Anteeks nyt vilpittömästi mutta millä tavalla vaikuttaa KILPAILUKYKYYN turvakaarien sijainti/kiinnitys? Jotenki kuulostaa oudolta. Jos auto on kilpailukykyinen niin se on ja jos se ei ole niin sitten se ei ole. Ja jotkut kuskit pärjää huonoillaki autoilla ja jotkut ei pärjää vaikka ois kuin hyvä vehe alla. En oo koskaan kuullu että kukaan ois kaaria syyttäny. Ymmärrän kyllä että korista tulee "jäykempi" kun kaaret laittaa mutta jos sinne kontin puolelle menee 100mm putket niin se tuskin niin paljon vaikuttaa aikoihin että tarvii muihin autoihin kaaret uusia. Mutta onpahan taas yks uus tekosyy miks ei pärjää =DUnto kirjoitti:
Sikäli mikäli nyt päätettäisiin, että turvakaari kehikosta saa tehdä koko auton kattavan "putkirungon" Menee kilpailukyvyn säilyttämisen takia kaikkien sääntöjenmukaisilla turvakaarilla rakennettujen F-ryhmän kilpa-autojen turvakaaret uusiksi...
Tärkeää Turvakaari asiaa !
- Hämy83
- B-junnu
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16.02.2009 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
- Unto
- KV
- Viestit: 728
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Nohh...Hämy83 kirjoitti: Anteeks nyt vilpittömästi mutta millä tavalla vaikuttaa KILPAILUKYKYYN turvakaarien sijainti/kiinnitys? Jotenki kuulostaa oudolta. Jos auto on kilpailukykyinen niin se on ja jos se ei ole niin sitten se ei ole. Ja jotkut kuskit pärjää huonoillaki autoilla ja jotkut ei pärjää vaikka ois kuin hyvä vehe alla. En oo koskaan kuullu että kukaan ois kaaria syyttäny. Ymmärrän kyllä että korista tulee "jäykempi" kun kaaret laittaa mutta jos sinne kontin puolelle menee 100mm putket niin se tuskin niin paljon vaikuttaa aikoihin että tarvii muihin autoihin kaaret uusia. Mutta onpahan taas yks uus tekosyy miks ei pärjää =D
Nyt kun on näitä BMW E36 koreja kaaritettu, niin sinne taka-akselin kiinnitys kohtiin "eksyneet" turvakaaren osat tuskin sinne on vahingossa mennyt. Varmaankin niiden tarkoitus on tukea niitä taka-akselin kiinnityspisteitä, jotta kyseisen auton kori kestäisi paremmin ralliautoilun aiheuttaman rasituksen!
Mielestäni silloin kun kilpa-auton kori vahvistetaan kestämään Kilpailun aiheuttaman rasituksen, kilpa-auton kilpailukykyä lisätään!
Vai oletko erimieltä siittä, että kilpa-auto joka ei kestä kilpailua maaliin asti, on yhtä kilpailukykyinen, kuin sellainen kilpa-auto joka kestää kilpailun maaliin asti?
- toppa1
- B-junnu
- Viestit: 42
- Liittynyt: 26.09.2010 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Nyt olen hakenut isoon rälläkään ISOJA laikkoja ja kun katkon kaikki kaariputket ohjaamon ulkopuolelta niin katkovatko myös kaikki gt-corollan omistajat myös etutolppiin menevät putket yms....
Niin oltaisiin sitten rehellisesti kunnon kansalaisii ja luettaisiin sitä Raamattua ;)
PS. Mitenkäs ne nelilinkit voi olla sallituja kun sellaisia putkia/koteloita ei ole tehtaalta lähtösin sinne asennettu. Mielestäni nekin jotenkin vahvistaa sitä taka akselin paikallaan oloa.....
Miten eroaa hatchback auton turvakaaret bmw coupen kaaret, mielestäni ei paljonkaan.
Jokainen hatchback auto on myös laiton, eikun rälläkkää käteen...
Niin oltaisiin sitten rehellisesti kunnon kansalaisii ja luettaisiin sitä Raamattua ;)
PS. Mitenkäs ne nelilinkit voi olla sallituja kun sellaisia putkia/koteloita ei ole tehtaalta lähtösin sinne asennettu. Mielestäni nekin jotenkin vahvistaa sitä taka akselin paikallaan oloa.....
Miten eroaa hatchback auton turvakaaret bmw coupen kaaret, mielestäni ei paljonkaan.
Jokainen hatchback auto on myös laiton, eikun rälläkkää käteen...
- Hämy83
- B-junnu
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16.02.2009 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Unto kirjoitti:Nohh...Hämy83 kirjoitti: Anteeks nyt vilpittömästi mutta millä tavalla vaikuttaa KILPAILUKYKYYN turvakaarien sijainti/kiinnitys? Jotenki kuulostaa oudolta. Jos auto on kilpailukykyinen niin se on ja jos se ei ole niin sitten se ei ole. Ja jotkut kuskit pärjää huonoillaki autoilla ja jotkut ei pärjää vaikka ois kuin hyvä vehe alla. En oo koskaan kuullu että kukaan ois kaaria syyttäny. Ymmärrän kyllä että korista tulee "jäykempi" kun kaaret laittaa mutta jos sinne kontin puolelle menee 100mm putket niin se tuskin niin paljon vaikuttaa aikoihin että tarvii muihin autoihin kaaret uusia. Mutta onpahan taas yks uus tekosyy miks ei pärjää =D
Nyt kun on näitä BMW E36 koreja kaaritettu, niin sinne taka-akselin kiinnitys kohtiin "eksyneet" turvakaaren osat tuskin sinne on vahingossa mennyt. Varmaankin niiden tarkoitus on tukea niitä taka-akselin kiinnityspisteitä, jotta kyseisen auton kori kestäisi paremmin ralliautoilun aiheuttaman rasituksen!
Mielestäni silloin kun kilpa-auton kori vahvistetaan kestämään Kilpailun aiheuttaman rasituksen, kilpa-auton kilpailukykyä lisätään!
Vai oletko erimieltä siittä, että kilpa-auto joka ei kestä kilpailua maaliin asti, on yhtä kilpailukykyinen, kuin sellainen kilpa-auto joka kestää kilpailun maaliin asti?
No näin äkikseltään sanosin että -90 luvulla rakennetut BMW korit kestää tod. näk. paremmin vaikka ilman turvakaaria paremmin kun joku -60 tai -70 luvun escortti vuonna 1985 asennetuilla kaarilla. Ja epäilen että jos esim. gardemaisterille annetaan alle vaikka simca, se ajaa sillä ihan pirun kovaa oli sillä sitte kaaret vejetty minne vaan tai ei minnekkä. Eli sanosin että kuskista se on silti kiini oli putkia miten paljon tahansa.
Ja kuinka usein ilman kaatoa keskeytys johtuu korista??? Kysynpähän vaan.
Meikäläiselle on ihan sama missä ne kaaret on muilla tai jopa itellä jos pääsee sillon tällön ajamaan ja nauttii siitä täysin rinnoin vaikka ois v...u viimenen!! Ja nyt jo kiristää valmiiks että 1,5 vuoteen ei oo päässy ajamaan ku ei oo noita dollareita millä kustantaa tämä niin perinpohjin jalo ja erittäin miellyttävä mutta välillä niin maan perusteellisesti aivoon ottava harrastus. Ja myönnän että itelläni on bemari, mutta tietääkseni ihan "luvallisilla" kaarilla. Ja kun vauhtiin pääsin niin kysyn nyt vielä ihan vaikka vaan kostoks että minkä takia kaikkien muitten kun bemarin omistajien pitäis laittaa kaaret uusiks jos ko. sääntö sallitaan??? Mitä ne sillä voittaa?? Miten 100A datsunista saa yhtään nopeemman jos sinne laittaa lisää putkia?
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Nelilinkit on sallittu, koska ylimääräisten tukivarsien lisääminen on sallittu. Turvakaarien kanssa niillä ei oo mitään tekemistä. Ettei lähtis juttu perjantaina vähän sivuraiteelle?toppa1 kirjoitti:PS. Mitenkäs ne nelilinkit voi olla sallituja kun sellaisia putkia/koteloita ei ole tehtaalta lähtösin sinne asennettu. Mielestäni nekin jotenkin vahvistaa sitä taka akselin paikallaan oloa.....
Miten eroaa hatchback auton turvakaaret bmw coupen kaaret, mielestäni ei paljonkaan.
Jokainen hatchback auto on myös laiton, eikun rälläkkää käteen...
Mullon ainakii ihan lailliset kaaret hätspäkissä kun pääkaaresta menee suorat putket auton lattiaan pyöräkoteloiden väliin. Ei se tekemätön paikka oo, eikä kaarien oo pakko mennä takalokasuojaan jos ei niin välttämättä taho.
Mitä näitä keskusteluja ja niiden sävyjä nyt viime aikoina oon seuraillu (gt rollan lohkot, pemarin iskarien paikat ja pemarin ylimääräset kaariputket), niin taitaa olla viksuin kun otetaan SS-säännöt käyttöön. Ei tarvii sitten itkee että iso ja paha liitto tappaa lajin ku ne ees joskus edellyttää että jotain sääntöjä noudatetaan.
Ei taitu!
- Hämy83
- B-junnu
- Viestit: 26
- Liittynyt: 16.02.2009 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Ja vielä semmonen kysymys Frogille että jos on luokitellut kaaret niin saako joitain kaarien osia vaihtaa aivan ite? Mietin vaan kun katoin taannoin teijän cossu projektia missä vaihdoitte kaariputkia ja epäilisin että ne vieläpä tukee perän kiinnityksiä. Vai haetteko fia hyväksynnän vaihtamiin osiin? Ja saako konehuoneen puolella putket mennä iskareiden yläpään etupuolelle(luokitelluissa)? Ja nyt en todellakaan millään pahalla tätä kysy. Arvostan todella paljon tuollaisia ammattilaisia.
- js1
- A-Junnu
- Viestit: 58
- Liittynyt: 20.09.2005 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Kyl vähän sellanen viilis on ollu jo jonkun aikaa,et liitto koittaa ajaa alas koko (kansallista)rallia.Siis ensin penkin kiinnitykset ja nyt nää kaaret...Jotenkin muistelen,että lajiliiton tarkoitus olisi "mahdollistaa ja edesauttaa lajin harrastainen suomessa"?Yhtä kaikki,on täysin järjetöntä ruveta purkamaan valmiita autoja ja tehdä niistä turvattomampia??Luulisi jo viime-aikoina sattuneiden onnettomuuksien takiakin kiinnitettävän entistä enemmän huomiota turvallisuuteen,kun pilkun viilaamiseen.Ei kukaan siitä mitään lisää vauhtia saa,jos on turvalliset kaaret,on ne sitten kiinnitetty mihin vaan.Se lienee kuitenkin selvä,että ei autot siitä parane,että sieltä putkia pois otetaan.....
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Siinä tehdään juurikin korjaus ja palautetaan kehikko kuvien mukaiseksi ! Meikäläisen tapauksessa on työt tehtävä ihan "ite" kun ei yhdenmiehen yrityksessä Muita oleHämy83 kirjoitti:Ja vielä semmonen kysymys Frogille että jos on luokitellut kaaret niin saako joitain kaarien osia vaihtaa aivan ite? Mietin vaan kun katoin taannoin teijän cossu projektia missä vaihdoitte kaariputkia ja epäilisin että ne vieläpä tukee perän kiinnityksiä. Vai haetteko fia hyväksynnän vaihtamiin osiin? Ja saako konehuoneen puolella putket mennä iskareiden yläpään etupuolelle(luokitelluissa)? Ja nyt en todellakaan millään pahalla tätä kysy. Arvostan todella paljon tuollaisia ammattilaisia.

- Unto
- KV
- Viestit: 728
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Eikös noita ralliautojen koreja ole vahvistehitsattu kautta aikain. Iskari tolppien yläpäät vahvistetaan jotta se kestäisi rallin ajamisesta aiheutuneet rasitukset.Hämy83 kirjoitti: Miten 100A datsunista saa yhtään nopeemman jos sinne laittaa lisää putkia?
Tässä turvakaariepisodissa kyse on kanssa kiinnityspisteiden vahvistamisesta mutta kun ne vahvikkeet on sääntökirjan vastaisesti tehty turvakaariin kiinni.
100A Datsuniinkin joutuu varmasti tekeen vahvistuksia jotta sen kori kestäisi tämän päivän rallin tämänpäivän vauhdilla ajettuna!
Eikä oikeastaan minulla ole tätä kyseistä laittomuutta vastaan yhtään mitään, kunhan tehdään selvät säännöt eikä mitään yhden automallin poikkeusta!
- jaki
- Yleinen
- Viestit: 197
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
No, miksi sitten niihin luokiteltuihin kaariin on sallittu kiinnitykset takakelkan kiinnityspisteisiin? Ei kai luokittelu tarkoita sitä, että putkea saa laittaa kuinka paljon tahansa ja mihin tahansa, vai. Eihän siiäkään ole mitään järkeä.henkka_ok kirjoitti: Mitenkäs ne nelilinkit voi olla sallituja kun sellaisia putkia/koteloita ei ole tehtaalta lähtösin sinne asennettu. Mielestäni nekin jotenkin vahvistaa sitä taka akselin paikallaan oloa.....
Nelilinkit on sallittu, koska ylimääräisten tukivarsien lisääminen on sallittu. Turvakaarien kanssa niillä ei oo mitään tekemistä
Edelleen. Jos AKK pitää päänsä ja ei ala FIA:lta tarkistaa miten tämä kaariTULKINTA ihan oikeasti menee, turhaa rälläköintiä lienee tiedossa.
PS viimeisimmässä AKK:n lehdessä oli eläkkeelle lähtevän Saarion haastattelu. Kaveri on oikein opetellut Ranskankielen, jotta ymmärtäisi säännöt paremmin. Väärin!!! Pitää opetella latinolainen/katolilainen kulttuuri- ja oikeuskäsitys, niin ymmärtää säännöt ja niiden tulkinnat paremmin.
-
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 30.06.2011 22:21
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Ei ole mikään yhden automallin poikkeus, jos unohdetaan se ylimääräinen ohjaamo sana ja tulkitaan sitä sääntöä ihan samanlailla kun ennen vuotta 2009 tehtiin.Unto kirjoitti:
Eikä oikeastaan minulla ole tätä kyseistä laittomuutta vastaan yhtään mitään, kunhan tehdään selvät säännöt eikä mitään yhden automallin poikkeusta!
Koskee silloin ihan kaikkia automalleja, eikä joka toinen ukko joudu rälläkkähommiin.
Aika monessa hatchbackissäkin ne kaaret menee kyllä takatolppiin asti ja on mennyt niin kauan kun niitä on ollut olemassa.
AKK on kuin EU, eli kaikki älyttömyydet yritetään väkisin survoa kansalliselle tasolle. Eli äffään, jossa säännöt voisi sopia järkeviksi.
- ignis
- KV
- Viestit: 656
- Liittynyt: 18.12.2005 00:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Ja täällä ollaan sitä mieltä etteikö sitä olisi jo etukäteen tarkistettu vai??? Luulen että on tarkistettu ja moneen kertaan.jaki kirjoitti:Jos AKK pitää päänsä ja ei ala FIA:lta tarkistaa miten tämä kaariTULKINTA ihan oikeasti menee, turhaa rälläköintiä lienee tiedossa.
Ja tuo mussutus jostain tulkinnasta saa jo aika ihmeelliset mittasuhteet. Kun sana muoto on noinkin yksinkertainen kun "kehikko sijaitsee ohjaamossa" niin ei sitä tarvitse sen enempää tulkita. Koska ohjaamokin on kirjassa kerran määritelty aika tarkasti. Yhden sanan, "kokonaan", lisääminen ei muuta lopputulosta mihinkään mutta avaa taas sellaisen sääntö himskutin ettei mitään rajaa. Vakio1600 autoihin voi virittää moottoria koska säännöt sanoo että koneen pitää olla vakio mutta sieltä puuttu sana "kokonaan"... Sama niiden vaihdelaatioiden kohdalla. Vakiolaatikko mutta säänössä ei sanota että sen pitää olla kokonaan vakio joten sitä voi siis muuttaa??? N-ryhmät turbot voi tehdä uusiksi koska säännöissä ei sanota että turbon pitää olla kokonaan vakio. Eli siivet voi vaihtaa... N-ryhmän jarrut voi vaihtaa koska säännöissä ei sanota että niiden pitää olla kokonaan vakiot... Näin esimerkkinä...
Säännön henki on ollut sama jo iät ja ajat eikä se, ettei niitä ole valvottu muuta autoja lailliseksi...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?
- jaki
- Yleinen
- Viestit: 197
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Luulet vai tiedät?ignis kirjoitti: Ja täällä ollaan sitä mieltä etteikö sitä olisi jo etukäteen tarkistettu vai??? Luulen että on tarkistettu ja moneen kertaan.
No, kerro nyt sitten viisaana, miksi sertifioiduissa kaarissa on kiinnitys myös takakelkan kiinnityspaikkoihin?Kun sana muoto on noinkin yksinkertainen kun "kehikko sijaitsee ohjaamossa" niin ei sitä tarvitse sen enempää tulkita. Koska ohjaamokin on kirjassa kerran määritelty aika tarkasti.
Ei säännöt voi siten mennä, että maksamalla FIA:llle (sertifiointi) saa tehdä ihan mitä tahansa, eikö?
PS viittauksesi vakiomoottoreihin onkin hauska. Kautta aikain, on esim sorvattu seetikulmia miten sattuu, kuitenkin niin, että täyttää "vakio" määritelmän. Ei sekään ole kirjaimellisesti tulkittuna oikein.
- VSa
- B-junnu
- Viestit: 37
- Liittynyt: 11.06.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Koitetaan nyt vääntää rautalangasta, vaikka kaariputkista kyse onkin:
8. Turvakehikot
8.1. Yleistä
Turvakehikon asentaminen on pakollista
Sen tulee olla joko:
a) Valmistettu jäljempänä tulevien sääntökohtien mukaisesti
b) ASN luokiteltu ja luokitussääntöjen mukainen.
tai
c) Luokitussääntöjen mukaisesti FIA luokiteltu kehikko.
Jonkun näistä kolmesta kohdasta siis tulee toteutua. Me persaukiset, joilla ei ole rahaa maksaa b) tai c) kohtien vapauksista, joudutaan noudattamaan kohdan a) vaatimuksia, joihin liittyen heti ensimmäisenä määritelmänä on, että:
(8.2 Määritelmät:
8.2.1 Turvakehikko)
Ohjaamoon asennettu putkirakenteinen kehikko, joka
on koottu putkista, liitoksista ja kiinnityspisteistä.
Kun sitä (sääntö)kirjaa tavaa eteenpäin, niin sieltä löytyy mm.
-tarkennuksia, kuten että ne takatuet tulisi lähteä mahdollisimman läheltä pääkaaren yläkulmia ja auton pituussuunnassa suoraan taaksepäin lähellä auton seinää
ja
-vapauttavia kohtia mm, että saa vetää putkia etutolpille
Aiemmin ketjussa jo selvitettiin tuota sertifiointiprosessia, joten jaki voi sieltä tarkistaa, että "mitä tahansa" ei saa tehdä edes rahalla myöskään vaihtoehdoissa b) tai c), koska kehikon kestävyys pitää pystyä todistamaan.
Siitä sitten, että miksi säännöt on juuri näin kirjoitettu voi kiukutella yhtälailla, kuin vaikkapa Suomen nopeusrajoituksista, mutta niin se nyt vaan sattuu säännöissä olemaan.
VSa
8. Turvakehikot
8.1. Yleistä
Turvakehikon asentaminen on pakollista
Sen tulee olla joko:
a) Valmistettu jäljempänä tulevien sääntökohtien mukaisesti
b) ASN luokiteltu ja luokitussääntöjen mukainen.
tai
c) Luokitussääntöjen mukaisesti FIA luokiteltu kehikko.
Jonkun näistä kolmesta kohdasta siis tulee toteutua. Me persaukiset, joilla ei ole rahaa maksaa b) tai c) kohtien vapauksista, joudutaan noudattamaan kohdan a) vaatimuksia, joihin liittyen heti ensimmäisenä määritelmänä on, että:
(8.2 Määritelmät:
8.2.1 Turvakehikko)
Ohjaamoon asennettu putkirakenteinen kehikko, joka
on koottu putkista, liitoksista ja kiinnityspisteistä.
Kun sitä (sääntö)kirjaa tavaa eteenpäin, niin sieltä löytyy mm.
-tarkennuksia, kuten että ne takatuet tulisi lähteä mahdollisimman läheltä pääkaaren yläkulmia ja auton pituussuunnassa suoraan taaksepäin lähellä auton seinää
ja
-vapauttavia kohtia mm, että saa vetää putkia etutolpille
Aiemmin ketjussa jo selvitettiin tuota sertifiointiprosessia, joten jaki voi sieltä tarkistaa, että "mitä tahansa" ei saa tehdä edes rahalla myöskään vaihtoehdoissa b) tai c), koska kehikon kestävyys pitää pystyä todistamaan.
Siitä sitten, että miksi säännöt on juuri näin kirjoitettu voi kiukutella yhtälailla, kuin vaikkapa Suomen nopeusrajoituksista, mutta niin se nyt vaan sattuu säännöissä olemaan.
VSa
- Mopoilija
- WRC
- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Niiden tarkoitus on juuri mennä niin. Että automerkki tai kaaripaja voi luokitella tiettyyn malliin erityisesti sopivat kaaret välittämättä sääntökirjan yleisistä määritelmistä. Kunhan FIA:lle toimitetaan heidän vaatimat laskelmat tai mitä ikinä niistä vaaditaankaan.jaki kirjoitti:No, kerro nyt sitten viisaana, miksi sertifioiduissa kaarissa on kiinnitys myös takakelkan kiinnityspaikkoihin?
Ei säännöt voi siten mennä, että maksamalla FIA:llle (sertifiointi) saa tehdä ihan mitä tahansa, eikö?
Kukaan ei kiellä ostamasta niitä ja laittamasta niitä omaan autoonsa... Automerkin luokittelemat tosin täytyy olla tehtaan asentamat.
Näitä luokiteltujahan tehdään eri tarkoituksissa, esimerkiksi Skoda Favoritin luokitellut kaaret oli tehty kilpailemaan siihen aikaan muissa autoissa olleita alumiinikaaria vastaan. Tällöin tärkein kilpailuvaltti oli paino, joten säästettiin sitten putkien määrästä ja paksuudesta... Noh alumiiniset kiellettiin muutaman vuoden päästä, mutta noilla saa edelleen ajaa.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli