Et kai ala paikkaileen... Kun edellä väitit että laturilta ei saa virtoja poikkiLeeHarvey kirjoitti:Kumiankka vastasi jo teknisen osion. Huomioitavaa onkin, jos suomessa on tuhansia väärin tehtyjä autoja, niin oikeuttaako se tekemään niitä lisää.puikkis kirjoitti: Tässä maassa on tuhansia kilpa-autoja, missä on yksi kappale kaksinapaisia päävirtakatkaisijoita kytketty oikein, eikä niissä ole mitään ongelmaa.
Jos leeharvey nyt ystävällisesti kerrot, että mikä virtapiiri sinne laturiin jää, niin yritetään yhdessä katkaista sekin.
Ralliauton päävirtakytkin...
- MrSpoon
- KV

- Viestit: 627
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...
- TiM
- A-Junnu

- Viestit: 60
- Liittynyt: 13.09.2004 00:00
Jep, kuten Rubberduck ja LeeHarvey jo totesivatkin kaksinapaisesta: vaikka kone lakkaakin pyörimästä, niin laturin persuuksissa edelleen akun plussa.puikkis kirjoitti:Tässä maassa on tuhansia kilpa-autoja, missä on yksi kappale kaksinapaisia päävirtakatkaisijoita kytketty oikein, eikä niissä ole mitään ongelmaa.
Jos leeharvey nyt ystävällisesti kerrot, että mikä virtapiiri sinne laturiin jää, niin yritetään yhdessä katkaista sekin.
Jos käytetään kahta kaksinapaista, niin silloin puhutaan nelinapaisesta (2x2=4).
Jos MrSpoon voisi kertoa miten se kaksinapaisella tehdään, niin mielenkiinnolla kuulemme...MrSpoon kirjoitti:Et kai ala paikkaileen... Kun edellä väitit että laturilta ei saa virtoja poikki.
- LeeHarvey
- B-junnu

- Viestit: 22
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Hyvinkää
- VesQ
- A-Junnu

- Viestit: 65
- Liittynyt: 05.11.2004 00:00
Siis kaksinapaiseen kun laitetaan akku ja laturi toiseen napaan ja toiseen esim sulakerasialle/muualle eteenpäin niin autohan sammuu kun kääntää kytkimestä koska sytytysvirta katkeaa ja kone sammuu ja laturi lakkaa pyörimästä. Tällöin laturi ei enää lataa mutta akun plussan ja laturin välillä on vielä virtaa ja näin ei saisi olla
. Ainoa täysin oikein toimiva ratkaisu taitaa olla kuten joku jo sanoi , releellä se laturin syöttö, eli kun virrat käännetään pois niin releeltäkin loppuu virta ja se ei pääse eteenpäin, mutta tässäkin voi vielä olla ongelma jos tuo relekkin luetaan sähkölaitteeksi. Sitten ei jää muuta vaihtoehtoa kuin 4 tai useampinapainen katkaisija.
- Pikkutiimi
- Viestit: 9
- Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Vähän off-topic mutta, eihän katkaisijan paikkaa ole määrätty säännöissä ??
Kun pitäis näköjään laittaa ajokkiin katkaisija
ja aattelin että jos sen laittas konehuoneeseen akun viereen ja ulkopuolinen kahva tohon a-pilarin eteen.
Näin välttyis "turhilta" kaapeleiden vedolta.....
Lainaus AKK:n 2004 säännöistä
"Päävirtakatkaisin
Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva. Asennus on pakollinen nopeuskilpailuissa (ei rallisprinteissä) ryhmissä N, A ja SS. Sitä suositellaan muihin kilpailuihin."
Lainaus AKK:n tiedotteesta 6-2004
"Päävirtakatkaisija tulee ensi vuoden alusta alkaen olla asennettuna ryhmän F ja SS autoihin riippumatta lajista mihin auto osallistuu."
Kun pitäis näköjään laittaa ajokkiin katkaisija
Näin välttyis "turhilta" kaapeleiden vedolta.....
Lainaus AKK:n 2004 säännöistä
"Päävirtakatkaisin
Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva. Asennus on pakollinen nopeuskilpailuissa (ei rallisprinteissä) ryhmissä N, A ja SS. Sitä suositellaan muihin kilpailuihin."
Lainaus AKK:n tiedotteesta 6-2004
"Päävirtakatkaisija tulee ensi vuoden alusta alkaen olla asennettuna ryhmän F ja SS autoihin riippumatta lajista mihin auto osallistuu."
- TienTukko
- Yleinen

- Viestit: 276
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Viesti:
No uuden siis v.2005 sääntökirjan mukaan: "Asennus on pakollinen ryhmissä N ja A, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa." Jos asia on näin taitaa olla niin meillä kuin monella muullakin edessä katkaisijan laitto! Lie asia näin kun kirjassa seisoo vai onko joku kuullut jotain muuta? Ja mikä oli lopputulos sen oikean asennuksen kanssa?!?Pikkutiimi kirjoitti:
Lainaus AKK:n 2004 säännöistä
"Päävirtakatkaisin
Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva. Asennus on pakollinen nopeuskilpailuissa (ei rallisprinteissä) ryhmissä N, A ja SS. Sitä suositellaan muihin kilpailuihin."
Lainaus AKK:n tiedotteesta 6-2004
"Päävirtakatkaisija tulee ensi vuoden alusta alkaen olla asennettuna ryhmän F ja SS autoihin riippumatta lajista mihin auto osallistuu."
TienTukko Racing, perinteinen autourheiluseura jo vuodesta 2008!
- TienTukko
- Yleinen

- Viestit: 276
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Viesti:
Vastaan siis itse itselleni
ja muille tiedoksi. Eipä tullut vastausta AKK:lta ei, mutta sääntökirja 2005 nettiversiossa asia oli kirjoitettu taas eri sanamuodolla, tässä tämä versio:
13. Päävirtakatkaisin
"Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva. Asennus on pakollinen nopeuskilpailuissa (ei rallisprinteissä) ryhmissä N ja A, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa. Sitä suositellaan muihin kilpailuihin. "
Eli tämän mukaan ei tarvitse laittaa päävirtakatkaisijaa N ja A-ryhmän autoihin pakollisena ralleissa ja rallisprinteissä. Mutta on se kumma kun painettu kirja ei vastaa sähköistä versiota
13. Päävirtakatkaisin
"Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva. Asennus on pakollinen nopeuskilpailuissa (ei rallisprinteissä) ryhmissä N ja A, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa. Sitä suositellaan muihin kilpailuihin. "
Eli tämän mukaan ei tarvitse laittaa päävirtakatkaisijaa N ja A-ryhmän autoihin pakollisena ralleissa ja rallisprinteissä. Mutta on se kumma kun painettu kirja ei vastaa sähköistä versiota
TienTukko Racing, perinteinen autourheiluseura jo vuodesta 2008!
-
Vieras
- TienTukko
- Yleinen

- Viestit: 276
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Viesti:
- epi
- B-junnu

- Viestit: 47
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Tämä meikäläisen luetunymmärtäminen tuntuu olevan nyt sillä tasolla, että en millään saa tästä asiasta selvää. Siis onko nyt pakollinen F ja SS ryhmässä auton sisällä oleva päävirtakatkaisija vai tuliko tälle vuotta pakolliseksi lisäksi auton ulkopuolella oleva päävirtakatkaisija eli se vaijeri tappokatkaisija??
- TAP
- B-junnu

- Viestit: 36
- Liittynyt: 11.08.2004 00:00
Kuten sääntökirjassa sanotaan:
"Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva.
edit 2005 sääntökirja:
Asennus on pakollinen hmissä N ja A, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa.
eli alkuperäinen ote oli 2004 sääntökirjasta. 2005 säännöissä homma muuttuu.
Asia on ilmaistu niin "selvästi" että piti ihan Saariolta kysyä varmistus.
eli päävirtakytkintä jolla katkaistaan kaikki virtapiirit (sekä auto sammuu) pitää voidan käyttää myös ulkopuolelta.
eli paketti on 6-napainen kykin ja siitä vaijeri ulos. Kustannus lienee noin 50 euroa. Nelinapaisella ei akkua saada kytkettyä "täysin" irti, jos halutaan samalla auton sammuvan.
Veikkaisin että aika monella tulee lisähommia. Mulle ainakin tuli.
Tähän puututaan katsastukisssa ennemmin tai myöhemmin.
"Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva.
edit 2005 sääntökirja:
Asennus on pakollinen hmissä N ja A, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa.
eli alkuperäinen ote oli 2004 sääntökirjasta. 2005 säännöissä homma muuttuu.
Asia on ilmaistu niin "selvästi" että piti ihan Saariolta kysyä varmistus.
eli päävirtakytkintä jolla katkaistaan kaikki virtapiirit (sekä auto sammuu) pitää voidan käyttää myös ulkopuolelta.
eli paketti on 6-napainen kykin ja siitä vaijeri ulos. Kustannus lienee noin 50 euroa. Nelinapaisella ei akkua saada kytkettyä "täysin" irti, jos halutaan samalla auton sammuvan.
Veikkaisin että aika monella tulee lisähommia. Mulle ainakin tuli.
Tähän puututaan katsastukisssa ennemmin tai myöhemmin.
- Pikkutiimi
- Viestit: 9
- Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Moro,
Tässä yksi ratkaisu päävirran kytkentään....
http://img.photobucket.com/albums/v200/ ... avirta.jpg
Eli koko paketissa on 3 toisistaan riippumatonta "kytkintä".
Kun virrat on päällä niin virtapiirit pääsyöttö ja kytkin 2 on suljettu.
Tällöin kytkimen 1 virtapiiri on avoin.
Kun taasen "virrat katkaistaan", niin pääsyöttö ja kytkin 2 aukeaa ja kytkin 1 sulkeutuun "päästäen" laturilta tulevan virran/jännitteen vastukselle.
Näin ollen mottiilmeisemmin sammuu ja laturikin säästyy mahdolliselta sähköpiikiltä.
p.s. Oma kytkentäni on vielä kesken, mutta savun hälvettyä tarkastan kytkennän..
Tässä yksi ratkaisu päävirran kytkentään....
http://img.photobucket.com/albums/v200/ ... avirta.jpg
Eli koko paketissa on 3 toisistaan riippumatonta "kytkintä".
Kun virrat on päällä niin virtapiirit pääsyöttö ja kytkin 2 on suljettu.
Tällöin kytkimen 1 virtapiiri on avoin.
Kun taasen "virrat katkaistaan", niin pääsyöttö ja kytkin 2 aukeaa ja kytkin 1 sulkeutuun "päästäen" laturilta tulevan virran/jännitteen vastukselle.
Näin ollen mottiilmeisemmin sammuu ja laturikin säästyy mahdolliselta sähköpiikiltä.
p.s. Oma kytkentäni on vielä kesken, mutta savun hälvettyä tarkastan kytkennän..
- wrt
- Viestit: 11
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
päävirtakatkaisia
Moikka.
Tänään Rannikonautokatsastuksen toimitusjohtaja Marko Herranen soitti asiasta akk:n ja Vastaus oli seuraavanlainen. Päävirtakatkaisia pitää olla, muttei sitä tarvitse laittaa ulkopuolelle. Eli se riittää, että se on käden ulottuvilla kuljettajalla. Jos asiaan on kysyttävää, niin Soitto Marko Herraselle, niin hän osaa teille selvittää asian laidan. Puh:0400685851
Tänään Rannikonautokatsastuksen toimitusjohtaja Marko Herranen soitti asiasta akk:n ja Vastaus oli seuraavanlainen. Päävirtakatkaisia pitää olla, muttei sitä tarvitse laittaa ulkopuolelle. Eli se riittää, että se on käden ulottuvilla kuljettajalla. Jos asiaan on kysyttävää, niin Soitto Marko Herraselle, niin hän osaa teille selvittää asian laidan. Puh:0400685851
- ripeka
- Yleinen

- Viestit: 164
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Re: päävirtakatkaisia
Miksiköhän AKK:sta on sitten aikaisemmin sanottu, että pitää olla sääntökirjan mukainen, eli myös ulkoa käytettävissä?????
Kyllä potuttaa jos tuli "turhaan" porailtua peltiin reikiä ja viriteltyä vaijereita.
Kyllä potuttaa jos tuli "turhaan" porailtua peltiin reikiä ja viriteltyä vaijereita.
- MrSpoon
- KV

- Viestit: 627
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Re: päävirtakatkaisia
Eihän se turhaa työtä ollut, vaan omaa turvallisuutta sä sillä lisäsit.ripeka kirjoitti:Miksiköhän AKK:sta on sitten aikaisemmin sanottu, että pitää olla sääntökirjan mukainen, eli myös ulkoa käytettävissä?????![]()
Kyllä potuttaa jos tuli "turhaan" porailtua peltiin reikiä ja viriteltyä vaijereita.
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...