Päävirtakatkaisin

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Vastaa Viestiin
Avatar
Teamxtreme
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Päävirtakatkaisin

Viesti Kirjoittaja Teamxtreme » 03.01.2005 15:47

Muutosta 2005 sääntökirjassa päävirtakatkaisijan osalta ? Vertaa vuoden 2004 sääntökirjaan ( F ja SS:n osalta);

AUTOJEN TEKNISET MÄÄRÄYKSET JA KULJETTAJIEN AJOVARUSTEET
..kohta
13. Päävirtakatkaisin
Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva. Asennus on pakollinen nopeuskilpailuissa (ei rallisprinteissä) ryhmissä N ja A, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa. Sitä suositellaan muihin kilpailuihin

Eli ei muuta kuin lisäkatkaisijoita asentelemaan :!:
[/b]

Avatar
casagrande
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 109
Liittynyt: 01.12.2004 00:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja casagrande » 03.01.2005 17:51

Ensimmäisen lauseen asiaa ei tarvitse tulkita, mutta toisen lauseen "Ulkopuolella..." voi ymmärtää myös, että mikäli katkaisija sijoitetaan ulkopuolelle, niin sen paikka on etutolpan edessä.

Vai onko sittenkin niin, että auton sisällä olevaan katkaisimeen tulee asentaa vaijeri, että ulkopuolelta saa viran poikki.

Kuka tietää ?

PetriH
Yleinen
Yleinen
Viestit: 274
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Viesti:

Päävirrat

Viesti Kirjoittaja PetriH » 03.01.2005 18:53

Nimenomaan niin, että auton sisällä se päävirtakatkaisija sijoitettuna siten että kuski pystyy, VÖIHIN kiinnitettynä sen kääntämään pois päältä ja siitä avaimesta se vaijeri sinne tuulilasin alareunaan sääntökirjan mukaan merkattuna. Jos kuski tajuton, niin palomies sen sitten sammuttaa siitä ulkopuolisesta vetonupista.(Palomiehiä on tähänkin koulutettu)(Tai joku muu asiasta tietävä)
Ralleissa ainakin "ammattikatsojat" asian tietää.....vai tietääkö??? :roll:
Sanamuoto sk:ssa vähän hankalasti ilmaistu. :wink: vai mitä sääntönikkarit 8)

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Päävirtakatkaisin

Viesti Kirjoittaja MJT » 03.01.2005 22:12

Teamxtreme kirjoitti:Muutosta 2005 sääntökirjassa päävirtakatkaisijan osalta ? Vertaa vuoden 2004 sääntökirjaan ( F ja SS:n osalta);

AUTOJEN TEKNISET MÄÄRÄYKSET JA KULJETTAJIEN AJOVARUSTEET
..kohta
13. Päävirtakatkaisin
Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva. Asennus on pakollinen nopeuskilpailuissa (ei rallisprinteissä) ryhmissä N ja A, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa. Sitä suositellaan muihin kilpailuihin
Sääntökirjan 2005 , sivulla 323 olevan päävirtakatkaisimen määrittelyssä ei ole mainintaa että se koskee vain nopeuskilpailuja. Käsittääkseni nopeuskilpailuissa ulkopuolinen päävirrankatkaisu oli jo -7o luvulla pakollinen, ei tosin koskenut Sprinttiä. Sääntökirjan mukaan päävirtakatkaisin on pakollinen ryhmissä A ja N, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa. Onko kirjassa virhe? Jos näin on, pitäisi siitä saada pikainen tieto. Tosin päävirtakatkaisimen asennus kaikkiin autoihin kyllä lisää osaltaan turvallisuutta .
Eli ei muuta kuin lisäkatkaisijoita asentelemaan :!:
[/b]

Avatar
Kimi
KV
KV
Viestit: 443
Liittynyt: 06.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kimi » 03.01.2005 22:52

AKK:n tiedotteessa luki seuraavasti. Päävirtakatkaisija tulee ensi vuoden alusta alkaen olla asennettuna ryhmän F ja SS autoihin riippumatta lajista mihin auto osallistuu.

Ota nyt sitten selvää. Heitin sähköpostin Jari Saariolle ja tiedustelin asiaa. Eikö sääntökirjassa pitäisi olla korostettuna jotenkin nuo uusitut kohdat?

Tuossa AKK:n www-sivuilla olevassa Sääntökirjassa nuo kohdat on merkitty sinertävällä fontilla mutta Päävirtakatkaisijan kohdalla näin ei ole tehty.

Avatar
TienTukko
Yleinen
Yleinen
Viestit: 276
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TienTukko » 04.01.2005 07:57

Asiastahan on jo keskusteltu pitempään "oikeassa" topicissa :wink: : http://www.ralli.net/modules.php?name=F ... opic&t=658
TienTukko Racing, perinteinen autourheiluseura jo vuodesta 2008!

Avatar
Kimi
KV
KV
Viestit: 443
Liittynyt: 06.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kimi » 04.01.2005 09:10

Saarion vastaus:

Kyllä ryhmän F autossa tulee olla päävirtakatkaisin tuon allamainitun pykälän mukaisesti. Ongelmaa asiasta ei kuitenkaan tehdä, vaan ehdit sen tekemään vaikka myöhempiinkin kilpailuihin.

T Jari

Avatar
jaakko
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 67
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaakko » 04.01.2005 10:52

voisko joku vielä kerran kertoo että minkä johtojen väliin on katkasijan kytkenny. katkasija on kuusnapanen. oma mielikuva on, mut ois mukava tietää miten muut on tehnyt. Auto on muuten opel astra

M3
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 59
Liittynyt: 11.05.2004 00:00
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M3 » 04.01.2005 13:41

[quote="jaakko"]voisko joku vielä kerran kertoo että minkä johtojen väliin on katkasijan kytkenny. katkasija on kuusnapanen. oma mielikuva on, mut ois mukava tietää miten muut on tehnyt. Auto on muuten opel astra



itse laitoin kadettiin 2napaisen katkaisijan.samalla siirsin akun taka-akselin päälle varapyörä koteloon+ bilteman akku kotelo.laturin oma D+ johto irti ja siitä uusi paksu piuha katkaisimen akun puolen napaan. ja moottori sammuu+laturi ei pala!(eristä D+ johto vanha)
FIA-katkaisijasta ei ole mulla tietoo mutta tässä yksi esimerkki muille jos kelpaa :?

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 04.01.2005 16:56

opel kirjoitti:
jaakko kirjoitti:voisko joku vielä kerran kertoo että minkä johtojen väliin on katkasijan kytkenny. katkasija on kuusnapanen. oma mielikuva on, mut ois mukava tietää miten muut on tehnyt. Auto on muuten opel astra



itse laitoin kadettiin 2napaisen katkaisijan.samalla siirsin akun taka-akselin päälle varapyörä koteloon+ bilteman akku kotelo.laturin oma D+ johto irti ja siitä uusi paksu piuha katkaisimen akun puolen napaan. ja moottori sammuu+laturi ei pala!(eristä D+ johto vanha)
FIA-katkaisijasta ei ole mulla tietoo mutta tässä yksi esimerkki muille jos kelpaa :?
TuotanoiN-katsoppas keskustelu muu tekniikka-osiossa,tuo kytkentätapa ei kytke laturia virrattomaksi :wink: ,ja sääntö vaatii KAIKKIEN virtapiirien poiskytkemistä+moottorin sammumisen.

Avatar
jaakko
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 67
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaakko » 07.01.2005 22:06

joo nyt on katkasin autossa ja kaikki sammuu. Kiitos vihjeistä

Avatar
hemu
Viestit: 1
Liittynyt: 04.01.2005 00:00

Re: Päävirtakatkaisin

Viesti Kirjoittaja hemu » 10.01.2005 20:06

Teamxtreme kirjoitti:Muutosta 2005 sääntökirjassa päävirtakatkaisijan osalta ? Vertaa vuoden 2004 sääntökirjaan ( F ja SS:n osalta);

AUTOJEN TEKNISET MÄÄRÄYKSET JA KULJETTAJIEN AJOVARUSTEET
..kohta
13. Päävirtakatkaisin
Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva. Asennus on pakollinen nopeuskilpailuissa (ei rallisprinteissä) ryhmissä N ja A, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa. Sitä suositellaan muihin kilpailuihin

Eli ei muuta kuin lisäkatkaisijoita asentelemaan :!:
[/b]


:arrow: Ei muuten koske N ja A luokkia!!! Vain F ja SS.

Vastaa Viestiin