Kerro nyt ihmeessä muillekin, kunka tullia saa kusetettua.kprt kirjoitti: Laitoin sulle privana vastauksen !!!
tv Kari
Ajovarusteet 2010-
- jiihoo1
- Yleinen

- Viestit: 152
- Liittynyt: 07.05.2004 00:00
vihtoori kirjoitti:joo... Hans säätö tulee siis SM sarjassa voimaan 2010 tarkoittaa käytännössä sitä, että paljon penkkejä saa heittää roskiin, koska penkeillä on viiden vuoden teoreettinen käyttöikä (siis voimassa vain Suomessa, muissa maissa kansallisesti +2v) ja 97% penkeistä on tavallisia Hanssiin soveltumattomia! 2012 eli kolmen vuoden päästä tämä koskee kaikkia ralli-kilpailuita, eli jos olet ostanut penkin vaikka tänä kesänä saat heittää sen roskiin kolmen vuoden ja kolmen kuukauden päästä.
Kuten ylhäällä mainittu Hansiin siirtyminen tarkoittaa penkin lisäksi; uusia kypäriä!! (Itellä uudet kypärät kevät 2008)
Ajoasujen puolelta saat heittää roskiin jopa vanhat kolmikerrospuvut ja hankkia Uuden standardin mukaisen ajohaalarin, uudet FIA alusasut, uudet FIA hanskat, uusi FIA kypärähuppu, uudet FIA sukat ja uudet FIA ajokengät.
Yhteenvetona:
Miksi tässä ei noudateta normaalia 5v siirtymä ajanjaksoa, vaan nyt vaihdatetaan penkit ja kypärät aivan turhaan!! Videoissa ja simulaatioissa saadaan tavallinen törmäys näyttämään hengen vievältä. Mutta todellisuudessa kaikissa hengen vaatineissa ralli-onnettomuuksissa Suomessa, hansista ei olisi ollut mitään apua. Onko myös kenelläkään tietoa olisiko kalliimmat ajopuvut fia sukkineen säästäneet palovammoilta? Toisekseen ketään ei ole kielletty käyttämästä Hansia vaikka heti, joten miksi pitää tappaa harrastaminen pikkubudjetti kilpailijoilta?
Osaisiko joku neuvoa kuinka pääsen Viroon ajamaan rallia, Suomessa kun siihen ei ole kohta enää haluja eikä rahoja?
ps: ”Hans-clipsien asennuksesta jälkikäteen?” Peltorissa sen voinee jo unohtaa...
Virossa on muuten ollut jo pitkään paljon tiukemmat vaatimukset FIA kamojen suhteen kuin täällä, kuten myös auton turvavarusteidenkin.. Mikäli ei lähde rahvaralleihin, ei saa olla kaaria,kuppipenkkiä tms... 3p vyöt ja mopokypärä piisaa...
kun ny vaan ei sattus mitään...
- MJT
- WRC

- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: Ajovarusteet 2010-
Ehkä on hyvä että se aluksi koskee vain SM-kisoja /luokkaa 2010. Jos SM ajetaan vain esim yhden luokan yhteydessä suurin osa muiden luokkien kilpailijoista selviää vielä ilman HANS´ia. Eihän SM-sarjaan tulevaisuudessa ole paljon osallistujia. Siinä käy samoin kuin nuorten SM:ssä vuosia takaperin, eli silloin kuin siirryttiin N-ryhmään kilpailijamäärä putosi romahdusmaisesti. Luulen että SM:ssä käy samoin. Sääntöhän ei käsittääkseni koske muita "arvokisoja" Trophy, Cup, ym. Myönnän turvallisuuden olevan etusijalla, mutta kansallisiin kisoihin pitäisi kyllä kelvata oikeasta materiaalista valmistetut "kalsarit" ja muut alusasut. Asia ei koske itseäni koska KV-kisoissa on pitkään jouduttu käyttämään FIA-hyväksyttyjä asusteita. Tosin niissäkin on osa jo vanhentuneita ja niiden tilalle hankitut uudet, mutta vanhentuneita FIA-hyväksyttyjä ja muuten kunnossa olevia pitäisi asusteita kyllä pitäisi kyllä voida käyttää kansallisissa kisoissa.TienTukko kirjoitti:Kas tälläinen tarina oli AKK:n verkkolehdessä. Eli varustekauppaan...
3.1 Rallin ajovarusteet
Vuodesta 2010 alkaen on kaikissa rallikilpailuissa käytettävä FIA-määräysten mukaista ajopukua, alusasua, kypärähuppua ja kenkiä sekä 1-ohjaajien myös käsineitä.
HANS-tuen käyttö on pakollista vuodesta 2010 alkaen SM-kilpailuissa ja vuodesta 2012 alkaen kaikissa rallikilpailuissa.
Näiden määräysten mukaisten ajovarusteiden käyttöä suositellaan jo nyt.
- RacingMedia
- KV

- Viestit: 603
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
..eiköhän me tulla perässä vähä joka jutussa. Enkä ihmettele miksi.
Vauhtia ja Vastuuta!! www.toniharsia.com www.endurospecial.com
- mikahele
- Yleinen

- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Otetaas nyt se palkokasvi pois sieltä sieraimesta...kprt kirjoitti:Mistäs olet tuon saanut päähäsi ilmaista julkisesti ????mikahele kirjoitti:Kerro nyt ihmeessä muillekin, kunka tullia saa kusetettua.kprt kirjoitti: Laitoin sulle privana vastauksen !!!
tv Kari![]()
Onko sulla jotain todisteita väitteesi perustaksi vai miten julkaiset tuollaista väitettä ??? !!!!
Lähinnä vaan olisin ollut halukas monen muun tapaan tietämään tuon sinun "varman tiedon" alkuperän, että tullitta saa tilattua tavaraa jos tavaran arvo on alle 175e ja ensivuonna 500e. Ettei tulisi turhaan maksettua tullia jos sitä ei kerran tarvi maksaa tuota halvemmista tavaroista. Ilmeisesti Tulli sitten kusettaakin minua!
Et vaan ole perustellut asiaa millään tapaa, mutta kuitenkin tuot sen julki kaikille. Ja tuo "Laitoin sulle privana vastauksen !!! " (Lue muuten foorumin säännöt) viittaa taasen siihen, että joko et halua muiden saavan oikeudenmukaista kohteua Tullista, tai sitten jotain muuta...
Kerroppa nyt mistä tuo tieto löytyy, niin voidaan lopettaa tämä turha vänkääminen.
- hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Prioriteeteista
Vaikka itse pidänkin kalsarin pitkiä puntteja ja paidan pitkiä hihoja sekä kaksinkertaista ajohuppua hieman hätävarjelun liiotteluna, niin mielestäni FIA standardien mukaiset ajovarusteet ovat turvallisuusmielessä asiallisia. Standardit määrittelevät sallitut materiaalit ja muutamia muita seikkoja, joilla saavutetaan tietty taso.
FIA:n hyväksymismerkintä varusteessa ei kuitenkaan takaa varusteen laatutasoa, mutta korkean hinnan se takaa samalla lailla kuin valmistajan nimilätkä merkkivaatteissakin. On olemassa muidenkin standardien mukaisia varusteita, jotka täyttäisivät myös FIA-normit, mutta niitä ei hyväksytä, kuten ei hyväksytä täysin FIA -standardin mukaisista kuiduista tehtyjä alusasujakaan ilman tuota läpyskää. Tässä on varmaan peikkona se, että katsastuksessa jouduttaisiin kinaamaan näiden nykyisten kohteiden lisäksi vielä kuskin sukistakin.
Yleisesti FIA-hyväksyttyjen varusteiden kalliiden hintojen lisäksi itseänikin on pänninyt esim. penkkien vanhenemissääntö. Sillä ei nimittäin ole mitään todellista tekemistä turvallisuuden kanssa. Mielestäni penkin kunnon tulisi ratkaista sen käyttökelpoisuus kilpailuissa eikä penkin valmistuspäivästä kuluneen kalenteriajan. Penkeissähän on tuo kahden vuoden jatkoaika tehtaan tekemän tarkistuksen jälkeen. Se vaan jää kuolleeksi kirjaimeksi, koska tehtaat eivät käytännössä tarkista käytettyjä penkkejä eikä sellaisen lähettäminen rahtien ja tarkistusmaksujen jälkeen ole kannattavaa. Sääntökohta kuitenkin kertoo, että istuimen kunto ei standardin mielestäkään ole kiinni tuosta 5 vuodesta.
Tämä jatkoaikatarkistus pitäisi saada Suomessa tehtäväksi (ei se koputtelua ja vääntelyä kummempi prosessi ole; ei linjan päästäkään tulevia uusia penkkejä ultrata tai "läpivalaista"). Jos tehtaat eivät halua luovuttaa tarkistusoikeutta Suomeen, niin silloin siihen voitaisiin tehdä kotimainen menettely, jonka mukaisella tarkistuksella penkkien käyttöä voitaisiin jatkaa kansallisissa kilpailuissa (Lahti historic ja Neste MM olisivat sitten eri juttu), jos niiden kunto on moitteeton.
Monelle ei penkin jatkoaika ole rahakysymys, mutta on niitäkin, joille joka sentti tähän harrastukseen on työn ja tuskan takana. Minulle tämä on pitkälti periaatteellinen kysymys. Täysin käyttökelpoisen penkin poisheittäminen on ympäristömielessä tosi kyseenalaista. Niinikään säännön pitäisi olla käytännössä sovellettavissa ja jos se ei ole maamme sijainnista johtuen sovellettavissa, niin sellaista sääntöä ei pitäisi meidän tekniikkasääntöihimme ottaa. Puheet vastuunottammisen vaikeudesta tällaisen tarkistuksen suorittamisessa ovat silkka "sitä ihteään". Nimittäin nytkin kisakatsastus tarkistaa turvavälineet ja hyväksyy auton kisaan. Suosittelenkin vastuukysymyksiin vetoavia keskustelemaan jonkun juristin kanssa tästä aihepiiristä.
Mitä itse penkkeihin tulee, niin minusta voitaisiin sopivalla siirtymäkaudella vaatia "korvalliset penkit" kaikkiin ralliautoihin. Niiden antama suoja auton sivutörmäyksissä ja ympärimenoissa on merkittävästi tavanomaista penkkiä parempi. HANS tuki auttaa lähinnä nokka edellä tapahtuvissa törmäyksissä, joita niitäkin rallissa sattuu. (Sattui omallekin autollemme kesällä Keravalla).
Noista pitkistä tulenkestävistä kalsareistakin voisi todeta, että niiden merkitys on estää palovammojen synty. Luulisi, että olisi tärkeämpää pyrkiä estämään itse tulipalo. Sammutinjärjestelmä ei ole autoissa pakollinen, vaikka se voisi ainakin turboautoissa hyvin ollakin. Toisaalta pitkät kalsarit ovat järkevä valinta Suomen talveen, mutta ainakin loskakelillä niiden palamattomuus tuntuu kaukkaa haetulta.
Eräissä yhteyksissä on AKK:n "suulla" lausuttu, että turvallisuudesta emme tingi. Tällä on tarkoitettu juuri esim. penkkien viiden vuoden vanhenemista. Minusta tuossa on kyse aivottomasta liturgiasta, jolla ummistetaan silmät todellisilta turvallisuustekijöiltä. Esimerkiksi F-ryhmän ja historicin turvakehikkomääräykset ovat varsin keposet autojen nykyvauhteihin verrattuna. Kiviputket, oviaukon kolmiotuet ja kattoristikot tulisi olla pakollisia. Meidän F-ryhmäläisessä vankasti tehty tolpan tuenta ja kolme oviputkea todennäköisesti pelasti kuskin jalkojen loukkaantumisen viime kesän "nuottivirheessä".
Kun vuoden alussa vaadin B-junnusarjaani hieman minimiä paremmat kaaret, kolmetoista autokuntaa teki muutoksia ajopeleihinsä eli kolmanneksessa autoista oli turhan peruskaaret. Perustelin vaatimusta muutamalla valokuvalla ( http://www.f-cup.fi/cms/pages/febc_2008 ... aentoe.php ) vuoden 2007 Autoluojusrallista. Tekevälle sattuu ja samainen autokunta ajoi ulos nyt Rantarallissa, mutta ainakin katto pysyi nyt koholla. Syykin selviää, kun katsoo kaaria WRC-tukineen (http://haffu.kuvat.fi/kuvat/Turku%20Kar ... 7.09.2008/ kuvat viimeisellä sivulla). Nyt jos pojat saisivat vielä auton pysymään tiellä, niin pysyisi pintakin ehjempänä, mutta hyvä joka tapauksessa, että ovat varautuneet hallinnanmenetylksiin aiempaa paremmin. Jos kaikkea ei voi saada, niin aina voi miettiä, hankitaanko ensin tuollaiset paremmat kaaret vaiko 150 euron FIA hyväksytty viileäkuituinen kaksikerroksinen ja ohutsaumainen kypäränhuppu :D
Toinen iso turvallisuustekijä liittyy autojen suistumisiin ja yleisön käyttäytymiseen noissa paikoissa. Jopa Neste -rallissa on ollut jo järjestyshäiriöitä, kun on ollut erimielisyyttä siitä, kenen tehtävä on päättää varoituskolmion laittamisesta. Pienemmissä kyläralleissa runkipaikoissa yleisö ottaa sille kuulumattoman roolin paljon helpommin. Se, että autoja kivitetään on vielä suhteellisen harvinaista, mutta suistuneiden autojen pyörittely ja kantaminen piiloon metsän siimekseen, jotta saataisiin paikka taas toimimaan, on suorastaan lainvastaista. Kun tähän liittyy varoituskolmiota paikalleen vievien kilpailijoiden estämistä uhkailemalla tai käsiksikäymällä, ollaa alueella, jossa vastuukysymyksen vakavan onnettomuuden sattuessa ovatkin ihan eri tasolla, kuin FIA hyväksyttyjen sukkien käytössä. Eläintarhanajot päättyivät aikanaan lopulta yhteen onnettomuuteen. Ja päättyy rallin ajaminenkin, jos tälle asialle ei mitään pystytä tekemään. Jos auto suistuu ja kilpailijoiden ulospääsyä helpottaa yleisön apu, niin se on OK. Autoakin voidaan siirtää, jos se estää turvallisen ohiajamisen. Ja jos auto on edelleen mahdollisen seuraavan ulosajon tiellä, viedään varoituskolmio paikalleen. Jos tämä ei yleisölle sovi ja autoa aletaan kierittää piiloon, niin ilmoitus järjestäjille ja pätkä poikki. Näinhän sen pitäisi mennä.
Irvokkain näkemäni esimerkki edellämainitusta yleisöhappeningista oli 2007 Neste Jari-Pekan "latomutkassa" ja siitä 600 metrin päässä olevassa kirraavassa, hämäävässä vasurissa. Niissä meni ulos yhteensä yli 40 autoa ja reitille jäi näihin kahteen kohtaan yli 30 autoa. Tuossa vasurissa oli sivutien sulkisiimakin laitettu niin, että se ei vaan näkynyt lähestyville autoille ja lopulta siima revittiinkin maahan kokonaan, Ei ralliurheilun tarkoitus ole rikkoa autoja ehdoin tahdoin eikä järjestää moukille hupia autojen romutuksen muodossa. Kun näille yleisön rooliin ja "ansastukseen" liittyville riskeille aletaan tekemään jotain todellista, niin minäkin alan ottaa vakavasti tuon tokaisun "turvallisuudesta emme tingi".
- hannulehessaari
FIA:n hyväksymismerkintä varusteessa ei kuitenkaan takaa varusteen laatutasoa, mutta korkean hinnan se takaa samalla lailla kuin valmistajan nimilätkä merkkivaatteissakin. On olemassa muidenkin standardien mukaisia varusteita, jotka täyttäisivät myös FIA-normit, mutta niitä ei hyväksytä, kuten ei hyväksytä täysin FIA -standardin mukaisista kuiduista tehtyjä alusasujakaan ilman tuota läpyskää. Tässä on varmaan peikkona se, että katsastuksessa jouduttaisiin kinaamaan näiden nykyisten kohteiden lisäksi vielä kuskin sukistakin.
Yleisesti FIA-hyväksyttyjen varusteiden kalliiden hintojen lisäksi itseänikin on pänninyt esim. penkkien vanhenemissääntö. Sillä ei nimittäin ole mitään todellista tekemistä turvallisuuden kanssa. Mielestäni penkin kunnon tulisi ratkaista sen käyttökelpoisuus kilpailuissa eikä penkin valmistuspäivästä kuluneen kalenteriajan. Penkeissähän on tuo kahden vuoden jatkoaika tehtaan tekemän tarkistuksen jälkeen. Se vaan jää kuolleeksi kirjaimeksi, koska tehtaat eivät käytännössä tarkista käytettyjä penkkejä eikä sellaisen lähettäminen rahtien ja tarkistusmaksujen jälkeen ole kannattavaa. Sääntökohta kuitenkin kertoo, että istuimen kunto ei standardin mielestäkään ole kiinni tuosta 5 vuodesta.
Tämä jatkoaikatarkistus pitäisi saada Suomessa tehtäväksi (ei se koputtelua ja vääntelyä kummempi prosessi ole; ei linjan päästäkään tulevia uusia penkkejä ultrata tai "läpivalaista"). Jos tehtaat eivät halua luovuttaa tarkistusoikeutta Suomeen, niin silloin siihen voitaisiin tehdä kotimainen menettely, jonka mukaisella tarkistuksella penkkien käyttöä voitaisiin jatkaa kansallisissa kilpailuissa (Lahti historic ja Neste MM olisivat sitten eri juttu), jos niiden kunto on moitteeton.
Monelle ei penkin jatkoaika ole rahakysymys, mutta on niitäkin, joille joka sentti tähän harrastukseen on työn ja tuskan takana. Minulle tämä on pitkälti periaatteellinen kysymys. Täysin käyttökelpoisen penkin poisheittäminen on ympäristömielessä tosi kyseenalaista. Niinikään säännön pitäisi olla käytännössä sovellettavissa ja jos se ei ole maamme sijainnista johtuen sovellettavissa, niin sellaista sääntöä ei pitäisi meidän tekniikkasääntöihimme ottaa. Puheet vastuunottammisen vaikeudesta tällaisen tarkistuksen suorittamisessa ovat silkka "sitä ihteään". Nimittäin nytkin kisakatsastus tarkistaa turvavälineet ja hyväksyy auton kisaan. Suosittelenkin vastuukysymyksiin vetoavia keskustelemaan jonkun juristin kanssa tästä aihepiiristä.
Mitä itse penkkeihin tulee, niin minusta voitaisiin sopivalla siirtymäkaudella vaatia "korvalliset penkit" kaikkiin ralliautoihin. Niiden antama suoja auton sivutörmäyksissä ja ympärimenoissa on merkittävästi tavanomaista penkkiä parempi. HANS tuki auttaa lähinnä nokka edellä tapahtuvissa törmäyksissä, joita niitäkin rallissa sattuu. (Sattui omallekin autollemme kesällä Keravalla).
Noista pitkistä tulenkestävistä kalsareistakin voisi todeta, että niiden merkitys on estää palovammojen synty. Luulisi, että olisi tärkeämpää pyrkiä estämään itse tulipalo. Sammutinjärjestelmä ei ole autoissa pakollinen, vaikka se voisi ainakin turboautoissa hyvin ollakin. Toisaalta pitkät kalsarit ovat järkevä valinta Suomen talveen, mutta ainakin loskakelillä niiden palamattomuus tuntuu kaukkaa haetulta.
Eräissä yhteyksissä on AKK:n "suulla" lausuttu, että turvallisuudesta emme tingi. Tällä on tarkoitettu juuri esim. penkkien viiden vuoden vanhenemista. Minusta tuossa on kyse aivottomasta liturgiasta, jolla ummistetaan silmät todellisilta turvallisuustekijöiltä. Esimerkiksi F-ryhmän ja historicin turvakehikkomääräykset ovat varsin keposet autojen nykyvauhteihin verrattuna. Kiviputket, oviaukon kolmiotuet ja kattoristikot tulisi olla pakollisia. Meidän F-ryhmäläisessä vankasti tehty tolpan tuenta ja kolme oviputkea todennäköisesti pelasti kuskin jalkojen loukkaantumisen viime kesän "nuottivirheessä".
Kun vuoden alussa vaadin B-junnusarjaani hieman minimiä paremmat kaaret, kolmetoista autokuntaa teki muutoksia ajopeleihinsä eli kolmanneksessa autoista oli turhan peruskaaret. Perustelin vaatimusta muutamalla valokuvalla ( http://www.f-cup.fi/cms/pages/febc_2008 ... aentoe.php ) vuoden 2007 Autoluojusrallista. Tekevälle sattuu ja samainen autokunta ajoi ulos nyt Rantarallissa, mutta ainakin katto pysyi nyt koholla. Syykin selviää, kun katsoo kaaria WRC-tukineen (http://haffu.kuvat.fi/kuvat/Turku%20Kar ... 7.09.2008/ kuvat viimeisellä sivulla). Nyt jos pojat saisivat vielä auton pysymään tiellä, niin pysyisi pintakin ehjempänä, mutta hyvä joka tapauksessa, että ovat varautuneet hallinnanmenetylksiin aiempaa paremmin. Jos kaikkea ei voi saada, niin aina voi miettiä, hankitaanko ensin tuollaiset paremmat kaaret vaiko 150 euron FIA hyväksytty viileäkuituinen kaksikerroksinen ja ohutsaumainen kypäränhuppu :D
Toinen iso turvallisuustekijä liittyy autojen suistumisiin ja yleisön käyttäytymiseen noissa paikoissa. Jopa Neste -rallissa on ollut jo järjestyshäiriöitä, kun on ollut erimielisyyttä siitä, kenen tehtävä on päättää varoituskolmion laittamisesta. Pienemmissä kyläralleissa runkipaikoissa yleisö ottaa sille kuulumattoman roolin paljon helpommin. Se, että autoja kivitetään on vielä suhteellisen harvinaista, mutta suistuneiden autojen pyörittely ja kantaminen piiloon metsän siimekseen, jotta saataisiin paikka taas toimimaan, on suorastaan lainvastaista. Kun tähän liittyy varoituskolmiota paikalleen vievien kilpailijoiden estämistä uhkailemalla tai käsiksikäymällä, ollaa alueella, jossa vastuukysymyksen vakavan onnettomuuden sattuessa ovatkin ihan eri tasolla, kuin FIA hyväksyttyjen sukkien käytössä. Eläintarhanajot päättyivät aikanaan lopulta yhteen onnettomuuteen. Ja päättyy rallin ajaminenkin, jos tälle asialle ei mitään pystytä tekemään. Jos auto suistuu ja kilpailijoiden ulospääsyä helpottaa yleisön apu, niin se on OK. Autoakin voidaan siirtää, jos se estää turvallisen ohiajamisen. Ja jos auto on edelleen mahdollisen seuraavan ulosajon tiellä, viedään varoituskolmio paikalleen. Jos tämä ei yleisölle sovi ja autoa aletaan kierittää piiloon, niin ilmoitus järjestäjille ja pätkä poikki. Näinhän sen pitäisi mennä.
Irvokkain näkemäni esimerkki edellämainitusta yleisöhappeningista oli 2007 Neste Jari-Pekan "latomutkassa" ja siitä 600 metrin päässä olevassa kirraavassa, hämäävässä vasurissa. Niissä meni ulos yhteensä yli 40 autoa ja reitille jäi näihin kahteen kohtaan yli 30 autoa. Tuossa vasurissa oli sivutien sulkisiimakin laitettu niin, että se ei vaan näkynyt lähestyville autoille ja lopulta siima revittiinkin maahan kokonaan, Ei ralliurheilun tarkoitus ole rikkoa autoja ehdoin tahdoin eikä järjestää moukille hupia autojen romutuksen muodossa. Kun näille yleisön rooliin ja "ansastukseen" liittyville riskeille aletaan tekemään jotain todellista, niin minäkin alan ottaa vakavasti tuon tokaisun "turvallisuudesta emme tingi".
- hannulehessaari
- Unto
- KV

- Viestit: 728
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
Re: Prioriteeteista
Nyt kun taas jaksoin lukea Hannun "kilometri kirjoituksen" en voisi enempää olla samaa mieltä, kyseisistä asioista!hannulehessaari kirjoitti:Vaikka itse pidänkin kalsarin pitkiä puntteja ja paidan pitkiä hihoja sekä kaksinkertaista ajohuppua hieman hätävarjelun liiotteluna, niin mielestäni FIA standardien mukaiset ajovarusteet ovat turvallisuusmielessä asiallisia.
(JNE...)
Kun näille yleisön rooliin ja "ansastukseen" liittyville riskeille aletaan tekemään jotain todellista, niin minäkin alan ottaa vakavasti tuon tokaisun "turvallisuudesta emme tingi".
- hannulehessaari
Otappa Hannu "copypastella" toi kirjoituksesi ja lähetä AKK.lle virallisena palautteena. AKK kun ei kuulemma noteeraa näitä Ralli.net juttuja, eli kaikki pitää lähettää henkilökahtaisesti norsunluutorniin, jotta viitsivä ajatuksella lukea palautteen!
- gtdriver
- WRC

- Viestit: 965
- Liittynyt: 09.03.2005 00:00
- Viesti:
- hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Toki nuo ovat eri asioita, joiden kanssa pitää olla tarkkana. (Yleensäkin melko pienet erot ilmaisuissa voivat olla ratkaisevia, kuten jossain suklaarasiassa lukee "parasta ennen..." eikä "hyvää ennen". :D ) Säännöissä viitataan pääsääntöisesti FIA hyväksyntään eli noilla tuotteilla on FIA:n hyväksymismerkintä. Muutamassa kohden taitaa olla viittaus FIA standardin täyttämiseen (kai jossain "JAZ-tankkien kohdalla).gtdriver kirjoitti:"FIA-hyväksyntä" ei välttämättä tarkoita aivan samaa kuin "FIA-
standardin mukainen" tai "FIA-normin mukainen".
Pilkunviilausta....Mutta tossa pitää olla hyvin tarkkana sääntöpykälää
kirjoitettaessa.
Minusta on hyvä, että erinäisten turvavarusteiden minimivaatimukset on määritelty standardeissa. Sensijaan tuo hyväksyntämerkinnän mukanaan tuoma hintatason lisä ei ole niinkään hyvä asia. Kyllä sukkaa osaa vaaditusta langasta kutoa aika moni, mutta kyse on ikäänkuin merkkituotteesta Sparcon FIA collection ... Jos Diesel -farkut määrättäisiin kaikille koululaisille pakollisiksi, niin varmaan niidenkin hinta siitä nousisi, vaikka taitaa olla jo nyt aika korkea.
Suuren maailman glamouriin liittyvät erilaiset merkkituotteet tai suorastaan mittatilauskamat. Aurinkoisen välimerellisen maiseman varikkotunnelma "RayBaneissaan" kulkevine kuskeineen on kuitenkin pirun kaukana suomalaisella loskaisella pellolla talvipimeässä röpöttäviä autöja huoltavien kilpailijoiden maailmasta. Siellä on monta sellaista, joilla ei ole edes pulttipyssyä, vaan mutterit pyöräytetään auki ähkäisyn säestämänä. Kun kuski kurkkii tai ryömii auton alle, merkkivaatehuuma kyllä kasisee.
- hannulehessaari
- gtdriver
- WRC

- Viestit: 965
- Liittynyt: 09.03.2005 00:00
- Viesti:
Nimenomaan tuo minua närästää. Miten voidaan määritellä tarkasti jokuhannulehessaari kirjoitti: Toki nuo ovat eri asioita, joiden kanssa pitää olla tarkkana. (Yleensäkin melko pienet erot ilmaisuissa voivat olla ratkaisevia, kuten jossain suklaarasiassa lukee "parasta ennen..." eikä "hyvää ennen". :D ) Säännöissä viitataan pääsääntöisesti FIA hyväksyntään eli noilla tuotteilla on FIA:n hyväksymismerkintä. Muutamassa kohden taitaa olla viittaus FIA standardin täyttämiseen (kai jossain "JAZ-tankkien kohdalla).
tietty tuote paremmaksi pelkästään sen saaman hyväksynnän avulla?
Markkinoilla voi kuitenkin olla samat normit täyttäviä vastaavia tuotteita,
huokeampaan hintaan. Tästä asiasta olen antanut suoraa feedbackia
AKK:lle.
Minusta huolestuttavinta tässä nykykehityksessä on jo täällä mainittu
"aivoton kopiointi". Copy-paste on niin paljon helpompaa ja nopeampaa.
Ei siinä tarvi paljon päätään vaivata reaalimaailman ongelmilla, jotka tuolla
tavalla sysätään kenttäväen päänsäryksi.
- hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Rennie auttaa?
Minä ymmärrän kyllä sen näkökannan, että linjanveto ja miksei käytännön katsastustoimintakin on paljon helpompaa, jos on vain yksi hyväksymiskriteeri joillekin varusteille. Mutta, kun sillä ei kuitenkaan saavuteta tuota "tinkimätöntä turvallisuutta", puhumattakaan siitä, että joku ottaisi vastuun onnettomuuksista ja niiden seurauksista vaikka varusteet ovatkin kaikin osin FIA-hyväksyttyjä ja leimat voimassa.gtdriver kirjoitti:Nimenomaan tuo minua närästää. Miten voidaan määritellä tarkasti jokuhannulehessaari kirjoitti: Toki nuo ovat eri asioita, joiden kanssa pitää olla tarkkana. (Yleensäkin melko pienet erot ilmaisuissa voivat olla ratkaisevia, kuten jossain suklaarasiassa lukee "parasta ennen..." eikä "hyvää ennen". :D ) Säännöissä viitataan pääsääntöisesti FIA hyväksyntään eli noilla tuotteilla on FIA:n hyväksymismerkintä. Muutamassa kohden taitaa olla viittaus FIA standardin täyttämiseen (kai jossain "JAZ-tankkien kohdalla).
tietty tuote paremmaksi pelkästään sen saaman hyväksynnän avulla?
Markkinoilla voi kuitenkin olla samat normit täyttäviä vastaavia tuotteita,
huokeampaan hintaan. Tästä asiasta olen antanut suoraa feedbackia
AKK:lle.
Minusta huolestuttavinta tässä nykykehityksessä on jo täällä mainittu
"aivoton kopiointi". Copy-paste on niin paljon helpompaa ja nopeampaa.
Ei siinä tarvi paljon päätään vaivata reaalimaailman ongelmilla, jotka tuolla
tavalla sysätään kenttäväen päänsäryksi.
Kilpailija kilpailee omalla vastuullaan, mutta on toki ilmiselvää, ettei kukaan halua silti järjestää kilpailuja, joissa ei ole tiettyyn mittaan asti huolehdittu myös niiden kilpailijoiden turvallisuusvälineiden kunnosta, joilla oma ajattelu ei siihen riitä. Tässä pitäisi kuitenkin olla järki päässä ja katsoa kokonaisuutta. Vaatimukset pitäisi porrastaa ottaen huomioon eri varusteiden merkityksen turvallisuudelle. Kunnon kaaret tulevat varmasti ennen kaksinkertaista kypäränhuppua. Onhan tässä nytkin porrastusta, kun uudet määräykset tulevat ensin voimaan SM-tasolla. Siellä ajettaessa pitäisi kaikkien turvavarusteiden olla pakollisia, mutta sama vaatimus aloitteleville harrastelijoille tulee varmasti näivettämään lajin harrastusta.
Jos oltaisiin oikein tinkimättömiä, niin erikoiskokeillekin laitettaisiin nopeusrajoitus ja tutkavalvonta. Niinkauan kuin kuitenkin ollaan ääripäiden välissä, pitäisi terveen järjen käytölle olla sijansa.
- hannulehessaari
- Ege
- Yleinen

- Viestit: 176
- Liittynyt: 28.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Huittinen
kerron tähän väliin tarinan akk:n kosketuspinnasta autourheilun harrastamiseen. olimme muutamia vuosia sitten yhteydessä akk:hon, rataautoilun tarvittavasta halpis luokasta koska sport2000 karkasi silloin kustannuksiltaan käsistä. esitimme akk:lle asiamme ja silloinen rata puolen päällikkö vastasi meille että ,mitä te ite alatte vainhoista autoista rakentaa ku saksasta saa vajaalla parilla sadalla tonnilla(markka aika) oikeita rataautoja. no niin no sen verra ny hukkaaki päiväs.