Tärkeää Turvakaari asiaa !

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hämy83
B-junnu
B-junnu
Viestit: 26
Liittynyt: 16.02.2009 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Hämy83 » 24.05.2013 23:10

Unto kirjoitti:
Sikäli mikäli nyt päätettäisiin, että turvakaari kehikosta saa tehdä koko auton kattavan "putkirungon" Menee kilpailukyvyn säilyttämisen takia kaikkien sääntöjenmukaisilla turvakaarilla rakennettujen F-ryhmän kilpa-autojen turvakaaret uusiksi...
:roll:
Anteeks nyt vilpittömästi mutta millä tavalla vaikuttaa KILPAILUKYKYYN turvakaarien sijainti/kiinnitys? Jotenki kuulostaa oudolta. Jos auto on kilpailukykyinen niin se on ja jos se ei ole niin sitten se ei ole. Ja jotkut kuskit pärjää huonoillaki autoilla ja jotkut ei pärjää vaikka ois kuin hyvä vehe alla. En oo koskaan kuullu että kukaan ois kaaria syyttäny. Ymmärrän kyllä että korista tulee "jäykempi" kun kaaret laittaa mutta jos sinne kontin puolelle menee 100mm putket niin se tuskin niin paljon vaikuttaa aikoihin että tarvii muihin autoihin kaaret uusia. Mutta onpahan taas yks uus tekosyy miks ei pärjää =D

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Unto » 24.05.2013 23:33

Hämy83 kirjoitti: Anteeks nyt vilpittömästi mutta millä tavalla vaikuttaa KILPAILUKYKYYN turvakaarien sijainti/kiinnitys? Jotenki kuulostaa oudolta. Jos auto on kilpailukykyinen niin se on ja jos se ei ole niin sitten se ei ole. Ja jotkut kuskit pärjää huonoillaki autoilla ja jotkut ei pärjää vaikka ois kuin hyvä vehe alla. En oo koskaan kuullu että kukaan ois kaaria syyttäny. Ymmärrän kyllä että korista tulee "jäykempi" kun kaaret laittaa mutta jos sinne kontin puolelle menee 100mm putket niin se tuskin niin paljon vaikuttaa aikoihin että tarvii muihin autoihin kaaret uusia. Mutta onpahan taas yks uus tekosyy miks ei pärjää =D
Nohh...
Nyt kun on näitä BMW E36 koreja kaaritettu, niin sinne taka-akselin kiinnitys kohtiin "eksyneet" turvakaaren osat tuskin sinne on vahingossa mennyt. Varmaankin niiden tarkoitus on tukea niitä taka-akselin kiinnityspisteitä, jotta kyseisen auton kori kestäisi paremmin ralliautoilun aiheuttaman rasituksen!

Mielestäni silloin kun kilpa-auton kori vahvistetaan kestämään Kilpailun aiheuttaman rasituksen, kilpa-auton kilpailukykyä lisätään!

Vai oletko erimieltä siittä, että kilpa-auto joka ei kestä kilpailua maaliin asti, on yhtä kilpailukykyinen, kuin sellainen kilpa-auto joka kestää kilpailun maaliin asti?

Avatar
toppa1
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 26.09.2010 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja toppa1 » 24.05.2013 23:55

Nyt olen hakenut isoon rälläkään ISOJA laikkoja ja kun katkon kaikki kaariputket ohjaamon ulkopuolelta niin katkovatko myös kaikki gt-corollan omistajat myös etutolppiin menevät putket yms....
Niin oltaisiin sitten rehellisesti kunnon kansalaisii ja luettaisiin sitä Raamattua ;)

PS. Mitenkäs ne nelilinkit voi olla sallituja kun sellaisia putkia/koteloita ei ole tehtaalta lähtösin sinne asennettu. Mielestäni nekin jotenkin vahvistaa sitä taka akselin paikallaan oloa.....

Miten eroaa hatchback auton turvakaaret bmw coupen kaaret, mielestäni ei paljonkaan.
Jokainen hatchback auto on myös laiton, eikun rälläkkää käteen...

Avatar
Hämy83
B-junnu
B-junnu
Viestit: 26
Liittynyt: 16.02.2009 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Hämy83 » 25.05.2013 00:36

Unto kirjoitti:
Hämy83 kirjoitti: Anteeks nyt vilpittömästi mutta millä tavalla vaikuttaa KILPAILUKYKYYN turvakaarien sijainti/kiinnitys? Jotenki kuulostaa oudolta. Jos auto on kilpailukykyinen niin se on ja jos se ei ole niin sitten se ei ole. Ja jotkut kuskit pärjää huonoillaki autoilla ja jotkut ei pärjää vaikka ois kuin hyvä vehe alla. En oo koskaan kuullu että kukaan ois kaaria syyttäny. Ymmärrän kyllä että korista tulee "jäykempi" kun kaaret laittaa mutta jos sinne kontin puolelle menee 100mm putket niin se tuskin niin paljon vaikuttaa aikoihin että tarvii muihin autoihin kaaret uusia. Mutta onpahan taas yks uus tekosyy miks ei pärjää =D
Nohh...
Nyt kun on näitä BMW E36 koreja kaaritettu, niin sinne taka-akselin kiinnitys kohtiin "eksyneet" turvakaaren osat tuskin sinne on vahingossa mennyt. Varmaankin niiden tarkoitus on tukea niitä taka-akselin kiinnityspisteitä, jotta kyseisen auton kori kestäisi paremmin ralliautoilun aiheuttaman rasituksen!

Mielestäni silloin kun kilpa-auton kori vahvistetaan kestämään Kilpailun aiheuttaman rasituksen, kilpa-auton kilpailukykyä lisätään!

Vai oletko erimieltä siittä, että kilpa-auto joka ei kestä kilpailua maaliin asti, on yhtä kilpailukykyinen, kuin sellainen kilpa-auto joka kestää kilpailun maaliin asti?

No näin äkikseltään sanosin että -90 luvulla rakennetut BMW korit kestää tod. näk. paremmin vaikka ilman turvakaaria paremmin kun joku -60 tai -70 luvun escortti vuonna 1985 asennetuilla kaarilla. Ja epäilen että jos esim. gardemaisterille annetaan alle vaikka simca, se ajaa sillä ihan pirun kovaa oli sillä sitte kaaret vejetty minne vaan tai ei minnekkä. Eli sanosin että kuskista se on silti kiini oli putkia miten paljon tahansa.
Ja kuinka usein ilman kaatoa keskeytys johtuu korista??? Kysynpähän vaan.
Meikäläiselle on ihan sama missä ne kaaret on muilla tai jopa itellä jos pääsee sillon tällön ajamaan ja nauttii siitä täysin rinnoin vaikka ois v...u viimenen!! Ja nyt jo kiristää valmiiks että 1,5 vuoteen ei oo päässy ajamaan ku ei oo noita dollareita millä kustantaa tämä niin perinpohjin jalo ja erittäin miellyttävä mutta välillä niin maan perusteellisesti aivoon ottava harrastus. Ja myönnän että itelläni on bemari, mutta tietääkseni ihan "luvallisilla" kaarilla. Ja kun vauhtiin pääsin niin kysyn nyt vielä ihan vaikka vaan kostoks että minkä takia kaikkien muitten kun bemarin omistajien pitäis laittaa kaaret uusiks jos ko. sääntö sallitaan??? Mitä ne sillä voittaa?? Miten 100A datsunista saa yhtään nopeemman jos sinne laittaa lisää putkia?

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 25.05.2013 00:49

toppa1 kirjoitti:PS. Mitenkäs ne nelilinkit voi olla sallituja kun sellaisia putkia/koteloita ei ole tehtaalta lähtösin sinne asennettu. Mielestäni nekin jotenkin vahvistaa sitä taka akselin paikallaan oloa.....

Miten eroaa hatchback auton turvakaaret bmw coupen kaaret, mielestäni ei paljonkaan.
Jokainen hatchback auto on myös laiton, eikun rälläkkää käteen...
Nelilinkit on sallittu, koska ylimääräisten tukivarsien lisääminen on sallittu. Turvakaarien kanssa niillä ei oo mitään tekemistä. Ettei lähtis juttu perjantaina vähän sivuraiteelle?

Mullon ainakii ihan lailliset kaaret hätspäkissä kun pääkaaresta menee suorat putket auton lattiaan pyöräkoteloiden väliin. Ei se tekemätön paikka oo, eikä kaarien oo pakko mennä takalokasuojaan jos ei niin välttämättä taho.

Mitä näitä keskusteluja ja niiden sävyjä nyt viime aikoina oon seuraillu (gt rollan lohkot, pemarin iskarien paikat ja pemarin ylimääräset kaariputket), niin taitaa olla viksuin kun otetaan SS-säännöt käyttöön. Ei tarvii sitten itkee että iso ja paha liitto tappaa lajin ku ne ees joskus edellyttää että jotain sääntöjä noudatetaan.
Ei taitu!

Avatar
Hämy83
B-junnu
B-junnu
Viestit: 26
Liittynyt: 16.02.2009 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Hämy83 » 25.05.2013 00:59

Ja vielä semmonen kysymys Frogille että jos on luokitellut kaaret niin saako joitain kaarien osia vaihtaa aivan ite? Mietin vaan kun katoin taannoin teijän cossu projektia missä vaihdoitte kaariputkia ja epäilisin että ne vieläpä tukee perän kiinnityksiä. Vai haetteko fia hyväksynnän vaihtamiin osiin? Ja saako konehuoneen puolella putket mennä iskareiden yläpään etupuolelle(luokitelluissa)? Ja nyt en todellakaan millään pahalla tätä kysy. Arvostan todella paljon tuollaisia ammattilaisia.

Avatar
js1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 58
Liittynyt: 20.09.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja js1 » 25.05.2013 01:46

Kyl vähän sellanen viilis on ollu jo jonkun aikaa,et liitto koittaa ajaa alas koko (kansallista)rallia.Siis ensin penkin kiinnitykset ja nyt nää kaaret...Jotenkin muistelen,että lajiliiton tarkoitus olisi "mahdollistaa ja edesauttaa lajin harrastainen suomessa"?Yhtä kaikki,on täysin järjetöntä ruveta purkamaan valmiita autoja ja tehdä niistä turvattomampia??Luulisi jo viime-aikoina sattuneiden onnettomuuksien takiakin kiinnitettävän entistä enemmän huomiota turvallisuuteen,kun pilkun viilaamiseen.Ei kukaan siitä mitään lisää vauhtia saa,jos on turvalliset kaaret,on ne sitten kiinnitetty mihin vaan.Se lienee kuitenkin selvä,että ei autot siitä parane,että sieltä putkia pois otetaan.....

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Frog » 25.05.2013 06:53

Hämy83 kirjoitti:Ja vielä semmonen kysymys Frogille että jos on luokitellut kaaret niin saako joitain kaarien osia vaihtaa aivan ite? Mietin vaan kun katoin taannoin teijän cossu projektia missä vaihdoitte kaariputkia ja epäilisin että ne vieläpä tukee perän kiinnityksiä. Vai haetteko fia hyväksynnän vaihtamiin osiin? Ja saako konehuoneen puolella putket mennä iskareiden yläpään etupuolelle(luokitelluissa)? Ja nyt en todellakaan millään pahalla tätä kysy. Arvostan todella paljon tuollaisia ammattilaisia.
Siinä tehdään juurikin korjaus ja palautetaan kehikko kuvien mukaiseksi ! Meikäläisen tapauksessa on työt tehtävä ihan "ite" kun ei yhdenmiehen yrityksessä Muita ole 8)

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Unto » 25.05.2013 09:02

Hämy83 kirjoitti: Miten 100A datsunista saa yhtään nopeemman jos sinne laittaa lisää putkia?
Eikös noita ralliautojen koreja ole vahvistehitsattu kautta aikain. Iskari tolppien yläpäät vahvistetaan jotta se kestäisi rallin ajamisesta aiheutuneet rasitukset.

Tässä turvakaariepisodissa kyse on kanssa kiinnityspisteiden vahvistamisesta mutta kun ne vahvikkeet on sääntökirjan vastaisesti tehty turvakaariin kiinni.

100A Datsuniinkin joutuu varmasti tekeen vahvistuksia jotta sen kori kestäisi tämän päivän rallin tämänpäivän vauhdilla ajettuna!

Eikä oikeastaan minulla ole tätä kyseistä laittomuutta vastaan yhtään mitään, kunhan tehdään selvät säännöt eikä mitään yhden automallin poikkeusta!

Avatar
jaki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 197
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja jaki » 25.05.2013 10:16

henkka_ok kirjoitti: Mitenkäs ne nelilinkit voi olla sallituja kun sellaisia putkia/koteloita ei ole tehtaalta lähtösin sinne asennettu. Mielestäni nekin jotenkin vahvistaa sitä taka akselin paikallaan oloa.....

Nelilinkit on sallittu, koska ylimääräisten tukivarsien lisääminen on sallittu. Turvakaarien kanssa niillä ei oo mitään tekemistä
No, miksi sitten niihin luokiteltuihin kaariin on sallittu kiinnitykset takakelkan kiinnityspisteisiin? Ei kai luokittelu tarkoita sitä, että putkea saa laittaa kuinka paljon tahansa ja mihin tahansa, vai. Eihän siiäkään ole mitään järkeä.
Edelleen. Jos AKK pitää päänsä ja ei ala FIA:lta tarkistaa miten tämä kaariTULKINTA ihan oikeasti menee, turhaa rälläköintiä lienee tiedossa.

PS viimeisimmässä AKK:n lehdessä oli eläkkeelle lähtevän Saarion haastattelu. Kaveri on oikein opetellut Ranskankielen, jotta ymmärtäisi säännöt paremmin. Väärin!!! Pitää opetella latinolainen/katolilainen kulttuuri- ja oikeuskäsitys, niin ymmärtää säännöt ja niiden tulkinnat paremmin.

jabajee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 30.06.2011 22:21

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja jabajee » 25.05.2013 10:48

Unto kirjoitti:
Eikä oikeastaan minulla ole tätä kyseistä laittomuutta vastaan yhtään mitään, kunhan tehdään selvät säännöt eikä mitään yhden automallin poikkeusta!
Ei ole mikään yhden automallin poikkeus, jos unohdetaan se ylimääräinen ohjaamo sana ja tulkitaan sitä sääntöä ihan samanlailla kun ennen vuotta 2009 tehtiin.
Koskee silloin ihan kaikkia automalleja, eikä joka toinen ukko joudu rälläkkähommiin.
Aika monessa hatchbackissäkin ne kaaret menee kyllä takatolppiin asti ja on mennyt niin kauan kun niitä on ollut olemassa.

AKK on kuin EU, eli kaikki älyttömyydet yritetään väkisin survoa kansalliselle tasolle. Eli äffään, jossa säännöt voisi sopia järkeviksi.

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja ignis » 25.05.2013 12:25

jaki kirjoitti:Jos AKK pitää päänsä ja ei ala FIA:lta tarkistaa miten tämä kaariTULKINTA ihan oikeasti menee, turhaa rälläköintiä lienee tiedossa.
Ja täällä ollaan sitä mieltä etteikö sitä olisi jo etukäteen tarkistettu vai??? Luulen että on tarkistettu ja moneen kertaan.

Ja tuo mussutus jostain tulkinnasta saa jo aika ihmeelliset mittasuhteet. Kun sana muoto on noinkin yksinkertainen kun "kehikko sijaitsee ohjaamossa" niin ei sitä tarvitse sen enempää tulkita. Koska ohjaamokin on kirjassa kerran määritelty aika tarkasti. Yhden sanan, "kokonaan", lisääminen ei muuta lopputulosta mihinkään mutta avaa taas sellaisen sääntö himskutin ettei mitään rajaa. Vakio1600 autoihin voi virittää moottoria koska säännöt sanoo että koneen pitää olla vakio mutta sieltä puuttu sana "kokonaan"... Sama niiden vaihdelaatioiden kohdalla. Vakiolaatikko mutta säänössä ei sanota että sen pitää olla kokonaan vakio joten sitä voi siis muuttaa??? N-ryhmät turbot voi tehdä uusiksi koska säännöissä ei sanota että turbon pitää olla kokonaan vakio. Eli siivet voi vaihtaa... N-ryhmän jarrut voi vaihtaa koska säännöissä ei sanota että niiden pitää olla kokonaan vakiot... Näin esimerkkinä...

Säännön henki on ollut sama jo iät ja ajat eikä se, ettei niitä ole valvottu muuta autoja lailliseksi...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Avatar
jaki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 197
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja jaki » 25.05.2013 15:59

ignis kirjoitti: Ja täällä ollaan sitä mieltä etteikö sitä olisi jo etukäteen tarkistettu vai??? Luulen että on tarkistettu ja moneen kertaan.
Luulet vai tiedät?
Kun sana muoto on noinkin yksinkertainen kun "kehikko sijaitsee ohjaamossa" niin ei sitä tarvitse sen enempää tulkita. Koska ohjaamokin on kirjassa kerran määritelty aika tarkasti.
No, kerro nyt sitten viisaana, miksi sertifioiduissa kaarissa on kiinnitys myös takakelkan kiinnityspaikkoihin?
Ei säännöt voi siten mennä, että maksamalla FIA:llle (sertifiointi) saa tehdä ihan mitä tahansa, eikö?

PS viittauksesi vakiomoottoreihin onkin hauska. Kautta aikain, on esim sorvattu seetikulmia miten sattuu, kuitenkin niin, että täyttää "vakio" määritelmän. Ei sekään ole kirjaimellisesti tulkittuna oikein.

Avatar
VSa
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 11.06.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja VSa » 25.05.2013 17:08

Koitetaan nyt vääntää rautalangasta, vaikka kaariputkista kyse onkin:

8. Turvakehikot
8.1. Yleistä
Turvakehikon asentaminen on pakollista
Sen tulee olla joko:
a) Valmistettu jäljempänä tulevien sääntökohtien mukaisesti
b) ASN luokiteltu ja luokitussääntöjen mukainen.
tai
c) Luokitussääntöjen mukaisesti FIA luokiteltu kehikko.

Jonkun näistä kolmesta kohdasta siis tulee toteutua. Me persaukiset, joilla ei ole rahaa maksaa b) tai c) kohtien vapauksista, joudutaan noudattamaan kohdan a) vaatimuksia, joihin liittyen heti ensimmäisenä määritelmänä on, että:
(8.2 Määritelmät:
8.2.1 Turvakehikko)
Ohjaamoon asennettu putkirakenteinen kehikko, joka
on koottu putkista, liitoksista ja kiinnityspisteistä.

Kun sitä (sääntö)kirjaa tavaa eteenpäin, niin sieltä löytyy mm.
-tarkennuksia, kuten että ne takatuet tulisi lähteä mahdollisimman läheltä pääkaaren yläkulmia ja auton pituussuunnassa suoraan taaksepäin lähellä auton seinää
ja
-vapauttavia kohtia mm, että saa vetää putkia etutolpille

Aiemmin ketjussa jo selvitettiin tuota sertifiointiprosessia, joten jaki voi sieltä tarkistaa, että "mitä tahansa" ei saa tehdä edes rahalla myöskään vaihtoehdoissa b) tai c), koska kehikon kestävyys pitää pystyä todistamaan.

Siitä sitten, että miksi säännöt on juuri näin kirjoitettu voi kiukutella yhtälailla, kuin vaikkapa Suomen nopeusrajoituksista, mutta niin se nyt vaan sattuu säännöissä olemaan.

VSa

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 25.05.2013 17:10

jaki kirjoitti:No, kerro nyt sitten viisaana, miksi sertifioiduissa kaarissa on kiinnitys myös takakelkan kiinnityspaikkoihin?
Ei säännöt voi siten mennä, että maksamalla FIA:llle (sertifiointi) saa tehdä ihan mitä tahansa, eikö?
Niiden tarkoitus on juuri mennä niin. Että automerkki tai kaaripaja voi luokitella tiettyyn malliin erityisesti sopivat kaaret välittämättä sääntökirjan yleisistä määritelmistä. Kunhan FIA:lle toimitetaan heidän vaatimat laskelmat tai mitä ikinä niistä vaaditaankaan.
Kukaan ei kiellä ostamasta niitä ja laittamasta niitä omaan autoonsa... Automerkin luokittelemat tosin täytyy olla tehtaan asentamat.

Näitä luokiteltujahan tehdään eri tarkoituksissa, esimerkiksi Skoda Favoritin luokitellut kaaret oli tehty kilpailemaan siihen aikaan muissa autoissa olleita alumiinikaaria vastaan. Tällöin tärkein kilpailuvaltti oli paino, joten säästettiin sitten putkien määrästä ja paksuudesta... Noh alumiiniset kiellettiin muutaman vuoden päästä, mutta noilla saa edelleen ajaa.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Vastaa Viestiin