Sivu 2/2

Lähetetty: 10.12.2004 11:05
Kirjoittaja Saku_Tiainen
Kannatan henk kohtaisesti sitä 1600 N luokkaa joka joissakin keskusteluissa ilmeisesti AKK:nkin puolella on vilahtanut.

Turvavarusteiden asennus, perävälityksen muutos, lukko ja iskareiden/jousien ja jarrujen parannus. Siinä ne muutokset ja eikun ajamaan. 1,6 :ssa liikutaan jo kuitenkin 100 hv:n paremmalla puolella vakionakin joten ihan kelpo kyytiä silläkin saa.

Lähetetty: 10.12.2004 13:21
Kirjoittaja Rallisatiainen
Saku_Tiainen kirjoitti:Kannatan henk kohtaisesti sitä 1600 N luokkaa joka joissakin keskusteluissa ilmeisesti AKK:nkin puolella on vilahtanut.
Mielestäni 1600 N ei muuta tilannetta verrattuna nykyiseen pikkunasseen. Koska 1,6-litraisetkin ovat KV-luokiteltuja (siis uusia) on autojen hinnat varsin kovia (vert. vaikkapa Trophyn ännäläiset Polot). Pelkkä kuutiotilavuus ei tee autosta halpaa tai kallista. Tuollaiseen 16-sataseen kun laittelee laatikon, lukon, Öhläriä/Proflexiä/Protarckiä jne. ollaankin lähes samoissa hintaluokissa kuin 2-litraisten ännäläisten kanssa. Lisäksi noista 1,6 ännäläisistäkin valikoituu se kilpailukykyisin auto (vert. nykyisen ännän Civic) ja taas ollaan lähes merkkiluokassa.

Järkevämpää olisi perustaa luokka autoille, jotka ovat KV-vanhentuneita, jolloin perusauton hinta olisi edullinen. Tällä hetkellä ännäläisiä Astroja on Suomi täynnä ja käytännössä niillä ei paljoa kyläkisoja kummempia enää ajella. Tuollaisesta autosta kun poistettaisiin säädettävät/lisäsäiliölliset alustat ja suorakytkentälaatikot, oltaisiin välittömästi edullisemmassa hintaluokassa.

Mielestäni auton pitäisi olla vaikkapa tuollainen Astra tai Escort ja sallittaisiin vain seuraavat muutokset:

- Jouset ja vaimentajat (ei säädettävät/lisäsäiliölliset, ei muutoksia kiinnityksiin)
- Välitykset vakiot, mutta askin saisi vahventaa ja lukon asentaa.
- Kori saataisiin vahvistaa ja mahdollisesti keventää johonkin määrättyyn luokittelupainoon. Myös ei GSI Astran kori sallittu, mutta luokittelupainoissa pysyttävä.
- Jarrupalat ja letkut voisi vaihtaa (ei satuloita, levyjä tms.)
- Moottori täysin vakio myös ruisku/sytkäboxi vakio, ainoat sallitut muutokset pakoputkisto ja ilmansuodatin.

tämmöstä itsekkin aattelin...

Lähetetty: 10.12.2004 13:49
Kirjoittaja peteracing
tämmöstä itsekkin aattelin mut meni vahingossa omax topikix ...merkkiluokat tylsiä..
tosiasiahan o se ett kyllä me harrastajat voidaan saada sellanen luokka ku halutaan,pitää vaan olla tarpeex porukkaa takana

Lähetetty: 11.12.2004 20:39
Kirjoittaja Saku_Tiainen
Se oli mun ajatun siitä ns. N:sestä että ne olis just noita luokitukseltaan vanhentuneita, mutta käytännössä just "N"ormaaleja. eli hyvin pienin muutoksin ja 1600:ia.

Lähetetty: 11.12.2004 20:57
Kirjoittaja VAZ-rallye
No mitäs ne N 1600 autot käytännössä on ja mistä niitä löytyy?

Lähetetty: 12.12.2004 20:16
Kirjoittaja Unto
VAZ-rallye kirjoitti:No mitäs ne N 1600 autot käytännössä on ja mistä niitä löytyy?

Citika saxo, Peugeot 106...

Euroopassa noita on tallit väärällään. Oma mieleni olisi kallellaan enempi a1600:siin niitäkin kun löytyy vanhalta mantereelta joka makuun...

http://www.rallycarsforsale.net/

Lähetetty: 12.12.2004 20:37
Kirjoittaja VAZ-rallye
Unto kirjoitti:
VAZ-rallye kirjoitti:No mitäs ne N 1600 autot käytännössä on ja mistä niitä löytyy?

Citika saxo, Peugeot 106...

Euroopassa noita on tallit väärällään. Oma mieleni olisi kallellaan enempi a1600:siin niitäkin kun löytyy vanhalta mantereelta joka makuun...

http://www.rallycarsforsale.net/
Mutta noillehan on jo 1400 Trophy!Ja siellä ei tulevaisuudessa halvalla voi pärjätä!

Lähetetty: 12.12.2004 22:27
Kirjoittaja sps1
Jos halutaan kulujen pysyvän kurissa niin autojen täytyisi olla juuri tuolla edempänä mainittuja esim. Golf mk2 , Kadett gsi , Bmw 320 tai 325 tai jokin muu vanha suhteellisen tehokas pikkusportti. Eikä saisi käyttää tosiaan mitään Öhlinssin alustoja eikä muita vastaavia kalliita osia eli tyyliin turvakaaret sisään ja menoksi. Etuvetoisessa pelkkä lukkokin nostaa nintaa äkkiä jo 1000 euroa. Se on sitten eri asia kuinka hurjaa kyytiä tuollaiset autot antavat mutta kaikki ajaisivat ainakin tasaisella kalustolla.

Lähetetty: 13.12.2004 07:02
Kirjoittaja tigru6
VAZ-rallye kirjoitti:
Unto kirjoitti:
VAZ-rallye kirjoitti:No mitäs ne N 1600 autot käytännössä on ja mistä niitä löytyy?

Citika saxo, Peugeot 106...

Euroopassa noita on tallit väärällään. Oma mieleni olisi kallellaan enempi a1600:siin niitäkin kun löytyy vanhalta mantereelta joka makuun...

http://www.rallycarsforsale.net/
Mutta noillehan on jo 1400 Trophy!Ja siellä ei tulevaisuudessa halvalla voi pärjätä!
1400 Trophyyn menee esim. Peugeot 106 Rallye, Citroen AX GTI / Sport, VW Polo, Suzuki Swift ja kaikki luokitellut ALLE 1400 kuutioiset.

Taasen N1600 luokkaan menee Esim. Peugeot 106 Rallye S16, Citroen Saxo VTS, VW Polo GTI, Renault Clio S16, Opel Corsa, jne. Eli autot ovat 1600 kuutioisia ja EIVÄT mene 1400 trophyyn vaan kuuluvat omaan luokkaan.

Itse olen sitä mieltä että 1600 kuutioiset kuuluvat ralleihin siinä missä muutkin, ja pääseehän niillä ajamaan nytkin jos haluaa ei ole omaa luokkaa tällä hetkellä. Jos autoja tulee tarpeeksi niin eiköhän luokkakin tulisi, niinkuin 1400 luokka. Aluksi niilläkin ajettiin 2 litraisten kanssa samassa luokassa.

Lähetetty: 13.12.2004 12:26
Kirjoittaja VAZ-rallye
Nuo listassa mainitut N 1600 autot ovat kaikki erikoismalleja, jotka on haettava kauempaa.Ja jokainen puskuri, listanpätkä ym. maksaa taas maltaita, joten se siitä "halpaluokasta".En väitä vastaan, etteikö noille autoille saataisi tasainen luokka, mutta tällä tapettaisiin 1400 trophy.Olen edelleen sitä mieltä, että "halpaluokan" autojen tulisi olla yleisiä malleja tehokkailla moottoreilla esim. alle 2l ja alle 130 tai 150 hp!Turha kai näistä on haaveilla, AKK:n kiinnostus taitaa olla MM-tason kalustossa.

menkää jokkikseen!!!!!!!!!

Lähetetty: 20.12.2004 14:26
Kirjoittaja antti_paa
siistiä ja halapaa touhua :lol: paras kilpailu luokka koko suomessa (src:n jälkeen)siellä ne oikiat kuskit on ja oikiat autot :!: 8O jokkis on katsojanki kannalta mukavampaa,koska rallissa ei nää ku yhen vilauksen, mutta jokkiksessa näkkee koko ajan. on se vaan niin rentoa ajaa toisiin pahki...kyllä rytisee.

Re: menkää jokkikseen!!!!!!!!!

Lähetetty: 20.12.2004 15:53
Kirjoittaja Vieras
antti_paa kirjoitti:siistiä ja halapaa touhua :lol: paras kilpailu luokka koko suomessa (src:n jälkeen)siellä ne oikiat kuskit on ja oikiat autot :!: 8O jokkis on katsojanki kannalta mukavampaa,koska rallissa ei nää ku yhen vilauksen, mutta jokkiksessa näkkee koko ajan. on se vaan niin rentoa ajaa toisiin pahki...kyllä rytisee.
Mielestäni on mieluisampaa katsoa "nopeita vilahduksia", kuin rataa kiertäviä toinen toistaan hienompia jokamiesluokan autoja.

Katsojat varmaan menevät sinne mihin haluavat....

Re: menkää jokkikseen!!!!!!!!!

Lähetetty: 20.12.2004 16:55
Kirjoittaja pete1
antti_paa kirjoitti:siistiä ja halapaa touhua :lol: paras kilpailu luokka koko suomessa (src:n jälkeen)siellä ne oikiat kuskit on ja oikiat autot :!: 8O jokkis on katsojanki kannalta mukavampaa,koska rallissa ei nää ku yhen vilauksen, mutta jokkiksessa näkkee koko ajan. on se vaan niin rentoa ajaa toisiin pahki...kyllä rytisee.
Olen itse vastaan koko jokkis touhua. Aivan hirveän näköisiä autoja, savuttaa ja kestää pari kierrosta...

No niin, asiasta toiseen, eikös tuo 1600 luokkakin aika kalliiksi tule, kun autoina olisi Saxoa sun muuta?Tuollainen Saxo maksaa jo lähteissäkin jo kohtuullisen paljon.Eikös lähtökohta ollut, että auto saisi maksaa muutaman tuhannen euroa... :?

Re: menkää jokkikseen!!!!!!!!!

Lähetetty: 20.12.2004 17:03
Kirjoittaja escortcosworth
pete1 kirjoitti:
antti_paa kirjoitti:siistiä ja halapaa touhua :lol: paras kilpailu luokka koko suomessa (src:n jälkeen)siellä ne oikiat kuskit on ja oikiat autot :!: 8O jokkis on katsojanki kannalta mukavampaa,koska rallissa ei nää ku yhen vilauksen, mutta jokkiksessa näkkee koko ajan. on se vaan niin rentoa ajaa toisiin pahki...kyllä rytisee.
Olen itse vastaan koko jokkis touhua. Aivan hirveän näköisiä autoja, savuttaa ja kestää pari kierrosta...

No niin, asiasta toiseen, eikös tuo 1600 luokkakin aika kalliiksi tule, kun autoina olisi Saxoa sun muuta?Tuollainen Saxo maksaa jo lähteissäkin jo kohtuullisen paljon.Eikös lähtökohta ollut, että auto saisi maksaa muutaman tuhannen euroa... :?
Kyllä se jokkiskin menee MINULLA siinä rallin sivussa hyvin, kun tutut ajeleepi... :wink: Jokaisella silti edelleen oma mielipide...

Ja asiasta viidenteen, kyllähän tuokin luokka mukana menisi, mutta meillähän on jo 1400-Trophy ja olkoonkin! Ja yhdyn Pete1:sen sanoihin, Saxo ei ole mikään maailman halvin auto + viritykset päälle... :wink: