Mcpherson jousituksen yläpään kiinnitys

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
rop
KV
KV
Viestit: 308
Liittynyt: 28.07.2004 00:00
Viesti:

Mcpherson jousituksen yläpään kiinnitys

Viesti Kirjoittaja rop » 29.12.2004 08:40

Minkäläinen olisi hyvä mcpherson-etujousituksen yläpään kiinnitys
koriin etuvetoisessa autossa? Säätöjä camberille? Epäkesko vai
liukusäätö?

Vakiojousijalan kumihässäkkä ei kovin tukevalta tunnu.
Neuvokaa mikä tuon hässäkän korvaajaksi, kuitenkin siten,
että se olisi tukeva, kestävä ja ennenkaikkea toimiva systeemi?

Minkälaisia yläpään laakeriratkaisuja olette käyttäneet? Löytyykö kuvia?

Avatar
KMS
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja KMS » 01.01.2005 20:30

Kerro autosi merkki, niin saat ohjeet.

Avatar
rop
KV
KV
Viestit: 308
Liittynyt: 28.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rop » 02.01.2005 12:05

KMS kirjoitti:Kerro autosi merkki, niin saat ohjeet.
Auto on Daihatsu Charade. Tolpissa on vakiona laakerina todella naurettava muovinen liukulaakeri ja kuminen osa tuo tarvittavaa
joustoa kiinnitykseen. Eli tolppa on perityypillinen, vastaavia on - luulisin ainakin - muissakin japsiautoissa.

Onko kilpakärryissä nuo kumiset osat ollenkaan tarpeen vai voiko ne unohtaa tyystin ja rakentaa kiinnitykset ilman kumivaimennuksia?

Avatar
KMS
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja KMS » 02.01.2005 23:17

Yleentä se korvataan ns. "häränsilmällä"(uniball nivel) joka kiinnittyy vaikkapa alumiinista sorvattuun laippaan.
Turhat kumit voi kisakäytössä repeillä ja/tai tehdä alustan käytöksestä epäjohdonmukaisen.
Daihatsuun voi olla osat kiven takana, vaikka 4wd turbolla on joskus rallejakin voitettu, muistaakseni.
Muttei ole mahdoton, kun viet vanhan kumisen taitavalle sorvarille malliksi, niin kyllä se väsää vastaavan uniball nivelelle sopivaksi.

Avatar
rop
KV
KV
Viestit: 308
Liittynyt: 28.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rop » 03.01.2005 09:13

Kiitoksia vastauksesta.
Taidankin marssia laakerikauppaan ja hommata ensin iskareihin sopivat uniball-nivelet ja niihin sitten laippoja väsäämään.

Noista camber-säätöjen toteutuksista onneksi löytyy helposti esimerkkejä netistä.

Daihatsuun on todella vaikea löytää mitään valmista kisa-osaa, mutta onneksi se sisältää kuitenkin hyvin paljon perustekniikkaa, johon voi soveltaa yleisempien automerkkien osia.

Vastaa Viestiin