tuonti autot...???

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 14.01.2005 12:04

Tossa vielä tullin yleisohje asiasta: http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/02_ ... 0_2003.pdf

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 14.01.2005 12:05

... vaikka nyt mentiinkin metsään alkuperäisestä topikista

8)

Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja seppo » 14.01.2005 15:28

...vaikka menikin metsään alkuperäisestä niin tuoltahan se sitten ihan selvällä suomenkilellä löytyy se vastaus ihan esimerkkien kera.

Avatar
rs-tek
Viestit: 9
Liittynyt: 08.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja rs-tek » 19.02.2005 20:13

J_Mantyla kirjoitti:Toin A-ryhmän Astran Sveitsistä vuonna 2000 kisakäyttöön kylki edellä puuhun ajettuna, josta otimme tekniikan toiseen koriin. Koska auton lähtömaa oli EU:n ulkopuolelta ALV meni maksuun.

Jos suunnittelette tuontia EU:n ulkopuolelta ottakaa yhteyttä tulliin ja selvittäkää mikä on tilanne, älkääkä uskoko huhupuheisiin.
kYLLÄ MÄNTYLÄ PUHUU ASIAA.
OLEN ITSE OSTANUT KAKSI AUTOA VENÄJÄLTÄ JA MOLEMMISTA ON MAKSETTU TULLI+ALV!

Avatar
Rhmotor
Yleinen
Yleinen
Viestit: 266
Liittynyt: 16.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rhmotor » 21.10.2005 09:58

Lähden hakemaan Ruotsista ralliautoa. Törmäsin mielenkiintoiseen ongelmaan.

On tullut voimaan juuri määräys, jonka perusteella tarvitaan alkuperäinen rekisteriote suomessa, jotta saan auton ilmoitettua ns. verovapaaksi kilpuriksi. Mutta samalla myyjä ruotsissa tarvitsee alkuperäisen, jotta saa vietyä kilvet pois ja saa auton pois rekisteristä. Eli alkuperäinen ote pitää olla kahdessa paikkaa!!! Kopio otteesta ja kauppakirja eivät kelpaa. Nämä on niitä mahtavia EU:n aikaansaannoksia.

Avatar
VesQ
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 65
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja VesQ » 22.10.2005 21:05

Ymmärtääkseni jos tuot auton (tai ihan mitä vaan) niin siitä ei tarvitse maksaa yhtään mitää tuotiin se sitten mistä vaan jos se ei tule ikinä rekisteriin suomessa. Eli varaosa-auto, kilpuri, peltoauto tai vaikka tuot sen auton näköisen metallikappaleen veneesi ankkuriksi. Jos auto ei ole rekisterissä se on vain kasa metallia siinä missä keittiöveitsisarja tai vaikka ruuvipenkki.

Sitten on eriasia jos sen haluaa rekisteriin (siis sen auton) .

Ja tuosta ALV hommastakin niin äkkiäkös myyjän kanssa tekee vaikka toisen kuitin jossa hinta on vaikka 2e

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 22.10.2005 23:00

Rhmotor kirjoitti:Lähden hakemaan Ruotsista ralliautoa. Törmäsin mielenkiintoiseen ongelmaan.

On tullut voimaan juuri määräys, jonka perusteella tarvitaan alkuperäinen rekisteriote suomessa, jotta saan auton ilmoitettua ns. verovapaaksi kilpuriksi. Mutta samalla myyjä ruotsissa tarvitsee alkuperäisen, jotta saa vietyä kilvet pois ja saa auton pois rekisteristä. Eli alkuperäinen ote pitää olla kahdessa paikkaa!!! Kopio otteesta ja kauppakirja eivät kelpaa. Nämä on niitä mahtavia EU:n aikaansaannoksia.
Ota Suomiluovari mukaan ja täytätä sen Ruotsinkielinen puoli ja rekisteri ote kuuluu jäädä sulle,ne ei tartte ku kilvet ja rekisteriotteen sinisen osan,jotka ne lähettää Vägverketille.Itse ostin auton ja ne teki sen oman luovarinsa.Lähetin itse sen "sinisen" osan ja kilvet lapussa olleeseen osoitteeseen.No sitte huomasin,ettei ole luovaria(jäi vain käteen kuitti ja rekisteriote ent.omistajan nimellä),joten täytin Suomiluovarin valmiiksi ja lähetin sen niille allekirjoitettavaksi.Syyksi laitoin,et Suomen tulli vaatii sen.Tuli alle viikon takas allekirjoitettuna.Nyt auto on uudella omistajalla ja kilvissä.

Avatar
Kimi
KV
KV
Viestit: 443
Liittynyt: 06.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kimi » 21.08.2007 21:36

Nostetaanpa nyt tässä vanha viestiketju esiin. En ole aikaisemmin ollut tekemisissä punakilpien kanssa, mutta tuotuani Bemarin ruotsista, pääsin itsekin tekemään tuttavuutta tämän homman kanssa.

Olen saanut tullista sen 7pv kilpailukäyttöön oikeuttavan luvan (Tullilomake nro 84s-04). Ajattelin ajavani auton Vaasasta ralliautokatsastukseen Kauhavalle, jotta voisin samalla ajaa autoa ns. sisään. No eipäs onnistunut. Katsastustädin täti oli kovana, eikä suostunut antamaan kilpiä mihinkään muuhun, kuin kilpailuun.

Kyselin asiaa appiukon avovaimolta, joka työskentelee katsastuskonttorilla. He olivat ainakin myöntäneet siirtokilpiä tällaiseen käyttöön. Mene ja tiedä sitten.

Huomenna olen menossa testaamaan autoa suljetulle tielle. Kyseessä on seurakilpailu, johon poliisi on antanut suostumuksensa. Tarvitsenko siirtokilvet tätä varten, vai riittääkö pelkkä liikennevakuutus sille päivälle?

PRF
Yleinen
Yleinen
Viestit: 180
Liittynyt: 30.09.2004 00:00

Verovapaista..

Viesti Kirjoittaja PRF » 21.08.2007 21:48

Toin viime vuonna Australiasta Evo 7:n ja Evo 8:n. Alkuperäisen kauppalaskun mukaan maksettiin tulli + alv. Mukana oli myös kisabensaa ja niiden veroja laskettiinkin sitten kauan! Älä tuo siis itse bensoja!

Verovapaiden ralliautojen siirtokilvet on VAIN: Kilpailuaikana, kilpailupaikalla, kilpailureitillä..ei mihinkään muuhun!

1999, tuli AKK:lta tiedote, että punakilvillä ei voi ajaa enää 0-autona tai muissakaan vastaavissa tehtävissä! Soitin henk.koht. tullin autoverotusyksikön johtajalle, selitin tilanteen, sain faxilla myönteisen päätöksen, jossa kyseinen toiminta lasketaan "kilpailunomaiseksi", koska kilpiä käytetään kilpailuaikana, kilpailupaikalla ja reitillä.. Faxasin päätöksen AKK:hon..sieltä ei koskaan kuulunut mitään, mutta taas sai punakilvillä vetää "nollaa", Vippiä ym. :D

Avatar
A5-Kit
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 114
Liittynyt: 13.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja A5-Kit » 21.08.2007 22:37

Ja lisää...

Viime talvena pikku treenit jäällä.
Konttorilta siis hakemaan siirtokilpiä, ei saa. Annetaan vain kilpailuun ja sitä liikennevakuutustahan ei saa ilman niitä tarroja..
No, eipä ne punakilvet ois paljoa auttanut, kun polliisi tuli lopetti touhun ja kertoi auton tarvitsevan olevan Suomeen rekisteröity jos täällä ajamista jatkat. Tarrakilvillä ei jäälläkään ajella tuontiautoilla!

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Verovapaista..

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 22.08.2007 01:41

PRF kirjoitti:Toin viime vuonna Australiasta Evo 7:n ja Evo 8:n. Alkuperäisen kauppalaskun mukaan maksettiin tulli + alv. Mukana oli myös kisabensaa ja niiden veroja laskettiinkin sitten kauan! Älä tuo siis itse bensoja!

Verovapaiden ralliautojen siirtokilvet on VAIN: Kilpailuaikana, kilpailupaikalla, kilpailureitillä..ei mihinkään muuhun!

1999, tuli AKK:lta tiedote, että punakilvillä ei voi ajaa enää 0-autona tai muissakaan vastaavissa tehtävissä! Soitin henk.koht. tullin autoverotusyksikön johtajalle, selitin tilanteen, sain faxilla myönteisen päätöksen, jossa kyseinen toiminta lasketaan "kilpailunomaiseksi", koska kilpiä käytetään kilpailuaikana, kilpailupaikalla ja reitillä.. Faxasin päätöksen AKK:hon..sieltä ei koskaan kuulunut mitään, mutta taas sai punakilvillä vetää "nollaa", Vippiä ym. :D
Tulli antaa verovapaalle autolle lupalapun, jolla siihen saa punakilvet kilpailuihin. Tullilta voi saada samanlaisen, mutta tapauskohtaisen ja tiettyyn päivään ja tilaisuuteen liittyvän luvan esim. testata autoa. Tietysti siihen tarvitaan lisäksi punakilvet ja vakuutus, mutta ne saa rahalla, kun tullin lupa on olemassa. Itse hain tullista tällaisen luvan noin 5-7 kertaa vajaan vuoden aikana Mitsu MR:äämme. Joskus tulli totesi, että mitä siinä taas pitää testata. Kun selitin, seikkaperäisesti ko. kysymyksen tehneelle naisvirkailijalle, miten testaamme erilaisia asentoja (keskilukossa) ja kumeja, niin kyselyt tyrehtyivät. Ko. tapauskohtainen lupa perustui yhden määräyksen joustavaan tulkintaan. En tiedä olisiko tilanne näiltä osin muuttunut runsaan vuoden aikana.

- hannulehessaari

PRF
Yleinen
Yleinen
Viestit: 180
Liittynyt: 30.09.2004 00:00

Punakilvistä..

Viesti Kirjoittaja PRF » 23.08.2007 21:54

Aken sivuilta: Ajoneuvoa, jota ei rekisteröidä Suomessa, käytetään siirtomerkeillä varustettuna yksinomaan kilpailutarkoituksiin yhtäjaksoisesti enintään seitsemän päivän ajan..

Olen selvittänyt jo aikanani sekä tullin että silloisen lääninkatsastusmiehen kanssa nämä asiat. Käytäntö, mihin tarkoitukseen saat kilvet on täysin toimipaikasta kiinni, mutta vastuu yksin kilpien hakijalla. Eli jos poliisi ratsaa ja kutsuu tullin paikalle, niin on päivänselvää, että verot lankeaa vaikka kilvet olisikin nokalla!

Kilvet on; Kilpailuaikana, kilpailureitillä. Testata saa, esim. kilvistä tilapäisesti poistettuja siviiliautoja tai niillä voi siirtää vaikka ulkomailta suomeen tuotua "näyttelyautoa"..

PRF
Yleinen
Yleinen
Viestit: 180
Liittynyt: 30.09.2004 00:00

Tulli toteaa..

Viesti Kirjoittaja PRF » 23.08.2007 22:04

Tullin toteamus samaan asiaan, kaikki muu on soveltamista ja säätöä; Kun on kyseessä kilpa-auto, jota ei ole rekisteröity
missään maassa. Ajoneuvoa voidaan
käyttää siirtomerkeillä varustettuna yksinomaan kilpailutarkoituksiin yhtäjaksoisesti
enintään seitsemän paivää.

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 23.08.2007 22:09

-Suomi on perseestä-

Ainakin mitä tulee autoihin liittyviin pykäliin.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Tulli toteaa..

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 23.08.2007 22:32

PRF kirjoitti:Tullin toteamus samaan asiaan, kaikki muu on soveltamista ja säätöä; Kun on kyseessä kilpa-auto, jota ei ole rekisteröity
missään maassa. Ajoneuvoa voidaan
käyttää siirtomerkeillä varustettuna yksinomaan kilpailutarkoituksiin yhtäjaksoisesti
enintään seitsemän paivää.
On selvää, että jos haetaan tullin kilpailukäyttöluvalla kilvet ja mennään ajamaan jonnekin muualle kuin ko. kilpailuun, saattaa veroseuraamus rapsahtaa. Ainakin itse hain 2005-2006 meidän verottomalle ja rekisteröimättömälle Mitsu MR:lle (sitä ei olisi Suomessa rekisteriin saanutkaan) jotain 5-7 kertaa tullilta "kertakäyttöisen" ja tiettyyn päivään ja paikkaan sidotun luvan auton testausta varten. Tulli myönsi luvan, jolla sitten sai asianmukaiset kilvet tuoksi päiväksi tai päiviksi. Luvan myöntäminen perustui :

http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... 4_2007.pdf

kohdan 4.1. tapausryhmän 2 kokeilukäyttöön. Kun autolla on tullin lupa testiin, ei siinä ole veroseuraamusuhkaa vaikka paikalle rientäisi kuka. On puhdasta byrokratiaa, ettei tällaista lupaa voida myöntää pysyvänä. Toisaalta joustaminen tapauskohtaisesti osoittaa inhimillistä vastaantulohalukkuutta tullin puolelta. Eipä noita testejä niin tuhkatiheään ajettu, että luvan hakemisesta joka kertaa varten olisi tullut kovin suurta riesaa.

- hannulehessaari

Vastaa Viestiin