Sivu 2/3

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat

Lähetetty: 14.02.2013 00:02
Kirjoittaja jake74
BMWWBS kirjoitti:Nämä kuitu luukut ja lokarit ei ole mitään kulutusosia, eikä ne näin ollen merkittävästi vaikuta kuluihin, niin miksi ne pitäisi sallia?
Montako lokasuojaa ja konepeltiä kuluu vetomiehellä kaudessa?
Jos se noiden hinnasta on kiini, niin kannattaa kyllä
harrastaa jotain ihan muuta lajia.
entäs automerkit joihin ei enää rahalla saa lokasuojia/konepeltejä?

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat

Lähetetty: 14.02.2013 00:30
Kirjoittaja TeemuPetteri
jesse kirjoitti:Korjataan hieman eli jos kuitua olisi niin konepelti,etuloksut ja takaluukku. Ei ovia missään nimessä. Kuidusta olisi halvempaa vain tehdä loksut ja muotti esim GT corollaan sekä muihin ns. erikoisiin kilpureihin.
Miten gt on erikoinen? Siihenhän saa uusia korin osia, senkun tilaa. 3min. googlella ja heti löytyi. Laiskoille tässä esimakua http://www.hachiroku.com.au/2012/12/ae8 ... ody-parts/

Muistakaa nyt kun huudatte vapautusten perään, ettette ensivuonna samaan aikaan itke kuinka on kallista. Jos ei tee sitä ja tätä lisää ei voi pärjätä. Itse lähtisin rajoittavalle linjalle, jo pelkän tulevaisuuden kalustoa silmällä pitäen.

Juu ja tiedän olevani tylsä, mutta kokemus opettaa teitäkin.

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat

Lähetetty: 14.02.2013 07:31
Kirjoittaja 311260
Moottoripuolelta kuristimet käyttöön 2-3lk helppo valvoa ja saadaan harrastelijatkin liki samalle viivalle, enempi ajotaidot ratkaisee, turvallisuus paranee kun tehoja rajoitetaan riittävästi.
Vaikka kävellessäkin sattuu vahinkoja...

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat

Lähetetty: 14.02.2013 08:13
Kirjoittaja jesse
Ei siinä rahasta ole kyse. Mutta keneltä se on pois jos etupäässä on toisella kuitua ja toisella peltiä? Ei heti tarvii alkaa väittelee rahasta et kallista ja muuta paskaa. Oma auto on kilon yli luokitus painon eli kyse ei ole edes keveydestä. Tämä oli vain oma kannanottoni. Miten muuten kun jotain joku täällä kysyy niin kannan ottoja ei tule keneltäkään, ottakaa nyt kantaa niin ei tarvii parkua jälkeen päin.

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat

Lähetetty: 14.02.2013 08:48
Kirjoittaja Joox
311260 kirjoitti:Moottoripuolelta kuristimet käyttöön 2-3lk helppo valvoa ja saadaan harrastelijatkin liki samalle viivalle, enempi ajotaidot ratkaisee, turvallisuus paranee kun tehoja rajoitetaan riittävästi.
Vaikka kävellessäkin sattuu vahinkoja...
Ei tälläinen sovi, että kustannukset putoaisi ja että turvallisuus kohenisi.

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat

Lähetetty: 14.02.2013 21:24
Kirjoittaja Evanssi
Kaikissa "oikeissa" kilpasarjoissa ympäri maailman käytetään imuilmakuristimia myös vapastihengittävissä.
Erittäin helppo, tasapuolinen ja halpa tapa tasata voimasuhteita. Ehdotin sitä 2010 talvikauden jälkeisessä F-cupin kyselyssä. Ei kai tarvitse sanoa että vastaanotto oli erittäin nuiva. :cry:

Vaatii kanttia vaatia sellaiset kaikkiin 400 äfvän ralliautoon
kun se maksaakin noin 250 ekua halvimmillaan. Tosin moni joutuisi rakentamaan vielä imukotelon läppärunkojen/kaasareitten perään. Ja se maksaa vielä lisää. Mikä poru siitä syntyisi. Mutta silti se pitäisi ehdottomasti tehdä.

Oheisen firman ( www.raetech.com )tyylinen toteutus olisi toimiva. Pienimmät koot riittää Äffäläisiin. 22 mm kuristinputki M Bemuun niin Mossellakin voisi tasapäisesti taistella sen kanssa luokkavoitosta.

Mistään radikaaleista, mutta hauskoista rakennemuutoksista ei kannata haaveilla. Trafin inssit ei varmaan innostu Ari-Matin putkivetoisesta Puntosta jossa on kevytmetallinen GM:n 2,5 litrainen 350 heppainen peto pitkittäin nokalla.
Me ajetaan siirtymiä nytkin jo erivapauksien voimalla muun liikenteen seassa autoilla jotka eivät aina lähellekkään täytä kaikkia tielikennelain määräyksiä. Sitäpaitsi Brysselissä on juuri nyt lausunnolla direktiivi joka voimaan tullessaan kieltää maantieliikennekäyttöön rekisteröidyistä ajoneuvoista muunlaisten kuin alkuperäisten tai hyväksytysti niiden kanssa identtisten osien käytön.
Arvatkaa minkä maan pätevät neuvottelijat ottaisivat ko. direktiivin heti käyttöön.

Joo mä tiedän että Englanissakin ajetaan sellaisilla. Olen ajanut niitä vastaan, mutta niitten autojen kisat on parkkipaikoilla tai vanhoilla sodanaikaisilla lentokentillä.
Ja niitten kokemuksien jälkeen olen sitä mieltä että ajan mielummin metsätiellä kilpaa, vaikka tieliikennelaki vaatisikin jotain myönnytyksiä.

Kaikesta tekniikkasääntöihin liittyvästä pääsee kuulemaan Kouvolassa Saxin, mun ja Sappisen järjestämässä luento/koulutustilaisuudessa jahka talven kisat on ajettu.
Seuratkaa herkeämättä ilmoitteluamme Rallinetin sivuilla .

Terv. JP; moottoritieteen vanhempi Valelehtori

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat

Lähetetty: 14.02.2013 22:18
Kirjoittaja BMWWBS
jake74 kirjoitti:
BMWWBS kirjoitti:Nämä kuitu luukut ja lokarit ei ole mitään kulutusosia, eikä ne näin ollen merkittävästi vaikuta kuluihin, niin miksi ne pitäisi sallia?
Montako lokasuojaa ja konepeltiä kuluu vetomiehellä kaudessa?
Jos se noiden hinnasta on kiini, niin kannattaa kyllä
harrastaa jotain ihan muuta lajia.
entäs automerkit joihin ei enää rahalla saa lokasuojia/konepeltejä?
Sellaista autoa ei ole olemassakaan.
Vaikka oliskin, niin sellasella harvinaisuudella tuskin mitään mahdollisuutta f-ryhmään päästä ikinä.

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat

Lähetetty: 14.02.2013 22:25
Kirjoittaja kprt
En nyt muista oliko jo sallittu numeronäytöllinen vaihteisto jossa keppi menee vain eteen ja taakse.... Olisiko jo sen aika, kun näköjään Ruottin pojat vetää 240 Volvolla sellasella 5-vaihteisella laatikolla, Englannissa sillä vaihteistolla on nyt ajettu Escorteilla jo monia vuosia.
Taashan on kuitenkin kyse siitä, että kellä rahaa on niin ostaa.....
Jos jätetään ne moottorit ennalleen tai pannaan maximi tilavuudeksi 2,5l niin eiköhän sillä jo tiputeta kuluja moottoripuolelta... ;)
Tai hyväksytään Bemarien rinnalle V8 moottorit joita nyt näyttää ilmestyvän jo Historiikkin eri merkkisillä autoilla......

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat

Lähetetty: 14.02.2013 22:51
Kirjoittaja Frog
Frog kirjoitti:Kertokaa lyhyesti mitä mieltä olette nyt olevista F-ryhmän säännöistä ja mitä haluaisitte niille tehtävän !!

vastatkaa mahdollisimman pikaisesti koska tarvitsen teidän mielipiteet, joista muodostellaan kysymykset AKK,n harrastajille lähettämään kyselyyn.

Postit. saxspeed@saxspeed.fi

P.S. F-cupin kautta tulee vastaava toivomus ja vain toiseen tarvii vastata, asia koskee teitä jotenkä nyt voitte vaikuttaa !! :mrgreen: kiitos etukäteen
Ylös !

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat

Lähetetty: 14.02.2013 23:49
Kirjoittaja TeemuPetteri
Jäädyttää säännöt vähintäänkin näihin pitkäksi aikaa, esim. 5v.

Toki suotavaa olisi esim. aiemmin ehdotettu imuilman rajoitin ??mm

Laatikkopuolelle voisi tulla vapautuksia lisää. Tulevaisuuden f kaluston laatikot ovat aika tyyriitä. Esim. vapaan seguaskin salliminen. Saavatpa sellaisen haluavat sen sitten nykyisiinsä autoihinkin. (ei taida olla hyötyä soralla tai lumella. jos uskoo GSE:n mittauksia. Mutta onhan isoilla pojillakin semmoset.)

Ja tietenkin selkeyttää vielä säännöistä löytyviä tulkinnanvaraisuuksia, vaikka esimerkin tai piirroksen avulla.

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat

Lähetetty: 15.02.2013 10:02
Kirjoittaja tja
Segu vaihteistolle antaisin ääneni.
Auttaisi melko tavalla etuvetoisten harrastajia ostamaan valmiita autoja maailmalta. Lisäksi vanhoijen autojen voimansiirto luotettavuuden saisi eri tasolle.
Pelkkä vaihteisto on se millainen hyvänsä ei nosta ketään kärkikamppailuun!

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat

Lähetetty: 15.02.2013 15:09
Kirjoittaja Rallimax
Miksi kinata täällä noista muovi luukuista ja lokasuojista sekä polygarbonat ikkunoista, koska tällä sääntö muutoksella tai näiden vapautuksella mahdollistettaisiin yhdenvertaisuus esim, Viron E luokan kanssa, jolloin Viron pojat voisi tulla myös tänne ajamaan.
Lisäksi voidaan todeta, että polygarbonat on monikertaisesti turvallisempi materiaali normaalin lasin korvaajaksi, pysyy raajat ja ukot autoissa kun pyöritään, eikä tarvitse käydä ulosajon jälkeen montaa kertaa lääkärissä poistattamassa lasinsiruja käsistä.

F- ryhmä voi ja elää hyvin mutta on oikeasti aivan mielettömän kallis luokka / ryhmä harrastaa.
Jos minun pitäisi valita F-ryhmä tai Finn-R 2 WD niin ehdottomasti se olisi FinnR.
Siellä autot on erittäin järkeviä, koska säännöissä on palattu takaisin perinteiseen autoon, jossa ei ole kaiken maailman toisen auton osia, eli ryhmä perustuu hyvin pitkälle A-ryhmän autoon.
Ja Finn ärrässä on muuten sekvential aski sallittu, kunhan vielä vapautetaan sekvential vaihteiston keppiohjaus vapaaksi.

Jos F-ryhmään voisi jotain neuvoa, se olisi tehoja alas ja autot kevyemmäksi, jolloin turvallisuus kasvaa huomattavasti.

Uutuuden ehdotuksena voisi antaa, että meillä tulisi jo päästä eroon vanhasta sääntöjäänteestä, ettei ns, GT autoja eli kaksipaikkaisia autoja voi käyttää rallissa.
Tulisi varmaan aika paljon mielenkiintoa lisää, kun meilläkin olisi mukana samanlaisia pelejä kun esim, Euroopassa.
Kummallinen maa tämä Suomi kun kaikissa muissa maissa säännöt on suht samat, mutta meillä on aina täällä jotain omia kummallisuuksia.

Kiitos kuitenkin AKK.lle siitä, että kilpaluokkia on taas paljon, näin on jälleen harrastamisen mahdollisuus kaikenkokoisilla kukkaroilla.

T: Timppa

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat

Lähetetty: 15.02.2013 16:02
Kirjoittaja JM
Ns. kansallisia luokituksilla voisi jotain automalleja hyväksyä sarjaan. Ei yksilöittäin vaan mallikohtaisesti. Vaikkapa uudemman mallin takaveto Volvoja ja pikku Bemareita...

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat

Lähetetty: 15.02.2013 16:31
Kirjoittaja SN
Itse tein ehdotuksen, että sallittaisiin etuvetoisen auton muuttaminen takavetoiseksi. Mallia voisi ottaa rallicrossin touring cars luokasta. Tottakai vähän homma kallistuu, mutta päästäisiin eroon vanhoista autoista. Esim Gt gorillan tekniikka johonkin uuteen koriin. Ei tarvitse korjailla vanhoja koreja ja turvallisuus lisääntyisi. Mielipiteitä??

Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat

Lähetetty: 15.02.2013 17:25
Kirjoittaja 2209
tja kirjoitti:Segu vaihteistolle antaisin ääneni.
Auttaisi melko tavalla etuvetoisten harrastajia ostamaan valmiita autoja maailmalta. Lisäksi vanhoijen autojen voimansiirto luotettavuuden saisi eri tasolle.
Pelkkä vaihteisto on se millainen hyvänsä ei nosta ketään kärkikamppailuun!
Samaa mieltä TJA:aan kanssa nimimerkillä: koko viikon vääntänyt vaihdekeppiä ja siirto tankoja!!!