ouni 2/järjestyshäiriö
-
Co-Driver
- KV

- Viesti:
ouni
en kyllä tiedä KV-säännöissä enkä kansallisissa kohtaa jonka perusteella kolmio paikkaan pitää laittaa jos ulosajo on tapahtunut, mutta auto tai este saatu pois tieltä.
miksi paikka todettiin vaaralliseksi vasta ulosajon jälkeen? olen itsekkin paikassa aikaisempina vuosina nähnyt ainakin 5 kaatoa ja koskaan ei kolmiota ole tullut. eikö kukaan muka ennen kisaa paikkaa tiennyt?
lisäksi kaikki kilpailijat ovat ek:n kasdesti nuotittaneet, joten paikka ei pitäisi olla yllätys. ulosajohan johtui edellisessä risteyksessä tapahtuneesta rengasrikosta.
miksi paikka todettiin vaaralliseksi vasta ulosajon jälkeen? olen itsekkin paikassa aikaisempina vuosina nähnyt ainakin 5 kaatoa ja koskaan ei kolmiota ole tullut. eikö kukaan muka ennen kisaa paikkaa tiennyt?
lisäksi kaikki kilpailijat ovat ek:n kasdesti nuotittaneet, joten paikka ei pitäisi olla yllätys. ulosajohan johtui edellisessä risteyksessä tapahtuneesta rengasrikosta.
- Tinke
- WRC

- Viesti:
lepogls kirjoitti:sen verran lisään että se kolmio ei ollut sen takia että ko auto oli siellä vaan että se piti merkitä vaaralliseksi paikaksi koska auto oli mennyt katonkautta ympäri ja me teimme koska meille semmoinen ohje annettiin
Vaarallinen paikka mitä on joka vuosi tahkottu menemään ja kuitenkin kaatojen määrä on melko vähäinen. Eiköös niillä siellä autoissa ole ne nuotit mitkä kertovat missä on vaarallinen paikka ja missä ei? Kyllä on säännöt mennyt kummiksi nykyään
Itse en kyseisessä paikassa ollut katsomassa. 2004 vuonna olin siinä viimeks ja silloin jo oli järkkäreiden touhu melko ihmeellistä. Latvialaispari kaatoi tuolloin Ford Puman ja sitä tietenkin lähdettiin nostamaan. Muutama katsoja yritti mennä nypyn päälle varoittamaan, mutta saivatkin erään järjestysmiehen päälleen "ei saa mennä varoittamaan" huutojen kera. Silloinkin meinas pari autoa aiheuttaa vaaratilanteen kun nostoporukka hoiti hommaansa eikä varoitusta tosiaan ollut...
---------------------------
motorsporttraveller.net
motorsporttraveller.net
- lepogls
- B-junnu

- Viesti:
- Tinke
- WRC

- Viesti:
Pilkkua viilaten ja herneitä imaisten: eiköös tämä tapahtunut jo 2005?-Tommy- kirjoitti: Viime vuonna samassa paikassa oikeasti ralliatuntevien katsojien piti näyttää seuraaville kuljettajille SOS-merkki, kun järkkärit eivät halunneet, vaan yrittivät jopa estää sääntöjen ja kartanlukijan vaatimaa toimenpidettä.
motorsporttraveller.net
motorsporttraveller.net
- -Tommy-
- A-Junnu

Totta puhut, se oli vuosi 2005. Ei oltu viime vuonnakaan kyseisessä paikassa em. syistä.Tinke kirjoitti:Pilkkua viilaten ja herneitä imaisten: eiköös tämä tapahtunut jo 2005?-Tommy- kirjoitti: Viime vuonna samassa paikassa oikeasti ralliatuntevien katsojien piti näyttää seuraaville kuljettajille SOS-merkki, kun järkkärit eivät halunneet, vaan yrittivät jopa estää sääntöjen ja kartanlukijan vaatimaa toimenpidettä.
-
Co-Driver
- KV

- Viesti:
ouni
tähän ketjuun viel sen verran että tiedän kuinka vaikea pätkille on saada "ammattitaitoista" järkkäri porukkaa. uskon että tilanteessa on kysymys ylireagoimisesta. paikka on useasti ajettu. luulisi että paikkaan olisi saatu kokenut ukko hommia hoitamaan. kaikki sujui hyvin ilman henkilövahinkoja. valitettavasti jopa ulosajaneet kuskit olivat ihmeissään että miksi järkkäri halusi kolmion heidän autostaan vaikka auto oli pois tieltä ja kuskit kunnossa. otetaan hommasta opiksi että suomessa mm-ralli pysyy. kaikki olemme vain ihmisiä ja virheitä teemme.
pitää vain muistaa että ammattilaisen ja amatöörin ero on se ettei ammattilainen tee samaa virhettä toista kertaa
pitää vain muistaa että ammattilaisen ja amatöörin ero on se ettei ammattilainen tee samaa virhettä toista kertaa
- AN_
- KV

En itse paikassa ollut, mutta omien havaintojen mukaan Vellipohjassa Ketomaa kattokerhoon -> ei kolmiota varoittamaan. Samalla pätkällä Pärs 2 kertaa katonkautta ympäri -> ei kolmiota.. Muista kaatopaikoista ei ole omakohtaista havaintoa..lepogls kirjoitti:sen verran lisään että se kolmio ei ollut sen takia että ko auto oli siellä vaan että se piti merkitä vaaralliseksi paikaksi koska auto oli mennyt katonkautta ympäri ja me teimme koska meille semmoinen ohje annettiin
Muutenkin näissä tämänkaltaisissa turvallisuusasioissa tuntuu, että päätöksentekijät tekevät päätöksiään täysin ajattelematta yleisöä.. Jos järkkäreille on annettu ohjeet laittaa paikkaan kolmio, jos joku ajaa ulos, niin luulisi ohjeiden antajalla olevan ?unaa tulla megafoonilla asia ilmoittamaan runsaalle yleisölle ennen pätkän alkua. Järkkärit joutuvat monesti ihan täysin syyttä syntipukeiksi. Toki yleisön kuuluu totella järkkäreitä, mutta isompien jehujen ajattelemattomuus aiheuttaa ihan turhaa kahnaa yleisön ja järjestäjien välille. Avainsanana tässäkin asiassa on tiedotus.
- AN
- Dohc
- A-Junnu

Itse olin kyseisessä paikassa myös katsomassa. Kolmion laitto kyllä ihmetytti suuresti. Kuulin paikan päällä sellaisen version eli järjestysmies (esimies) otti yhteyttä ylempään johtoon silloin kun auto oli vielä ulosajo paikalla ja sieltä oli annettu määräys laittaa mutkaan varoituskolmio. Ja vaikka auto siirrettiin sen jälkeen pois ulosajo paikalta,ei kolmiota saanut ottaa pois ilman ylemmän johdon lupaa?
- taittuu-eitaitu
- B-junnu

Olin kyseisellä paikalla
ja taisin olla viimeistä kertaa koko rallissa. Järkkärit/oranssiliivinen eivät menneet varoittamaan seuraavaa eikä yhtäkään muuta kilpailijaa edessä olevasta esteestä. Keskittyivät ajamaan yleisön pois nostohommista. Tosin pellolla sekoili muutama ei-rallista-kiinnostunut jotka veti bissee ja kuvaili romua ja tilannetta. Varoituskolmio otti vauhteja turhaan pois kuitenkin muutamalta "veturilta" se on selvä.
Ralliin sääntöihin tulisi liittää keltaiset liput tyyliin jokkis ym.ratakisat. Tunnettuihin runkipaikkoihin tulisi about 2 lippumiestä (jokkiskokemuksella?) varoittamaan kanssakilpailijoita vaaranpaikasta.
Heti kun rata ja pelto olisi auki niin lippumiehet istumaan.
Jonkin verran kisoja kiertäneenä voin sanoa että kuumaksi kävi tilanne. Ei ollut iso komplikaatio nyt kaukana. Jos maksan lipustani niin toivon että rallin sääntöjä kunnioitetaan eikä mennä tekemään paikasta siirtymää, ilman että saa ainakin toisen kierroksen rahat takaisin. Voisin lähteä ensi vuonna järjestysmieheksi/niiden johtajaksi niin yleisökin viihtyisi paremmin.
Jonkin verran kisoja kiertäneenä voin sanoa että kuumaksi kävi tilanne. Ei ollut iso komplikaatio nyt kaukana. Jos maksan lipustani niin toivon että rallin sääntöjä kunnioitetaan eikä mennä tekemään paikasta siirtymää, ilman että saa ainakin toisen kierroksen rahat takaisin. Voisin lähteä ensi vuonna järjestysmieheksi/niiden johtajaksi niin yleisökin viihtyisi paremmin.
- petrux
- WRC

onneks meillä sentään on vielä tämä MM-ralli ainakin toistaiseksi vaikka muutamat "ammattikatsojat" sitä yrittävätkin terrorisoida siirtelemällä kolmioita, huutelemalla järkkäreille, kulkemalla reitillä luvattomissa paikoissa jne. koittakaa hyvät ihmiset ymmärtää että tuo on eri kisa kuin jotkut kyläkisat. jos ette aio käyttäytyä niin jääkää kotiin, enemmän haittaa tuommoisesta on itse rallille kuin parista kännikatsojasta jotka sammuu jonnekin pellolle 100 metriä pätkästä.
- HemmoP
Järkkärien toiminnasta - oma kokemukseni
Täytyy vähän kirjoittaa omaakin näkemystä/kokemusta tilanteesta.
Tilanne heti ulosajon jälkeen oli erittäin vaarallinen koska näytti ainakin siltä ettei yksikään nypyllä ollut järkkäri ruvennut varoittamaan seuraavaa tulijaa huolimatta siitä että pellolla oli runsaasti ihmisiä nostamassa autoa, ja hyvinkin vaarallisessa paikassa.
Kun auto oli saatu selkeästi turvalliselle alueelle, niin tämä oranssiliivinen järkkärien kymppi päätti tai sai jostain viestin että kolmio pitää viedä mutkaan. Tämä asia sai yleisön lämpenemään, koska auto ei todellakaan ollut vaarallisessa paikassa enää tuolloin.
Tässä vaiheessa tilanne alkoi jo luisumaan tämän järkkärin käsistä, yleisö mylvi ja oli tilanteesta erittäin lämpimänä, ja mukana oli myös tyhmääkin uhoamista. Mutta ilmeisesti tämä "oranssijärkkäri" ei uskaltanut enää tulla kertomaan suurelle massalle miksi kolmio sinne vietiin.
Osa yleisöstä päätti tämän jälkeen mennä siirtämään auton "varmuuden vuoksi" vielä kauemmas pellolta jotta ei varmasti olisi mitään syytä varoitukselle. Tässä vaiheessa "oranssijärkkäri" käveli tietä pitkin kohti peltoa ja ajattelin mennä kysymään häneltä asiasta.
Mutta ensimmäinen kommenti häneltä minulle oli että "ei sitä autoa saa siirtää, kun kolmio on laitettu paikalleen!"... Heräsi kysymys että onko auto kolmiota vai kolmio autoa varten siellä.
Hetken päästä tästä yritin uudelleen kysyä voisiko kolmiota nyt ottaa pois ja nyt hän vastasi minulle; "kohta tulee poliisi ja pääset maijaan!".
Ja nuo molemmat kerrat kun häntä lähestyin olin erittäin ystävällinen häntä kohtaan, ja olin selvinpäin.
Mielestäni tilanteesta on aivan turha syyttä pelkästään "humalaista rallikansaa" joka ei osaa käyttäytyä. Kuten aiemmin mainitsin, yleisöstä kuului erittäin tyhmää turpaanveto uhoamista jne. järkkärien suuntaan ja ne olisi voinut jäädä pois. Ja ne kolmion pois hakemiset yleisön toimesta oli valitettavaa seurasta tästä kuumenemisesta.
Mutta tällä "oranssijärkkärillä" meni valitettavasti pasmat pahemman kerran sekaisin ja homma lähti lapasesta. Järkkärin pitää pystyä keskustelmaan eikä uhkailemaan poliisilla ja jos häneltä menee asiasta ystävällisesti kysymään. Hänellä olisi pitänyt olla auktoriteettia ja uskallusta tulla kertomaan yleisölle mikä on tilanne ja miksi kolmio on siellä.
Itse en voi uskoa että kilpailun johto käskee pitämään kolmiota paikassa jossa auto on kaatunut mutta ei ole enää näkyvissäkään. Tämän järkkärikin olisi voinut myöntää, hoitaa tilanteen kuntoon ja näin olisi myöntänyt että tuli mokattua ja varmasti olisi lähes kaikilta katsojilta saanut "anteeksi".
Hänen tilanteensa siinä hetkessä oli varmasti haastava mutta kohdan esimiehenä häneltä voi mielestäni vaatia parempaa tilanteen hallintaa.
Toivottavasti tilanne käydään vielä läpi jossain ettei vastaava pääse toistumaan.
Ikävä tilanne jossa meni asioita pieleen niin järkkäreiltä kuin yleisöltäkin ja tämä on minun näkemykseni tilanteesta ja varmasti jotain unohtuikin tuosta.
Lopuksi on toki annettava iso kiitos kaikille järjestysmiehille/naisille jotka mahdollistavat tämän hienon lajin seuraamisen. Saatte varmasti kuulla ihan riittävästi vittuilua makkarapalkalla ja silti tulette hommiin.
-Samppa
Tilanne heti ulosajon jälkeen oli erittäin vaarallinen koska näytti ainakin siltä ettei yksikään nypyllä ollut järkkäri ruvennut varoittamaan seuraavaa tulijaa huolimatta siitä että pellolla oli runsaasti ihmisiä nostamassa autoa, ja hyvinkin vaarallisessa paikassa.
Kun auto oli saatu selkeästi turvalliselle alueelle, niin tämä oranssiliivinen järkkärien kymppi päätti tai sai jostain viestin että kolmio pitää viedä mutkaan. Tämä asia sai yleisön lämpenemään, koska auto ei todellakaan ollut vaarallisessa paikassa enää tuolloin.
Tässä vaiheessa tilanne alkoi jo luisumaan tämän järkkärin käsistä, yleisö mylvi ja oli tilanteesta erittäin lämpimänä, ja mukana oli myös tyhmääkin uhoamista. Mutta ilmeisesti tämä "oranssijärkkäri" ei uskaltanut enää tulla kertomaan suurelle massalle miksi kolmio sinne vietiin.
Osa yleisöstä päätti tämän jälkeen mennä siirtämään auton "varmuuden vuoksi" vielä kauemmas pellolta jotta ei varmasti olisi mitään syytä varoitukselle. Tässä vaiheessa "oranssijärkkäri" käveli tietä pitkin kohti peltoa ja ajattelin mennä kysymään häneltä asiasta.
Mutta ensimmäinen kommenti häneltä minulle oli että "ei sitä autoa saa siirtää, kun kolmio on laitettu paikalleen!"... Heräsi kysymys että onko auto kolmiota vai kolmio autoa varten siellä.
Hetken päästä tästä yritin uudelleen kysyä voisiko kolmiota nyt ottaa pois ja nyt hän vastasi minulle; "kohta tulee poliisi ja pääset maijaan!".
Ja nuo molemmat kerrat kun häntä lähestyin olin erittäin ystävällinen häntä kohtaan, ja olin selvinpäin.
Mielestäni tilanteesta on aivan turha syyttä pelkästään "humalaista rallikansaa" joka ei osaa käyttäytyä. Kuten aiemmin mainitsin, yleisöstä kuului erittäin tyhmää turpaanveto uhoamista jne. järkkärien suuntaan ja ne olisi voinut jäädä pois. Ja ne kolmion pois hakemiset yleisön toimesta oli valitettavaa seurasta tästä kuumenemisesta.
Mutta tällä "oranssijärkkärillä" meni valitettavasti pasmat pahemman kerran sekaisin ja homma lähti lapasesta. Järkkärin pitää pystyä keskustelmaan eikä uhkailemaan poliisilla ja jos häneltä menee asiasta ystävällisesti kysymään. Hänellä olisi pitänyt olla auktoriteettia ja uskallusta tulla kertomaan yleisölle mikä on tilanne ja miksi kolmio on siellä.
Itse en voi uskoa että kilpailun johto käskee pitämään kolmiota paikassa jossa auto on kaatunut mutta ei ole enää näkyvissäkään. Tämän järkkärikin olisi voinut myöntää, hoitaa tilanteen kuntoon ja näin olisi myöntänyt että tuli mokattua ja varmasti olisi lähes kaikilta katsojilta saanut "anteeksi".
Hänen tilanteensa siinä hetkessä oli varmasti haastava mutta kohdan esimiehenä häneltä voi mielestäni vaatia parempaa tilanteen hallintaa.
Toivottavasti tilanne käydään vielä läpi jossain ettei vastaava pääse toistumaan.
Ikävä tilanne jossa meni asioita pieleen niin järkkäreiltä kuin yleisöltäkin ja tämä on minun näkemykseni tilanteesta ja varmasti jotain unohtuikin tuosta.
Lopuksi on toki annettava iso kiitos kaikille järjestysmiehille/naisille jotka mahdollistavat tämän hienon lajin seuraamisen. Saatte varmasti kuulla ihan riittävästi vittuilua makkarapalkalla ja silti tulette hommiin.
-Samppa
- jokke78
- Yleinen

Ja tämä kaikki on tapahtunut vain ja ainoastaan sellaisen jutun takia kuin ammattikatsoja joka muutaman kaljan jälkeen auton ulos ajaessa innoissaan hyppii ja juoksentelee kuin pikku lapsi huutaen perätielle, varoitus ym. huudahduksia saaden samalla useita pienen pieniä orgasmeja :? No joo.Leikki leikkinä. Taidan itsekkin osaksi kuulua tuon kyseisen ammattikatsoja nimityksen alaisuuteen. Välillä vain tuntuu että joillekkin on aivan sama kuka kisan voittaa ja onko kilpailu hieno. Tärkeintä on vaan mahdollisimman paljon ulosajoja.
- lepogls
- B-junnu

- Viesti:
sen lisään vielä että kaikki katsojat näki että ylemmän johdon auto ajoi pätkän läpi ennen vetomiehiä ja pysähtyi meidän kohdalla ja sanoi että kolmio on siinä ja pysyy ja se että edes ne ei tulleet katsojille asiasta kertomaan on myös varmaan järkkäreiden/jaksopäällikön vika se on kiistämätön tosiasia ei se jaksopäällikkö sitä omin luvin laittanut sitä kolmioo ymmärtäkää jo että se käsky tuli muualta ja haluan kaikkien jotka ovat eri mieltä asiasta että kolmio olisi poistettu kun ylemmän tahdon miehet ajoivat lava-autolla pätkän läpi.niin ei käynyt vai
me ja jaksopäällikkö toimimme juuri niin kuin käskyt tuli ei se teille katsojille voi olla niin vaikeaa ymmärtää syyttäkkää niitä jotka käskyjä jakaa
- Rattikeisari
- WRC

Täähän on aika mielenkiintoinen aihe,mitäs jos joku kippaa auton ja jatkaa ajoa,onkohan kolmion paikka. Tai jos ajaa ulos mut ei kaada.
Jaetaan jokaiselle katsojalle rallipaketin mukana varoituskolmio,jos vaik sattuu näkeen jonkun ulosajon niin voi sitten merkata paikan,ettei esim. nimimiehet toisella kierroksella vaan tulis enää kovaa.
Varoituskolmioihin vielä lisäksi joku sensori joka hidastaa autoja automattisesti.
Ja jos kaikil ois oma kolmio mukana niin ei tarttis omia kenenkään muun kolmiota....
Jaetaan jokaiselle katsojalle rallipaketin mukana varoituskolmio,jos vaik sattuu näkeen jonkun ulosajon niin voi sitten merkata paikan,ettei esim. nimimiehet toisella kierroksella vaan tulis enää kovaa.
Varoituskolmioihin vielä lisäksi joku sensori joka hidastaa autoja automattisesti.
Ja jos kaikil ois oma kolmio mukana niin ei tarttis omia kenenkään muun kolmiota....