Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
-
- A-Junnu
- Viestit: 59
- Liittynyt: 11.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
10tkm Kadetilla "synkro quiafella" oon ajellut eikä ikinä isompia ongelmia.
Syngroja vaihdettu 3-4 pakkaan silloin tällöin ja siinä on remontit ollunna!
Eli melko toimintavarma rasia;-)
Syngroja vaihdettu 3-4 pakkaan silloin tällöin ja siinä on remontit ollunna!
Eli melko toimintavarma rasia;-)
"EI KAI TAAS"...........!
- JuhaM
- A-Junnu
- Viestit: 58
- Liittynyt: 07.06.2005 00:00
Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
Saako kysyä että mikä niissä rattaissa hajoaa ? Meneekö hammas poikki vai tuleeko hampaan pintaan jälkeä ?ltr kirjoitti:Vaihteet on aina vaihdettu molemmilla laatikoilla vain yksi vaihde kerrallaan suuntaan ja toiseen. On kyllä tiedossa pyörintänopeuserot yms.
Rattaat näistä tuntuvat yksinkertaisesti pettävän.
Milloin vaihteista, milloin perästä. Syykin on tiedossa mikä ne rikkoo. Se on nimittäin karkaisussa se vika. Mutta ei silläkään ole enää väliä.
Paljonko porukka on käyttänyt öljyä noissa Opelin laatikoissa ? Mulla on ollut Redlinen sotkua, ihme mönjää kun tuntuu jäävän vaihteiston seinämiin kiinni.
Normaalisti noissa moteissa ei ole kampuran sisällä silmälaakeria kytkin akselin tukemiseksi. Mulla on joku Virolaista tekoa oleva laatikko missä on kytkinakselin pää tehty siten että silmälaakeria voi käyttää. Tämähän ei tietysti vaikuta kuin kytkin akselin kestämiseen.
- ltr
- A-Junnu
- Viestit: 139
- Liittynyt: 08.02.2007 00:00
Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
Akselit ovat meillä kestäneet ihan hyvin.
Hampaat vaan eivät pysy rattaissa kiinni, lähtevät juuriaan myöten.. tai pinnat murenevat siten, että lähtee liuskeina irti hampaan pinnasta
Tehoa mopossa on ollut reilu vuosi sitten n.210hv ja 22kg
Olettaisin ettei neljä pääakseliparia voi olla tehtaalta tullessaan kaikki kieroja tms. Vaikka toisaalta olisihan se ihan mun tuuria..
Kotimainen se olisi saanutkin olla, mielellään jatkossakin. Joskus tulee vaan kipuraja vastaan siinä paljonko porsivia osia sitä autoonsa kaipaa.
Tällä hetkellä saatavien Xtracien jne. askien ongelmaksi tulee F-ryhmän sääntö: sekventiaalivaihteistoa ei saa käyttää. Jos myy nykyisen(tallitila on aina rajallista) ja ostaa koko auton niin varaosien saanti johonkin 90-luvun H-kaavio Xtraciin on kenen hallussa?
V6 Vectran ja Calibran F25 vaihteistoa on myös harkittu.
Sellainen tuli hankittuakin ja vietyä yhdelle kolmannelle tekijälle jonka laatikoista oli aikaisemmin hyvä kokemus. Siitä ei vaan tullut valmista koskaan. Olisi sopinut paikoilleen korikorvien teolla.
Vetokepit ja kaikki bolt on.
On getragin tekele ja torniongelmiltakin olisi vältytty.
On kuten MTX75, lähtöjään riittävän järeä..
Hampaat vaan eivät pysy rattaissa kiinni, lähtevät juuriaan myöten.. tai pinnat murenevat siten, että lähtee liuskeina irti hampaan pinnasta
Tehoa mopossa on ollut reilu vuosi sitten n.210hv ja 22kg
Olettaisin ettei neljä pääakseliparia voi olla tehtaalta tullessaan kaikki kieroja tms. Vaikka toisaalta olisihan se ihan mun tuuria..
Kotimainen se olisi saanutkin olla, mielellään jatkossakin. Joskus tulee vaan kipuraja vastaan siinä paljonko porsivia osia sitä autoonsa kaipaa.
Tällä hetkellä saatavien Xtracien jne. askien ongelmaksi tulee F-ryhmän sääntö: sekventiaalivaihteistoa ei saa käyttää. Jos myy nykyisen(tallitila on aina rajallista) ja ostaa koko auton niin varaosien saanti johonkin 90-luvun H-kaavio Xtraciin on kenen hallussa?
V6 Vectran ja Calibran F25 vaihteistoa on myös harkittu.
Sellainen tuli hankittuakin ja vietyä yhdelle kolmannelle tekijälle jonka laatikoista oli aikaisemmin hyvä kokemus. Siitä ei vaan tullut valmista koskaan. Olisi sopinut paikoilleen korikorvien teolla.
Vetokepit ja kaikki bolt on.
On getragin tekele ja torniongelmiltakin olisi vältytty.
On kuten MTX75, lähtöjään riittävän järeä..
- Ni-Ja
- Viestit: 18
- Liittynyt: 12.03.2007 00:00
- Viesti:
Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
Itselläni on viron suorakytkentä, johon laittanut 1-1,2 litraa Castrollia. Meillä on onneksi kestänyt, mutta on ollut ongelmia jumiutumisen kanssa. Nelonen jää päälle tai jää vapaalle ja vaihdekeppi jää jumiin kakkoselle. Nuo pitäisi korjaantua uudella vaihdekepillä, siirtäjätangolla ja vahvistetulla tornilla (vaihdelaatikonpäässä).
Sellaista olisi kysynyt, että hajoaako laatikko aina vauhdissa vai kun vaihdetta vaihdetaan?
Mietin vain, että voiko mennä monta vaihdetta kerralla sisään?
Mitenkäs kytkinlevy? onko jousitettu vai jäykkä?
Sellaista olisi kysynyt, että hajoaako laatikko aina vauhdissa vai kun vaihdetta vaihdetaan?
Mietin vain, että voiko mennä monta vaihdetta kerralla sisään?
Mitenkäs kytkinlevy? onko jousitettu vai jäykkä?
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
Useimmissa laatikoissa on samat rattaat ja dogit riippumatta siirtäjä systeemistä Seq tai H !! jos hammasmurtuu irti on se liian kova ja jos pintaan tulee piittiä on se liian pehmee tai hampaan moduuli on väärä joka johtaa myös sen irtoomiseen ja silloin on ihan sama kuka sen karkasee (valmistus vika)ltr kirjoitti:Akselit ovat meillä kestäneet ihan hyvin.
Hampaat vaan eivät pysy rattaissa kiinni, lähtevät juuriaan myöten.. tai pinnat murenevat siten, että lähtee liuskeina irti hampaan pinnasta
Tehoa mopossa on ollut reilu vuosi sitten n.210hv ja 22kg
Olettaisin ettei neljä pääakseliparia voi olla tehtaalta tullessaan kaikki kieroja tms. Vaikka toisaalta olisihan se ihan mun tuuria..
Kotimainen se olisi saanutkin olla, mielellään jatkossakin. Joskus tulee vaan kipuraja vastaan siinä paljonko porsivia osia sitä autoonsa kaipaa.
Tällä hetkellä saatavien Xtracien jne. askien ongelmaksi tulee F-ryhmän sääntö: sekventiaalivaihteistoa ei saa käyttää. Jos myy nykyisen(tallitila on aina rajallista) ja ostaa koko auton niin varaosien saanti johonkin 90-luvun H-kaavio Xtraciin on kenen hallussa?
V6 Vectran ja Calibran F25 vaihteistoa on myös harkittu.
Sellainen tuli hankittuakin ja vietyä yhdelle kolmannelle tekijälle jonka laatikoista oli aikaisemmin hyvä kokemus. Siitä ei vaan tullut valmista koskaan. Olisi sopinut paikoilleen korikorvien teolla.
Vetokepit ja kaikki bolt on.
On getragin tekele ja torniongelmiltakin olisi vältytty.
On kuten MTX75, lähtöjään riittävän järeä..
Fordin laatikko on vahva kaikinpuolin. eikös sitä segua saa käyttää kun se on luokiteltu ? myös ryhmässä F ja silloin sellholm billet sinne reikään ,kestää Crossiautoissakin 1000Nm ja varaosia saa vaikka Saxspeediltä.
- ltr
- A-Junnu
- Viestit: 139
- Liittynyt: 08.02.2007 00:00
Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
Kyllä Saarion mukaan sequ on kielletty ryhmässä F. Ainakin vielä toissapäivänä.
Kytkin on kiinteä AP n.180mm levyllä.
Suorassa vedossa laukeaa, ei vaihtaessa.
Molemilla tavoilla on hajonnut rattaita. Sekä piittiä että kokonaan irronneet.
Kytkin on kiinteä AP n.180mm levyllä.
Suorassa vedossa laukeaa, ei vaihtaessa.
Molemilla tavoilla on hajonnut rattaita. Sekä piittiä että kokonaan irronneet.
- -JTP-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 18.05.2008 00:00
Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
F25 ei ole Getragin tekele, F23 on.
Loput Opelin käyttämät Getragit on 6-vaihteisia.
Loput Opelin käyttämät Getragit on 6-vaihteisia.
-
- B-junnu
- Viestit: 37
- Liittynyt: 18.03.2011 16:20
Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
Aika mielenkiintoinen keskustelu... Toivottavasti en täällä hyppää kenenkään varpaille?!
Hammas irti = tekovika. Sitten keksitään isontaa hammasta ja viimein katkeaa päätylevy kun kuori ei enään siedä akselia vastaan kohtisuoraa vaikuttavaa voimaa...
Yleensä noissa ongelmaksi muodostuu joko suunnitteluvaiheessa päätetty liian suuri modulinsiirto tai viimeistään karkaisimossa pilataan hyvät rattaat.
Tuo jonkun mainitsema silmälaakeri vaikuttaa muuhunkin kuin pelkästään kytkinakselin kestoon. Se estää kytkinakselia taipumasta kuormituksessa ja silloinhan hammasvälys ei niin paljoa muutu. Tuon vaikutushan koskee oikeastaan vain 2 ja 3 vaihdetta.
En halua olla kenenkään valmistajan kannalla, kaikilla tuntuu olevan joku oma pikku ongelmansa noiden kanssa. Mutta kyllä se toimiva laatikko löytyy Suomesta ja Suomen ulkopuoleltakin. YV:nä löytyy myös se X-Trac.
Lukkoasiassa olen "Frogin" kanssa täysin samaa mieltä, isolla esijännityksellä laatikko selviää paljon helpommalla kun vähemmän pitävä rengas ei aiheuta niin paljon kuormitusta laatikolle. Mutta, hyvällä iskunvaimennin/jousi yhdistelmällä+paremmalla kuin kotimaisella lukolla pääsetkin sitten pienellä esijännityksellä parempaan lopputulokseen.
Öljyksi Castrolin tuotteita niin se osio on kunnossa. Noita "puuroja" ei oo oikein kiva pestä huollon yhteydessä:)
Jos kaikki nuo kokeilemasi laatikot on ollut uusia niin eivät oo ihan täyttänyt osille asetettuja vaatimuksia, ihan mielenkiinnosta kuulisin nuo kotimaiset merkit. Opelilla on tarkoitus ajaa itekkin jatkossa ja kokemusta kerätään mitä ihmeellisimmistä viosta lisää:)
Kaikkia noita aiemmissa viestissä mainittuja laatikkomerkkejä on vieläkin ajossa sellaisia jotka on valmistunut 90-luvulla....
Hammas irti = tekovika. Sitten keksitään isontaa hammasta ja viimein katkeaa päätylevy kun kuori ei enään siedä akselia vastaan kohtisuoraa vaikuttavaa voimaa...
Yleensä noissa ongelmaksi muodostuu joko suunnitteluvaiheessa päätetty liian suuri modulinsiirto tai viimeistään karkaisimossa pilataan hyvät rattaat.
Tuo jonkun mainitsema silmälaakeri vaikuttaa muuhunkin kuin pelkästään kytkinakselin kestoon. Se estää kytkinakselia taipumasta kuormituksessa ja silloinhan hammasvälys ei niin paljoa muutu. Tuon vaikutushan koskee oikeastaan vain 2 ja 3 vaihdetta.
En halua olla kenenkään valmistajan kannalla, kaikilla tuntuu olevan joku oma pikku ongelmansa noiden kanssa. Mutta kyllä se toimiva laatikko löytyy Suomesta ja Suomen ulkopuoleltakin. YV:nä löytyy myös se X-Trac.
Lukkoasiassa olen "Frogin" kanssa täysin samaa mieltä, isolla esijännityksellä laatikko selviää paljon helpommalla kun vähemmän pitävä rengas ei aiheuta niin paljon kuormitusta laatikolle. Mutta, hyvällä iskunvaimennin/jousi yhdistelmällä+paremmalla kuin kotimaisella lukolla pääsetkin sitten pienellä esijännityksellä parempaan lopputulokseen.
Öljyksi Castrolin tuotteita niin se osio on kunnossa. Noita "puuroja" ei oo oikein kiva pestä huollon yhteydessä:)
Jos kaikki nuo kokeilemasi laatikot on ollut uusia niin eivät oo ihan täyttänyt osille asetettuja vaatimuksia, ihan mielenkiinnosta kuulisin nuo kotimaiset merkit. Opelilla on tarkoitus ajaa itekkin jatkossa ja kokemusta kerätään mitä ihmeellisimmistä viosta lisää:)
Kaikkia noita aiemmissa viestissä mainittuja laatikkomerkkejä on vieläkin ajossa sellaisia jotka on valmistunut 90-luvulla....
- TeemuPetteri
- A-Junnu
- Viestit: 94
- Liittynyt: 19.02.2010 00:00
- Viesti:
Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
Meillä ainakin on silmälaakeri paikallaan, Ojennuksen vauhtipyörä Shach 2000 kisa kytkin kovalla levyllä.
Akselien suoruutta en kyllä ole kellottanut.
"ylimääräistä" öljyä (castrol) 0,5 litraa. Jonka johdosta muutettu huohotin systeemiä. Vaihdettu usein= joka remontissa.
Lievää hammasmätää ilmenee silti
Asia joka on ruvennut askarruttaan on aavikkovälitys ja leveät renkaat. Nämä siksi että vääntökoneeseen yhdistettynä ajo rauhottuu huomattavasti.
Akselien suoruutta en kyllä ole kellottanut.
"ylimääräistä" öljyä (castrol) 0,5 litraa. Jonka johdosta muutettu huohotin systeemiä. Vaihdettu usein= joka remontissa.
Lievää hammasmätää ilmenee silti
Asia joka on ruvennut askarruttaan on aavikkovälitys ja leveät renkaat. Nämä siksi että vääntökoneeseen yhdistettynä ajo rauhottuu huomattavasti.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 06.07.2011 21:59
Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
Jos käyttää jonkun pienvalmistajan osia, voi olla että käytät silloin samaa karkaisu ym. valmistuserää. Osat voi ruveta kestämään kun erä muuttuu. Omat Sellholmin laatikot hajos yhdessä vaiheessa kun siirtäjäpuikot oli karkaistu liian koviksi, katkesi sokan kohdalta 4 kertaa. Rupesivat kestämään kun valmistuerä loppui.
- zessa
- A-Junnu
- Viestit: 83
- Liittynyt: 05.03.2005 00:00
Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
Omassa ooppelissa suomalainen kytky kestänyt vaihteiden rattaista ihan ok. Ei näkyviä vaurioita rattaissa vaihteiden rattaissa, mutta perävälityksen kanssa ollut ongelmia. Vanha perävälitys oli jo hieman huonon näköinen, vaikka vielä toimikin. Uus perävälitys meni yhdessä kisassa entiseks, karkaisuvialta näytti omasta, sekä valmistajan mielestä ja uus saatiin takuuna. Uus on nyt sitten kestänyt jo puol vuotta, saa nähdä missä kunnossa on, kun laatikko avataa kohtapuoliin. Niin meillä vielä moottori vakio 160hv.
Täytyy sanoa, että aika on karua koneistusjälki tällä suomalaisella pajalla. Syviä raapuja on rattaan kosketuspinnassa uutena, eikä ratasta ole karkaisun jälkeen mitenkää puhdistettu/puhallettu... No mut jos nyt on kestänyt, niin ei kai sillä ulkonäöllä oo niin väliä :)
Täytyy sanoa, että aika on karua koneistusjälki tällä suomalaisella pajalla. Syviä raapuja on rattaan kosketuspinnassa uutena, eikä ratasta ole karkaisun jälkeen mitenkää puhdistettu/puhallettu... No mut jos nyt on kestänyt, niin ei kai sillä ulkonäöllä oo niin väliä :)
- JPNippe
- Viestit: 16
- Liittynyt: 07.11.2007 00:00
- Viesti:
Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
Minä sain aikoinani laatikon valmistajalta ohjeen: Vauhti pois ja oikea
vaihde päälle, oli sitten suorakytky tai ei.
vaihde päälle, oli sitten suorakytky tai ei.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
Tämä on ehdottomasti paraslääke kipuunJPNippe kirjoitti:Minä sain aikoinani laatikon valmistajalta ohjeen: Vauhti pois ja oikea
vaihde päälle, oli sitten suorakytky tai ei.

- JPNippe
- Viestit: 16
- Liittynyt: 07.11.2007 00:00
- Viesti:
Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
En vissiin ymmärtänyt vastausta.
Tarkoitin vaan että isolta vaihteelta sille vaihteelle, joka sopii sen hetkiseen nopeuteen, johon on hidastettu.
Tarkoitin vaan että isolta vaihteelta sille vaihteelle, joka sopii sen hetkiseen nopeuteen, johon on hidastettu.
- Rhmotor
- Yleinen
- Viestit: 266
- Liittynyt: 16.06.2004 00:00
Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa
en tiedä onko ooppelissa käyttäny täällä kukaan tuon valmistajan laatikoita...
http://www.bacciromano.com/index.php?p= ... 1=24&mar=7" onclick="window.open(this.href);return false;
itselläni on italian ihmeessä tuon pajan kytkylaatikko ja se on toiminu todella hyvin. Laatikon huoltaja katseli laatikkoa huoltaesssaan ja sanoi, että tässä laatikossa ei moni ratassarja kestäisi.. Mutta tuon valmistajan osat on kyllä hienon näköistä työstöä ja on tuntunut kestävän, vaikka voimaakin on takana ihan kohtuullisesti.
Ja osatoimituksetkin toimivat tuolta. Ainakin omaan laatikkoon löytyy kaikkea hyllystä ja tulevat parissa päivässä..
http://www.bacciromano.com/index.php?p= ... 1=24&mar=7" onclick="window.open(this.href);return false;
itselläni on italian ihmeessä tuon pajan kytkylaatikko ja se on toiminu todella hyvin. Laatikon huoltaja katseli laatikkoa huoltaesssaan ja sanoi, että tässä laatikossa ei moni ratassarja kestäisi.. Mutta tuon valmistajan osat on kyllä hienon näköistä työstöä ja on tuntunut kestävän, vaikka voimaakin on takana ihan kohtuullisesti.
Ja osatoimituksetkin toimivat tuolta. Ainakin omaan laatikkoon löytyy kaikkea hyllystä ja tulevat parissa päivässä..