja lampolasta. Paljastamatta tai tietämättä laatikon välityssuhteita. Moottorin vetoalue + laatikon välitykset + perävälitys + rengaskoko > laskenta. En osaa laskea = osta palvelu.
Valinta on autokohtainen. Suurimman väännön läheltä vaihdevälin rpm pudotus huomioiden. Eikä ralli ole sprint. Eikä asfaltti ole sora. Eikä "yleinen" huippuauto ole B junnu. Eikä historic ole GrF.
Kirjoitus on suuntaa antava perustuen kirjalliseen lähdeaineistoon, haastatteluihin ja kuvamateriaaliin. Se ei ole kannanotto kenenkään sanomisiin tai tekemisiin.
"Karvalakkimallin" ns 3.89 enkku on hyvä pohja 175bhp autolle. Se "paksu" vetari löytyy mm 3.54 perästä. Ja sieltä valinta: S+, -D, +D, kiillotettu tai sorvattu. Sanovat että paksu enkkuvetari poikkee GrF alle 1600cc 1) asennusmoka, 2) harva välitys, 3) sivuluisua kiveen, 4) muu syy.
"Esson valinnasta" välittämättä Ladakin tarjoaa palvelua. "Kanttilamppu" tai "export" farkku. Siellä se paksuin banjo ja vetari. Puretaan näitä. Valitaan lyhyimmät vetarit. Romut enkkuun tai enkku laatokkaan. Valitaan Timken välitys ja Salisbury lukko. Mutta ei Salisbury perää.
Muita rwd Starassa käytettyjä ovat olleet mm Big Atlas, Big "Narrow" Atlas ja Volvot. Tallissa on pari toitsun luokiteltua kilpaperää odottamassa historic aikaansa. Enkkusekoitus lienee suosituimmasta päästä Cossu levyjarruinen.
Yleisvalinta voisi olla 1) 13" > 4.7 - 5.1, 2) 14" > 5.1 - 5.5 ja 3) 15" 5.5 -6.1. Mitä tiheämpi perä, sitä "väkevämmin" mutkasta ulos. 2wd esimerkki: "suora" vitonen, koneesta 9000+. alla 15", perässä 6.1 > Jyskälän voitto. Suora välitys = pienin tehohäviö.
Sprintti Stara BDA alle 1600cc = 200+ bhp 11500rpm + ZF 5v suorana! Sprintti Star alle 1300cc = opel alakerta + 1600 GT 16v kansi + Quattro 2.2 ruutta eli 195bhp ja samoin 11500rpm. Väkisinkin tulee mielee lähellä kuuta oleva luku.
Puhutaan ruottalaisesta ja lampolasta. Paljastamatta tai tietämättä laatikon välityssuhteita. Moottorin vetoalue + laatikon välitykset + perävälitys + rengaskoko > laskenta. En osaa laskea = osta palvelu.
Valinta on autokohtainen. Suurimman väännön läheltä vaihdevälin rpm pudotus huomioiden. Eikä ralli ole sprint. Eikä asfaltti ole sora. Eikä "yleinen" huippuauto ole B junnu. Eikä historic ole GrF.
Kirjoitus on suuntaa antava perustuen kirjalliseen lähdeaineistoon, haastatteluihin ja kuvamateriaaliin. Se ei ole kannanotto kenenkään sanomisiin tai tekemisiin.
- pete1
- WRC
- Viestit: 992
- Liittynyt: 03.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: enkku perä
JAMIRACING kirjoitti:jos käyttää 5.57 välitystä niin mitä renkaita vois käyttää,pitäiskö talveksi vaihtaa 5.1 välitys?
Ei tarvitse todellakaan vaihtaa välitystä!!! 15"piikit alle ja menoksi.Jotkut käyttävät jopa 5,8 välitystä! Itse ainakin pidin hyvänä omassani juuri tuota 5,57 välkkää ja suorakytkyä suoralla vitosella.
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com
- vmvmasa
- Viestit: 7
- Liittynyt: 13.10.2004 00:00
5.83:1 enkkuvälitys
Enkkuperän 5.8:1 tehdasuusi enkkuvälitys. Enkussa tehty. Nähtävänäkin. Soita ajo-ohje 0400-739020. Lammi.