

Siellä vois jopa Togliatin auto tehdas innostua ja alkaa valmistaa uusia Lähetystö mallin koreja

Unto kirjoitti:Ei suomeen saada halpaa harraste luokkaa! Johtuen pelkästään siittä että harrastajia on liika vähän! Vielä kun F.ryhmän asema on suomalaisten harrastajien keskuudessa niin vahava, että kaikki kynnelle kykenevät rallaajat haluavat ajaa F.n vapailla säännöillä rakennetulla autolla. Vaikkakin se oma Eskortin nahjus ei ole kilpailu kykyinen, on sillä kiva päristellä.
Uusia luokkia on varmasti kiva keksiä ja niillä on mukava spekuloida, mutta kuinka moni todellisuudessa vaihtaisi kilpailukyvyttömän "välikoppa eskonsa" vaikkapa volvo orginal tyyppiseen kilpuriin pelkästään sen takia että kalusto on tasaväkisempää? (eli vakiompaa = vähemmän kilpa-auto)
Jos luokka perustettaisiin sitä silmälläpitäen että rallin aloittamis kynnys madaltuisi olisi luokka hyvin vähä autoinen. Koska kaikki joilla olisi rahaa ajaisi F tai n ryhmässä sekä ne joilla ei olisi rahaa tuskin ajaisi mitään (muuta kuin nurmikkoa kesäisin)
Jos keksittäisiin mahdollisimman halpa harraste luokka Esim Lada trophy, säännöin määräätään tehot 100hv alustaksi nopsan pumppu ja renkaiksi kuviottomat gleeberit. (esimerkki on hieman kärjistetty) Tästä huolimatta turvallisuus varusteet (pakolliset) aiheuttavat sen että harrastuksen hinta kohoaa monille liika suureksi eikä ralliautoilua voi tämän jälkeenkään kutsua edulliseksi.
lopuksi väitän vielä että sillä rahalla millä ajaa läpi ruotsin Volvo orginal cuipin ajaa suomen F.cupissa aikas hyvällä kalustolla!
Ei se äffäläisen rakentaminen 13-satasiin ole sen edullisempaa kuin alle tai yli 1600:iin. Edes oma todella vaatimaton harrastelu noiden äffäläisten kanssa ei ollut halpaa, vaikka kaikki yritettiin tehdä kustannusten minimoimiseksi. Ajaessani "kilpaa" 127 Sportilla tuli huomattua mitä homma minimissään maksaa: Pelillä tuli ajettua muistaakseni 5 (sprint)kisaa + ranteitten verryttelyä joitakin satoja kilometreja. Rahaa meni noin 700 euroa per kisa, johon on laskettu kaikki todelliset kustannukset.Matsku kirjoitti:Ja ei kaikkia todellakaan ajaminen F ryhmässä kiinnosta, tai no miks ei jos olis luokka jako alle 1300...
Kulurakenteen leveneminen ei johtunut kuutiotilauuden kasvusta, vaan pyrkimyksestä parantaa urheiluvälineen kilpailukykyä. Tuohon Samaran koneeseen kun tuuppasi sisään billet-männät ja a-ryhmän kampuran, niin oltiin jo ihan erilaisissa hinnoissa kun Fiuden kanssa. Jos samanlaista osaa olisi laittanut 127:aan, olisi hinta käytännössä ihan sama, mutta edeleenkään autolla ei olisi lopputuloksissa sijoittunut kuin siihen viimeiseen kolmannekseen.Matsku kirjoitti:"Ei se äffäläisen rakentaminen 13-satasiin ole sen edullisempaa kuin alle tai yli 1600:iin." -> Tämän jälkeen alkoi kyllästyttää ainainen päristely viimeisen kolmanneksen seassa ja ostin jossain määrin kilpailukykyisemmän pirssin (Samara 1,6 r.F). Tähän autoon meni ainakin tuplaten valuuttaa verrattun Fiattiin...
Eikö tuossa sanota juuri niin että pienemmällä oli pienemmät kulut?![]()
Olen täysin samaa mieltä. Jos tällainen "halpaluokka" joskus perustettaisiin, niin mielestäni auton tulisi täyttää seuraavat ehdot:VAZ-rallye kirjoitti:Kannattaakohan tuon Starletin varaan suunnitella enään yhtään mitään.Eihän noita löydy enään edes varaosiksi.Ei edes Trophyyn ole kukaan uskaltautunut.Kyllä halpis-luokkaan pitäisi löytää automalli, joita olisi saatavilla Suomesta ja Saksasta.