Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
-
Teamxtreme
- B-junnu

- Viestit: 20
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja Teamxtreme » 03.01.2005 15:47
Muutosta 2005 sääntökirjassa päävirtakatkaisijan osalta ? Vertaa vuoden 2004 sääntökirjaan ( F ja SS:n osalta);
AUTOJEN TEKNISET MÄÄRÄYKSET JA KULJETTAJIEN AJOVARUSTEET
..kohta
13. Päävirtakatkaisin
Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva. Asennus on pakollinen nopeuskilpailuissa (ei rallisprinteissä) ryhmissä N ja A, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa. Sitä suositellaan muihin kilpailuihin
Eli ei muuta kuin lisäkatkaisijoita asentelemaan
[/b]
-
casagrande
- A-Junnu

- Viestit: 109
- Liittynyt: 01.12.2004 00:00
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja casagrande » 03.01.2005 17:51
Ensimmäisen lauseen asiaa ei tarvitse tulkita, mutta toisen lauseen "Ulkopuolella..." voi ymmärtää myös, että mikäli katkaisija sijoitetaan ulkopuolelle, niin sen paikka on etutolpan edessä.
Vai onko sittenkin niin, että auton sisällä olevaan katkaisimeen tulee asentaa vaijeri, että ulkopuolelta saa viran poikki.
Kuka tietää ?
-
PetriH
- Yleinen

- Viestit: 274
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja PetriH » 03.01.2005 18:53
Nimenomaan niin, että auton sisällä se päävirtakatkaisija sijoitettuna siten että kuski pystyy, VÖIHIN kiinnitettynä sen kääntämään pois päältä ja siitä avaimesta se vaijeri sinne tuulilasin alareunaan sääntökirjan mukaan merkattuna. Jos kuski tajuton, niin palomies sen sitten sammuttaa siitä ulkopuolisesta vetonupista.(Palomiehiä on tähänkin koulutettu)(Tai joku muu asiasta tietävä)
Ralleissa ainakin "ammattikatsojat" asian tietää.....vai tietääkö???
Sanamuoto sk:ssa vähän hankalasti ilmaistu.

vai mitä sääntönikkarit

-
MJT
- WRC

- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja MJT » 03.01.2005 22:12
Teamxtreme kirjoitti:Muutosta 2005 sääntökirjassa päävirtakatkaisijan osalta ? Vertaa vuoden 2004 sääntökirjaan ( F ja SS:n osalta);
AUTOJEN TEKNISET MÄÄRÄYKSET JA KULJETTAJIEN AJOVARUSTEET
..kohta
13. Päävirtakatkaisin
Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva. Asennus on pakollinen nopeuskilpailuissa (ei rallisprinteissä) ryhmissä N ja A, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa. Sitä suositellaan muihin kilpailuihin
Sääntökirjan 2005 , sivulla 323 olevan päävirtakatkaisimen määrittelyssä ei ole mainintaa että se koskee vain nopeuskilpailuja. Käsittääkseni nopeuskilpailuissa ulkopuolinen päävirrankatkaisu oli jo -7o luvulla pakollinen, ei tosin koskenut Sprinttiä. Sääntökirjan mukaan päävirtakatkaisin on pakollinen ryhmissä A ja N, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa. Onko kirjassa virhe? Jos näin on, pitäisi siitä saada pikainen tieto. Tosin päävirtakatkaisimen asennus kaikkiin autoihin kyllä lisää osaltaan turvallisuutta .
Eli ei muuta kuin lisäkatkaisijoita asentelemaan
[/b]
-
Kimi
- KV

- Viestit: 443
- Liittynyt: 06.07.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja Kimi » 03.01.2005 22:52
AKK:n tiedotteessa luki seuraavasti. Päävirtakatkaisija tulee ensi vuoden alusta alkaen olla asennettuna ryhmän F ja SS autoihin riippumatta lajista mihin auto osallistuu.
Ota nyt sitten selvää. Heitin sähköpostin Jari Saariolle ja tiedustelin asiaa. Eikö sääntökirjassa pitäisi olla korostettuna jotenkin nuo uusitut kohdat?
Tuossa AKK:n www-sivuilla olevassa Sääntökirjassa nuo kohdat on merkitty sinertävällä fontilla mutta Päävirtakatkaisijan kohdalla näin ei ole tehty.
-
Kimi
- KV

- Viestit: 443
- Liittynyt: 06.07.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja Kimi » 04.01.2005 09:10
Saarion vastaus:
Kyllä ryhmän F autossa tulee olla päävirtakatkaisin tuon allamainitun pykälän mukaisesti. Ongelmaa asiasta ei kuitenkaan tehdä, vaan ehdit sen tekemään vaikka myöhempiinkin kilpailuihin.
T Jari
-
jaakko
- A-Junnu

- Viestit: 67
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Jämsä
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja jaakko » 04.01.2005 10:52
voisko joku vielä kerran kertoo että minkä johtojen väliin on katkasijan kytkenny. katkasija on kuusnapanen. oma mielikuva on, mut ois mukava tietää miten muut on tehnyt. Auto on muuten opel astra
-
M3
- A-Junnu

- Viestit: 59
- Liittynyt: 11.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Savonlinna
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja M3 » 04.01.2005 13:41
[quote="jaakko"]voisko joku vielä kerran kertoo että minkä johtojen väliin on katkasijan kytkenny. katkasija on kuusnapanen. oma mielikuva on, mut ois mukava tietää miten muut on tehnyt. Auto on muuten opel astra
itse laitoin kadettiin 2napaisen katkaisijan.samalla siirsin akun taka-akselin päälle varapyörä koteloon+ bilteman akku kotelo.laturin oma D+ johto irti ja siitä uusi paksu piuha katkaisimen akun puolen napaan. ja moottori sammuu+laturi ei pala!(eristä D+ johto vanha)
FIA-katkaisijasta ei ole mulla tietoo mutta tässä yksi esimerkki muille jos kelpaa :?
-
northwest
- KV

- Viestit: 832
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja northwest » 04.01.2005 16:56
opel kirjoitti:jaakko kirjoitti:voisko joku vielä kerran kertoo että minkä johtojen väliin on katkasijan kytkenny. katkasija on kuusnapanen. oma mielikuva on, mut ois mukava tietää miten muut on tehnyt. Auto on muuten opel astra
itse laitoin kadettiin 2napaisen katkaisijan.samalla siirsin akun taka-akselin päälle varapyörä koteloon+ bilteman akku kotelo.laturin oma D+ johto irti ja siitä uusi paksu piuha katkaisimen akun puolen napaan. ja moottori sammuu+laturi ei pala!(eristä D+ johto vanha)
FIA-katkaisijasta ei ole mulla tietoo mutta tässä yksi esimerkki muille jos kelpaa :?
TuotanoiN-katsoppas keskustelu muu tekniikka-osiossa,tuo kytkentätapa ei kytke laturia virrattomaksi

,ja sääntö vaatii KAIKKIEN virtapiirien poiskytkemistä+moottorin sammumisen.
-
jaakko
- A-Junnu

- Viestit: 67
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Jämsä
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja jaakko » 07.01.2005 22:06
joo nyt on katkasin autossa ja kaikki sammuu. Kiitos vihjeistä
-
hemu
- Viestit: 1
- Liittynyt: 04.01.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja hemu » 10.01.2005 20:06
Teamxtreme kirjoitti:Muutosta 2005 sääntökirjassa päävirtakatkaisijan osalta ? Vertaa vuoden 2004 sääntökirjaan ( F ja SS:n osalta);
AUTOJEN TEKNISET MÄÄRÄYKSET JA KULJETTAJIEN AJOVARUSTEET
..kohta
13. Päävirtakatkaisin
Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva. Asennus on pakollinen nopeuskilpailuissa (ei rallisprinteissä) ryhmissä N ja A, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa. Sitä suositellaan muihin kilpailuihin
Eli ei muuta kuin lisäkatkaisijoita asentelemaan
[/b]

Ei muuten koske N ja A luokkia!!! Vain F ja SS.