BMW 325

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
A_M_J
Viestit: 3
Liittynyt: 17.01.2006 00:00

BMW 325

Viesti Kirjoittaja A_M_J » 15.10.2008 17:32

Nyt tarvis saada vähän potkua lisää koneeseen. Jos jollakin hyvää tietoa ja se ei ole salaisuus mitä kannattaa tehdä ja mitä ei, niin kertokaa ihmeessä.

Avatar
gianni
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 20.08.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja gianni » 15.10.2008 22:49

tää vois olla hyvä järjestys ja niin me vähän meinataan yrittää toteuttaa...
A) opettele ajamaan
B) opettele ajamaan
C) opettele ajamaan
D) hanki kunnon renkaat
E) hanki kunnon alusta
F) hanki kunnon jarrut
G) hanki M3
:lol: :wink:

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Ihan vain ajatukseksi jne....

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 16.10.2008 00:20

On hyvä että joku ajattelee asioita inhimillisyydellä ja myös siinä samalla järjellä, jos asioita katsotaan alkavana kilpakuljettajana ja tulevaisuuden kannalta, eli jos haluaa BMW:n, ensin nimenomaan 325i ja sitten vasta jotain muuta.

Meillä on saatu tässä parin viime vuoden aikana lukea kaksi erittäin hyvää kannanaottoa Vauhdin Maailmasta, kun ensin Jamppa Mikkonen ja toisena Kyösti Hämäläinen ruotivat meidän tämän hetken kilpakuljettajia.
Nykyisin kaikki haluavat heti alle parhaat mahdolliset laitteet ja sitten uskotaan että nyt voitetaan jne. Jos katsotaan näiden kahden em, herran ruotimista tässä ajamisen aloittamisen sekä ajamisessa pitkälle vielä sen jälkeen kun ajaminen on aloitettu, kysymys kuuluukin, mistä sitä vauhtia haetaan.

Montako kilometriä olette hakeneet ajosilmää ajamalla ihan siviiliautolla pitkin pikkuteitä ja oppineet samalla ajamaan tasanopeudella ja takomaan päähän, että älä paina jarrua ja paljon muita asioita. Mistä olette oppineet kehittämään tiesilmää muualla kun ajaessa kilpaa kisoissa, jossa sen kehittäminen vie ikuisuuden.
Olen näiden kahden herran Mikkosen ja Hämäläisen kanssa siitä ihan samaa mieltä, että ensin ostetaan tylsä saha ja opetellaan sahaamaan sillä. Kilpa-ajamisessa ja yleensä tässä koko harrastuksessa on menty ihan väärään suuntaan jo pitkään, kun ei puhuta mistään muusta kun kovista laitteista ja hirveistä tehoista. Sitten kun pelit on rähmällään pellolla tai pinossa puun kyljessä parutaan, että ei ollut merkkejä tai ohjaavia siimoja ja syitä sysätään kaikkeen muuhun, paitsi siihen että katsottaisiin peiliin ja mietittäisiin omaa ajamista ja sen kehittämistä.

Kuinka moni tietää, miten tärkeää kilpa-ajamisessa on psykologia ? Niinpä, niin minäkin joskus ihmettelin kun menin ralliajamisen leirille ja opinto-ohjelmassa oli yhtenä koulutuksen osana psykologia. Se hyöty siinä psykologiassa teki sen, että me opimme kartanlukijan kanssa tuntemaan toisemme ja käsittelemään toisiamme kilpa-autossa kartanlukijan ja kuljettajan välisellä yhteistyöllä, jossa lopulta saatiin aikaiseksi se, että ajoimme voitosta voittoon, koska hermojen ja kokonaistilanteen hallintaa valvottiin, no ainakin meillä eniten kartturin toimesta, jolla kuski pidettiin rauhallisena.

On tärkeää oppia ensin mitä on laji ja kilpailutapahtuma, sen jälkeen tulee erikoiskokeet, aikojen laskenta, kartanlukijan ja kuljettajan välinen yhteistyö kilpailijaparina niin kisojen ulkopuolella kun kilpailujen aikana. Kilpailujen ulkopuolella käydään siviiliautolla lukemassa tietä ja opetellaan samalla työskentelyä kilpa-autossa kilpailun aikana, jotta yhdessä opitaan lukemaan eri asioista tietä jne. Siviiliautolla voi treenata ihan uskomattoman paljon asioita ja saada sitä kautta vauhtia ja nimenomaan ajamisen varmuutta.

Unohtakaa ne M3:t ja muut uudet nopeat laitteet ja opetelkaa ensin edes olemaan kilpa-autoilijoita. Meille on parhaillaan AKK:n toimesta rakenteilla uusia kilpa-ajamisen koulutusta sekä leirejä ym, joten käyttäkää näitä hyväksenne ja oppikaa niiden kautta erittäin tärkeitä asioita ammattilaiskouluttajien opeilla. Kaivakaan myös nämä kaksi vanhaa Vauhdin Maailmaa esiin, joissa on em, Mikkosen ja Hämäläisen haastattelut. Kohosen Jari voi varmaan antaa niiden numerot ja vuodet, missä Vauhdin Maailmoissa herrojen haastattelut julkaistiin, niin voitte lukea faktaa ja totuutta siitä, miten tulla ja olla nopeita kilpa-ajajia.
Jos kilpa-ajaisen aloittamisen ja koko harrastamisen lähtökohtana pidetään sitä, että ostaa ensin ne kalliimmat vehkeet, silloin ei kannata parkua koskaan julkisesti, miten kallista tämä kaikki on.

Avatar
vilerace
Yleinen
Yleinen
Viestit: 193
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

BMW

Viesti Kirjoittaja vilerace » 16.10.2008 08:27

Oho kylläpäs nyt sysättiin kaveria maanrakoon 8O
Ootteko ottanut huomioon ettei kaikki harrasta tätä lajia ajaakseen voitosta voittoon :?:
Vaikkei niin pärjäiskään niin on se ny hianoo kun pääsee vähän powerslideäkin joskus :?: :!:
Ja kyllähän bemuun ensimmäiset lääkkeet varmasti on pakosarja ja kunnon lastu jolla saadaan jo ihmeitä aikaan!

Avatar
Rasvaranne
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 143
Liittynyt: 25.04.2007 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rasvaranne » 16.10.2008 12:18

Kokemusta ei ole, mutta pelkillä nokkien vaihdolla tulee kuulemma aikas kivasti lisä ruutia kyseiseen koneeseen.

Avatar
Skebe
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skebe » 16.10.2008 13:13

Kysymyksestä ei selviä onko kyseessä e36 vai e30?? Mikäli kyseessä on e36 325i niin ainut mielestäni järkevä vaihoehto on nostaa m3 mallin kiuas paikalleen. Tuollaisen 2,5l motin virittäminen tulee kuitenkin maksamaan enemmän kuin mitä maksaa m3 motti. Mikäli kuitenkin haetaan vain lievää tehon kasvua (15-20hv) niin ei kannata tehdä yhtään mitään, vaan satsata rahat vaikka alustaan.

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Masa » 16.10.2008 13:52

Laihdutuskuuri autolle, jos on painossa varaa pudottaa. Halpaa virittämistä ja varmasti kello tykkää.

Avatar
ripeka
Yleinen
Yleinen
Viestit: 164
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ripeka » 16.10.2008 14:04

Skebe kirjoitti:Kysymyksestä ei selviä onko kyseessä e36 vai e30?? Mikäli kyseessä on e36 325i niin ainut mielestäni järkevä vaihoehto on nostaa m3 mallin kiuas paikalleen. Tuollaisen 2,5l motin virittäminen tulee kuitenkin maksamaan enemmän kuin mitä maksaa m3 motti. Mikäli kuitenkin haetaan vain lievää tehon kasvua (15-20hv) niin ei kannata tehdä yhtään mitään, vaan satsata rahat vaikka alustaan.
Mistä sais noin halvalla M3 koneen, ettei tartteis virittää tota kakspuolikasta????
Nokat 350-400€, pakosarja 350€, putkisto omana työnä+putkea ja vaimentaja vaikka 200€ ja boksin muutos esim. Karala. Noilla muutoksilla päästään penkistä riippuen noin 240-250 horsepoveriin ja se kyllä alkuun piisaa varmasti aika monelle.

Avatar
liljedahlracing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 285
Liittynyt: 12.12.2004 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liljedahlracing » 16.10.2008 15:41

M3 moottoria eilen tarjottuna avk.lta 3900e sis kaikki apulaitteet.
Kohtuu "hintainen " kun vertaa mitä sirkkelin(corollan)moottori maksaa kunnolla tehtynä....

Avatar
hataki
KV
KV
Viestit: 360
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hataki » 16.10.2008 15:48

Jos on kyseessä E36 korimallin 325 niin kyllä siihen tehoa saa, meillä oli loppuvuonna MP-Huolto Nisulan tekemä moottori ja siitä ei edes ollut kaikkea otettu irti lähellekkään niin 246HP/298NM. 8O

Avatar
Skebe
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skebe » 16.10.2008 16:10

hataki kirjoitti:Jos on kyseessä E36 korimallin 325 niin kyllä siihen tehoa saa, meillä oli loppuvuonna MP-Huolto Nisulan tekemä moottori ja siitä ei edes ollut kaikkea otettu irti lähellekkään niin 246HP/298NM. 8O
Kysymys ei olekkaan siitä etteikö tuosta moottorista tehoa saa. Mutta mielestäni maksaa kotuuttoman paljon verrattuna m3 mottiin, joka vakionakin tuottaa voimaa sen 286 Hp. Vai paljonko mahtoi maksaa tuo määrä hevosia uloskaivettuna 2,5l motista..??

Avatar
hataki
KV
KV
Viestit: 360
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hataki » 16.10.2008 16:40

Skebe kirjoitti:
hataki kirjoitti:Jos on kyseessä E36 korimallin 325 niin kyllä siihen tehoa saa, meillä oli loppuvuonna MP-Huolto Nisulan tekemä moottori ja siitä ei edes ollut kaikkea otettu irti lähellekkään niin 246HP/298NM. 8O
Kysymys ei olekkaan siitä etteikö tuosta moottorista tehoa saa. Mutta mielestäni maksaa kotuuttoman paljon verrattuna m3 mottiin, joka vakionakin tuottaa voimaa sen 286 Hp. Vai paljonko mahtoi maksaa tuo määrä hevosia uloskaivettuna 2,5l motista..??
Tuo kannattaa kysyä Jussilta mitä haluaa.

Luulen kuitenkin, että sillä saa paljon varmemman koneen kuin M3:nen siihen rahaan mitä laittaa M3:sen koneen, kun ei se ilman tuskia ja ajan käyttöä, se M3:sen moottori sinne 325:sen tilaan mene. Ja lisäksi kun laitat m3:sen koneen joudut vaihtamaan syylärit ynm... tilpehöörit kans. Niin eikä se 325;sen voiman siirtokaan kestä niitä M3 moottorin tehoja.

Meille ainakin tuli paljon halvemmaksi virittää toi 325 kuin laittaa sinne M3:sen kone kun laskettiin kuluja.

Avatar
Team-RS
B-junnu
B-junnu
Viestit: 35
Liittynyt: 24.01.2006 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Team-RS » 16.10.2008 17:01

Heitetään nyt vielä tälläinenkin aspekti kehiin 325:n hyväksi. Paljonko sitten kuluu rahaa kun se kone paukahtaa, Esim kansi. 325:n koko koneita saa kantaa melko ison läjän kotiin siihen rahaan kun maksaa Ämmän kannesta. Eikä ihan näiden rajojen sisältä löydy välttämättä ämmän kansia tai ylipäätänsä mitään muutakaan osaa. Koko konetta voi jo helpommin saadakkin. Joo sorry meni OT

Avatar
PPiironen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja PPiironen » 16.10.2008 18:31

hataki kirjoitti:Jos on kyseessä E36 korimallin 325 niin kyllä siihen tehoa saa, meillä oli loppuvuonna MP-Huolto Nisulan tekemä moottori ja siitä ei edes ollut kaikkea otettu irti lähellekkään niin 246HP/298NM. 8O
"hataki"lle kysymys:
Mitä lukkoa ja välitystä ootte käyttäny? Ja saako 325 perään kunnon lukkoa??nimim.neuvokaa tyhmää

Avatar
A_M_J
Viestit: 3
Liittynyt: 17.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja A_M_J » 16.10.2008 19:52

Kiitos hyvistä vinkeistä.Kyseessä on E36.

A) Täytyy opetella ajamaan.
B) Täytyy opetella ajamaan.
C) Täytyy ajella jo tallissa olevalla starletilla.
D) Täytyy ostaa M3.
:lol: :lol: :lol:

Vastaa Viestiin