Sivu 2/3

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 27.03.2013 21:30
Kirjoittaja MJT
j67 kirjoitti:Laitetaan pohdittavaa kun asiaan perehtyneitä tekniikkaguruja on koolla.
Hitec vermeistä ei ole kysymys vaan ihan perusjutuista.

Jos lähtökohtana on esim. Peugeot 106xs jota ei ole luokiteltu mutta 106 xsi on luokiteltu. Kysymys kuuluu pitääkö tuosta xs mallista alkaa pajoittamaan xsi vastavaa vai onko mahdollista tehdä jotain muuta.
Esim. f-ryhmään. Korit ja perus koneet on kaiketi samat. Erot löytyy ruiskuista yms. hilppeistä.

Vastaavia rinnakkaismalleja löytyy melkein joka merkistä joten miten niiden kanssa toimitaan? Jos tähän löytyisi vastaus ja mielellään rautalangasta väännetty niin että varmasti aukeaa asiasta pihalla olevallekkin.
Muistaakseni jo -50 vuotta sitten voi tehdä mm. Skoda Octaviasta, Skoda Octavia TS:n kunhan se vastasi luokitustodistuksen mukaista autoa. Käsittääkseni sama pätee edelleen. Voihan Ladastakin tehdä esim SEAT 124 ESPESIAL 2000, samoin Skoda Felicia 1.3 voi tehdä 1.6:n. Kunhan se vastaa luokitustodistusta. F-ryhmän autot on sitten aivan eriasia. Niiden muutoksethan ovat jo paljon vapaampia.

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 28.03.2013 10:45
Kirjoittaja Evanssi
J67:n kysymys on hiton hyvä. Perustavaa laatua oleva juttu kun uusi projekti on alkamassa tai suunnitteilla.
Voinko tehdä peruskoriin?? Jos voin niin millä eväillä?? Voinko tehdä tuosta vielä Nasselaisen vai pitääkö tyytyä A-ryhmään tai peräti Äfvään?? Mitä muutoksia on pakko tehdä että uusi kiiltävä kilpuri on myös laillinen?? Mitä juttuja luokkarista näkee??

Matti-sedän vastaus osoittaa että on aihetta puhua tästä.
Siksi Mr.Frog ja Sappisen Petteri ovat paikalla.

Mainitakseni vain muutamia on kysytty mm:
Miten saan keventää Äffäläistä, Vierasmerkkikannen käyttömahdollisuus, Voinko ajaa 5-venttiilikannella, mitä sivuja luokitustodistuksesta on pakko käyttää ( F ) tai on kysytty mielipidettä kansallisten luokitusten tulevaisuudesta.
Saapuneita kysymyksiä on mukavasti, mutta lisää mahtuu. Privaatisti saxspeed@saxspee.fi tai tälle palstalle. Niin helpoa juttua ei rallisportissa olekkaan etteikö kannata tulla paikalle ja kysyä. :idea:
Toisaalta kun paikalla on edustusta tekniikka ryhmästä ja Toimistolta ja mahdollisesti myös F-cupista niin osallistujat voivat myös kertoa ääneen kantansa sportin tulevaisuuteen liittyvistä asioista.

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 31.03.2013 09:06
Kirjoittaja j67
Aiheesta tekninen säännöstö voisi tehdä rasti ruutuun tyyppisen käyttöohjeen eri ryhmien osalta.

Sallitut ja pakolliset muutokset eriteltynä. Näyttäisi olevan tarvetta helppolukuiselle oppaalle joka käsittelisi eri ryhmien ja luokkien eroavaisuuksia.
Sääntökirjasta löytyy näille uusille Fia/finR autoille rasti ruutuun vaatimustaso. Olisi ehkä paikallaan vanhemmalle kalustollekkin.
Toki eipä taida olla tämän teknisen foorumin tehtävä mutta epäilen saako sitä muuten aikaiseksi.
Jos säännöstö on epäselvää siltä osin että mikä kelpaa mihinkin nykyisellekkin harrastajakunnalle niin miten vaikeaselkoinen se mahtaakaan olla uusille tulijoille?
Paikoitellen näyttäisi siltä että kilpailujen tekijöille olisi hyötyä myöskin siitä että tekniikkapuoli olisi selkeämpi. Ainakin jos katsoo viimeaikaista suuntausta kilpailijamäärissä.
Moniko kilpailunjärjestäjä edes tietää mille kalustolle on tekemässä kilpailua.

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 31.03.2013 18:27
Kirjoittaja Frog
j67 kirjoitti:Aiheesta tekninen säännöstö voisi tehdä rasti ruutuun tyyppisen käyttöohjeen eri ryhmien osalta.

Sallitut ja pakolliset muutokset eriteltynä. Näyttäisi olevan tarvetta helppolukuiselle oppaalle joka käsittelisi eri ryhmien ja luokkien eroavaisuuksia.
Sääntökirjasta löytyy näille uusille Fia/finR autoille rasti ruutuun vaatimustaso. Olisi ehkä paikallaan vanhemmalle kalustollekkin.
Toki eipä taida olla tämän teknisen foorumin tehtävä mutta epäilen saako sitä muuten aikaiseksi.
Jos säännöstö on epäselvää siltä osin että mikä kelpaa mihinkin nykyisellekkin harrastajakunnalle niin miten vaikeaselkoinen se mahtaakaan olla uusille tulijoille?
Paikoitellen näyttäisi siltä että kilpailujen tekijöille olisi hyötyä myöskin siitä että tekniikkapuoli olisi selkeämpi. Ainakin jos katsoo viimeaikaista suuntausta kilpailijamäärissä.
Moniko kilpailunjärjestäjä edes tietää mille kalustolle on tekemässä kilpailua.
Tämmöistä ruudukko / laatikko sääntöjen asettelua on suunniteltu jo. On vain osaavasta tekijästä pulaa ! Kuka ilmoittautuu vapaaehtoiseksi talkootyölaiseksi lajinhyväksi ?

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 01.04.2013 18:03
Kirjoittaja j67
Mämmin syönnin lomassa tuli mieleen että kumpi lienee helpompaa, selvittää harrastajakunnalle auton kelpoisuus eri ryhmiin vai kilpailunjärjestäjille eri luokkien yhdistämismahdollisuuksien selkeyttäminen.

Esimerkiksi historic J starletit, paljonko eroaa trophyn A ryhmäläisistä tai H/I historikin kovimmat takavetoiset eroaa kyläkisojen äffäläisistä.

Joten olisiko kilpailujen luokkien "malli" helpompi kuin monimutkainen kaavio. Siinäkin olisi haastetta että saisi nykyiset autot kisoihin uusista puhumattakaan.

Miltä kuullostaisi luokka historik G2/H/I/J, A,N finR alle 1400 , kaksiventtiiliä/sylinteri ja toinen moniventtiili koneille.
Onko aivan hakoteillä??

Tämä lähinnä sillä perusteella että onko turhempaa syytä vaikeuttaa ajamista kuin joku kaarien kiinnitys sääntö. Tänään äffä luokassa laiton ja huomenna hissessä laillinen.
Voiko olla hölmömpää tapaa vaikeuttaa yhdenkään auton mukaan tuloa?

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 01.04.2013 19:45
Kirjoittaja AskoE
Frog kirjoitti:
j67 kirjoitti:Aiheesta tekninen säännöstö voisi tehdä rasti ruutuun tyyppisen käyttöohjeen eri ryhmien osalta.

Sallitut ja pakolliset muutokset eriteltynä. Näyttäisi olevan tarvetta helppolukuiselle oppaalle joka käsittelisi eri ryhmien ja luokkien eroavaisuuksia.
Sääntökirjasta löytyy näille uusille Fia/finR autoille rasti ruutuun vaatimustaso. Olisi ehkä paikallaan vanhemmalle kalustollekkin.
Toki eipä taida olla tämän teknisen foorumin tehtävä mutta epäilen saako sitä muuten aikaiseksi.
Jos säännöstö on epäselvää siltä osin että mikä kelpaa mihinkin nykyisellekkin harrastajakunnalle niin miten vaikeaselkoinen se mahtaakaan olla uusille tulijoille?
Paikoitellen näyttäisi siltä että kilpailujen tekijöille olisi hyötyä myöskin siitä että tekniikkapuoli olisi selkeämpi. Ainakin jos katsoo viimeaikaista suuntausta kilpailijamäärissä.
Moniko kilpailunjärjestäjä edes tietää mille kalustolle on tekemässä kilpailua.
Tämmöistä ruudukko / laatikko sääntöjen asettelua on suunniteltu jo. On vain osaavasta tekijästä pulaa ! Kuka ilmoittautuu vapaaehtoiseksi talkootyölaiseksi lajinhyväksi ?
Eikös siellä Isolla Kirkolla ole ihan maksettua henkilökuntaa kuukausipalkalla tälläinen taulukko tekemään?

- Asko -

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 01.04.2013 19:54
Kirjoittaja Frog
Frog kirjoitti:TEKNINEN FOORUMI 2013


Aika Lauantai 27.4.2013 klo 9–16

Paikka Aikuiskoulutuskeskus Kouvola, Taitajantie 2, 45100 Kouvola
Auditorio

Ohjelma Aamukahvi 8.30–9

SAXSPEED Ari Saxberg, AKK Tekniikkalajiryhmä
• F-ryhmän tekniset säännöt/muutokset
• Yleiset tekniikkasäännöt, turvallisuus
• Luokitustodistukset ja niiden käyttö

Petteri Sappinen Akk Historiikinlajiryhmä
• Historic luokkien tekniikan säännöt
• Auton rakentaminen luokitusten ja sääntöjen mukaisesti

Ruokailu klo 12–13 koulutusravintolassa omakustannushintaan

Sami Tervonen
• tekniset rakennemuutokset ja tieliikenne lainsäädäntö
• erivapaudet ja ralliauto EU Suomessa

Jorma Pekkanen
• FIA-R ja FIN-R 2WD V-1600
• Mitä muutoksia sallitaan, miten voin ”viilata”

Tutustuminen erilaisiin toteutuksiin malliesimerkkeinä
• Corolla GT, Saxberg, menestyvä auto kaikilla hipo-osilla
• MG ZR 160, Pekkanen, menestyvä auto ilman luokitusosia
• Talbot 424, Sappinen, malliesimerkki Historic autosta
• Almera 1,6, Karkia, malliesimerkki V-1600 autosta

Tapahtuma ei ole powerpointluento, vaan toteutetaan keskustelu pohjalta, ja alustukseksi toivommekin ”kinkkisiä” kysymyksiä päivän aiheista.

Osallistumismaksu 0 €. Ilmoittautumiset 19.4. mennessä:
Laura Pusenius, puh. 020 7879 212 tai laura.pusenius@kvlakk.fi
102 nopeinta mahtuu mukaan.

AUTOURHEILUSTA KIINNOSTUNEET TERVETULOA!
Otetaan takas asiaan ! Ja tekoihin :mrgreen:

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 02.04.2013 14:56
Kirjoittaja Evanssi
Ari osuu naulan kantaan. Sihteeriltä juuri saadun tiedon mukaan sali täyttyy kovaa vauhtia. Nyt tekoihin ja ilmoittautumiset heti kehiin, rallin tavoin sitä ei voi jättää viimeiseen päivään.

Kohta spekuloidaan vain sillä mitä sapuskaa teetetään ravintolan likoilla... :mrgreen:

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 02.04.2013 18:56
Kirjoittaja j67
Tämä taulukko ja sen tekeminen on sinänsä haastava projekti että sitä piti jopa hieman hahmotella. Ihan yksinkertaista ja selkeää siitä ei saa. Ihan vaan siitä syystä että eri ryhmiä ja luokkia on aivan tuhottomasti. Ja kaikenlisäksi eri sääntömuunnelmia eri ryhmissä on kohtuullisen paljon.

Tähän pitäisi keksiä jotain millä perusteilla lähtisi jaottelemaan eri ryhmiä pienemmiksi osiksi joita vertailla. Tai vastaavasti säännöstöä pitäisi muuttaa siten että vertailtavia kohteita olisi vähemmän.

Kannattaa kokeilla miltä tuollainen taulukko näyttää kun siihen ahtaa kaikki mahdolliset versiot ryhmistä/luokista.
Antaa kohtuullisen hyvän kuvan siitä miten sekava säännöstö on ja mitä kilpailijana pitäisi pystyä hahmottamaan. Jokainen kuitenkin väittää kilpailevansa sääntöjen mukaan. Myös teknisten sääntöjen osalta.

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 02.04.2013 19:41
Kirjoittaja Frog
j67 kirjoitti:Tämä taulukko ja sen tekeminen on sinänsä haastava projekti että sitä piti jopa hieman hahmotella. Ihan yksinkertaista ja selkeää siitä ei saa. Ihan vaan siitä syystä että eri ryhmiä ja luokkia on aivan tuhottomasti. Ja kaikenlisäksi eri sääntömuunnelmia eri ryhmissä on kohtuullisen paljon.

Tähän pitäisi keksiä jotain millä perusteilla lähtisi jaottelemaan eri ryhmiä pienemmiksi osiksi joita vertailla. Tai vastaavasti säännöstöä pitäisi muuttaa siten että vertailtavia kohteita olisi vähemmän.

Kannattaa kokeilla miltä tuollainen taulukko näyttää kun siihen ahtaa kaikki mahdolliset versiot ryhmistä/luokista.
Antaa kohtuullisen hyvän kuvan siitä miten sekava säännöstö on ja mitä kilpailijana pitäisi pystyä hahmottamaan. Jokainen kuitenkin väittää kilpailevansa sääntöjen mukaan. Myös teknisten sääntöjen osalta.
Hienoo että yritit kuiteskin !
Laadippas taulukkoo siltäpohjalta että siinä on vain esim 2wd autot ja ryhmät olis vain FinR, F ja V1600 kansallisestihan me voidaan upottaa kaikki noiden pääryhmien alle. luokitukset voimassa olevat autot sitten osallistuu noihin luokitusten mukaisena. kyllä se siitä aukee :mrgreen:

4WD autothan ajaa jo yhden ja saman eli FinR 4wd säännön alla SM rallissa :!:

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 07.04.2013 16:08
Kirjoittaja Evanssi
Perjantaina ruokiksen aikaan oli 2 paikkaa piippuhyllyllä "myymättä". Joten sali tulee tupaten täyteen. Etukäteen kiitos kaikille ilmoittautuneille.

Lauralla , jonka masinoimme ottamaan ilmoittautumiset vastaan olisi tähän aikaan vuodesta ollut paljon muutakin tekemistä omalla työkentällään. Hyvin kuitenkin sujui oman työn ohessa, ja hän pyysikin välittämään kiitokset asiallisesti käyttäytyvälle ralliväelle :lol: ja kertoi monen puhelun piristäneen muuten niin paperinpyörittämisen makuista työpäiväänsä.

Vanhojen Tekniikan Miesten Kerho kiittää Ralli.nettiä ja Hanaa lehteä arvokkaasta tuesta tilaisuuden ilmoittelun saralla. Keskustelu ei toivottavasti lopu tähän tilaisuuteen, sillä rallin ja muunkaan autourheilun tekniset ja sääntöpoliittiset asiat eivät suinkaan tule valmiiksi yhden Lauantain aikana. ........mutta vaihdetaan suunta kohti parempaa huomista... :mrgreen:

En ole matkatöiltäni ehtinyt lukea osaanottaja listaa lävitse, mutta näyttäisi että salissa on mukana ainakin muutamia nimekkäitä kilpurin tai niiden osien valmistajia joten keskustelulle saadaan lisää pohjaa siltäkin kantilta.

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 30.04.2013 08:12
Kirjoittaja PeteK
Minkäslaista keskustelua ja johtopäätöksiä foorumissa syntyi?

Olisi mukava kuulla jonkinlaista yhteenvetoa edistettävistä asioista ja miten niitä aiotaan jalostaa eteenpäin.

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 01.05.2013 18:30
Kirjoittaja markomartini
Frog varmaankin voisi tehdä yhteenvedon asiasta.
Keskusteluja mm.
Esityksiä:F
Lohkot vapautuu ulkonäöllisesti isku alkuperäinen(ei saa pienentää/suurentaa.)
2 levy kytkin sallittu.
Luokkien cc max 1650 ja 3050.

Jousituksen pääjousen saa muuttaa ja sen paikan.

Tekniikkakortti ???

Uudemmat f autot fin r 2wd säännöillä.

ym. ym.Keskusteluja katsotaan mitkä jalostuu säännöiksi. :?:

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 01.05.2013 19:43
Kirjoittaja Frog
Tässähän tämä palaute olis kokonaisuudessa, kansa on puhunut.


Tekniikka foorumi 27.4.2013, kirjallinen palaute
 
Yhteystiedot / palautelomakkeita oli palautettu 80 kpl.
 
Päivän sisältö oli kaikille osallistujille hyödyllinen.
 
Onko toivomuksia seuraavan foorumin aiheeksi?
 
• Tekniikka säännöt
• Historicille oma tilaisuus
• Moottorin ohjausyksiköt ja tiedonkeruu järjestelmät, moottorin virittäminen
• Tekniikka ja säännöt
• Rallisprint, tekniikka/ viritys
• Kilpailun järjestyssäännöt
• Rallikilpailujen järjestäminen / turvallisuus
• Rallin yleiset säännöt
• Syvemmälle historicin maailmaan
• Alusta – iskunvaimennus
• Internet dokumenttien hyödyntäminen historic projekteissa
• Teorialuento hyvä, käytännön erimerkkejä enemmän (rakenne ym. virheistä)
• Ehdottomasti foorumia kannattaa jatkaa
• Lisää näitä tällaisia tilaisuuksia
• Turvakaari säännöt selkeämmäksi eri ryhmissä
• Samaa rataa, hyvä on
• Tekniikka
• Lisää käytännön asiaa kilpa-autoja tutkimalla, auton testaus ym.
• Paljon asiaa -> eri foorumit F ja Historic jne.
• Malliesimerkkejä sääntötulkinnoista
 
 
Muuta palautetta foorumista:
 
• Hyvät luennot, asiaa. Aika loppui hieman kesken. F-ryhmän keskustelu ei virinnyt, porukka ei ollut vielä lämmennyt. Ujosteltiin alussa.
• Näitä lisää.
• Selkeästi luennoitu. Ammattitaitoiset luennoitsijat. Hyvät lounas ja kahvitarjoilut.
• Erittäin mielenkiintoiset aiheet ja luennoitsijat, tosi selväsanaista. Kiitos!
• Erittäin tarpeellista tietoa tuli paljon.
• Asiantuntevia kavereita vetämässä. Hienoa keskustelua ”oikeista aiheista”
• Kiva päivä ollut ja saanut tarpeellista tietoa
• Hyvää uutta tietoa, joka vuotuiseksi? Uusille kuljettajille vastaava pakolliseksi?
• Hyvät järjestelyt
• Kiitos oppilaitokselle. Iloiset ihmiset, hyvä ruoka
• Ehdottoman tarpeellinen, interaktiivinen keskustelu parasta
• Kiitoksia kaikille foorumin järjestäjille
• Hyvin järjestetty, hyvät tilat, ruoka hyvä ja halpa
• Loistava foorumi. Iso kiitos järjestäjille!
• Päivän anti vastasi odotuksia
• Hienosti järjestetty, lisää tällaisia
• Ruoka oli tosi hyvää ja edullista, kiitos
• Hyvin järjestetty, kiitos
• Hyvät järjestelyt, luennoitsijat
• Järjestelyt toimivat hienosti
• Kiitettävän laajasti tietoa asiasta kuin asiasta
• Tarvitaan lisää vastaavia
• Ihan ok, jatkoa odotetaan. Jämäkkä asian johto oli hyvä asia, pysytään aiheessa, kaikkien etu. Teknisten asioiden havainnointia enemmän
• Lisää tällaisia
• Sopivaa jutustelua, aikaa vähän, ruoka hyvää
• Historic säännöille oma päivä
• Ok, ruoka hyvää
• Hienoa, että riittää mielenkiintoa järjestää
• Hyvä tilaisuus
• Kiitos järjestäjille
 
 Surmanajajat Jorse, Arska ja Petteri kiittää ja kumartaa osallistujia, vain osallistumalla saadaan asioita parannettua. :mrgreen:

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 05.05.2013 22:18
Kirjoittaja j67
Jos lähtökohtana on esim. Peugeot 106xs jota ei ole luokiteltu mutta 106 xsi on luokiteltu. Kysymys kuuluu pitääkö tuosta xs mallista alkaa pajoittamaan xsi vastavaa vai onko mahdollista tehdä jotain muuta.
Esim. f-ryhmään. Korit ja perus koneet on kaiketi samat. Erot löytyy ruiskuista yms. hilppeistä.

Vastaavia rinnakkaismalleja löytyy melkein joka merkistä joten miten niiden kanssa toimitaan? Jos tähän löytyisi vastaus ja mielellään rautalangasta väännetty niin että varmasti aukeaa asiasta pihalla olevallekkin.



J67:n kysymys on hiton hyvä. Perustavaa laatua oleva juttu kun uusi projekti on alkamassa tai suunnitteilla.
Voinko tehdä peruskoriin?? Jos voin niin millä eväillä?? Voinko tehdä tuosta vielä Nasselaisen vai pitääkö tyytyä A-ryhmään tai peräti Äfvään?? Mitä muutoksia on pakko tehdä että uusi kiiltävä kilpuri on myös laillinen?? Mitä juttuja luokkarista näkee??

Tuosta kysymyksestä ja siihen annetusta vastauksesta perään kyselisin.
Saatiinko asiaan selkoa tuolla tekniikkafoorumilla.
Vai meneekö nämä em. autot kilpailevan lajin pariin?
Näitäkin lajeja löytyy jossa luokituksilla ei ole väliä.
Ei liene vaikeaa arvat kumman tappioksi edellä mainittu problematiikka asettuu.
Ainakin näin maalaisjärjellä ajatellen lienee pienempi kynnys aloittaa projekti jos kohde löytyy kotisuomesta ettei tarvi lähteä kaukomaille matkaileen. Toki jollekin se projektin vaikeus on juurikin se kynnys jonka ylittäminen on syy aloittaa, mutta lieneekö kaikille?