Projektin aloitus (taitaa sisältää tyhmiä kysymyksiä)

Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.
Avatar
Mizka
KV
KV
Viestit: 376
Liittynyt: 14.09.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mizka » 08.10.2009 20:24

On siitä 1400 kuutioinen yammun(?) moottorilla oleva versio ja molempaa korimallia on ainakin yhdet yksilöt liikkunut reitillä tänä vuonna.

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 08.10.2009 20:30

Le_Jape kirjoitti:Eikös Pumassa ole vakiona 1,7 litran moottori, miten se voi olla trophy? Onko Suomessa monta KA:ta tai Pumaa rakennettu trophyyn tai ralliin ylipäätään?
No siten että se on luokiteltu 1,4 litran koneella.
Ei taitu!

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 08.10.2009 22:30

JaH kirjoitti:
Ja onhan noita autoja melkoinen lista joita tehty 90-luvulla ja valmistus jatkunut 2000-luvulla. Esim. Corsa B 93-2001, Clio II 98-2007, Focus 99-04 ja jne
Kannattaa muistaa että auton on vastattava täysin 2000 tai uudempaa mallia.
Otetaan esimerkiksi Fait Bravo 1,6 16v. Sitä on valmistettu -95--02. Sitä huolimatta että auto on säilynyt kokoajan saman näköisenä päältä ja sisältä, on autoon tullut joka vuosi muutoksia. Eli siitäkin käyvät vaan 2000-2002 mallit. Nekin ovat keskenään erilaisia, kun moottori muuttui pitkäiskuiseksi -01, eikä sitäkään nää mistään muusta kun moottorin numerosta, moottorin ohjaus ja johtosarja ovat jokavuotisessa erilaiset, ym.. Vaihteiston välityksetkin olisivat paremmat vielä -99 mallissa, mutta niitä ei saa käyttää. kaikki sähkösarjat ovat myös muuttuneet joka vuosi.
Eli kannattaa hankkia autoon jota on rakentamassa varaosakirjat tai ohjelma ja sieltä sitten vertailla mitä eroja missäkin kohtaa tulee.
Lisäksi kannattaa tutkia välityksiä eri vuotisista ja tehdä parhailla välityksillä olevan vuotinen versio.
Kannattaa suosiolla ostaa aihioksi 2000 tai uudemman mallinen auto.
Omakin v1600 aihio on mallivuotta -03, mutta muutan sen vastaamaan -04 mallia, niin saan muutaman pikkujutun muutettua paremmaksi mm. etutukivarren kiinnitysputit muuttuvat paksummiksi.

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 08.10.2009 23:37

henkka_ok kirjoitti:
Le_Jape kirjoitti:Eikös Pumassa ole vakiona 1,7 litran moottori, miten se voi olla trophy? Onko Suomessa monta KA:ta tai Pumaa rakennettu trophyyn tai ralliin ylipäätään?
No siten että se on luokiteltu 1,4 litran koneella.
Eikös se mene niin että kun Puma on luokiteltu 1.4.ksi Kitcar luokituksella niin auton pitää olla kaikilta osin kitti luokituksen mukainen.

Vai saako Puman rakentaa tyyliin "n+" trophyluokkaan?

Tai löytääkö tuollaista 1400.n Puuman pataa järkevästi mistään?

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 09.10.2009 00:21

Unto kirjoitti: Eikös se mene niin että kun Puma on luokiteltu 1.4.ksi Kitcar luokituksella niin auton pitää olla kaikilta osin kitti luokituksen mukainen.
Vai saako Puman rakentaa tyyliin "n+" trophyluokkaan?
Tai löytääkö tuollaista 1400.n Puuman pataa järkevästi mistään?
Kitti luokituksia pitää käyttää luokitustodistuksen mukaan. Eli jos siellä lukee että kaikkia osia on käytettävä yhdessä, niin silloin on niin myös tehtävä. Jos taas lukee että kaikkia osia saa käyttää myös yksittäin, niin sitten saa niin tehdä, mutta vaikka käyttäisi kitti takaspoileria, niin auto on kitcar ja siinä on käytettävä FIA katalysaattoria. Ja voi lukea että esim. korin kit osat pitää käyttää kokonaisuutena ja moottorin kit osat saa käyttää erikseen, ym....
Eli selviää luokitustodistuksesta.

Mitään Trophy luokkaa tai Trophy autoa ei oikeastaan ole edes olemassa, vaan n tai a-ryhmä alle 1400 ja fin R 2WD alle 1400.

Pumasta ei mitään tietoa minkälainen kampiakseli siihen on luokiteltu ja miten sen kit osia saa käyttää, mutta sen tiedän että lohko on oltava alkuperäinen.

Eli jos Pumassa saa käyttää moottorin osia myös erikseen, niin silloin voi tehdä vaikka muuten vakiosta Pumasta kampiakselilla alle 1400 kuutioisen.

Kittiosiahan on pelkästään korin osat (levikkeet, puskurit ja spoilerit), sekä moottoriin kampiakseli, kiertokanget, vauhtipyörä, ventiilit, imu- ja pakosarja ja kannen kanavien koko. Kaikki muut osat on oltava A/N-ryhmää, eli esim. lohko ja kansi alkuperäiset.

Avatar
Rhmotor
Yleinen
Yleinen
Viestit: 266
Liittynyt: 16.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rhmotor » 09.10.2009 08:43

Unto kirjoitti:
henkka_ok kirjoitti:
Le_Jape kirjoitti:Eikös Pumassa ole vakiona 1,7 litran moottori, miten se voi olla trophy? Onko Suomessa monta KA:ta tai Pumaa rakennettu trophyyn tai ralliin ylipäätään?
No siten että se on luokiteltu 1,4 litran koneella.
Eikös se mene niin että kun Puma on luokiteltu 1.4.ksi Kitcar luokituksella niin auton pitää olla kaikilta osin kitti luokituksen mukainen.

Vai saako Puman rakentaa tyyliin "n+" trophyluokkaan?

Tai löytääkö tuollaista 1400.n Puuman pataa järkevästi mistään?
Tuota pumaa ei voi tehdä trophyksi N+:na mitenkään. Tuo 1400-kit luokituksessa on kori ja kone, joita pitää käyttää yhdessä. Eli koneeseen on pienempi-iskuinen kampura ja kanget ja männät. Muuten kone on tuo isompi versio esim. lohkoltaan. Korissa on etulokasuojat ja takakyljet +puskurit kuitua. Lisäks koppaan on muuteltu melkoisesti mm. pyöränkoteloita, joita ei A-ryhmän säännöissä esim. saa muuttaa.

Tuota kit-koriahan et saa itse tehdä, vaan se on oltava tehtaan tai sen valtuuttaman pajan tekemä kit-kori. Englannista noita valmiita kit/S1600-koreja pitäisi löytää ja hinta taitaa olla jossain n. 10k€ kieppeillä.
RH-Motorsport
www.rhmotorsport.fi

pvdriver
KV
KV
Viestit: 343
Liittynyt: 24.07.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja pvdriver » 09.10.2009 09:35

Aloitelijan on usein helpointa ja halvinta aloittaa valmiilla kalustolla...
KORPICS.webs.com "Moottoriurheilua kuvina

Avatar
heittio
Viestit: 7
Liittynyt: 08.10.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja heittio » 09.10.2009 10:03

Tokihan valmiin kaluston osalta olisi aina helpompaa aloittaa, mutta nyt onkin tarkoitus saada ajankulua myös talli-illoille ja näin ollen rakentaa alusta alkaen koko kilpuri itse. Näinhän siitä sitten saa sellaisen mitä ei halunnut :wink:

Tuosta V1600 luokan autosta nyt vielä sen verran, että pitääkös tämän olla normaalissa rekisterissä?

Avatar
AholaK
Viestit: 3
Liittynyt: 05.08.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja AholaK » 09.10.2009 20:19

heittio kirjoitti:Tokihan valmiin kaluston osalta olisi aina helpompaa aloittaa, mutta nyt onkin tarkoitus saada ajankulua myös talli-illoille ja näin ollen rakentaa alusta alkaen koko kilpuri itse. Näinhän siitä sitten saa sellaisen mitä ei halunnut :wink:

Tuosta V1600 luokan autosta nyt vielä sen verran, että pitääkös tämän olla normaalissa rekisterissä?
Kannattaa tosiaan miettiä tarkkaan alatko itse rakentamaan vai ostatko valmiin auton ko. luokkiin. Kustannuksiltaan varmasti on viisain tapa ostaa valmis auto (tietty jos esim. liki valmis projekti tai miedosti kolhittu löytyy aina parempi). Mitä tulee esim. turvakaariin, jos et aiemmin ole niitä tehnyt suosittelen ehdottomasti kääntymään asiantuntijan puoleen. Tulee kerrasta siistit ja turvalliset sekä ennen kaikkea nykysääntöjen mukaiset.

Ja kannattaa myös ehkä käydä ajamassa esim. pari sprinttiä vuokrakalustolla, käsittääkseni Trophy / V1600 kalustoa saa todella edullisesti alle, sillä tavalla saat hyvän käsityksen mitä tahdot eikä tule "v... kun olisin sittenkin" tunnetta niin helposti.

Kilpa-auton ei tarvitse olla normi rekisterissä, jos esim. tuontiautosta teet teet tullille ilmoituksen auton käytöstä (muistaakseni sama kaavake kuin "punakilpikaavake" mutta rastitat kohdan kilpa-käyttö). Kilpailuissa sitten käytät punakilpiä. Tässä kohtaa kannattaa muistaa että jos narahdat tallin kulmalla poliisille ilman kilpiä tulee melkoiset sanktiot verojen yms. muodossa... Valkokilpisessä taasen teet AKE:lle ilmoituksen käyttötarkoituksen muutoksesta (en ole saletti onko vielä näin mutta aikanaan mm. F-ryhmäläisten kohdalla näin toimittiin paljon). Ihan valkokilpisenä näitä ei taida edes olla enää. Tietenkin joka kohdassa on käytävä ilmi sinun omistusoikeutesi ajoneuvoon...

AKK:ssa ja AKE:ssa sekä Tullissa on asiantuntevaa apua tarjolla näihin kysymyksiin.

Jos esim. vuokrakeikka tms. kiinnostaa annan mielelläni lisätietoja ja vinkkejä.

Kai Ahola

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja -AP- » 09.10.2009 20:57

Tuonti-ilmoitusta ei enää nykyään tarvita eu-alueelta tulevista. 'Suomiauto' voi olla kilvissä tai sitten rekisteristä poistettuna ja ilmoitus AKEen käyttötarkoituksen muutoksesta. Liikennekäytöstä poistetulla ei saa ajella. Rekisterissä oleville normaali määräaikaiskatsastus, 'punakilpisille' kuntokatsastus vuosittain.

Valmiin auton osto on usein hyvä ajatus itsetehtyyn nähden, toisaalta 'ajovalmis' voi osoittautua ihan paskaksi ...

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 09.10.2009 21:28

Mopoilija kirjoitti:
delete kirjoitti:Mistäs noita ladan laatikoita löytää tai vois kysellä? Olen yrittänyt netistä etsiskellä vaan mitään ei tunnu löytyvän.
Koitan kaivaa sen kaverin nimen vielä jostain... ...
Se nimi oli Tõnu Sepp, kotisivutkin kaverilla on mutta en nyt juuri niitä löydä. Ajelee nykyään BMW:llä (?), mutta tuo tosiaan noita osia.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
delete
Viestit: 4
Liittynyt: 02.06.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja delete » 09.10.2009 22:07

Oisko kyseessä tämä? http://www.rsracing.ee/index.php?option ... &Itemid=30

Ymmärtääkö kaveri suomea jos paiskaa s.postia vai joutuuko englantia vääntään?

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 09.10.2009 22:23

delete kirjoitti:Oisko kyseessä tämä? http://www.rsracing.ee/index.php?option ... &Itemid=30

Ymmärtääkö kaveri suomea jos paiskaa s.postia vai joutuuko englantia vääntään?
Juurikin hän, suomella ollaan pärjätty.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
heittio
Viestit: 7
Liittynyt: 08.10.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja heittio » 09.10.2009 22:44

Jepjep,

Valmista kalustoa en halua, vaan tosiaankin haluan koko homman aloittaa puhtaalta ja tyhjältä pöydältä.

Mites rakentaminen kolaroidusta autosta, lieneekö tämä mahdollista?
Saattaisi olla mahdollisuus saada edullisesti kalustoa talliin, mutta nämä kyseiset tarjokkaat ovat ns. "purkutuomion" saaneita autoja, vaikka eivät välttämättä täysin lohduttomassa kunnossa ole. Eli saako tuollaisesta lähteä rakentamaan, vai onko tämä säännöissä jollain tavalla estetty?

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 10.10.2009 01:31

Vaikka ostaisitkin "valmiin" kilpa-auton, niin siittä mieleisekseen saaminen kestää koko omistus suhteen... eli kilpa-auto ei ole koskaan valmis.

Älä ole huolissasi autotallipäivistä tässä lajissa niitä tulee jokatapauksessa liikaa...

Jos rakennat auton n / a (Trophy) tai Vakio ryhmään niin rakentelua säännöstelee säännöt / luokitustodistukset, näin ollen "oma soveltaminen" on kovin rajoitettua ja rakentelu sitä kautta saattaa olla tylsää (siis saattaa olla)

Mutta. F. ryhmä on sovelias luokka ihmisille jotka haluavat ropeltaa ja kehitellä kilpuria, ihmisille jotka haluavat rakentaa jotain joka on "omasta päästä"... tässä luokassa saa olla todella paljon autotallissa, mutta raha jonka laitat autoon on ihan itsestäsi kiinni!

Jos sinulla tai jollain hyvin tuntemallasi ihmisellä on vahva tietämys lajista niin totta kai kannattaa rakentaa itse kilpuri. Jos olet lajin suhteen "vihreä" (siis aloittelia) eikä lähistössä ole auttavia ihmisiä niin tutustu lajiin eka "valmiilla" kilpurilla.
Ekan auton ei tarvitse olla kauhean hyvä (nopea) mut turva varustelu tekee siittä, joka'tapauksessa hyvin kalliin. Alussa kannattaa olla nuuka (paitsi turva varusteissa) Ja tutustua lajiin. Sitten kun on varma siittä mihin haluaa panostaa niin sit pistää sentit jonoon ja katsoo et monellako metrillä ostaa ja mitä ostaa... (mahdollisesti senttejä menee kilometri poikineen)

Jokatapauksessa arvostan ihmisiä jotka rakentavat kilpurinsa itse! Itse tekemällä tietää mitä saa! Markkinoilla on paljon kilpureita jotka on tehty miten sattuu... ja sit kun sattuu niin auton vanha omistaja on tuskin vastuussa mistään...
Mutta!
Tietämättä yhtään metallimiehentaidoistasi, suosittelisin että turvakaaret, penkin kiinnikkeet ym...vast... hitsaisi joku joka oikeasti osaa hitsata! Se, että osaa liittää metallin toiseen, ei välttämättä riitä!!!

Vastaa Viestiin