Turvatankki pakolliseksi SS-autoon?!?

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
TaVu_racing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 177
Liittynyt: 01.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TaVu_racing » 10.12.2004 16:38

northwest kirjoitti:No entäs kun on omavalmiste säiliö (3mm alumiinista hitsattu),voiko sitä käyttää ss-autossa kun täyttää vaahdolla(eikös sitä saa "irtona"?)
Tää muakin kiinnostais :idea: Vaahtoa todellakin saa irtotavarana.

Avatar
TeemuK
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 13.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeemuK » 10.12.2004 17:35

HBRteam kirjoitti:soitin Saariolle.äffän auto oma tankki omassa paikassa sallittu,tai toisen tankki vaahdot sisällä sallittu.tai turvatankki ei tarvi olla fia hyväksytty.et silleen... rahaa menee ja parin vuoden päästä penkit ja vyöt....hohhoijaa kaatuu omaan mahdottomuuteen koko paska!on meinaan tosi turvallinen toi escortin oma tankki omassa paikassa??
Jaa tällästäkin Saario kertonut... Tänään oli kertonut myös että "home made" tankki kelpaa kunhan on turvavaahto kuin myös toisen auton tankki turvavaahdolla. Ja akk:n puolelta kanta on paremminkin ohjaava eikä kieltävä... Ota näistä selvää.. No ei ole ensimmäinen kerta kuin Mr.Saario kertoo asiasta eri versioita... Parempi uskoa ilmeisesti sääntökirjaa kun se aikanaan tulee ;)

Avatar
TeemuK
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 13.05.2004 00:00
Viesti:

Re: vierastankkisääntö

Viesti Kirjoittaja TeemuK » 10.12.2004 17:39

HBRteam kirjoitti:
NikoN kirjoitti:Tässä on mun mielestä aika mielenkiintonen pointti, koska aika useesti on äffäläiset ilmotettu sprintissä ss-ryhmään. Ja äffässähän on sallittu esim. asconan tankki escortissa. Siis tämän uuden säännön mukaan(ko) tällanen auto ei ole sellaisenaan kelvollinen ss:ään?
Jos Ryhmän F auto ilmoitetaan sprint kilpailussa esim junnut yli 1600 seuraavasti luokka 10SS niin eiköhän se ole jo silloin väärin?? Sprint autossa pitää ratti lukko poistaa ja äffässä se pitää olla?
Tämäkin rattilukkosääntö muuttuu ilmeisesti ensivuodeksi. Eikös aina luokitellulla(A,N,F) autolla saa ilmottautua sprintissä ryhmään SS jos auto täyttää luokkansa eli A,N tai F säännöt? Näin olen ymmärtänyt.

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Re: vierastankkisääntö

Viesti Kirjoittaja northwest » 10.12.2004 18:03

TeemuK kirjoitti:
HBRteam kirjoitti:
NikoN kirjoitti:Tässä on mun mielestä aika mielenkiintonen pointti, koska aika useesti on äffäläiset ilmotettu sprintissä ss-ryhmään. Ja äffässähän on sallittu esim. asconan tankki escortissa. Siis tämän uuden säännön mukaan(ko) tällanen auto ei ole sellaisenaan kelvollinen ss:ään?
Jos Ryhmän F auto ilmoitetaan sprint kilpailussa esim junnut yli 1600 seuraavasti luokka 10SS niin eiköhän se ole jo silloin väärin?? Sprint autossa pitää ratti lukko poistaa ja äffässä se pitää olla?
Tämäkin rattilukkosääntö muuttuu ilmeisesti ensivuodeksi. Eikös aina luokitellulla(A,N,F) autolla saa ilmottautua sprintissä ryhmään SS jos auto täyttää luokkansa eli A,N tai F säännöt? Näin olen ymmärtänyt.
Niinpä,silloin vaan on myös oltava kaikki tieliikennelain vaatimat rojut mukana.

Taidan itse kuitenkin ostaa tuon Jazz-tankin,eipähän tarvitse tapella katsastusmiesten kanssa siitä onko tankki "asiallinen" :roll:
-ja koska ei ole FIA-tankki ei se vanhene-

Avatar
TeemuK
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 13.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeemuK » 10.12.2004 18:10

Heh.. Taas tuli mieleen kysymys... FIA tankkihan vanhenee muistaakseni 5 vuoden jälkeen(saa jatkoa tarkastuksilla jne). Onko FIA-tankki tämän vanhentumisen jälkeen autourheiluun hyväksytty eli käykö F/SS autoon? Osaako joku vastata...

sps1
KV
KV
Viestit: 754
Liittynyt: 10.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja sps1 » 10.12.2004 18:14

TeemuK kirjoitti:Heh.. Taas tuli mieleen kysymys... FIA tankkihan vanhenee muistaakseni 5 vuoden jälkeen(saa jatkoa tarkastuksilla jne). Onko FIA-tankki tämän vanhentumisen jälkeen autourheiluun hyväksytty eli käykö F/SS autoon? Osaako joku vastata...
Eikös se fia:n tankki kelpaa vanhentumisen jälkeenkin kunhan se on vaan paloseinän takana. Jos on ohjaamossa pitää olla hyväksyntä voimassa.
http://www.youtube.com/user/rallyfin?ob=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Saku_Tiainen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Saku_Tiainen » 10.12.2004 20:54

Sinällään tää kaikki ei nyt liity tähän tankkikeskusteluun, mutta tämä turvatankkijuttu "keikautti" kupin.

Ensin tää penkki juttu ja nyt tää tankki homma, seuraavaksiko turvatyynyt rattiin ja sivupilareihin ja vaihtoon 2 vuoden välein kun valo haurastuttaa niitä MORJENS!!

Turvallisuusasiat ovat tärkeitä asioita, mutta kohtuus ja järki kaikessa.

Se että auringon valo haurastuttaa näitä materiaaleja niin on kumma ettei se vaikuta siviiliauton 3-pistevöihin. Niillä voi ajaa huoletta 25vuotta ja silti niihin pitäis luottaa jos rysähtää. Ja monetko vyöt on katkennu kolaritilanteessa? (onko kilpavöitä katkennu rysähdyksissä?)

Samoin penkit jos niiden kiinnityskohdat katsottaisiin katsastuksessa tarkasti ja ne todetaan säännönmukaisiksi ja ehjiksi niin miksi vaihtaa ehjää penkkiä?? (Piereskelykö nämä sitten haurastuttaa) Toki jos rysähtää niin silloinhan on syytä katsoa tarkasti ja harkita penkinvaihtoa, mutta noin muuten.....?

Nooh, eikä siinä vielä kaikki. Escossa tai corollassa saa ollla kontissa oma 35 vuotta vanha ruosteinen peltitankki, mut muihin ei saa laittaa tankkia sinne ilman vaahtoa joka on 3,6¤/litra, jos se ei siellä ole ollu alkuperäisenä.

Arvasikohan kukaan em. tilityksestä jo että kaikki menee vaihtoon.

Oishan tolla "turvarahalla" saanu rengaskerran tai jotain............

Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 11.12.2004 11:18

TeemuK kirjoitti:
HBRteam kirjoitti:soitin Saariolle.äffän auto oma tankki omassa paikassa sallittu,tai toisen tankki vaahdot sisällä sallittu.tai turvatankki ei tarvi olla fia hyväksytty.et silleen... rahaa menee ja parin vuoden päästä penkit ja vyöt....hohhoijaa kaatuu omaan mahdottomuuteen koko paska!on meinaan tosi turvallinen toi escortin oma tankki omassa paikassa??
Jaa tällästäkin Saario kertonut... Tänään oli kertonut myös että "home made" tankki kelpaa kunhan on turvavaahto kuin myös toisen auton tankki turvavaahdolla. Ja akk:n puolelta kanta on paremminkin ohjaava eikä kieltävä... Ota näistä selvää.. No ei ole ensimmäinen kerta kuin Mr.Saario kertoo asiasta eri versioita... Parempi uskoa ilmeisesti sääntökirjaa kun se aikanaan tulee ;)
Eipä taida home made tankki kelvata.siin akk tiedotteessa lukee et polttoainesäiliön ss autossa on oltava autourheilukäyttöön soveltuva TURVASÄILIÖ (kuten nyt ryhmässä F)säiliön ei tarvitse olla FIA hyv,mutta sen tulee olla täytetty turva vaahdolla ja sitten säänökirjasta toi ryhmän F tankki sääntö kertoo näin.polttoaine säiliö voidaan vaihtaa toiseen säiliöön joka on tarkoitettu autourheilu käyttöön (ei tarvitse olla fia hyv)ja täytetty turva vaahdolla! ja sanoi et noit jerrykannuja ja veneen tankke ja ei.ja onko ne itse tehdyt tankit sitten autourheilukäyttöön tarkoitettuja?tiedä sitten noista?mutta eipä paljoa kannata ostaa sitä turva vaahtoa aika kallista ja sitten et saat sen sinne tankkiin hyvin niin onko vaivan arvoista.

Avatar
NikoN
Yleinen
Yleinen
Viestit: 199
Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NikoN » 11.12.2004 12:05

HBRteam kirjoitti:
TeemuK kirjoitti:
HBRteam kirjoitti:soitin Saariolle.äffän auto oma tankki omassa paikassa sallittu,tai toisen tankki vaahdot sisällä sallittu.tai turvatankki ei tarvi olla fia hyväksytty.et silleen... rahaa menee ja parin vuoden päästä penkit ja vyöt....hohhoijaa kaatuu omaan mahdottomuuteen koko paska!on meinaan tosi turvallinen toi escortin oma tankki omassa paikassa??
Jaa tällästäkin Saario kertonut... Tänään oli kertonut myös että "home made" tankki kelpaa kunhan on turvavaahto kuin myös toisen auton tankki turvavaahdolla. Ja akk:n puolelta kanta on paremminkin ohjaava eikä kieltävä... Ota näistä selvää.. No ei ole ensimmäinen kerta kuin Mr.Saario kertoo asiasta eri versioita... Parempi uskoa ilmeisesti sääntökirjaa kun se aikanaan tulee ;)
Eipä taida home made tankki kelvata.siin akk tiedotteessa lukee et polttoainesäiliön ss autossa on oltava autourheilukäyttöön soveltuva TURVASÄILIÖ (kuten nyt ryhmässä F)säiliön ei tarvitse olla FIA hyv,mutta sen tulee olla täytetty turva vaahdolla ja sitten säänökirjasta toi ryhmän F tankki sääntö kertoo näin.polttoaine säiliö voidaan vaihtaa toiseen säiliöön joka on tarkoitettu autourheilu käyttöön (ei tarvitse olla fia hyv)ja täytetty turva vaahdolla! ja sanoi et noit jerrykannuja ja veneen tankke ja ei.ja onko ne itse tehdyt tankit sitten autourheilukäyttöön tarkoitettuja?tiedä sitten noista?mutta eipä paljoa kannata ostaa sitä turva vaahtoa aika kallista ja sitten et saat sen sinne tankkiin hyvin niin onko vaivan arvoista.
Kyllä mä oon ainakin nyt niin kuutamolla tästä tankkiasiasta että ihme on jos tän informaation varassa saadaan "sääntöjen mukainen" tankki ekoihin kisoihin. Nääs kun soitin akk:hon ja kerroin tuosta jazz-merkkisestä säiliöstä. Pitäisi kuulemma vielä tähän värkätä alumiini suojakuori ympärille jotta kelpaa?! Mikä tässä nyt oikeen on homman nimi?

Avatar
mikki
Viestit: 17
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

tankki

Viesti Kirjoittaja mikki » 11.12.2004 13:58

Joopa joo on mennyt harrastaminen astetta vaikeammaksi. Millainen hyväksyntä noissa autourheilukäyttöön soveltuvissa säiliöissä on,
Eli missä säiliöitä voi hyväksyttää?
Voithan sinä itse tehdä esim. alumiinistä tehdasvalmisteisen autourheilukäyttöön tarkoitetun tankin.
Tehdas kun voi olla pieni tai suuri ja tankkihan on varta vasten tehty omaan kilpuriin.
Mitä mr. Saarioon tulee , itsellä on tosi huonoja kokemuksia hänen puheiden paikkaansa pitävyydestä.Toisena päivänä asia on toisella tavalla kuin toisena, luotan sääntöihin vasta sitten kun asiasta on mustaa valkoisella. Viimme vuonnahan näihin aikoihin tuli ensin tiedote joka julkaistiin myös lehdessä. Siinähän sallittiin että KRC-autolla saa ajaa sprinttiä ja näin kyseinen henkilökin minulle oli puhelimitse kertonut muutamaa viikkoa aiemmin. Sitten asia muutetiin ja julkaistiin uusi tiedote, joten aina ei kannata uskoa painettuunkaan sanaa.

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 11.12.2004 15:22

Näissä FIA-tankeissa se alumiinikuori on se tarvittava paloseinä(sisällä varsinainen tankki kumista vaahtotäytteellä,siksi se vanhenemisaika :wink: ),kun taas esim. jaz tankissa ei sitä ole vaan lienee jonkinlaista muoviseosta rakenteeltaan(?),jos sen laittaa vaikka escortin peräkonttiin niin paloseinähän yleensä on jo valmiina siinä penkintilalla->jolloin sitä ei tarvita erikseen tankin päälle.

Avatar
mikki
Viestit: 17
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

tankki

Viesti Kirjoittaja mikki » 11.12.2004 15:37

Jazz tankki on noin 1-1,5 mm karheaa mustaa muovia. Jazz tankki verrattuna esim, veneen muovitankkiin on paljon lapsellisempi ja löysempi saati sitten 3 mm alumiinitankkiin. Kyllä tämä Jazz tankki hajoaa iskusta paljon aikaisemmin kuin vahva veneen muovitankki tai metallitankki.

Minkäs teet. näin kumminkin herrat ovat suuressa viisaudessaan päättäneet. ei tätä päätöstä voi kuitenkaan millään turvallisuudella perustella,taitaa taas olla "lyöty pää karjalan mäntyyn".

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 11.12.2004 15:54

1-1.5 mm muovia???-joo-o,juuri tossa äsken tallissa mittailin tota tankin paikkaa ja saisin sen(19L jaz) sopiin juuri-ja-juuri taka-akselin ja korin perän väliin tulevaan laatikkoon.Sitten spinnaus perä edellä johonkin niin kuinkahan mahtaa käydä...-nykyinen tankki tehtiin juuri tästä syystä kapeaksi jotta jäisi tilaa "vahingolle" :? .Toi turvavaahtohan pitäis kuulemma tunkea palasina sinne vanhaan tankkiin täyttöaukon reiästä(n.60mm) ja kun siellä on loiskelevyt sisällä niin eihän se mene jokapaikkaan :( ,lisäksi on joillakin vaahdon ´muruset´ tukkineet polttoaineputkia,kuulemma :x

Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 11.12.2004 19:24

Niko älä kuuntele sitä saariota liikaa.se sano mullekkin vp service rallin katsastuksessa ett tos mun escossa kun noi oviputket on pultailla kii et ne ei saa niin olla et mun tätyy hitsata ne viel lisäksi kii.no mul oli kisa jo seuraavana viikonloppuna niin siin sit kiireessä hitsasin ne kii ja vasta jäleenpäin luin sääntökirjasta niin mulla oli ollu ne just niin kiinnitettynä kun siinä oli kuvat ja on vielä tänäpäivänäkin.porukat siin sit kertoivat et se juttelee omiaan välillä.se kun niis fia hyväsytyis tankeis on metalli kuori päällä niin sehän on pakkokin olla esim sierrassa mis ei ole sitä paloseinää.mut eihän tos sääntö uudistuksessa lue et tarvii olla mitään kuorta??siis ainakaan mis tankki sijaitsee muualla kuin ohjaamossa

Avatar
villeramone
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 07.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja villeramone » 12.12.2004 01:25

Minkäslaista tuo vaahto oikein konkreettisesti on ja minkä sen pohjimmainen idea on? Luulis olevan aika vaikeaa laittaa tankin sisälle??

Vastaa Viestiin