Mikä perä Starlettiin?

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
TuomasL
Viestit: 7
Liittynyt: 01.12.2004 00:00

Mikä perä Starlettiin?

Viesti Kirjoittaja TuomasL » 02.12.2004 19:19

Mikäs perä olis paras Starlettiin?

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 02.12.2004 19:58

Fordin "enkku" ja "Iso-Atlas",Ladan tai Volvon.Vaihtoehtoja löytyy.Fordin periin ehk eniten välitysvaihtoehtoja ja Volvon on mielestäni liian painava.Omakinhan käy,muttei kestä niin hyvin ja on kalliskin.Välitykset välilta 5.3 - 5.8 makunsa mukaan

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 02.12.2004 20:09

Ehdottomasti Fordin enkkuperä.Välitykseksi 5,57.Ladan perä on hyvä myös, mutta huonot välitys vaihtoehdot.Tihein larpan välitys on 5,38, joten liian harva Starlettiin.Hyvän perän saa myös tekemällä ladan taka-akselista(kestävämmät vetoakselit), fodin murikalla.Ei tarvitse hirveita muutos töitä (5mm sovite rengas yms.). Itelläni oli juuri tuollainen.
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 02.12.2004 20:27

Just,Ladan vetarit unohin,mutta käy myös suoraan enkkubanjoon.Muutat vain pulttijaon (makuasia),kasaat vetarit fordin laakerilla ja lyhennät booripäästa n.2-3 mm ja eiku menox .. sano joku laulaja :D

Avatar
JAMIRACING
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 27.06.2004 00:00

enkku perä

Viesti Kirjoittaja JAMIRACING » 03.12.2004 22:28

jos käyttää 5.57 välitystä niin mitä renkaita vois käyttää,pitäiskö talveksi vaihtaa 5.1 välitys?

Avatar
rallitalli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 29.09.2004 00:00

Starlet BDA Evo 1+

Viesti Kirjoittaja rallitalli » 04.12.2004 09:34

Täytyy oikein onnitella. Niin tehokkaat Starat että vetarit paukkuu. RS1600 (BDA) ja RS1800 (ns BDG) "works" Gr2 tehdaspelit käyttivät enkkuperää. RS2000 ryhmäpelikään ei tehoton liene.

"Karvalakkimallin" ns 3.89 enkku on hyvä pohja 175bhp autolle. Se "paksu" vetari löytyy mm 3.54 perästä. Ja sieltä valinta: S+, -D, +D, kiillotettu tai sorvattu. Sanovat että paksu enkkuvetari poikkee GrF alle 1600cc 1) asennusmoka, 2) harva välitys, 3) sivuluisua kiveen, 4) muu syy.

"Esson valinnasta" välittämättä Ladakin tarjoaa palvelua. "Kanttilamppu" tai "export" farkku. Siellä se paksuin banjo ja vetari. Puretaan näitä. Valitaan lyhyimmät vetarit. Romut enkkuun tai enkku laatokkaan. Valitaan Timken välitys ja Salisbury lukko. Mutta ei Salisbury perää.

Muita rwd Starassa käytettyjä ovat olleet mm Big Atlas, Big "Narrow" Atlas ja Volvot. Tallissa on pari toitsun luokiteltua kilpaperää odottamassa historic aikaansa. Enkkusekoitus lienee suosituimmasta päästä Cossu levyjarruinen.

Yleisvalinta voisi olla 1) 13" > 4.7 - 5.1, 2) 14" > 5.1 - 5.5 ja 3) 15" 5.5 -6.1. Mitä tiheämpi perä, sitä "väkevämmin" mutkasta ulos. 2wd esimerkki: "suora" vitonen, koneesta 9000+. alla 15", perässä 6.1 > Jyskälän voitto. Suora välitys = pienin tehohäviö.

Sprintti Stara BDA alle 1600cc = 200+ bhp 11500rpm + ZF 5v suorana! Sprintti Star alle 1300cc = opel alakerta + 1600 GT 16v kansi + Quattro 2.2 ruutta eli 195bhp ja samoin 11500rpm. Väkisinkin tulee mielee lähellä kuuta oleva luku.

Puhutaan ruottalaisesta ja lampolasta. Paljastamatta tai tietämättä laatikon välityssuhteita. Moottorin vetoalue + laatikon välitykset + perävälitys + rengaskoko > laskenta. En osaa laskea = osta palvelu.

Valinta on autokohtainen. Suurimman väännön läheltä vaihdevälin rpm pudotus huomioiden. Eikä ralli ole sprint. Eikä asfaltti ole sora. Eikä "yleinen" huippuauto ole B junnu. Eikä historic ole GrF.

Kirjoitus on suuntaa antava perustuen kirjalliseen lähdeaineistoon, haastatteluihin ja kuvamateriaaliin. Se ei ole kannanotto kenenkään sanomisiin tai tekemisiin.

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 04.12.2004 09:44

Ei ne niin tehokkaita ole,mutta kestää paremmin sen kiveen osumisen :D
Mutta kaikenkattava vastaus sulla,tuohon ei voi keksiä enää kysymystä.

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Re: enkku perä

Viesti Kirjoittaja pete1 » 20.12.2004 17:38

JAMIRACING kirjoitti:jos käyttää 5.57 välitystä niin mitä renkaita vois käyttää,pitäiskö talveksi vaihtaa 5.1 välitys?

Ei tarvitse todellakaan vaihtaa välitystä!!! 15"piikit alle ja menoksi.Jotkut käyttävät jopa 5,8 välitystä! Itse ainakin pidin hyvänä omassani juuri tuota 5,57 välkkää ja suorakytkyä suoralla vitosella.
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 20.12.2004 19:15

Mistä muuten löytyy tota 5.8 välitystä enklantilaiseen murikkaan :?:
-ja onko 6.1:tä saatavissa-

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 20.12.2004 23:05

Joku vasta kauppas tuolla oikeaa 5.8 välitystä,sitä en tiedä mistä niitä saa.Tuskin uusia mistään enään.Mutta esim Mukkalalla (ja monella muulla)oli/on Fordin iso Atlas ja siihen saa olikohan se nyt 5.83:1.

Avatar
vmvmasa
Viestit: 7
Liittynyt: 13.10.2004 00:00

5.83:1 enkkuvälitys

Viesti Kirjoittaja vmvmasa » 22.12.2004 15:50

Enkkuperän 5.8:1 tehdasuusi enkkuvälitys. Enkussa tehty. Nähtävänäkin. Soita ajo-ohje 0400-739020. Lammi.

Vastaa Viestiin