BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)
- Ässä
- Viestit: 1
- Liittynyt: 25.01.2008 00:00
BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)
Terve,
Autona on BMW e36 M3 (3.0 S50B30 koneella) ja kysyisin löytyisikö täältä tietoa kyseisen moottorin virittämisestä? Kyseessä on ihan katukäytössä oleva auto, joten mikään suurempi viritysprojekti ei ole kyseessä (konetta ei siis avata). Onko esim. imusarjan + suodattimen, putkiston tai ns. ”lastun” vaihdosta mitään huomattavaa hyötyä tässä moottorissa? Kokemuksia/tietoa? Asiallisista vastauksista kiitän jo etukäteen.
Mikko
Autona on BMW e36 M3 (3.0 S50B30 koneella) ja kysyisin löytyisikö täältä tietoa kyseisen moottorin virittämisestä? Kyseessä on ihan katukäytössä oleva auto, joten mikään suurempi viritysprojekti ei ole kyseessä (konetta ei siis avata). Onko esim. imusarjan + suodattimen, putkiston tai ns. ”lastun” vaihdosta mitään huomattavaa hyötyä tässä moottorissa? Kokemuksia/tietoa? Asiallisista vastauksista kiitän jo etukäteen.
Mikko
- pete1
- WRC
- Viestit: 992
- Liittynyt: 03.05.2004 00:00
- Viesti:
Kyllähän lastulla, putkistolla sekä vapaa virtaussuodattimella mennään 320hv nurkille.. tietääkseni 

Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com
- lane
- A-Junnu
- Viestit: 141
- Liittynyt: 12.05.2004 00:00
- Paikkakunta: hamina
Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)
normaalikäytössä ei järkeä viritellä,käyttöalue vaan kapenee jos huipputehoa haetaan.Ässä kirjoitti:Terve,
Autona on BMW e36 M3 (3.0 S50B30 koneella) ja kysyisin löytyisikö täältä tietoa kyseisen moottorin virittämisestä? Kyseessä on ihan katukäytössä oleva auto, joten mikään suurempi viritysprojekti ei ole kyseessä (konetta ei siis avata). Onko esim. imusarjan + suodattimen, putkiston tai ns. ”lastun” vaihdosta mitään huomattavaa hyötyä tässä moottorissa? Kokemuksia/tietoa? Asiallisista vastauksista kiitän jo etukäteen.
Mikko
- Masa
- KV
- Viestit: 345
- Liittynyt: 14.01.2005 00:00
www.btcf.fi sivulta löytyy todennäköisesti tietoa katukäytöön enemmän. Kannattaa käydä vilkaisemassa!
- mexico
- B-junnu
- Viestit: 39
- Liittynyt: 23.06.2004 00:00
Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)
mitä kiertokankia on f-ryhmäläisissä/rata käytössä moottoreissa käytetty??
uskaltaako tuollaisia 500-600€ sarja maksavia kiinalaisia H-profiili kankia laittaa??
uskaltaako tuollaisia 500-600€ sarja maksavia kiinalaisia H-profiili kankia laittaa??
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)
Hommansa osaava poxinohjelmoija saa tehoksi 320 hp ja 340nm kun ei muuteta kuin vauhtipyörä ja pakoputki ! Kaikki muut muutokset huonontaa vakiomoottoria ! Itse ohjelmat muutatin "villityksen" alussa: turbotec.com
P.S. Rajoitin 7500 max !
P.S. Rajoitin 7500 max !
- mexico
- B-junnu
- Viestit: 39
- Liittynyt: 23.06.2004 00:00
Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)
millä kierroksilla nuo tehot ja väännöt on saatu?
tuossa työn alla olevassa autossa oli am worksillä 300hv/320nm
harisella alle 300hv/320nm
sjöbergin lestulla,putkistolla,hiili imukotelolla
ja hestecillä 318hv/355nm samalla huippu tehon kierrokset laskivat ja käyrät muuttuivat paljon loivemmiksi,lastuilla kauhea notko n: 3500-5000rpm ja huipputeho 7500rpm.
veijon essolla tiesivät että moottorilla ajettu siviilissä +200000km+6v rallia kun vaihdoin hiilikuitu imukotelon ei edellisten omistajien jäljiltä ollut suodatinta ollenkaan ja imukotelossa kahvikupillinen hiekkaa,silti viime vuonna jaksoi vielä 6 rallia,sprintin ja todella paljon harjoitus kilsoja.
tuossa työn alla olevassa autossa oli am worksillä 300hv/320nm
harisella alle 300hv/320nm
sjöbergin lestulla,putkistolla,hiili imukotelolla
ja hestecillä 318hv/355nm samalla huippu tehon kierrokset laskivat ja käyrät muuttuivat paljon loivemmiksi,lastuilla kauhea notko n: 3500-5000rpm ja huipputeho 7500rpm.
veijon essolla tiesivät että moottorilla ajettu siviilissä +200000km+6v rallia kun vaihdoin hiilikuitu imukotelon ei edellisten omistajien jäljiltä ollut suodatinta ollenkaan ja imukotelossa kahvikupillinen hiekkaa,silti viime vuonna jaksoi vielä 6 rallia,sprintin ja todella paljon harjoitus kilsoja.
- MVRteam
- A-Junnu
- Viestit: 100
- Liittynyt: 12.08.2004 00:00
Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)
Todennäköisesti huoltamalla alkuperäisosilla tuo moottori saadaan ne 30 karannutta hepoa taas käyttöön.
(tulpat,ilma+bensasuodatin+imuvuodot kuntoon
)
(tulpat,ilma+bensasuodatin+imuvuodot kuntoon

- toppa1
- B-junnu
- Viestit: 42
- Liittynyt: 26.09.2010 00:00
Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)
- mootoriohjauksen ohjelmointi
- imukotelon vaihto (lasikuituinenkin käy melkein 1000.- halvempi) + suodatin
- pakoputkistoa jos alat muuttamaan esim. ydelle putkelle niin huomioi että alkuperäiset pakosarjat ovat erimittaiset
- sen verran kannaattaa konetta vilkaista, missä kunnossa on kiertokangen laakerit, suurin syy konerikkoihin...
- imukotelon vaihto (lasikuituinenkin käy melkein 1000.- halvempi) + suodatin
- pakoputkistoa jos alat muuttamaan esim. ydelle putkelle niin huomioi että alkuperäiset pakosarjat ovat erimittaiset
- sen verran kannaattaa konetta vilkaista, missä kunnossa on kiertokangen laakerit, suurin syy konerikkoihin...
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)
Ei mitään imukoteloo vaan vakiot torvet ja putsarit niiden ympärille ! Ne lasikuitu ja hiilikuitukotelot huonontaa vääntöö mutta tehoalue nousee ylemmäs ! Ei hyvä vakio moottoriin. Nuo tehot vaatii myös vanos poxin ohjelmoinnin ! Pakoputkena supersprint ja vauhtipyöränä vidanza.
P.S. Konehuone tarvii viileetä ilmaa jota saadaan munuaisen ja vasemman ajovalon modifioinnilla (tärkeä)
P.S. Konehuone tarvii viileetä ilmaa jota saadaan munuaisen ja vasemman ajovalon modifioinnilla (tärkeä)
- Skebe
- B-junnu
- Viestit: 37
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Helsinki
Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)
Ei tarvitse modifioida eikä tehdä mitään poppakonsteja. Remontoikaa ne miljoonan kaasu pohjassa ajetut moottorit kunnolla. Kaikki vakiota ja Hariselle säätöihin, niin tulee nopia. Tuollainen moottori hajoaa juurikin siihen, että lyödään nokille aivan loppuun ajettu kuias, sitä koitetaan kotikonstein virittää, rajoitin nostetaan "tappiin" ja sitten ihmetellään kun romut purkautuu pikataipaleen varteen. Kierokankiin tuollainen moottori ei ihan helposti hajoa, paitsi jos laittaa kiinan paskaa..
Saahan tuollaisesta moottorista karmivasti tehoja, mutta jos 300 hepoa ei riitä, niin kannattaisiko siirtää katse ja rahat jonkun muun asian kehittämiseen?
Saahan tuollaisesta moottorista karmivasti tehoja, mutta jos 300 hepoa ei riitä, niin kannattaisiko siirtää katse ja rahat jonkun muun asian kehittämiseen?
- gianni
- Yleinen
- Viestit: 222
- Liittynyt: 20.08.2005 00:00
Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)


NIIN TOTTA!!!
Skebe kirjoitti:Ei tarvitse modifioida eikä tehdä mitään poppakonsteja. Remontoikaa ne miljoonan kaasu pohjassa ajetut moottorit kunnolla. Kaikki vakiota ja Hariselle säätöihin, niin tulee nopia. Tuollainen moottori hajoaa juurikin siihen, että lyödään nokille aivan loppuun ajettu kuias, sitä koitetaan kotikonstein virittää, rajoitin nostetaan "tappiin" ja sitten ihmetellään kun romut purkautuu pikataipaleen varteen. Kierokankiin tuollainn moottori ei ihan helposti hajoa, paitsi jos laittaa kiinan paskaa..
Saahan tuollaisesta moottorista karmivasti tehoja, mutta jos 300 hepoa ei riitä, niin kannattaisiko siirtää katse ja rahat jonkun muun asian kehittämiseen?
- mexico
- B-junnu
- Viestit: 39
- Liittynyt: 23.06.2004 00:00
Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)
Ja halpaa kuin saippua.
s50b30 mihin vaihdettu kaikki kuluvat osat, kampura hiottu, tasapainoitettu, kansi koneistettu race seetit, siistitty kanavat ym.ym. maksanut vain 9K euroa, eikä sisällä muita työpalkkoja kuin koneistukset, onhan tuossa jotain nippeleitä itse autoonkin ja öljyjä+nesteitä.
s50b30 mihin vaihdettu kaikki kuluvat osat, kampura hiottu, tasapainoitettu, kansi koneistettu race seetit, siistitty kanavat ym.ym. maksanut vain 9K euroa, eikä sisällä muita työpalkkoja kuin koneistukset, onhan tuossa jotain nippeleitä itse autoonkin ja öljyjä+nesteitä.
-
- Yleinen
- Viestit: 189
- Liittynyt: 11.04.2014 09:14
Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)
mitä kaikkea siihen pitää sitten remontoida/huoltaa että saa toimivan paketin ? ja mitä maksaa?Skebe kirjoitti:Ei tarvitse modifioida eikä tehdä mitään poppakonsteja. Remontoikaa ne miljoonan kaasu pohjassa ajetut moottorit kunnolla. Kaikki vakiota ja Hariselle säätöihin, niin tulee nopia. Tuollainen moottori hajoaa juurikin siihen, että lyödään nokille aivan loppuun ajettu kuias, sitä koitetaan kotikonstein virittää, rajoitin nostetaan "tappiin" ja sitten ihmetellään kun romut purkautuu pikataipaleen varteen. Kierokankiin tuollainen moottori ei ihan helposti hajoa, paitsi jos laittaa kiinan paskaa..
Saahan tuollaisesta moottorista karmivasti tehoja, mutta jos 300 hepoa ei riitä, niin kannattaisiko siirtää katse ja rahat jonkun muun asian kehittämiseen?
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Re: BMW e36 M3 (S50B30 moottorin virittäminen)
No ainakin mitä itelle tulis mieleen niin alakerran laakerointi,yläpään tiivistesarja,venttiilien hionta,samalla kannen oikaisu ja pesu.Lujaa kirjoitti:mitä kaikkea siihen pitää sitten remontoida/huoltaa että saa toimivan paketin ? ja mitä maksaa?Skebe kirjoitti:Ei tarvitse modifioida eikä tehdä mitään poppakonsteja. Remontoikaa ne miljoonan kaasu pohjassa ajetut moottorit kunnolla. Kaikki vakiota ja Hariselle säätöihin, niin tulee nopia. Tuollainen moottori hajoaa juurikin siihen, että lyödään nokille aivan loppuun ajettu kuias, sitä koitetaan kotikonstein virittää, rajoitin nostetaan "tappiin" ja sitten ihmetellään kun romut purkautuu pikataipaleen varteen. Kierokankiin tuollainen moottori ei ihan helposti hajoa, paitsi jos laittaa kiinan paskaa..
Saahan tuollaisesta moottorista karmivasti tehoja, mutta jos 300 hepoa ei riitä, niin kannattaisiko siirtää katse ja rahat jonkun muun asian kehittämiseen?
Hinnasta en tiedä mutta M lisä varmaan ainakin tuplaa hinnan verrattuna vaikka 325
Itsellä 325.Eka penkki veto 168 heppaa.Kannentiiviste paskaks,sylinteripaine jäähdytysjärjestelmään ja syyläri pallon muotoseks!Uusi syyläri ja kansiremontti.Venttiilit vuoti ihan helvetisti(Läppäsin vaan).Remontin jälkeen eka veto penkissä 205hv sit säätöö niin 21x,bensan paineiden nosto ja lisää säätöö niin lopputulos oli 225hv.
Muokkaa: Ihan kohtalainen nousu kun vakiona on 193
Penkin paikkaansa pitävyydestä en tiedä mutta jotain osviittaa antaa se että samalla kerralla penkitettiin transporter 2,5 tdi 88hv,josta löyty penkissä 85hv ja ohjelmoinnin jälkeen 104hv ja +50nm.Penkittäjä sano että volkkarista sais muutaman hepan enemmänkin jos tekis kustomoidun ohjelman.En ole kokenut tarpeelliseksi kun kytkin luistaa jo nyt :)