Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
M3
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 59
Liittynyt: 11.05.2004 00:00
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja M3 » 26.10.2011 22:55

10tkm Kadetilla "synkro quiafella" oon ajellut eikä ikinä isompia ongelmia.
Syngroja vaihdettu 3-4 pakkaan silloin tällöin ja siinä on remontit ollunna!
Eli melko toimintavarma rasia;-)
"EI KAI TAAS"...........!

Avatar
JuhaM
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 58
Liittynyt: 07.06.2005 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja JuhaM » 26.10.2011 23:27

ltr kirjoitti:Vaihteet on aina vaihdettu molemmilla laatikoilla vain yksi vaihde kerrallaan suuntaan ja toiseen. On kyllä tiedossa pyörintänopeuserot yms.


Rattaat näistä tuntuvat yksinkertaisesti pettävän.
Milloin vaihteista, milloin perästä. Syykin on tiedossa mikä ne rikkoo. Se on nimittäin karkaisussa se vika. Mutta ei silläkään ole enää väliä.
Saako kysyä että mikä niissä rattaissa hajoaa ? Meneekö hammas poikki vai tuleeko hampaan pintaan jälkeä ?

Paljonko porukka on käyttänyt öljyä noissa Opelin laatikoissa ? Mulla on ollut Redlinen sotkua, ihme mönjää kun tuntuu jäävän vaihteiston seinämiin kiinni.

Normaalisti noissa moteissa ei ole kampuran sisällä silmälaakeria kytkin akselin tukemiseksi. Mulla on joku Virolaista tekoa oleva laatikko missä on kytkinakselin pää tehty siten että silmälaakeria voi käyttää. Tämähän ei tietysti vaikuta kuin kytkin akselin kestämiseen.

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja ltr » 26.10.2011 23:36

Akselit ovat meillä kestäneet ihan hyvin.

Hampaat vaan eivät pysy rattaissa kiinni, lähtevät juuriaan myöten.. tai pinnat murenevat siten, että lähtee liuskeina irti hampaan pinnasta

Tehoa mopossa on ollut reilu vuosi sitten n.210hv ja 22kg

Olettaisin ettei neljä pääakseliparia voi olla tehtaalta tullessaan kaikki kieroja tms. Vaikka toisaalta olisihan se ihan mun tuuria..

Kotimainen se olisi saanutkin olla, mielellään jatkossakin. Joskus tulee vaan kipuraja vastaan siinä paljonko porsivia osia sitä autoonsa kaipaa.

Tällä hetkellä saatavien Xtracien jne. askien ongelmaksi tulee F-ryhmän sääntö: sekventiaalivaihteistoa ei saa käyttää. Jos myy nykyisen(tallitila on aina rajallista) ja ostaa koko auton niin varaosien saanti johonkin 90-luvun H-kaavio Xtraciin on kenen hallussa?

V6 Vectran ja Calibran F25 vaihteistoa on myös harkittu.
Sellainen tuli hankittuakin ja vietyä yhdelle kolmannelle tekijälle jonka laatikoista oli aikaisemmin hyvä kokemus. Siitä ei vaan tullut valmista koskaan. Olisi sopinut paikoilleen korikorvien teolla.
Vetokepit ja kaikki bolt on.
On getragin tekele ja torniongelmiltakin olisi vältytty.
On kuten MTX75, lähtöjään riittävän järeä..

Avatar
Ni-Ja
Viestit: 18
Liittynyt: 12.03.2007 00:00
Viesti:

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja Ni-Ja » 27.10.2011 08:18

Itselläni on viron suorakytkentä, johon laittanut 1-1,2 litraa Castrollia. Meillä on onneksi kestänyt, mutta on ollut ongelmia jumiutumisen kanssa. Nelonen jää päälle tai jää vapaalle ja vaihdekeppi jää jumiin kakkoselle. Nuo pitäisi korjaantua uudella vaihdekepillä, siirtäjätangolla ja vahvistetulla tornilla (vaihdelaatikonpäässä).

Sellaista olisi kysynyt, että hajoaako laatikko aina vauhdissa vai kun vaihdetta vaihdetaan?

Mietin vain, että voiko mennä monta vaihdetta kerralla sisään?

Mitenkäs kytkinlevy? onko jousitettu vai jäykkä?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja Frog » 27.10.2011 08:35

ltr kirjoitti:Akselit ovat meillä kestäneet ihan hyvin.

Hampaat vaan eivät pysy rattaissa kiinni, lähtevät juuriaan myöten.. tai pinnat murenevat siten, että lähtee liuskeina irti hampaan pinnasta

Tehoa mopossa on ollut reilu vuosi sitten n.210hv ja 22kg

Olettaisin ettei neljä pääakseliparia voi olla tehtaalta tullessaan kaikki kieroja tms. Vaikka toisaalta olisihan se ihan mun tuuria..

Kotimainen se olisi saanutkin olla, mielellään jatkossakin. Joskus tulee vaan kipuraja vastaan siinä paljonko porsivia osia sitä autoonsa kaipaa.

Tällä hetkellä saatavien Xtracien jne. askien ongelmaksi tulee F-ryhmän sääntö: sekventiaalivaihteistoa ei saa käyttää. Jos myy nykyisen(tallitila on aina rajallista) ja ostaa koko auton niin varaosien saanti johonkin 90-luvun H-kaavio Xtraciin on kenen hallussa?

V6 Vectran ja Calibran F25 vaihteistoa on myös harkittu.
Sellainen tuli hankittuakin ja vietyä yhdelle kolmannelle tekijälle jonka laatikoista oli aikaisemmin hyvä kokemus. Siitä ei vaan tullut valmista koskaan. Olisi sopinut paikoilleen korikorvien teolla.
Vetokepit ja kaikki bolt on.
On getragin tekele ja torniongelmiltakin olisi vältytty.
On kuten MTX75, lähtöjään riittävän järeä..
Useimmissa laatikoissa on samat rattaat ja dogit riippumatta siirtäjä systeemistä Seq tai H !! jos hammasmurtuu irti on se liian kova ja jos pintaan tulee piittiä on se liian pehmee tai hampaan moduuli on väärä joka johtaa myös sen irtoomiseen ja silloin on ihan sama kuka sen karkasee (valmistus vika)
Fordin laatikko on vahva kaikinpuolin. eikös sitä segua saa käyttää kun se on luokiteltu ? myös ryhmässä F ja silloin sellholm billet sinne reikään ,kestää Crossiautoissakin 1000Nm ja varaosia saa vaikka Saxspeediltä.

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja ltr » 27.10.2011 09:06

Kyllä Saarion mukaan sequ on kielletty ryhmässä F. Ainakin vielä toissapäivänä.

Kytkin on kiinteä AP n.180mm levyllä.

Suorassa vedossa laukeaa, ei vaihtaessa.

Molemilla tavoilla on hajonnut rattaita. Sekä piittiä että kokonaan irronneet.

Avatar
-JTP-
Viestit: 3
Liittynyt: 18.05.2008 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja -JTP- » 27.10.2011 12:46

F25 ei ole Getragin tekele, F23 on.
Loput Opelin käyttämät Getragit on 6-vaihteisia.

LuotonenSports
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 18.03.2011 16:20

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja LuotonenSports » 27.10.2011 15:36

Aika mielenkiintoinen keskustelu... Toivottavasti en täällä hyppää kenenkään varpaille?!

Hammas irti = tekovika. Sitten keksitään isontaa hammasta ja viimein katkeaa päätylevy kun kuori ei enään siedä akselia vastaan kohtisuoraa vaikuttavaa voimaa...

Yleensä noissa ongelmaksi muodostuu joko suunnitteluvaiheessa päätetty liian suuri modulinsiirto tai viimeistään karkaisimossa pilataan hyvät rattaat.

Tuo jonkun mainitsema silmälaakeri vaikuttaa muuhunkin kuin pelkästään kytkinakselin kestoon. Se estää kytkinakselia taipumasta kuormituksessa ja silloinhan hammasvälys ei niin paljoa muutu. Tuon vaikutushan koskee oikeastaan vain 2 ja 3 vaihdetta.

En halua olla kenenkään valmistajan kannalla, kaikilla tuntuu olevan joku oma pikku ongelmansa noiden kanssa. Mutta kyllä se toimiva laatikko löytyy Suomesta ja Suomen ulkopuoleltakin. YV:nä löytyy myös se X-Trac.

Lukkoasiassa olen "Frogin" kanssa täysin samaa mieltä, isolla esijännityksellä laatikko selviää paljon helpommalla kun vähemmän pitävä rengas ei aiheuta niin paljon kuormitusta laatikolle. Mutta, hyvällä iskunvaimennin/jousi yhdistelmällä+paremmalla kuin kotimaisella lukolla pääsetkin sitten pienellä esijännityksellä parempaan lopputulokseen.

Öljyksi Castrolin tuotteita niin se osio on kunnossa. Noita "puuroja" ei oo oikein kiva pestä huollon yhteydessä:)

Jos kaikki nuo kokeilemasi laatikot on ollut uusia niin eivät oo ihan täyttänyt osille asetettuja vaatimuksia, ihan mielenkiinnosta kuulisin nuo kotimaiset merkit. Opelilla on tarkoitus ajaa itekkin jatkossa ja kokemusta kerätään mitä ihmeellisimmistä viosta lisää:)

Kaikkia noita aiemmissa viestissä mainittuja laatikkomerkkejä on vieläkin ajossa sellaisia jotka on valmistunut 90-luvulla....

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 27.10.2011 17:41

Meillä ainakin on silmälaakeri paikallaan, Ojennuksen vauhtipyörä Shach 2000 kisa kytkin kovalla levyllä.

Akselien suoruutta en kyllä ole kellottanut.

"ylimääräistä" öljyä (castrol) 0,5 litraa. Jonka johdosta muutettu huohotin systeemiä. Vaihdettu usein= joka remontissa.

Lievää hammasmätää ilmenee silti

Asia joka on ruvennut askarruttaan on aavikkovälitys ja leveät renkaat. Nämä siksi että vääntökoneeseen yhdistettynä ajo rauhottuu huomattavasti.

limonaati2
Viestit: 2
Liittynyt: 06.07.2011 21:59

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja limonaati2 » 27.10.2011 19:46

Jos käyttää jonkun pienvalmistajan osia, voi olla että käytät silloin samaa karkaisu ym. valmistuserää. Osat voi ruveta kestämään kun erä muuttuu. Omat Sellholmin laatikot hajos yhdessä vaiheessa kun siirtäjäpuikot oli karkaistu liian koviksi, katkesi sokan kohdalta 4 kertaa. Rupesivat kestämään kun valmistuerä loppui.

Avatar
zessa
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 83
Liittynyt: 05.03.2005 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja zessa » 27.10.2011 22:42

Omassa ooppelissa suomalainen kytky kestänyt vaihteiden rattaista ihan ok. Ei näkyviä vaurioita rattaissa vaihteiden rattaissa, mutta perävälityksen kanssa ollut ongelmia. Vanha perävälitys oli jo hieman huonon näköinen, vaikka vielä toimikin. Uus perävälitys meni yhdessä kisassa entiseks, karkaisuvialta näytti omasta, sekä valmistajan mielestä ja uus saatiin takuuna. Uus on nyt sitten kestänyt jo puol vuotta, saa nähdä missä kunnossa on, kun laatikko avataa kohtapuoliin. Niin meillä vielä moottori vakio 160hv.

Täytyy sanoa, että aika on karua koneistusjälki tällä suomalaisella pajalla. Syviä raapuja on rattaan kosketuspinnassa uutena, eikä ratasta ole karkaisun jälkeen mitenkää puhdistettu/puhallettu... No mut jos nyt on kestänyt, niin ei kai sillä ulkonäöllä oo niin väliä :)

Avatar
JPNippe
Viestit: 16
Liittynyt: 07.11.2007 00:00
Viesti:

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja JPNippe » 28.10.2011 07:40

Minä sain aikoinani laatikon valmistajalta ohjeen: Vauhti pois ja oikea
vaihde päälle, oli sitten suorakytky tai ei.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja Frog » 28.10.2011 08:19

JPNippe kirjoitti:Minä sain aikoinani laatikon valmistajalta ohjeen: Vauhti pois ja oikea
vaihde päälle, oli sitten suorakytky tai ei.
Tämä on ehdottomasti paraslääke kipuun :lol:

Avatar
JPNippe
Viestit: 16
Liittynyt: 07.11.2007 00:00
Viesti:

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja JPNippe » 28.10.2011 08:49

En vissiin ymmärtänyt vastausta.
Tarkoitin vaan että isolta vaihteelta sille vaihteelle, joka sopii sen hetkiseen nopeuteen, johon on hidastettu.

Avatar
Rhmotor
Yleinen
Yleinen
Viestit: 266
Liittynyt: 16.06.2004 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja Rhmotor » 28.10.2011 11:47

en tiedä onko ooppelissa käyttäny täällä kukaan tuon valmistajan laatikoita...

http://www.bacciromano.com/index.php?p= ... 1=24&mar=7" onclick="window.open(this.href);return false;

itselläni on italian ihmeessä tuon pajan kytkylaatikko ja se on toiminu todella hyvin. Laatikon huoltaja katseli laatikkoa huoltaesssaan ja sanoi, että tässä laatikossa ei moni ratassarja kestäisi.. Mutta tuon valmistajan osat on kyllä hienon näköistä työstöä ja on tuntunut kestävän, vaikka voimaakin on takana ihan kohtuullisesti.

Ja osatoimituksetkin toimivat tuolta. Ainakin omaan laatikkoon löytyy kaikkea hyllystä ja tulevat parissa päivässä..

Vastaa Viestiin