Escort RS 1600 (BDA)

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
bda12
B-junnu
B-junnu
Viestit: 23
Liittynyt: 28.09.2004 00:00

Escort RS 1600 (BDA)

Viesti Kirjoittaja bda12 » 22.11.2004 16:24

Onko kenelläkään myynnissä moottoria tai moottorin osia moiseen autoon myös twincam koneet kiinnostavat kaikki huomioidaan kunhan ovat korjauskelpoisia kerro tästä myös kavereille

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 22.11.2004 18:11

www.cosworthrsclub.com
Ko.klubin jäsenillä on ehkä parhaat tiedot osista tässä maassa.Siellä on osto/myyntipalsta Classic-osille.
-Voip vaan olla ettei kovin moni ole valmis luopumaan osista-
Tekniikkakysymyksiin täytyy liittyä klubiin,siitä ei kannata alkaa väittelemään jäsenten kanssa.

Avatar
Matsku
KV
KV
Viestit: 500
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Myydään

Viesti Kirjoittaja Matsku » 22.11.2004 21:08

Myydään osastolla näytti olevan twincam kone myynnissä... 4000€

Avatar
bda12
B-junnu
B-junnu
Viestit: 23
Liittynyt: 28.09.2004 00:00

RS1600

Viesti Kirjoittaja bda12 » 10.12.2004 10:17

:D Auto on löytynyt Englannista varsinainen projekti, tosin kaikki muut on alkuperäistä vain moottori on ajan saatossa hävinnyt. Nyt siis kaikki penkomaan nurkkia 1600 lohko ja siihen kansi tarvitaan

Avatar
Kimi
KV
KV
Viestit: 443
Liittynyt: 06.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kimi » 10.12.2004 11:32

Oliko tuo ostoilmoitus? :?

Avatar
PPiironen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja PPiironen » 10.12.2004 11:49

Kysyppä karjalaisen jukalta oulusta.Eurosarjan sivuilla pitäis olla nro!

Avatar
Kimi
KV
KV
Viestit: 443
Liittynyt: 06.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kimi » 10.12.2004 11:55

Jukalla on BDA:n kone, eikö vaan? Leinosen Jukalla taitaa myös olla BDA:n kone muistaakseni. Juttelin pari viikkoa sitten "Sepän" kanssa ja jotenkin jäi sellainen olo.

Leinonen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 57
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Leinonen » 15.12.2004 20:40

Kimi kirjoitti:Jukalla on BDA:n kone, eikö vaan? Leinosen Jukalla taitaa myös olla BDA:n kone muistaakseni. Juttelin pari viikkoa sitten "Sepän" kanssa ja jotenkin jäi sellainen olo.
BDG

Avatar
rallitalli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 29.09.2004 00:00

RS1600 ja RS1800

Viesti Kirjoittaja rallitalli » 17.12.2004 13:20

RS1600 - konetta monet pitävät ns BDA -koneena ja RS1800 = BDG. Tässä kirjoituksessa XF lohkoon istutettu ja 67/68 synnytetty RS1600 on se "kysytty" BDA.

Vuoden 1968 lohkot olivat 600 -sarjan kenttiläisiä ja koneissa kolme nokkaa. Yksi lohkossa ja kaksi kannessa. Ankan mäntiin tehtiin kolot ja 16v kansi päälle. Hihna (Belt) pyörittämään (Driven) nokkapyörää ja mylly oli "ekaa tyyppiä" (A) >BDA.

Vuoden 1969 lohkot olivat edellen 1600 ohv mutta C-kampisina > 1600.4 > 1601cc. Eniten "viralllisia" oli Capreissa. Enkuissa ajettiin 16v Eskoilla 1100, 1300, 1600 ja yli 1600cc. Nämä olivat useimmiten Piper/Hastings/Vegantune versioita mutta tärkein = 16v kansia roimasti. Alle sopiva kent -lohko ja "semi works car" oli ratavalmis.

Vuoden 1970 tuotanto oli 9 -sarjan rauta- ja alumiinilohkoa sekaisin. Rautamöhkö löytyi usein J25 lopun ja J26 alun koreista. Alu/rautaputki -lohkon tunnisti hopeajuotoksesta, kurkkaamalla lohkon sisään. Samoin tunnistetaan esim peltisarja pronssijuotoksesta.

Virallinen BDA loppui aikoinaan. Mutta esim Willcox myy "uustuotanto" RS -konetta vaatimattomattomaan 27 000 punnan hintaan. Paja on sama joka myllytti dynossaan Häkkisen "mäkit". BDA koneita niputetaan myös kotiSuomessa. Ja osia löytyy keräilemällä. Fordin viralliset kirjatkin auttavat - BDA tehtiin "kaikki oli lainattua".

Niin se RS1800. "BDA -legenda...totta ja tarua" on menossa vasta kaudessa jolloin Peetut ovelasti hyllytettiin. Nyt portit ovat aukeamssa uudelleenrakenteluun. PS: Tämä ei ole "historic" -luokituspaperi. Hanki luokitustodistus!

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 17.12.2004 13:26

Twin Cam, Four Valve BDA Family
Type Year Size Output Description
BDA 1969 1601cc 120 Bhp. Belt Drive layout similar to FVA on taller Kent block
BDB 1970 1700cc 200 Bhp. Escort RS1600 rally engine, sold as kits
BDC 1970 1700cc 230 Bhp. Injected BDB for Group 2 Escort RS1600, also kits
BDD 1971 1600cc 200 Bhp. Definitive Formula Atlantic Motor, also kits
BDE 1972 1790cc 245 Bhp. Formula 2 first stretch to 2 litre rules, bigger bore, injection
BDF 1972 1927cc 270 Bhp. Formula 2 next stretch, liners brazed in to cast iron block, very successful
BDG 1973 1975cc 275 Bhp. Formula 2 and rally, development of BDF, later with aluminum block
BDH 1973 1300cc 190 Bhp. Group 2 Sports cars, shorter stroke on shorter block
BDJ 1974 1098cc 150 Bhp. Formula C, short stroke version for SCCA
BDK none -- -- reseved for forgotten project
BDL ? ? ? experimental turbo
BDM 1975 1599cc 225 Bhp. Formula Atlantic, big valve, injected BDD
BDN 1977 1600cc 210 Bhp. Formula Atlantic, Canadian Atlantic sealed motors this year only, sold as kits
BDO none -- -- not allocated
BDP 1984 1975cc 245 Bhp. Sprint car, aluminum block, BDG bore/stroke, injected, methanol
BDQ none -- -- not allocated
BDR 1983 1601cc 120 Bhp. BDA kits for Caterham Super Sevens, also 1.7 litre and 150, 170 Bhp.
BDT 1981 1778cc 200 Bhp. RS1700T turbo, aluminum block, kits for JQF
" 1981 1803cc 250 Bhp. RS200 BDT units redesigned, rebuilt, and enlarged
BDT-E 1986 2137cc 500 Bhp. Evolution BDT by Brian Hart, Ltd.
Tääläisen listan olen löytänyt netistä :wink:

Vastaa Viestiin