Ja nyt voin ilmoittaa että kypärä on UUSI, G-FORCE:n malli joka on suunniteltu silmälaseja käyttävälle ja sisältää uusimman SFI ja SA2005 hyväksynnän ja siitä uupuu VAIN se holotarra vielä.....
Tässä asiassa jos jossain saa näköjään antaa tällä palstalla todella paljon VÄÄRÄÄ TIETOA eikä vähiten näiden "ammattilais vastaajien" taholta.
Kannattaa kuitenkin ensimmäiseksi rauhassa tarkistaa josko oma kypärä löytyy FIAn Hans listasta osoitteesta http://www.fia.com/sport/Regulations/standregs.html ja sitten hakea lähin Clipsien asennuspaikka omalle kypärälleen. Jos kypärä on valmistettu 2007 tai jälkeen, niin siihen varmaankin voidaan asentaa Hans Clipsit.
Asiassa varmasti auttaa liike josta kypärä on ostettu, toki tulee muistaa että myöskin kauppiaat saivat tiedon uusista, noin puolentoista / kolmen ja puolen vuoden päästä, tulevista uusista säännöistä.
Tässä muutama fakta koskien Hans niskatukea:
Hans tuen patentin haltia on Amerikkalainen Hans Performance Products yhtiö, Schroth on ainoastaan Saksan jälleenmyyjä ja samoin Stand 21 Ranskan jälleenmyyjä.
Sport mallin niskatuki painaa 1100 grammaa, ei kolmea kiloa, Carbon mallin painon ollessa 650 grammaa.
Paidan koolla ei tosiaankaan ole yhtään mitään yhteyttä Hans tuen koon kanssa, sensijaan kauluksen koolla on ohjaava merkitys.
Kaikki turvavyöt ovat Hans sopivia eikä noita "kaksois vöitä" käytetty kuin Formula-autoissa ensi alkuun. Nythän on tosin muodissa vyö jonka olkavyöt ovat vain 2" leveät, mutta kyllä 3" olkavyö pysyy paikoillaan aivan hyvin.
Kaikki penkit ovat Hans yhteensopivia mikäli selkänojan läpiviennit ovat oikealla korkeudella suhteessa kuljettajan selän pituuteen. Tosin uudet penkit ovat helpommin yhteensopivat, kiitos isompien läpivientien.
Mikäli Stilon kypärässä on ylempänä mainitut pitkulaiset reijät kuten nimimerkki "Mizka" kuvailee, niin ei tosiaankaan ole tarvetta odotella mitään neuvottelujen tuloksia koska kypärä ei edes tarvitse mitään Clipsejä, ainoastaa tuon "uivan" kiinityksen Hans tukeen. Myyjäliike varmasti neuvoo asiassa.
Edellä on myöskin alan ammattilaisen auktoriteetillä kehotettu itse poraamaan Clipsien reikiä kypärään, sehän on kyllä selkeästi kielletty FIAn sivuilla. Ja sehän on FIA jonka säännöillä meillä ajetaan kun nyt kuitenkin olemme täällä Euroopan reunalla emmekä Amerikassa. Olisihan se todella tyhmää jos katsastuksessa hylättäisiin kypäriä joissa on pieniä, merkityksettömiä, pintanaarmuja ja samalla sallittaisiin ajaa kypärällä johon on tieten tahtoen porattu reikiä!?
Nyrkkisääntönä voi sanoa että mikäli kypärä on Hans yhteensopiva, niin siinä on kiinityskohtien kohdalla noin 3,5cm kokoiset tasaiset paikat, koveraan pintaan Clipsejä ei voi asentaa koska silloin sisäpuolelle tuleva vastapala on kiinni ainoastaan ulkoreunastaan eikä pinta-ala ole riittävä.
Itsekin odotamme innolla kun Jari alkaa asentaa noita Clipsejä 60 Euron hintaan, maksamme niistä tällähetkelä itse tuon saman summan, tosin ilman ALV:a ja asennuksessa meillä vieläkin menee keskimäärin 40 minuuttia, vaikka kokemusta on jo melkoisesti. Se vaan ottaa aikansa kaivaa nuo liimatut korkit pois niistä reijistä kypärää vaurioittamatta. Ei tosiaankaan ole mikään nopeuslaji, joten odotamme innolla aikaa kun Jari ottaa homman hoitaakseen.
Vai pitäisikö palata takaisin 60' luvulle ja Nylon paitaan "kravatti ovenvälissä" kuten todelliset Flying Finn kuskit aikoinaan ajoivat? Turvallisuushan on kuitenkin asia jossa kannattaa ensimmäisenä säästää, sehän ei anna yhtään sekuntia kilometrillä, vai antaako sittenkin kun tiedät voivasi luottaa nykytekniikkaan mahdollisessa ulosajossa??
Terveisin
Hannu Mäkilä
P.S. Penkinvalmistajaista ainakin OMP, Cobra ja Momo lukevat FIA sääntöä siten että tuo 60 kuukauden (viisi vuotta) FIA hyväksyntä on voimassa mainitun ajan VALMISTUSKUUKAUDESTA ETEENPÄIN!! Siis valmistuskuukausi + 60 kuukautta, aivan samoin kuin turvavöissä on valmistusVUOSI + viisi vuotta.



