Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
-
Peke
- KV

- Viestit: 316
- Liittynyt: 13.03.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja Peke » 19.11.2012 21:09
Frog kirjoitti:Peke kirjoitti:Jankos kirjoitti:Juu tosiaan kun mietin niin olen kyllä nähnyt escortin alla ylätuen kiinnityspisteen.
Mutta olen ollut siinä luulossa että kaikissa malleissa ei olisi tukia ollut?
Nyt tiedän enää yhden sääntöjen mukaisen äffäläisen :D
ei ole vakiona tukivarsia perus malleissa (mk1 ja2)
Silloin pitää käyttää myös perusmallin sylinterinlohkoo

ei muuta kuin 1.1 F ryhmään

Eli
luokitustodistuksen mukainen tuenta !!!
Siellä on myös vakio linkit 45 asteen kulmassa ! näiden lisäksi saat asentaa lisätukia siis OK . Mutta jos poistat tämän vakion, niin voit korvata sen uudella siis OK. Mutta jos jätät vakion kokonaan pois ja lisäät johonki muualle tuen, niin se tuki on korvaava ja sen kiinnitys pisteen paikkaa ei saa muuttaa !! Tämä on se pointti mikä tekee lähes kaikista autoista sääntöjen vastaisia jos niissä on lisätukia eikä alkuperäisillä paikoilla ole mitää !!
No kuinkas toi menee starletin ja corollan kohdalla , joissa tehty ylä tangoille uudet kotelot ja pitemmät tangot tai muutettu 3 linkki?
Ja kuinkas toi tehdasvalmisteinen näytetään toteen vai onko kaikilla tmi:miehillä tehdas?
Nii ja vielä Starletin iskarin ala kiinnitys missäs se saa olla?
-
ohc
- Yleinen

- Viestit: 222
- Liittynyt: 08.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Lapua
Viesti
Kirjoittaja ohc » 21.11.2012 01:12
Marko Tähkä kirjoitti:Missähän vaiheesssa tota tietoa alkaa tulla kun en meinaa muuttaa mitään niin ei tulis suotta tota lisenssiä maksettua?
Saattaa jäädä useampikin lisenssi lunastamatta ensi vuodelle, jos ei kellokukantieltä ala pikkuhiljaa kuulua mitä ihmettä ne siellä sekoilee.
-
Jankos
- KV

- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Viesti
Kirjoittaja Jankos » 21.11.2012 08:22
Frog kirjoitti:
Silloin pitää käyttää myös perusmallin sylinterinlohkoo

ei muuta kuin 1.1 F ryhmään

Eli luokitustodistuksen mukainen tuenta !!!
No niin palataanpa taas tähän.
Selasin tuon escon 5566 luokkarin läpi ja siellä on lisäluokitus 24/14V eli aussimallin erot, tässä ylälinkit on poistettu ja tilalla kallistuksen vakaaja. Kallistuksen vakaajanhan sai poistaa ja kun ei niitä tukivarsia enää ole niin ylälinkitkin on kuitenkin vapaat? Mutta kyseessä on kuitenkin vain välikoppa mihin tuota saa sitten soveltaa?
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 21.11.2012 12:38
Tänään sain tiedon että pyöränripustuksen kiinnityspisteet ovat vapaat myös paikan suhteen. Eli lause (ei paikka) kumottu.
-
leevieemeli
- B-junnu

- Viestit: 20
- Liittynyt: 15.01.2007 00:00
Viesti
Kirjoittaja leevieemeli » 21.11.2012 14:48
Frog kirjoitti:Tänään sain tiedon että pyöränripustuksen kiinnityspisteet ovat vapaat myös paikan suhteen. Eli lause (ei paikka) kumottu.
Onko tosiaan järjenääntä(arin) kuunneltu AIKssa vai alkoko punttitutiseen johtokeskukses Rantalan Ilkka olis varmaan löytäny apuja F-cuppiin vaihka harrasteralli puolen järjestäjilt jos se 95 prossaa f ryhmäst olis tehty laittomiks Eli ku sääntökirjan sääntöjä ei muistaakseni saa kopioida jokkis eikä harrasteralli niin harrastepuolel on varmaanki tarvittaessa tukivarret ja kiinnitykset vapaat
-
LuotonenSports
- B-junnu

- Viestit: 37
- Liittynyt: 18.03.2011 16:20
Viesti
Kirjoittaja LuotonenSports » 21.11.2012 17:28
Frog kirjoitti:Tänään sain tiedon että pyöränripustuksen kiinnityspisteet ovat vapaat myös paikan suhteen. Eli lause (ei paikka) kumottu.
Sääntö muuttuu takaisin, toivottavasti myös tulkinta:)
Tämä on varmasti kaikkien harrastajien mielestä hyvä ratkaisu!
-
Erno
- Viestit: 10
- Liittynyt: 26.06.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja Erno » 05.01.2013 08:17
Pyöränripustuksen kiinnityspisteen säännöstä on nyt poistettu tuo tarkennus lause.
Ensin valitetaan että säännöt ei ole kirjoitettu riittävän selväsanaisesti ja sitten kun sääntöihin tulee tarkennus niin alkaa kova valitus että sääntöjä on muutettu. Sääntöjä ei muutettu tuolla tarkennuksella.
Nyt joku saattaa luulla olisi luvallista siirtää tukivarsien kiertymisakselin paikkaa. Näinhän asia ei ole.
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 05.01.2013 09:36
Erno kirjoitti:Pyöränripustuksen kiinnityspisteen säännöstä on nyt poistettu tuo tarkennus lause.
Ensin valitetaan että säännöt ei ole kirjoitettu riittävän selväsanaisesti ja sitten kun sääntöihin tulee tarkennus niin alkaa kova valitus että sääntöjä on muutettu. Sääntöjä ei muutettu tuolla tarkennuksella.
Nyt joku saattaa luulla olisi luvallista siirtää tukivarsien kiertymisakselin paikkaa. Näinhän asia ei ole.
Tämä sinun määritelmä on ryhmä A sääntö ! Ryhmässä F juurikin on sallittu muuttaa ! Huom jos ei olisi sallittu ! Sitä ei silloin tarvitse uudelleen kirjoittaa, koska ryhmä A sääntö on määräävä ja ryhmä F sääntö vapauttaa ryhmän A sääntöjä. Vetoja vaan pojat

-
laksak1
- Viestit: 15
- Liittynyt: 09.11.2012 12:34
Viesti
Kirjoittaja laksak1 » 05.01.2013 15:43
Nyt on mielenkiintoinen asia. Onhan yleisesti tiedossa nimimerkin Frog oikea nimi ja se että hänet on valittu AKK:n tekniikan lajiryhmään. Eli onko hänen kirjoituksensa nyt "sääntöjen oikeita tulkintoja" eli virallinen AKK:n kanta vai henkilökohtainen mielipide? Olisi lukijoiden kannalta hyvä tuoda tämä asia selväksi!
Mutta tähän tukivarsisääntöön. Kuten syksyn lajifoorumissa tuli ilmi AKK:n edustajien taholta ja Frogin komppaamana ei sääntö ollut muuttunut mitenkään. Ainoastaan sääntökirjaan oli kirjoitettu sääntöä SELKEYTTÄVÄ sulkulauseke. Koska meillä on käytössä sääntökirja, joka SALLII muutoksia, niin silloinhan sieltä täytyy löytyä kohta, joka SALLII tukivarsien kiinnityspisteen siirtämisen!!! Vai riittääkö nyt nimimerkki Frogin "antama lupa" siirtää tukivarsien kiinnityspistettä.
Olen saanut asiaa kysyttyäni vastauksen, että säännöt eivät ole muuttuneet ja mitään isompaa F-ryhmän autoja koskevaa jälkikatsastusintoa ei AKK:n taholta ole odotettavissa. Syy tähän on yksinkertaisesti se, että AKK:ssa on päätetty perustaa työryhmä F-ryhmän sääntöjen ympärille ja odotetaan sen ratkaisuja.
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 05.01.2013 16:05
Selvitän tämän vielä kerran !
Kiinnityspiste vapaa : Alkuperäisen voi poistaa tai korvata toisella myös toiseen paikkaan.
Siis sääntö on nimen omaan salliva ! jollei se olisi niin HUOM sitä ei tarvii kirjoittaa edes sinne ryhmä F kohdalle, koska kiinnityspiste on ryhmässä A määrätty pitämään alkuperäiselläpaikalla, mutta sitä voi vahvistaa kuvan mukaan ja ryhmä F määräävä sääntö on juuri ryhmä A, MUTTA sen lisäksi on sallittu ryhmässä F seuraavat muutokset.
kaari sulkulause (ei paikka) muutti säännön ja sen sisällön ! Eli sääntö ei tosiaan ole muuttunut ennen tuota lauseenlisäystä ja siksi se piti poistaa.
Korostan vielä että sääntökirja juurikin sallii tuon : Pyöränripustuksen kiinnityspisteet vapaat !
Tämä asia on kirjoitettu sääntö/vapautus joka on myös kirjassa.
Kaikki asiat mitä olen aikaisemmin kirjoitellut ovat tietenkin olleet minun omia mielipiteitä / tulkintoja ! Nyt jos jotain kirjoittelen niin pyrin tuomaan asian esille, onko sääntö vai suusta päässyt "sammakko" toivotaan että pystyn auttamaan harrastajia myös täällä. Jotkut kyllä rohkenevat soitella tai laittavat sähköpostia, täällä asiat monesti menee jostain kummansyystä vähän lörinäksi. jos teillä on ongelmia niin rohkeesti yhteyttä ja ideoita pöytään, yritetään saada nämä ryhmän F säännöt sellaiseen muotoon, että nämä jänkäämiset ainakin vähenee.
P.S. Minä en antele mitään lupia.
T. Frog / Ari Saxberg (en ole salanimellä enkä emännän)
-
Erno
- Viestit: 10
- Liittynyt: 26.06.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja Erno » 06.01.2013 07:49
Tiedustelin tätä kiinnityspisteen siirtoa ja myös palkin siirtoa akk:sta 16.7.2012 . Silloin vastattiin seuraavasti:
Moi
Etupalkki on korin osa, joten sitä ei voi siirtää.
Pyöränripustuksen kiinnityspisteet ovat vapaat, mutta paikka ei, joten McPerson
tapauksessa tuo siirto onnistuu vain etukallistumaa ja alatukivartta muuttamalla.
Terveisin
Jari Saario
Lajipäällikkö (tekniikka/pienoisautoilu/AS) - Technical Executive
AKK-Motorsport ry
PO BOX 19 (Kellokukantie 7)
FI-01301 Vantaa
Finland
tel: +358 (0) 207 219 429
mob: +358 (0) 400 677930
fax: +358 (0) 207 219 440
____________________________
This message and any attachments may contain confidential and privileged material.
If you are not the intended recipient you should not read, copy or otherwise use
this message. Instead, please notify us immediately and delete this message from
your system.
Lähetetty: 16. heinäkuuta 2012 8:42
Vastaanottaja: Jari Saario
Aihe: Escortin etupalkki
Hei.
Saako F ryhmässä takavetoisen ford escortin etupalkki siirtää etteenpäin.
Pyöräthän saa siirtyä 30 auton pituussuunnassa. Nyt jos siirrän etupyöriä 30mm
eteenpäin niin alatukivarsi on aika rajusti etuviistossa. Tilannetta parantaisi jos
siirrän palkkia myös 30mm eteenpäin. Lasketaanko palkki pyöränripustuksen osien
kiinnityspisteeksi joka siten olisi f ryhmän sääntöjen mukaan vapaa
-
TeemuPetteri
- A-Junnu

- Viestit: 94
- Liittynyt: 19.02.2010 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja TeemuPetteri » 16.01.2013 21:48
Kun luokitustodistus antaa luvan sanallisessa muodossa johonkin muutokseen, onko toteutuksen oltava kuvan mukainen ryhmään F?