V1600 auto F-luokkaan
- Rallimax
- Yleinen
- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Tätä minä vähän ajattelin !
Eli meidän autourheilussa säännöt menee niin, että ensin harrastaja rakentaa kilpa-auton FinR 2WD alle 1600 luokkaan ja sitten soittaa kilpailunjärjestäjälle ja opettaa hänelle sääntöjen maailmaa ja lopuksi pyytää että tehkää luokka minun kilpa-autolle niin tulen ajamaan ?
Oikeassa elämässä tässä kävisi niin että kilpailunjärjestäjä sanoisi minulle että ei tuollaista luokaa kun FinR 2WD alle 1600 ole olemassakaan, lyödäänkö vetoa ?
Tässä on nyt juuri se epäkohta jota yritin kertoa.
Säännöissä tulee selkeästi kertoa asioiden oikeellisuus selväkielisellä Suomella siten että kaikki sen varmasti ymmärtää oikein.
Juuri näihin ryhmäsääntöihin tulisi erotella että tässä ryhmässä ajetaan alle 1400cc, alle 1600cc ja alle 2000cc autoilla jotta nämä harrastajakunnassa käsitettäisiin oikein, kaikki muuhan on arvailua tai väärää tulkintaa.
En halua toistaa itseäni mutta uskokaa nyt ihan oikeasti siellä sääntöryhmässä, että Teillä on vastassa ihan normikansalaisia joille täytyy säännöt kirjoittaa ymmärrettävästi ja selkeästi oikeaan suuntaan vieviksi.
Ei näiden sääntöjen tulkinta voi olla sellaista, että niiden laatijat ja ylläpitäjät ovat ainoa ryhmä joka ne ymmärtää.
Kerro minulle Ari, miksi sitten ei näiden muiden kuutiotilavuuksien FinR 2 WD autoja ole rakennettu tai monessako kilpailussa olet nähnyt luokat FinR 2WD alle 1400 ja 1600 ?
T:Timppa
Eli meidän autourheilussa säännöt menee niin, että ensin harrastaja rakentaa kilpa-auton FinR 2WD alle 1600 luokkaan ja sitten soittaa kilpailunjärjestäjälle ja opettaa hänelle sääntöjen maailmaa ja lopuksi pyytää että tehkää luokka minun kilpa-autolle niin tulen ajamaan ?
Oikeassa elämässä tässä kävisi niin että kilpailunjärjestäjä sanoisi minulle että ei tuollaista luokaa kun FinR 2WD alle 1600 ole olemassakaan, lyödäänkö vetoa ?
Tässä on nyt juuri se epäkohta jota yritin kertoa.
Säännöissä tulee selkeästi kertoa asioiden oikeellisuus selväkielisellä Suomella siten että kaikki sen varmasti ymmärtää oikein.
Juuri näihin ryhmäsääntöihin tulisi erotella että tässä ryhmässä ajetaan alle 1400cc, alle 1600cc ja alle 2000cc autoilla jotta nämä harrastajakunnassa käsitettäisiin oikein, kaikki muuhan on arvailua tai väärää tulkintaa.
En halua toistaa itseäni mutta uskokaa nyt ihan oikeasti siellä sääntöryhmässä, että Teillä on vastassa ihan normikansalaisia joille täytyy säännöt kirjoittaa ymmärrettävästi ja selkeästi oikeaan suuntaan vieviksi.
Ei näiden sääntöjen tulkinta voi olla sellaista, että niiden laatijat ja ylläpitäjät ovat ainoa ryhmä joka ne ymmärtää.
Kerro minulle Ari, miksi sitten ei näiden muiden kuutiotilavuuksien FinR 2 WD autoja ole rakennettu tai monessako kilpailussa olet nähnyt luokat FinR 2WD alle 1400 ja 1600 ?
T:Timppa
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Timppa tutustu rallien luokkajakoihin ! Esim Tunturissakin voi ajaa ainakin kolmessa eriluokassa FinR 2wd alle 1600 kuutioisella ja yhdessä luokassa on jopa yläraja juuri tuo 1600. Viimevuonna olis voinut kiertää koko SM sarjan FinR alle 1400 kuutioisella mutta ei se ketään kiinnostanut !Rallimax kirjoitti:Tätä minä vähän ajattelin !
Eli meidän autourheilussa säännöt menee niin, että ensin harrastaja rakentaa kilpa-auton FinR 2WD alle 1600 luokkaan ja sitten soittaa kilpailunjärjestäjälle ja opettaa hänelle sääntöjen maailmaa ja lopuksi pyytää että tehkää luokka minun kilpa-autolle niin tulen ajamaan ?
Oikeassa elämässä tässä kävisi niin että kilpailunjärjestäjä sanoisi minulle että ei tuollaista luokaa kun FinR 2WD alle 1600 ole olemassakaan, lyödäänkö vetoa ?
Tässä on nyt juuri se epäkohta jota yritin kertoa.
Säännöissä tulee selkeästi kertoa asioiden oikeellisuus selväkielisellä Suomella siten että kaikki sen varmasti ymmärtää oikein.
Juuri näihin ryhmäsääntöihin tulisi erotella että tässä ryhmässä ajetaan alle 1400cc, alle 1600cc ja alle 2000cc autoilla jotta nämä harrastajakunnassa käsitettäisiin oikein, kaikki muuhan on arvailua tai väärää tulkintaa.
En halua toistaa itseäni mutta uskokaa nyt ihan oikeasti siellä sääntöryhmässä, että Teillä on vastassa ihan normikansalaisia joille täytyy säännöt kirjoittaa ymmärrettävästi ja selkeästi oikeaan suuntaan vieviksi.
Ei näiden sääntöjen tulkinta voi olla sellaista, että niiden laatijat ja ylläpitäjät ovat ainoa ryhmä joka ne ymmärtää.
Kerro minulle Ari, miksi sitten ei näiden muiden kuutiotilavuuksien FinR 2 WD autoja ole rakennettu tai monessako kilpailussa olet nähnyt luokat FinR 2WD alle 1400 ja 1600 ?
T:Timppa
Ikävä kyllä harrastajat jopa rakentaa tai ostaa autoja millä ei voi ajaa missään luokassa koska ne eivät ole luokiteltuja ! Mutta kun ovat esittäneet asiansa perusteluineen niin olemme puoltaneet ja hyväksyneet heidän automallit kilpailuihin ja ryhmiin käypäisiksi, niitä on kahden viimeisen vuoden aikana ollut useita kymmeniä, ne mallit löytyy tekniikan alta netistä kohdasta erivapaudet ! Tiedän ainakin yhden uuden FinR alle 1400 kuutioisen olevan työnalla, nthän säännöt sallii yksittäisten kit osien käytön. Uskon myös että turbo diiseli alle 2.0 litrasella koneella olis oiva harrastus peli kun sillekin on luokka ilman turbokerrointa !!
- Rallimax
- Yleinen
- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Jos joku muu ymmärsi mitä yritin tarkoittaa niin kertokaa te.
Minun Suomen kielen taito ei näköjään riitä.
Timppa
Minun Suomen kielen taito ei näköjään riitä.
Timppa
- emppu
- KV
- Viestit: 667
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Täytyy peesata Timppaa.
Olisiko ylivoimaista tehdä opus jossa olisi selkokielellä kirjoitettuna mitä mikäkin kirjain luokkajaottelussa tarkoittaa.
On tosi että ei kentällä pysytä perässä, ja seuraaminenkin on melko mahdotonta.
Olisiko ylivoimaista tehdä opus jossa olisi selkokielellä kirjoitettuna mitä mikäkin kirjain luokkajaottelussa tarkoittaa.
On tosi että ei kentällä pysytä perässä, ja seuraaminenkin on melko mahdotonta.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Olli kirjoitti aikaisemmin jo!Rallimax kirjoitti:Jos joku muu ymmärsi mitä yritin tarkoittaa niin kertokaa te.
Minun Suomen kielen taito ei näköjään riitä.
Timppa
Yleisin syy siihen, että kilpailusta puuttuu jollekin autolle/lisenssille sopiva luokka on juuri järjestäjän virhe. Eihän kellään järjestäjällä ole yleensä mitään syytä olla ottamatta kaikkia mahdollisia autoja mukaan kisaan. Itsekkin syyllistyin tähän virheeseen viime vuonna seuramme kilpailussa.
Mutta kun nämä "malliluokat" saadaan valmiiksi, niin uskomme sen helpottavan järjestäjien työtä. Se noudattaako järjestäjät sitten niitä vai jättävätkö tarkoituksella jotakin pois on sitten kunkin kilpailun järjestäjän oma asia.
Auttaako tämä yhtään ?
- Rallimax
- Yleinen
- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Frog kirjoitti:Olli kirjoitti aikaisemmin jo!Rallimax kirjoitti:Jos joku muu ymmärsi mitä yritin tarkoittaa niin kertokaa te.
Minun Suomen kielen taito ei näköjään riitä.
Timppa
Yleisin syy siihen, että kilpailusta puuttuu jollekin autolle/lisenssille sopiva luokka on juuri järjestäjän virhe. Eihän kellään järjestäjällä ole yleensä mitään syytä olla ottamatta kaikkia mahdollisia autoja mukaan kisaan. Itsekkin syyllistyin tähän virheeseen viime vuonna seuramme kilpailussa.
Mutta kun nämä "malliluokat" saadaan valmiiksi, niin uskomme sen helpottavan järjestäjien työtä. Se noudattaako järjestäjät sitten niitä vai jättävätkö tarkoituksella jotakin pois on sitten kunkin kilpailun järjestäjän oma asia.
Auttaako tämä yhtään ?
Kunhan muistatte että tätä tehdään harrastajille niin kuin oikea suunta on nyt viimeajat ollut.
Vain hyvin rakennetusta ja johdetusta harrastustason autourheilusta nousee esille ne jotka jatkaa matkaa sitten myöhemmin autourheilun ammattilaistasolle.
Eiköhän se viimeinen 20 vuotta PRO tason autourheilun rakentamista näyttänyt, miten tuhoisaa tietä kuljettiin.
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Onko tulevat malliluokat niin kattavat että järjestäjä ei voi enää tarvitessaan lisätä luokkia?1770 kirjoitti:Yleisin syy siihen, että kilpailusta puuttuu jollekin autolle/lisenssille sopiva luokka on juuri järjestäjän virhe. Eihän kellään järjestäjällä ole yleensä mitään syytä olla ottamatta kaikkia mahdollisia autoja mukaan kisaan. Itsekkin syyllistyin tähän virheeseen viime vuonna seuramme kilpailussa.
Järjestäjän kannalta ongelmana on jo pelkästään autojen ryhmien suuri määrä. Kansainvälisiä ryhmiä meillä on R1, R2, R3, R4, R5, A, N, RRC, WRC, S2000 (tulikohan kaikki) ja kansallisia FinR4wd, FinN (uusi vuodelle 2014), FinR2wd, vakio 1600 ja F-ryhmä. Lisäksi hissekalustoa on useita eri ikäkausia ja viritysasteita. Tämän lisäksi lisenssiluokkia on kolme. Lisäksi lähes jokainen ryhmä jaetaan kuutiotilavuuden mukaan vielä useampaan osaan. Kun vielä yleensä halutaan tehdä kilpailun luokat siten, että jokaisessa luokassa olisi keskenään kilpailukykyiset autot, niin kyllähän on ihme, jos ei virhettä sattuisi.
Meillä on tekniikan lajiryhmässä ajatuksena tehdä järjestäjälle malliluokat, joiden mukaan kilpailun voi tehdä. Tämä työ on kesken, koska kuitenkin harrastamme tätä autourheilua vapaa-ajallamme ja meillä on ollut todella "täys työllisyys" saada tämän vuoden sääntökirjaan tehdyt lukuisat muutokset oikein ja huolella tehdyksi. Lisäksi koko ajan tulee kentältä lisää kysymyksiä ja toiveita. Mutta kun nämä "malliluokat" saadaan valmiiksi, niin uskomme sen helpottavan järjestäjien työtä. Se noudattaako järjestäjät sitten niitä vai jättävätkö tarkoituksella jotakin pois on sitten kunkin kilpailun järjestäjän oma asia.
terv
Olli Toivonen
- 1770
- A-Junnu
- Viestit: 74
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Tämä Matin kysymys on hyvä. Vastaan tähän ja samalla tulee vastattua myös Timpalle, ainakin osittain.
Jos luette sääntökirjaa eri lajien kohdalta, nyt vaikkapa rallin kohdalta, jossa tässä keskustelussa on puhe, niin huomaatte, että säännöt rajoittavat/vaativat järjestäjältä aika vähän. Kilpailun järjestäjille on annettu iso mahdollisuus järjestää kilpailunsa lähes kuten haluaa. Eli kilpailun järjestäjällä on kaikki valta. Yleensä yhteiskunnassa valta tuo mukanaan myös vastuuta. Tällöin tätä valtaa on osattava käyttää oikein. Voidaanhan tietenkin kuvitella, että "jostakin ylempää" sanellaan kaikki mitä pitää tehdä, mutta tämä ei taida olla nykyaikaa.
Jos ja kun tekniikan lajiryhmä saa valmiiksi MALLIluokat, niin sehän ei ole mitenkään järjestäjää sitova, tarkoitettu ainoastaan helpottamaan järjestäjän työtä.
On suuri pelko, että nämä malliluokat tulkitaankin kuitenkin AKK:n määräämiksi ja jos joku järjestäjä niistä poikkeaa, niin kilpailijat haukkuvat järjestäjän sillä perusteella, etteivät he ole näitä noudattanutkaan. Ja toisaalta kilpailijat tulkitsevat nämä MALLIluokat siten, että vain niiden mukaan kannattaa autot rakentaa. Eli on SUURI riski tehdä tallaisia MALLEJA, kun ne jostakin käsittämättömästä syystä tulkitaan MÄÄRÄYKSIKSI.
Jos haluaa ajaa mahdollisimman paljon kilpailuita ja menestyksellä ei ole väliä, niin kannattaa valita sopiva A/N-ryhmään luokiteltu alle 1600 ccm auto ja tutustua sääntöihin huolella ja rakentaa auton V1600-ryhmään. Tällöin autolla voi ajaa V1600-ryhmässä, N-ryhmässä, A-ryhmässä, FinR2wd-ryhmässä ja F-ryhmässä. Kaikilla autoilla tämä ei onnistu, mutta tarkka kilpailija kyllä tällaisiakin autoja löytää ja osaa sen rakentaa niin, että se täyttää kaikkien ryhmien vaatimukset, ainakin erittäin pienillä muutoksilla. Silloin ainakin pääsee ajamaan lähes kaikkiin kilpailuihin. Mutta jos tarkoitus on menestyä, niin tällöin pitää ranteet olla todella hyvin rasvattu, koska autossa antaa tasoitusta mitä enemmän rakentelua SALLIVAAN, ei siis PAKOTTAVAAN, ryhmään osallistuu.
Olli Toivonen
Jos luette sääntökirjaa eri lajien kohdalta, nyt vaikkapa rallin kohdalta, jossa tässä keskustelussa on puhe, niin huomaatte, että säännöt rajoittavat/vaativat järjestäjältä aika vähän. Kilpailun järjestäjille on annettu iso mahdollisuus järjestää kilpailunsa lähes kuten haluaa. Eli kilpailun järjestäjällä on kaikki valta. Yleensä yhteiskunnassa valta tuo mukanaan myös vastuuta. Tällöin tätä valtaa on osattava käyttää oikein. Voidaanhan tietenkin kuvitella, että "jostakin ylempää" sanellaan kaikki mitä pitää tehdä, mutta tämä ei taida olla nykyaikaa.
Jos ja kun tekniikan lajiryhmä saa valmiiksi MALLIluokat, niin sehän ei ole mitenkään järjestäjää sitova, tarkoitettu ainoastaan helpottamaan järjestäjän työtä.
On suuri pelko, että nämä malliluokat tulkitaankin kuitenkin AKK:n määräämiksi ja jos joku järjestäjä niistä poikkeaa, niin kilpailijat haukkuvat järjestäjän sillä perusteella, etteivät he ole näitä noudattanutkaan. Ja toisaalta kilpailijat tulkitsevat nämä MALLIluokat siten, että vain niiden mukaan kannattaa autot rakentaa. Eli on SUURI riski tehdä tallaisia MALLEJA, kun ne jostakin käsittämättömästä syystä tulkitaan MÄÄRÄYKSIKSI.
Jos haluaa ajaa mahdollisimman paljon kilpailuita ja menestyksellä ei ole väliä, niin kannattaa valita sopiva A/N-ryhmään luokiteltu alle 1600 ccm auto ja tutustua sääntöihin huolella ja rakentaa auton V1600-ryhmään. Tällöin autolla voi ajaa V1600-ryhmässä, N-ryhmässä, A-ryhmässä, FinR2wd-ryhmässä ja F-ryhmässä. Kaikilla autoilla tämä ei onnistu, mutta tarkka kilpailija kyllä tällaisiakin autoja löytää ja osaa sen rakentaa niin, että se täyttää kaikkien ryhmien vaatimukset, ainakin erittäin pienillä muutoksilla. Silloin ainakin pääsee ajamaan lähes kaikkiin kilpailuihin. Mutta jos tarkoitus on menestyä, niin tällöin pitää ranteet olla todella hyvin rasvattu, koska autossa antaa tasoitusta mitä enemmän rakentelua SALLIVAAN, ei siis PAKOTTAVAAN, ryhmään osallistuu.
Olli Toivonen
- 1770
- A-Junnu
- Viestit: 74
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Tässäkohden täytyy korostaa sitä, että en missään nimessä halua moittia tai arvostella ketään. Ainoa arvostelun kohde olen minä itse, koska olen mukana sääntöjä tekemässä, mutta...
Emppukin on ollut monessa mukana ja tekee tämän saman virheen, kuin tämän ketjun aloittaja, sotkee ryhmät ja luokat sujuvasti keskenään. Eli kysyy mitä mikäkin kirjain luokajaottelussa tarkoittaa!!!
Autot valitaan ja muutetaan RYHMIEN mukaan (siis kirjaimia) ja ne jaotellaan kilpailuissa LUOKKIIN (siis numeroita). Tätä eroa ei osata. Katsokaapa vaikka Kitistä Riksun luokkia ja verratkaapa niitä Tunturin luokkiin. Ei ihme, että Riksussa joku on ilmoittautunut 325 bemarilla V1600 autoille tarkoitettuun luokkaan.
Tämä on kokonaisuudessaan vaikea asia ja voi olla, että siinä ei ole oikotietä onneen, eli ymmärtääkseen asiat, joutuu niitä todella opiskelemaan ja lukemaan sääntökirjaa. Eli olisiko tämä sääntökirja se opus, mitä Emppu kaipaa? Siitä olen Empun kanssa eri mieltä, että muutoksien seuraaminen olisi mahdotonta, kyllä se mahdollista on, mutta vaatii aikaa ja ennenkaikkea vaivaa. Ja nykyisin sitä aikaa ei ainakaan ole liikaa ja kuten Emppu ja Timppa molemmat hyvin tietävät, niin kaikissa lajiryhmissä tätä työtä tehdään omalla vapaa-ajalla. Tai voiko sitä työksi sanoa, kun siitä ei makseta mitään?
Olli Toivonen
Emppukin on ollut monessa mukana ja tekee tämän saman virheen, kuin tämän ketjun aloittaja, sotkee ryhmät ja luokat sujuvasti keskenään. Eli kysyy mitä mikäkin kirjain luokajaottelussa tarkoittaa!!!
Autot valitaan ja muutetaan RYHMIEN mukaan (siis kirjaimia) ja ne jaotellaan kilpailuissa LUOKKIIN (siis numeroita). Tätä eroa ei osata. Katsokaapa vaikka Kitistä Riksun luokkia ja verratkaapa niitä Tunturin luokkiin. Ei ihme, että Riksussa joku on ilmoittautunut 325 bemarilla V1600 autoille tarkoitettuun luokkaan.
Tämä on kokonaisuudessaan vaikea asia ja voi olla, että siinä ei ole oikotietä onneen, eli ymmärtääkseen asiat, joutuu niitä todella opiskelemaan ja lukemaan sääntökirjaa. Eli olisiko tämä sääntökirja se opus, mitä Emppu kaipaa? Siitä olen Empun kanssa eri mieltä, että muutoksien seuraaminen olisi mahdotonta, kyllä se mahdollista on, mutta vaatii aikaa ja ennenkaikkea vaivaa. Ja nykyisin sitä aikaa ei ainakaan ole liikaa ja kuten Emppu ja Timppa molemmat hyvin tietävät, niin kaikissa lajiryhmissä tätä työtä tehdään omalla vapaa-ajalla. Tai voiko sitä työksi sanoa, kun siitä ei makseta mitään?
Olli Toivonen
- emppu
- KV
- Viestit: 667
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
On hyvä että keskustelua käydään, ja lajiryhmissä riittää intoa osallistua niihin. Siitä pisteet niin Arille kuin Ollillekkin
Tämä toki edellyttää että näitä keskusteluja luetaan, eikä ne kovin rönsyilisi.
Uskon että tämäkin keskustelu on vienyt asioita eteenpäin ja tuonut monelle asioihin selvyyttä.

Tämä toki edellyttää että näitä keskusteluja luetaan, eikä ne kovin rönsyilisi.
Uskon että tämäkin keskustelu on vienyt asioita eteenpäin ja tuonut monelle asioihin selvyyttä.
-
- KV
- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: V1600 auto F-luokkaan
Eli lyhyellä oppimäärällä.
Kilpailuluokka= sääntökirjan ryhmien(esim.A,N,F,FinR,R yms.) ja kuutiotilavuuden määrittelemän rajan(alle 1400,alle1600 yms.) yhteistulos.
Kilpailuluokkia ei määritellä autourheilun tai rallin säännöissä.
Ilmoittajan on tarkistettava autonsa ryhmä ja kuutiotilavuus ja haettava kilpailusäännöistä luokka johon molemmat, auton ryhmä ja kuutiotilavuus sopivat.
Lisähaastetta tuo tietää minkä ryhmän autolla voi ajaa missäkin ryhmässä. Eli sopiiko ryhmän N auto esim. ryhmään F.
Joidenkin on jopa tarkistettava mitä tarkoittaa määritelmä alle XXXXkuutiota.
Tuota asiaa olisi ehkä syytä saada helpompitajuiseksi.
Esimerkiksi taulukko mistä näkyy minkä ryhmän autolla voi ajaa ryhmässä F, millä voi ajaa ryhmässäA jne jne.
Ongelmaksi tulee se että jos malliluokat tehdään huomioiden kaikki ryhmät, hisseikäkaudet ja käytettävät kuutiotilavuudet saadaan aikaiseksi noin sata luokkaa. Ja näitä sitten on kai pakko järjestäjän yhdistellä, jonka jälkeen onkin tiedettävä mihin yhdistettyyn luokkaan auto kuuluu, eli millä voi ajaa missäkin.
Kilpailuluokka= sääntökirjan ryhmien(esim.A,N,F,FinR,R yms.) ja kuutiotilavuuden määrittelemän rajan(alle 1400,alle1600 yms.) yhteistulos.
Kilpailuluokkia ei määritellä autourheilun tai rallin säännöissä.
Ilmoittajan on tarkistettava autonsa ryhmä ja kuutiotilavuus ja haettava kilpailusäännöistä luokka johon molemmat, auton ryhmä ja kuutiotilavuus sopivat.
Lisähaastetta tuo tietää minkä ryhmän autolla voi ajaa missäkin ryhmässä. Eli sopiiko ryhmän N auto esim. ryhmään F.
Joidenkin on jopa tarkistettava mitä tarkoittaa määritelmä alle XXXXkuutiota.
Tuota asiaa olisi ehkä syytä saada helpompitajuiseksi.
Esimerkiksi taulukko mistä näkyy minkä ryhmän autolla voi ajaa ryhmässä F, millä voi ajaa ryhmässäA jne jne.
Ongelmaksi tulee se että jos malliluokat tehdään huomioiden kaikki ryhmät, hisseikäkaudet ja käytettävät kuutiotilavuudet saadaan aikaiseksi noin sata luokkaa. Ja näitä sitten on kai pakko järjestäjän yhdistellä, jonka jälkeen onkin tiedettävä mihin yhdistettyyn luokkaan auto kuuluu, eli millä voi ajaa missäkin.
- jaki
- Yleinen
- Viestit: 197
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Joissakin topikeissa pohditaan miten saada nuoria lajin pariin.j67 kirjoitti: Ongelmaksi tulee se että jos malliluokat tehdään huomioiden kaikki ryhmät, hisseikäkaudet ja käytettävät kuutiotilavuudet saadaan aikaiseksi noin sata luokkaa. Ja näitä sitten on kai pakko järjestäjän yhdistellä, jonka jälkeen onkin tiedettävä mihin yhdistettyyn luokkaan auto kuuluu, eli millä voi ajaa missäkin.
Drifting:ssä ja Time Attack:ssa molemmissa on 3 (kolme) luokkaa. Varmaan nurinaa sielläkin sisäpiireissä, en tiedä, mutta kolme niitä silti vain on. Varmaan sata muutakin syytä miksi nuoret ovat huomattavasti kiinnostuneempia noista kuin rallista tai radasta, mutta tuskin tuollainen ainakaan hankaloittaa lajin pariiin pääsyä. Sata luokkaa on jo hieman hankalampi aloittelijan hahmottaa, luulen ma.
Siinä pähkinää AKK:lle...
- eah
- Viestit: 17
- Liittynyt: 05.10.2005 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
On rakenteilla ryhmiin N ja A luokiteltu auto V1600 luokkaan.
Eli kun tilaan V1600 passin tilaan samalla katsastuskortin, että saataisiin kelpoisuus mahdollisimman moneen luokkaan. Mutta mihin ryhmään ? A vai FINR 2WD ? Tuleeko luokitustodistus V1600 passin mukana ? N ryhmään auto ei taida kelvata kun siinä on käytetty kaikki V1600 sääntöjen suomat vapaudet...
Eli kun tilaan V1600 passin tilaan samalla katsastuskortin, että saataisiin kelpoisuus mahdollisimman moneen luokkaan. Mutta mihin ryhmään ? A vai FINR 2WD ? Tuleeko luokitustodistus V1600 passin mukana ? N ryhmään auto ei taida kelvata kun siinä on käytetty kaikki V1600 sääntöjen suomat vapaudet...
- Mopoilija
- WRC
- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Re: V1600 auto F-luokkaan
Voit tilata sen normaalin katsastuskortin kumpaan tahansa, se ei sido sitä missä ryhmässä sillä todellisuudessa ajat.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Katsastuskortti ei tule V-1600 passin mukana. Yleensä kaikki mitä vakioautoon on saatavissa on todennäköisesti myös luokiteltu ryhmään N. Muistettava että käytännössä lähes kaikki N-ryhmän autot ovat A-ryhmän perusluokituksen mukaisia autoja. Johtuu siitä että autot luokiteltiin ensin ryhmään A ja valmistusmäärän täytyttyä riittäväksi luokiteltiin ne tarvittaessa valmistajan toimesta ryhmään N. Eli N-ryhmän autoissa pitäisi mukana kuljettaa myös A-ryhmän luokitustodistusta, jos sellainen on. Ainakin ennen näin oli. N-ryhmän luokkari on A-ryhmän lisälehdistö.eah kirjoitti:On rakenteilla ryhmiin N ja A luokiteltu auto V1600 luokkaan.
Eli kun tilaan V1600 passin tilaan samalla katsastuskortin, että saataisiin kelpoisuus mahdollisimman moneen luokkaan. Mutta mihin ryhmään ? A vai FINR 2WD ? Tuleeko luokitustodistus V1600 passin mukana ? N ryhmään auto ei taida kelvata kun siinä on käytetty kaikki V1600 sääntöjen suomat vapaudet...