Ohjaus f-ryhmässä

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin

Ohjauslaiteiden vapaampi rakentelu F-ryhmässä?

Nykysääntö OK!
23
8%
Nykysääntö OK!
23
8%
Nykysääntö OK!
23
8%
Nykysääntö OK!
23
8%
Nykysääntö OK!
23
8%
Tieliikennelakien mukaiset muutokset mahdolliseksi!
37
12%
Tieliikennelakien mukaiset muutokset mahdolliseksi!
37
12%
Tieliikennelakien mukaiset muutokset mahdolliseksi!
37
12%
Tieliikennelakien mukaiset muutokset mahdolliseksi!
37
12%
Tieliikennelakien mukaiset muutokset mahdolliseksi!
37
12%
 
Ääniä yhteensä: 300

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Ohjaus f-ryhmässä

Viesti Kirjoittaja Jankos » 07.06.2004 10:38

Nykyään saa siviiliautoihinkin vaihtaa eri autojen hammastankoja toistensa tilalle ja simpukankin saa vaihtaa hammastankoon.

Mitä mieltä porukka on pitäisikö äffäänkin saada ohjauksen muutokset vapaimmiksi?
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja 2000 » 08.06.2004 01:55

Nykyinen sääntö ok! Ei oo mitään omia rakennelmia ohjaukses niin uskon et turvallisuus paljon parempi. Ohjaus kuitenki joutuu tosi koville ralleissa!

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 08.06.2004 09:01

Tässä on kolme ongelmaa:
1 Miten sääntöteksti saataisiin riittävän yksiselitteiseksi ja selväksi, että tieliikenteen turvallisuusvaatimukset täyttyvät,
2 Millä autonrakentaja osoittaa, että muutos on vaatimusten mukainen ja
3 Millä katsastaja osaa tarkastaa, että muutos on vaatimusten mukainen?

Eiköhän pidettäisi vain vanha sääntö voimassa, kun tähänkin asti on pärjätty. Aika vaikealta nimittäin näyttää tuo...

LM rakennemuutospäätöksen teksti:
12§ 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:
a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta;
b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Katsastus

Viesti Kirjoittaja Jankos » 08.06.2004 10:27

Millä saataisiin varmuus?

Nyt jo on käytössä vanhemmille kilvettömille tuo pakollinen "punakilpi"katsastus. Miksi muuten ei uudemmille ole, kyllä alkaa -90 mallisetkin olemaan aika vanhoja kuin myös -95:kin?


Nämä kaverithan on erittäin päteviä katsastusmiehiä ja antavat hyvät vinkit muutoksiin jne. ja osaavat kyllä erottaa kötöstykset asiallisesti tehdyistä. Mielestäni tässä samassa katsastuksessa voitaisiin hyväksyä tämmöisiä isompiakin muutoksia, koska samat kaverit niitä hyväksyy siviililiikenteeseenkin.

Tuo voisi hyvinkin kulkea nimellä "ralliauton muutoskatsastus" ja sillä olisi tietysti oma hintansa.

Muutenkin olen sillä kannalla että ralliauton papereista pitäisi löytyä kaikki muutokset mitä siviliautoon verrattuna on tehty esim. linkit, pedal-box, hydraulikässäri, rummut=>levyiksi, akselisto, yms.

Samaan sarjaan kuuluu juuri rakennetun ralliauton kilpailuun hyväksyminen eli ennen ensimmäistä kilpailua jokainen auto pitäisi tarkastuttaa (tarkastettaisiin kaaret, penkin kiinnitykset, kaikki muutokset) ja tästä tulisi virallinen paperi jossa olisi kaikki tarkastushetken muutokset. Kun jotain muutoksia autoon tehtäisiin (esim. pedal-box) se käytäisiin konttorilla näyttämässä ja paperiin tulisi lisäys.

Tällä tyylillä saataisiin kisoissa katsastus hieman kevyemmäksi ja pelisäännöt selkeämmiksi?

Nyt joku tietysti alkaa sanomaan että se maksaa, niin maksaa mutta ihan murto-osan siitä mitä muuten rahaa kuluu ja saisi siitä ainakin rakentaja itselleen varmuden että on hyvin tehty auto ja mikäli on teettänyt jossakin autonsa niin varmasti voi antaa palautetta jos joakin kummaa löytyy!
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Vieras

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Vieras » 08.06.2004 11:19

Tuossa on kyllä ajatusta. Asiantuntevia ja motivoituneita katsastajia - varsinkin päällikkötasolle - tuntuu olevan aina vain hankalampi löytää. Vastuuta voisi ehkä alkaa tarjoilemaan ammattilaisille. Ammattilaisten käyttö johtaa tietysti kustannuksiin, mutta muutakaan vaihtoehtoa ei kohta liene. Asiaa helpottaisi kilpailukatsastuksissa, jos kaikille ralliautoille vaadittaisiin historicin FIA-passia vastaava dokumentti, jossa auton olennaiset muutokset ja rakenteet olisi dokumentoitu kuvin ja mitoin.

Avatar
PeteJ
Yleinen
Yleinen
Viestit: 171
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja PeteJ » 08.06.2004 13:10

Hyviä ajatuksia teillä mutta ei välttämättä kovin käytönnöllisiä joka paikassa. Esim. itsellä on lähimpään AKK:n hyväksymälle konttorille 400km. Joillain saattaa olla vieläkin pitempi (x2). Jos jokaista parannusta ja muutosta käy näyttämässä konttorilla tulee f-kilpurille hintaa.

Vieras

Ohjauslaitteisiin ei parane räpellellä mitään turhaa !

Viesti Kirjoittaja Vieras » 08.06.2004 21:03

Nykysääntö on ok. Nopeampi ohjausvälitys kun saadaan vaihtaa, niin siinähän se. Jos alkuperin on simpukkaa tai muuta merenelävää niin se on sen automallin ominaisuus( esim. MB ). Se menee taas tuonne omien virityksien puolelle ja vaaralliseen sellaiseen sillä siinä on myös muitten turvallisuus kyseessä jos ohjauslaitteisiin tulee "ylimääräisiä" vikoja.

Vastaa Viestiin