Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 05.11.2012 22:30

asunmaat kirjoitti:toki lehtijousiset erikseen,, ei monellakaan starlet/corolla miehillä jolla on takana kynäjoisi nii ole omaa takajousta paikalla kynäjousen kaverina,, puhumattakaan bemareista,
Corollaan on luokiteltu Alternative spring position 8) muihinkin voi olla ? kannattaa tutustua luokkariin :mrgreen: Luokkarissa on myös kuvat etu seka taka-akselistoista, kuvissa olevat tukivarret ( corollassa 4 linkki vakiona)sekä jouset ovat pyöränripustuksen osia ja niiden kiinnitys pisteet ovat vapaat ! Joten näillä mennään toivottavasti vielä vuosia ! Sen lisäksi kaikki muutokset ryhmässä A on myös sallittuja. Mutta moniventtiilimoottorit yli 2.5 litraa oli ryhmässä A/F kielletty ja sitä sääntöö ei ole hallitus myöskään käsitellyt ! Eli on siellä uudessa kirjassa muitakin "kirjoitusvirheitä" :lol:

Avatar
asconautti
Viestit: 14
Liittynyt: 12.03.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja asconautti » 05.11.2012 23:17

SunBar kirjoitti:Koittakaas ny lukee sitä sääntökirjaa oikein !!
Eikös se ole niin että kynätolppa saa olla missä vaan,kunhan alkuperäinen jousi on alkuperäisellä paikallaan. Se kynätolpan jousi on se lisäjousi !!
JUURI NÄIN : itse olen sen verran tyhmä et jos toi sääntö toteutuu, kiinnitän kierrejousen lattiaan alkuperäiseen paikkaan metallipannoilla siihen mittaan et se kantaa korin painon ilman "ns.tolppaa" (akselisto ei makaa pohjaanlyöntikumien varassa) ja kukaan ei puhko renkaitaan mun ruosteisia jousia väistellessä :lol: :lol: vai päättikö ne "viisaat minimipituudenkin/lipsit kierrejouselle" ???Edelleen alkuperäisesti lehtijousitetussa autossa jousen pitää kantaa korin oma paino.. tässä sääntöuudistuksessa varmaankin kierrejousitetussa haetaan ihan sama kaavaa!. Vaikka alunperin kierrejousella valmistetussa autossa jousitustyyppi"säilyy" kynäjousen" suhteen .. pitäis orkkis vieteri olla omalla paikalla.?Tää voi olla kaukaa haettu...mut luulen et hyvinkin läheltä liippaa toi ilmoitettu sääntö muutos 8O En tiedä,Toivottavasti koko esitys yliviivataan ///___kaikkien harrastajien puolesta ja saadaan tilanne siihen ettei tarvi joka äijän lähtee muuttamaan jo kerran tehtyä.! Tää sääntö"muutosehdotus" saattaa olla osana hätähuutoa lajiryhmän puolesta sille ku homma ei oikeen oo enää lapasessa tekniikan/ kilpailu nopeuksien puolesta ylipäätään pitkään aikaan !Luulen et Kaikki kilpailijat ajaessaan tietää sen ku on oikeesti tilanne päällä..säännöistä päättävälle tasolle se tuntuu tulevan silmille aina!
Koittakaa säännöistä päättävä "ralliraati" jo oikeesti saada kynä teräväks asioitten suhteen mikä käy ja mikä ei! Ps: Olis Kiva maalata välillä eikä vaan "rälläköidä".

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Jankos » 06.11.2012 08:06

Jos tuo sääntö muuttuisi noin niin iskareiden osalta lukee vapaa ja lisäjousia saa asentaa. Mutta niiden asentaminen on hieman hankalampaa koska mikään sääntökohta ei anna näiden asentamiselle vapautusta missä materiaalia saisi poistaa. Koria saa kyllä vahvistaa mutta se ei oikeuta poistamaan alkuperäistä materiaalia. Eli kynätolpat pitäisi pystyä asentamaan niin että tolpalle ei tehdä koriin muutoksia, vain lisäyksiä ja eihän se kovinkaan monessa taida onnistua.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
jahnu
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 53
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja jahnu » 06.11.2012 08:27

"Ennemmin sääntöjä pitäisi löysätä ja vaikka sallia takavetomuutokset etuvetokoppeihin 1,6 16v koneisina... Eli saisi vaikka upottaa gt-corollan tekniikan mihin tahansa koriin"
Oliskohan tässä se syy että ne koittaa rauhoittaa pelle pelottomia . Jos säännöt vapautettais kokonaan niin olishan siellä villejä laitteita liikkeellä
ystävät voi valita mutta autoni on FORD

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Jankos » 06.11.2012 08:45

jahnu kirjoitti:Oliskohan tässä se syy että ne koittaa rauhoittaa pelle pelottomia . Jos säännöt vapautettais kokonaan niin olishan siellä villejä laitteita liikkeellä
Joo sehän se syy onkin, mutta tuollaset muutokset olisi aika helppo tarkistaa. Määriteltäisiin että mitä etupään osia saa käyttää, vaikka escortin isot tolpat+ohjaus tai vaikka volvon osat. Takapää tietty yhtä vapaaksi kuin tälläkin hetkellä, tai sitten sinnekin määriteltäisi vaikka jokin yksi ja ainoa rakenne.

Sitten näille passitus parin tietävän kaverin tarkastamana ja passiin kuvat miten on tehty ja näitä ei saisi sitten muutella ilman tarkastuksia.

Mutta ihan sama :lol: Ei vaikuttaisi meidän porukoissa mitään. Parin vuoden päästä laitteet täyttää 40 vuotta ja näillä jatketaan :D
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja 2000 » 06.11.2012 17:25

SunBar kirjoitti:Nyt on avaimet käsissä starlet,corolla ja bemarimiehillä.Vetoomus AKK:hon että escorteista paskakärrynjouset pois,niin ei tartte teidänkään asentaa alkuperäisiä takas ...
Eiköhän nykysysteemi paras, ja täällä moni valittaa säännöistä mut sit taas ne jotka ajaa yleensä sarjaa ei kyl kovin paljo ole halunneet sääntöihin muutoksia!

Avatar
mexico
B-junnu
B-junnu
Viestit: 39
Liittynyt: 23.06.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja mexico » 06.11.2012 21:49

minua ainakin tänä vuonna ihmetytti suuresti f-ryhmäläisten hyvinkin villit tukivarsi viritykset?? esim E30 korisessa autossa ei ollut takana yhtään mitään alkuperäistä muistuttavaakaan osaa??(ehkä vetoakseli) onko jossain luokitustodistuksessa sellaisia?? ja eikö autot pitäisi jollain tavalla perustua vanhoihin luokitustodistuksiin??


Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 07.11.2012 07:08

mexico kirjoitti:minua ainakin tänä vuonna ihmetytti suuresti f-ryhmäläisten hyvinkin villit tukivarsi viritykset?? esim E30 korisessa autossa ei ollut takana yhtään mitään alkuperäistä muistuttavaakaan osaa??(ehkä vetoakseli) onko jossain luokitustodistuksessa sellaisia?? ja eikö autot pitäisi jollain tavalla perustua vanhoihin luokitustodistuksiin??
Mitäs vakioo Escortissa on jossa on Volvon takasilta ja tarvike nelilinkit ? 8O Kyllä sääntö sallii aika innovatiiviset ratkaisut!

NIEMEEE
Viestit: 8
Liittynyt: 03.02.2012 13:13

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja NIEMEEE » 07.11.2012 09:30

Frog kirjoitti:
F-cup 2013 ajetaan 2012 säännöillä ja on ihan sama mitä ne keksii sotkee 2013 sääntökirjaan :mrgreen:
Mitäs jos sitten vielä käy niin että, keksitään akk:ssa että hei, nehän ei ajele meidän säännöillä! Eivät muuten olekaan meidän alaisia kisoja! Ja käy siirtokilpien kanssa "harrasterallit".

Jotenkin tuntuu että f-ryhmä halutaan nyt tappaa hiljaisesti jotta saataisiin harrastajat siirtymään näihin uusiin "R-ryhmiin".
Tai sitten vaan sääntöjen kirjoittajat eivät ole tehtäviensä tasalla...

Mietin myös tämmöistä:
Ettei nyt taas vaan raha puhuisi, FIA kuitenkin varmaan jotain diilejä autonvalmistajien kanssa tehnyt uusista luokista yms. Ja on huomattu että täällä Suomessa ajetaan 40 vuotta vanhoilla (lue: liian vanhoilla) autoilla 8O

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja j67 » 07.11.2012 10:44

Ei kai akk:lla ole muuta mahdollisuutta kuin ajattaa 2013 kisat 2013 säännöillä tai niiden uskottavuus häviää täysin. Se mitä säännöt pitää sisällään onkin sitten ihan eri asia.

Mutta jos asiaa tarkastelee siltä kantilta että nopeuksia on kautta linjan haluttu alas niin eikö nämä "sääntömuutokset" olisi matkalla siihen suuntaan. Ei kai niitä alusta muutoksia ihan huvin vuoksi ole autoihin tehty.

Ajovaruste muutosten aikaan lopettavia kuskeja oli aikamoinen määrä, mutta niin meni nekin muutokset läpi, niin miksei tämäkin.

Ei siihen Fia diilejä tarvita että kaluston ikää halutaan nuorentaa. Se kai tulee väkisinkin eteen kun niitä vanhoja autoja ei enää tehdä.

Avatar
Alcae
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 82
Liittynyt: 12.08.2006 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Alcae » 07.11.2012 12:59

SunBar kirjoitti:Nyt on avaimet käsissä starlet,corolla ja bemarimiehillä.Vetoomus AKK:hon että escorteista paskakärrynjouset pois,niin ei tartte teidänkään asentaa alkuperäisiä takas ...
Kannatetaan :!:

Avatar
gianni
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 20.08.2005 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja gianni » 07.11.2012 13:53

Alkuperäinen jousi pitää olla paikallaan ja kynäjousi on vaan lisäjousi. Sama saantö on ollut kirjassa jo 10 vuotta...

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 07.11.2012 17:14

gianni kirjoitti:Alkuperäinen jousi pitää olla paikallaan ja kynäjousi on vaan lisäjousi. Sama saantö on ollut kirjassa jo 10 vuotta...
Pikainen kertaus säännöstä 2012. Jousitustyypin tulee säilyä, erillisjousitus / jäykkätakasilta OK mutta pitää sisällään myös kierrejousi / lehtijousi rajoitteet. Jousi sekä iskari kuuluu pyöränripustukseen ja kiinnityspisteet ovat vapaat ! siis alkuperäisen voi silloin poistaa ja laittaa korvaavan toiseenpaikkaan ! Eli alkuperäinen korvataan iskarinympärillä olevalla ja sen lisäksi voi laittaa lisäjousia jos haluu. Sääntö on ollut ainakin sen 20 vuotta eikä se ole muuttunut viimeisen kymmenkäänvuoden aikana. Roger :mrgreen:

Sami93
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 59
Liittynyt: 05.06.2011 18:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Sami93 » 07.11.2012 18:41

Frog kirjoitti:
gianni kirjoitti:Alkuperäinen jousi pitää olla paikallaan ja kynäjousi on vaan lisäjousi. Sama saantö on ollut kirjassa jo 10 vuotta...
Pikainen kertaus säännöstä 2012. Jousitustyypin tulee säilyä, erillisjousitus / jäykkätakasilta OK mutta pitää sisällään myös kierrejousi / lehtijousi rajoitteet. Jousi sekä iskari kuuluu pyöränripustukseen ja kiinnityspisteet ovat vapaat ! siis alkuperäisen voi silloin poistaa ja laittaa korvaavan toiseenpaikkaan ! Eli alkuperäinen korvataan iskarinympärillä olevalla ja sen lisäksi voi laittaa lisäjousia jos haluu. Sääntö on ollut ainakin sen 20 vuotta eikä se ole muuttunut viimeisen kymmenkäänvuoden aikana. Roger :mrgreen:
En hae tappelua mutta lainaus toisesta keskustelusta jossa alkuperäsenä aiheena corollan lohko

"kun asennat lisäjousen niin et saa poistaa alkuperäistä , mitä autoja koskee ? Kaikkia ! Myös te Astra ja Kadetti miehet pitäkää ne takajouset omilla paikoilla ennen kuin suunnittelette alumiinilohkoja"

Alkuun tulkitsin säännön että jousi omalle paikalle ja lisäjousia johkin jos tykkää, mutta luin uudestaan niin en sitten tiedäkkään.

Vastaa Viestiin