Mikä tekee rallista niin suosittua?

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
AKS
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja AKS » 19.01.2005 14:02

1. Ensimmäinen muisto on n. vuodelta -84/85 Vammalan maastoajoista. Jäi lähinnä mieleen isosiskoni takia, joka tiputti minut reppuselästään suoraan lehmän läjään. Olin silloin n. 2-3v.

2. Juha Kankkunen, ihailin hänen silloista autoaan (Celica)

3. Vauhti ja voitontahto.

4. Kahtena ed. vuonna melkein kaikki viikonloput ja paljon iltoja menneet kilpurin parissa. Rahaa on kulunut kaikki mitä irti on saanut revittyä, omat ja lainatut...

5. N. 10-15 kisaa, lähinnä rallia tullut vuodessa ajeltua. Tällä hetkellä taukoa, koska ei mahdollisuutta kilpailemiseen.

6. Monipuoliset tiet.

JES
B-junnu
B-junnu

Re: Mikä tekee rallista niin suosittua?

Viesti Kirjoittaja JES » 19.01.2005 14:21

1. Eka muisto ralliautoilusta on 80-luvun puolesta välistä kun faija oli vähän ostissaan ralliautoksi Skoda 120:stä. Jäi onneksi ostamatta, mutta sillon pääs jo vähän fiilikseen mitä tulevaisuus tuo tullessaan.. Ekaa suoranaista rallimuistoa en osaa nimetä, samoilta ajoilta jostain Malski-rallista varmaan..

2. Henkka Toivonen, onnettomuudesta kuuleminen jäänyt mieleen ja kovaakin kovempi rattimies.

3. Vauhti on se juttu joka kiehtoo, mielenkiintoista hommaa kaiken kaikkiaan. Ja haastetta riittää (ratin takana) kovemmallekin miehelle!

4. Joskus on mennyt kaikki "ylimääräinen" raha harrastukseen, nyt huomattavasti vähemmän (olosuhteiden takia). Jos olisi enemmän ylimääräistä, menisi varmasti 40% vuosituloista.

5. Ajettu on ensin jokkista muutama vuosi ja sen jälkeen n. 40-50 rallia. Nyt on pidetty taukoa pari vuotta. Uusia suunnitelmia on ja ajaisin ehdottomasti, mutta asuntovelallisen arki rajoittaa ainakin tällä hetkellä..

6. Uskoisin että Suomella on niin vahvat perinteet rallista, että se ei voi olla vaikuttamatta, KV- menestys, vauhti ja vaaralliset tilanteet kiinnostavat ihmisiä.

Mopoilija
WRC
WRC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 19.01.2005 16:33

1. Eka muisto on jostain 93 tai 94 salora rallista. Jäänyt mieleen siitä että kun paikassa jokin auto kaatui niin minä ja pikku veljeni ryntäsimme sulkunauhalle huutamaan: PERÄ TIELLE! (vaikka auto olisi ollut katollaan). Olin tuolloin n.4v. (on sitä aikasemminkin seurattu mutta ei ole pahemmin muistoja. :D )
2. Juha Kankkunen. Syytä en tiedä. Liittynee jotenkin siihen että kun olin oppinut puhumaan niin ainoa asia jota sanoin oli LANCIA.
3. Jaa-a. Se varmaan että isä ajoi rallia.
4. Turhan Paljon :D
5. Ei ole vielä tullut ajettua, kun ei tuo ikä ole vielä riittänyt. Mutta ajaisin jos pystyisin.
6. Varmaankin Suomen pitkät perinteet ralliin.(Flying Finn jne.)
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

MRH
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja MRH » 19.01.2005 16:46

1. Eka muisto varmaan 2-3 vuotiaana, jossain rallissa oli auto mennyt ulos, ja olin kuulemma kysynyt "miksi tuo auto pyrkii puuhun"....
2. Ari Vatanen, en kyllä tiedä miksi ja Henri Toivonen, ehdottomasti
3. Tuon kun tietäis niin varmasti yrittäisin päästä irti... se nyt vaan on jotenkin hienoa hommaa.
4. En ole laskenut, enkä laske, voisi ruveta harmittamaan!
5. Kyllä, ajan itse ja toimin myös kartturina
6. Perinteet ajavat lajiin pariin, varmaankin kaikki syrjäseutujen muksut on joskus seisoneet penkalla katsomassa, siitä se kipinä tarttuu.

Unloup

Auto hullu

Viesti Kirjoittaja Unloup » 01.02.2005 20:45

Totaalisena auto hulluna kaikki autoilu kiinnostaa.

1.Isän kanssa Jyväskylän suurajot joskus 86 tai jotain sinne päin.

2.Vatanen, paljolti 80 luvun alun kalusto pohjalta. Hulluja vehkeitä nuo.

3.Ylärivi kertoo kaiken. Mutta jos pitää mainita jokin yksi juttu niin se on tilannenäyttävyys. (tykkää nopeista ja näyttävistä ajolinjoista)

4.Jaa a. Varmasti vaimon mielestä liikaa mutta minkäs teet, harrastukset maksaa ja piste. Tai ainakin minun.

5.Ajaisin jos voisin. (köyhä persaukinen pienipalkkainen harrastelija)

6.Suomessa on vaan yksinkertaisesti niin hienot edellytykset ralliin ettei niitä voi jättää käyttämättä. Ja perinteitäkin on vaikka muille jakaa. (mutta mehän ei jaeta perinteet pidetään)
"Non je ne regrette rien" Edith Piaf
www.otasiit.com

jjs
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja jjs » 01.02.2005 21:35

1) 69-70 suurajot, yöllä pimeässä teki 5v:hen lähtemättömän vaikutuksen; valokeilat yössä, äänet, muu tunnelma.
2) Hannu Mikkola. Vaatimaton herrasmies. Myöhemmin Ari Vatanen.
3) Kiertely toimitsijatehtävissä isän kanssa lauantai-iltaisin ralleissa.
4) Sen verran kuin on mahdollista....
5) Olen. Ajan. Molemmilla puolilla ohjaamoa.
6) Rajojensa löytäminen on haasteellisinta; sis. hermojen hallintaa paineen alla, keskittymisen löytämistä, reaktioiden kehittämistä ja ylläpitoa, ja -hauskan pitoa-. "Clubman -tyyppinen" toiminta kunniaan :)

OB1
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja OB1 » 02.02.2005 11:23

1. Jyväskylä 1999 ja Hippoksen yleisöerikoiskoe. Mäkisen ajo 1. autona ja Burnsin taktikointi jäivät erityisesti mieleen.

2. Alkuun Tommi Mäkinen. Jyväskylästä 2001 lähtien Marcus Grönholm. Molemmat ovat todellisia sorateiden virtuooseja, joista voimme olla ylpeitä.

3. Kummitäti houkutteli muutamaan kertaan katsomaan Jyväskylään. Lopulta menin 1999 ja sen jälkeen olen käynytkin joka vuosi Jyväskylässä. 2003 aloin kiertää myös muiden kotimaan arvosarjojen Rallin SM-sarjan ja F-Cupin kisoja ja myös Alueralleja.

4. Jyväskylään eniten muihin ralleihin (Rallipaketti+ mahd. pääsyliput erikoiskokeelle) jonkun verran. Rallit eivät kuitenkaan onneksi ole kotimaassa kallista seurattavaa ja hulppeista ajosuorituksista saa vastineen rahoilleen. Mukisematta tulee maksettua.

5. En ole ajanut, kyydissä olin Jämsässä Kaipolavuoren pikkutiellä, voitettuani lukijakilpailun.

6. Mahtavat soratiet, jotka soveltuvat myös rallin ajamiseen talvella ja pitkät perinteet. Aina tulee hyviä kuskeja täältä kun harjoitteluolosuhteet ovat huippuluokkaa.

CoDriver78
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja CoDriver78 » 23.02.2005 16:16

1. 1996 Lempäälässä, silloisen tuoreen poikaystävän, nykyisen aviomiehen toinen kisa, jossa olin huoltoaotossa mukana...mieheni ajoi ulos ja katkaisi kätensä...että näin.

2. Matadori-Carlos...enkä edes tiedä miksi...ja Tommi Mäkinen. Ja kaikki hyvät kartturit, jotka mun mielestä ansaitsis entistä enemmän arvostusta, joka tasolla. (ja siis Hyvät kartturit, jotka tekee muutakin kuin laskee ajat)

3. Harrastajana vauhti, kicksit ja se, että aina voi kehittyä ja pyrkiä parempaan (pimeässäkin kisassa kartturi voi lukea tietä ja huutaa tiesilmän mukaan! :) ) Katsojana vauhdikkaat tilanteet, mukavat pitkät väsyttävät "ralliretket" hyvässä seurassa.

4. Niin paljon, kuin vain voi... Kaksi pientä lasta täytyy aina ottaa huomioon. Mutta kaikki liikenevä raha menee ralliin...lisärahoitusta mietitään...hmmm. Aikaa rallille löytyy aina, vahti lapsille ja menoks!

5. Olen kartturi, mieheni ajaa. Eka kisa kartturina 1998. Harrastuksessa oli taukoa lasten syntymien vuoksi, mutta pääsin jatkamaan taas rakastamaani lajia n.1½v sitten. Työnjako meillä mielestäni juuri oikea: mieheni on elementissään ratin takana ja minä kartturina.

6. Varmaan tosiaan se, että menestystä on tullut MM-tasolla. Täältä löytyy hyviä vauhdikkaita monipuolisia sorateitä. Mielestäni harrastus on aika helppo aloittaa, vaikka se rahaa vaatiikin...En edes muista millä hitolla me se eka auto ostettiin, kun mä olin opiskelija ja mies ensin huonopalkkaisessa työssä ja sitten armeijassa... yhdessä vaiheessa luovuttiin siviiliautostakin, jotta pystyttiin pitämään kilpuri! Rakkaus lajiin vetää... Katsojia houkuttelee varmasti vauhti...niitä kaatojahan siellä suurin osa metsästää. En mä tiedä mikä yksittäinen asia tekee rallista suositun...kai se on se laji itsessään, kokonaisuutena.
- Täysillä on sopiva säätö -

CoDriver78
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja CoDriver78 » 23.02.2005 16:21

1. 1996 Lempäälässä, silloisen tuoreen poikaystävän, nykyisen aviomiehen toinen kisa, jossa olin huoltoaotossa mukana...mieheni ajoi ulos ja katkaisi kätensä...että näin.

2. Matadori-Carlos...enkä edes tiedä miksi...ja Tommi Mäkinen. Ja kaikki hyvät kartturit, jotka mun mielestä ansaitsis entistä enemmän arvostusta, joka tasolla. (ja siis Hyvät kartturit, jotka tekee muutakin kuin laskee ajat)

3. Harrastajana vauhti, kicksit ja se, että aina voi kehittyä ja pyrkiä parempaan (pimeässäkin kisassa kartturi voi lukea tietä ja huutaa tiesilmän mukaan! :) ) Katsojana vauhdikkaat tilanteet, mukavat pitkät väsyttävät "ralliretket" hyvässä seurassa.

4. Niin paljon, kuin vain voi... Kaksi pientä lasta täytyy aina ottaa huomioon. Mutta kaikki liikenevä raha menee ralliin...lisärahoitusta mietitään...hmmm. Aikaa rallille löytyy aina, vahti lapsille ja menoks!

5. Olen kartturi, mieheni ajaa. Eka kisa kartturina 1998. Harrastuksessa oli taukoa lasten syntymien vuoksi, mutta pääsin jatkamaan taas rakastamaani lajia n.1½v sitten. Työnjako meillä mielestäni juuri oikea: mieheni on elementissään ratin takana ja minä kartturina.

6. Varmaan tosiaan se, että menestystä on tullut MM-tasolla. Täältä löytyy hyviä vauhdikkaita monipuolisia sorateitä. Mielestäni harrastus on aika helppo aloittaa, vaikka se rahaa vaatiikin...En edes muista millä hitolla me se eka auto ostettiin, kun mä olin opiskelija ja mies ensin huonopalkkaisessa työssä ja sitten armeijassa... yhdessä vaiheessa luovuttiin siviiliautostakin, jotta pystyttiin pitämään kilpuri! Rakkaus lajiin vetää... Katsojia houkuttelee varmasti vauhti...niitä kaatojahan siellä suurin osa metsästää. En mä tiedä mikä yksittäinen asia tekee rallista suositun...kai se on se laji itsessään, kokonaisuutena.
- Täysillä on sopiva säätö -

Kiti90

Viesti Kirjoittaja Kiti90 » 30.03.2005 16:01

1. Kun olin noin 8-vuotiaana isäni ja pappani kanssa katsomassa jyväskylän suurajoa, saimme silloin juosta henkemme edestä yhtä puna- valkoista autoa karkuun, kun se lensi törmätessään kantoon meitä ja muita katsojia päin. :D Se oli kyllä mahtava kokemus!
2. En muista kuskin nimeä, mutta olin kuulemma istunut hänen sylissään. (5-vuotiaana)
3. Minä vain pidän niin kovasti rallista. :D
4. Hmm...1000 euroo :) Jos se on tarpeen :wink:
5. En ole ajanut, mutta haluaisin ajaa! Olen kyllä vielä aika nuori siihen hommaan :D
6. Minusta ralli jotenkin kuuluu suomeen ja täällä on muutenkin mahtavat maasto tiet :) :D ja muutenkin olisi aika tylsää olla mökillä kun ei autoja kiidä ohi :)

vorniracing

Viesti Kirjoittaja vorniracing » 03.04.2005 21:01

1. Jyväskylän suurajot -78 Urrian pikataival, pätkän lähtö ja metsästysseuran makkarakioski. Oli muuten ihan pikkasen pimeetä syyskuun lopussa ja märkää ja syksyn lehtiä. Bensa haisi ja autoista lähti ääntä. Vahva viilis 6v:lle... :D
2. Juha Kankkunen. Sai auton kun auto säädettyä tallien aikaisempia kuskeja huomattavasti nopeammaksi.
3. Vauhti ja moottorit. Kts kohta 1.
4. Tänä vuonna menee ihan liikaa sekä aikaa, että omaakin rahaa...
5. n. 10 rallikilpailua
6. Vahvat perinteet lajissa. Täällä kaikilla oltava suht hyvät perusajotaidot huonojen keliolosuhteiden takia, siksi yleisö osaa arvostaa kuskien suorituksia. Lisäksi monet katsojat ovat itsekin kilpailleet.

Akseli
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja Akseli » 05.04.2005 15:38

1. Jyväskylän Suurajot, oisko ollut 80-luvun puolivälissä. Mieleen taisi jäädä kivenmurikka mikä lensi olkapäähän....

2.Markku Alen on aina ollut idoli. Leuhka mies ja pärjäs... harvinainen yhdistelmä...

3.Ekan peltoauton ku sai 7-vuotiaana. Siitä tuli kipinää rallihommiin(karvanoppa Corolla)...

4.Kyllähän se kaiken ylimääräisen vie...

5.7 rallia ajettu+ 1 sprintti ja pyritään ajamaan lisää...

6.Suomalaisten menestys...

Vastaa Viestiin