Tärkeää Turvakaari asiaa !

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja ignis » 23.05.2013 07:51

mattski kirjoitti:Moi,
Kannattaa vähän miettiä mitä tuo oikeasti tarkoitta. Vaikuttaa siltä että joku ottanut melonin nokkaan.


Sääntökirjassa EI lue että kaarien pitää olla kokonaisuudessaan ohjaamon sisällä..!
Ei kai sääntöjä voi sillä lailla tehdä että sinne kirjoitetaan ihan kaikki mahdolliset ja mahdottomat variaatiot ja poikkeukset... Siksi siellä on se maininta että kaikki mitä ei ole erikseen sallittu, on kielletty. Eli kun siellä lukee että kehikko on oltava ohjaamossa ja koska kehikon laajentamista ohjaamon ulkopuolelle ei ole erikseen sallittu niin se on silloin kielletty... Lähtökohtaisesti ajatelle näin se kai menee...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Frog » 23.05.2013 07:58

Sekä sieltä löytyy määrite mitä cockpit tarkoittaa ! Tila matkustajille, ei siis tavaroille.

Parasta tässä keskustelussa on että nyt luetaan sääntökirjaa ! 8)

Avatar
jaki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 197
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja jaki » 23.05.2013 09:41

ignis kirjoitti: Ei kai sääntöjä voi sillä lailla tehdä että sinne kirjoitetaan ihan kaikki mahdolliset ja mahdottomat variaatiot ja poikkeukset... Siksi siellä on se maininta että kaikki mitä ei ole erikseen sallittu, on kielletty. Eli kun siellä lukee että kehikko on oltava ohjaamossa ja koska kehikon laajentamista ohjaamon ulkopuolelle ei ole erikseen sallittu niin se on silloin kielletty.
Kyllä, mutta ihan oikeasti tässä tulee eteen jo kulttuurikysymykset. Eli miten eri kielellä kirjoitettuja asioita tulkitaan. Siksi, kuten edellä kirjoitettiin, inside cocpit tai totally inside cocpit, voi olla eri asioita. Suomalinen, tai Saksalainen tapa tulkita sääntöjä voi olla erilainen: tulkitaan kirjaimellisesti joka ikinen sana, juuri kuten ne on kirjoitettu.
Siksi suomalainen miettii, miksi mitään totally sinne tarvitaaan. johan tuossa kirjoitettiin, että cocpit, sillä selvä. Mielestäni AKK:n pitää nyt ottaa aikalisä ja alkaa tutkimaan miten tämä turvakaariasia oikeasti menee, ennen kuin jengi alkaa rälläköimään.

Avatar
Baxter
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 26.10.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Baxter » 23.05.2013 15:21

Täysin samaa mieltä. Koska AKK ei ole näitä sääntöjä keksinyt, niin varmaan olisi paras selvittää tekijältä miten tämä asia lopulta menee.

Vai ottaako AKK vastuun, jos jotkut muuttavat kovalla vaivalla putket ja parin vuoden päästä selviää, ettei niitä olisikaan tarvinnut muuttaa? Muutosten hinta 85€/h + materiaalit..?

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja j67 » 23.05.2013 18:57

Vastauksissa on ollut kaksikin ratkaisevaa asiaa.

Korin pilkkominen.
Tehdäänkö se sääntöjen vaatimien kaariputkien kiinnittämisen onnistumiseksi vai tehdäänkö se siksi että saadaan vahvike himmeli takakonttiin.
Jos katsoo sääntökirjan kuvia niin kaikissa näissä on takatukiin kiinnitetty erilaisia tukiputkia jotka päätyy pääkaareen.
Missään ei ole kuvaa siitä että takatuista tai pääkaarista lähtevät putket kiinnittyisi johonkin muuhun pisteeseen korissa.
Kuvissa 253-16, 253-26, 253-27, 253-6 antavat mahdollisuuden johonkin muuhun kiinnityspisteeseen. Mutta näistä ei saa millään tehtyä rakennetta joka päätyisi molemmille puolille jousituksen kiinnityspisteisiin.

Joten onko mahdotonta määrittää niin että kaarilla saa olla kiinnityspisteitä etutolppien yläpäissä, A-pilarin kohdalla,kuskien penkkien määritteleman kohdan takapuolella esim 10cm penkin takimmaisen osan määrittelemän kohdan takana , ja takaiskarin yläkiinnityksen etupuolella. Siten että koriin kiinnittyviä putkia on yksi kussakin kohdassa molemmilla puolilla koria.
Muiden putkien lisääminen niin että ne kiinnittyvät em. kohtiin kiinnitettyjen kaariputkien väliin.
Tällä määritteellä saisi tehdä kaarista miten vahvan himmelin tahansa mutta korin jäykistäminen tapahtuisi vain noiden kahdeksan kiinnityspisteen kautta.
em. kuvat jotka listasin, niin ne ainoastaan korin keskilinjan kohdalle kiinnitettynä kuitenkin takimmaisen sallitun pisteen etupuolelle.

Tällä saadaan vahvistettua ohjaamoa(kuskien tarvitsemaa aluetta) ja tällä saadaan juosituksen kiinnityspisteet tuettua mutta varsinaista rakennetta joka antaisi tukea koko taka-akselin kiinnityspisteille ei saada tehtyä.

Toinen seikka on turvallisuuden lisääminen.
Haetaanko rakenteellista lujuutta onnettomuuden sattuessa vai haetaanko lujuutta estämään onnettomuutta(taka-akselin tuenta).

Siinä pohdittavaa jos joku ymmärsi mitä tarkoitin.

Avatar
E__R
Yleinen
Yleinen
Viestit: 187
Liittynyt: 24.11.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja E__R » 23.05.2013 20:58

[/quote]Mutta onko siitä joillekin haittaa, jos ne kaaret tekevät siellä korissa turvaamisen lisäksi muutakin? Miksi ne kaaret eivät saisi tukea jousituksen kiinnityspisteitä takalokasuojissa, saatikka jopa takakelkan kiinnityksiä korissa? Miksi ainoastaan rikkailla, joilla on varaa ostaa ne Hi-Po -kaaret, saa olla oikeus kaarien jäykistämään superkoriin, joka ei repeä ensi hypyssä? Keneltä se on pois, jos tavallinen duunari keksii pieruissaan hitsata autonsa kaariin lisää putkia, jolla pääsee edes lähelle jäykkyydessä ja kestävyydessä sitä ökyautoa?[/quote]

Korin / perän /iskaritolpat voi jäykistää muutenkin kuin suoraan kaariputkilla.

Eli väitän että laillisillakin (sääntökirjan hyväksymillä) rakenteilla ja ratkaisuilla saadaan myös perän tuennat, iskaritolppien tuennat yms niin vahvaksi että ne kyllä kestävät ne niihin kohdistuvat voimat ja sen ylikin.

Avatar
Skebe
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Skebe » 23.05.2013 21:53

On hyvä että asioista keskustellaan, mutta onko nyt menty metsään? Tuntuu erikoiselta, että nyt kiistellään siitä kenen autossa on sääntökirjan mukainen kehikko ja kenen ei. Olisiko kuitenkin parempi keskustella siitä, mnkälainen ja miten toteutettuna saavutetaan paras turvallisuus siellä putkien sisällä istuvalle miehistölle? Onhan se myös erikoista, että FIA säännön mukaan saa käsittääkseni Historic luokan KV- kilpailuissa joissakin luokissa ajaa esim. lyhyt selkänojaisilla penkeillä yms. mutta ei meidän kansallisissa kilpailuissa? Tässäkin tapauksessa on luotu kansallinen sääntö turvallisuuden lisäämiseksi.

On aika erikoista, että jeesustellaan siitä kenellä kaaret menee mihinkin asti ja samalla ollaan sallimassa esim. lohko vapautuksia? Pitäisikö oikeasti miettiä mikä on turvallisuuden lisäämiseksi tarpeellista?

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Unto » 24.05.2013 01:15

Toivottavasti tähän kaarisääntöön tulisi selvyys ja BMW omistajien tahto tulisi toteen...

Pääsisin Opel Astran purkuun ja uudelleen kaarittamaan koko koslan!!! ja sitoon etukelkan kiinni "apurunkoon"

Sikäli mikäli nyt päätettäisiin, että turvakaari kehikosta saa tehdä koko auton kattavan "putkirungon" Menee kilpailukyvyn säilyttämisen takia kaikkien sääntöjenmukaisilla turvakaarilla rakennettujen F-ryhmän kilpa-autojen turvakaaret uusiksi...

Toisaalta eihän sitten BMW ihmisten tarttis laillistaa omia kaariaan... kun niitä on jo niin monta laitonta... :roll:

Avatar
jounimaa
B-junnu
B-junnu
Viestit: 28
Liittynyt: 16.12.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja jounimaa » 24.05.2013 08:19

Tietty kaaret on tehtävä sääntöjenmukaan. Mutta pikkaisen ohi topicin. Mikä aivopieru on päässyt kun liukusäädettvät penkin kiinnikkeet on hyväksytty? Ei auta vaikka olisi millainen häkki ympärillä jos kiskot ei pidä penkkiä kiinni. 9kk aikana omin silmin nähnyt kolme autoa jossa ko. kiskot antaneet periksi. Erään kuskin kommentti: ``Ostan läppäpenkin mutta kiskot jää`` Kas kun ei siipiä.

Avatar
jaki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 197
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja jaki » 24.05.2013 15:08

Unto kirjoitti: Sikäli mikäli nyt päätettäisiin, että turvakaari kehikosta saa tehdä koko auton kattavan "putkirungon" Menee kilpailukyvyn säilyttämisen takia kaikkien sääntöjenmukaisilla turvakaarilla rakennettujen F-ryhmän kilpa-autojen turvakaaret uusiksi...

Toisaalta eihän sitten BMW ihmisten tarttis laillistaa omia kaariaan... kun niitä on jo niin monta laitonta...
Ei, vaan ne joilla on luokitellut kaaret, voivat ajaa "putkirunkoisilla", mutta omatekemillä ei. Sekö on sitten oikeudenmukaista, häh? Eli raha puhuu tässäkin(kö)?

jabajee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 30.06.2011 22:21

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja jabajee » 24.05.2013 17:50

Unto kirjoitti:Toivottavasti tähän kaarisääntöön tulisi selvyys ja BMW omistajien tahto tulisi toteen...

Pääsisin Opel Astran purkuun ja uudelleen kaarittamaan koko koslan!!! ja sitoon etukelkan kiinni "apurunkoon"
Rälläkkähommiin joudut jokatapauksessa Astrassakin, jos omatekoiset kaaret menee takaiskaritolppiin asti, kuten ne yleensä taitaa Opeleissa mennä :roll:

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Unto » 24.05.2013 20:15

jaki kirjoitti: Ei, vaan ne joilla on luokitellut kaaret, voivat ajaa "putkirunkoisilla", mutta omatekemillä ei. Sekö on sitten oikeudenmukaista, häh? Eli raha puhuu tässäkin(kö)?
Ne joilla on ollut luokitellut alumiiniset turvakaaret ovat niillä myös saaneet ajaa...
Olisiko jokaisen pitänyt saada rakentaa omassa tallissa kilpa-autoonsa alumiiniset turvakaaret!
Varallisuuteen katsomatta??
jabajee kirjoitti: Rälläkkähommiin joudut jokatapauksessa Astrassakin, jos omatekoiset kaaret menee takaiskaritolppiin asti, kuten ne yleensä taitaa Opeleissa mennä :roll:
Ainakin meillä turvakaaret päättyy takapyöräkoteloon, takapenkin selkänojan kiinnikkeen etupuolelle, noin 140mm ennen takaiskunvaimentajan korin kiinnityspistettä :roll:

Ja konehuoneessa etuiskaritornin takapuolelle...

Että jos nämä putkirungot hyväksytään, niin kyllä rälläkkähommiin joudun, kun säännöthän on kaikille samat???

Melkolailla kaikissa näkemisissä hatchback korimallin kilpa-autoissa on samanlaiset turvakaarirakennelmat kuin meillä!

virkm
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 25.10.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja virkm » 24.05.2013 21:13

Meillä 1996 (evo 3) tehty Mitsu joka rakennettu uuteen koriin ja luokitustodistuksen näköisillä kaarilla. Varmaankin itse tehtyjä kun en löydä mitään merkintöjä kaarista tai muitakaan papereita siltä osin. Nyt ensivuonna olisivat laittomat siltä osin kun menevät takatolpille takapaloseinän läpi.

Avatar
sunbeam1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 25.08.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja sunbeam1 » 24.05.2013 22:05

Hyvä että asioista keskustellaan ,mutta isosta porukasta löytyy aina selkään puukottajia.
Onko se kenenkään etu jos tänä vuonna esim .600 autoa saa kortti merkinnän ,niistä ei varmaan kaikki korjaa kaaria vuodelle 2014 ja kuinka moni seura ja kilpailunjärjestäjä tekee miinus/nolla tulosta tulevien vuosien kilpailuissa .
Kun Ns lama on jo vähentänyt kilpailijoita .
Kyllä motorsport porukan pitäis pitää yhtä tälläisen sääntö ongelman kanssa .

Avatar
Riesa
Yleinen
Yleinen
Viestit: 156
Liittynyt: 20.11.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Riesa » 24.05.2013 23:06

Miehet itkee kuin naiset kun ei viitti lukea sääntökirjaa. "Nokun tätä ei ollut kielletty viime vuonna".

Vastaa Viestiin