Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
-
henkka_ok
- WRC

- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja henkka_ok » 18.04.2013 09:41
MasaLe kirjoitti:henkka_ok kirjoitti:
Mutta.. Olisko tämän pohdinnan tueksi kuvia turvakehikoista, jotka ovat selkeästi pettäneet esimerkiksi hitsauksesta (eli huonoa työtä) taikka ratkenneet putken keskeltä (materiaalivika tai väärä materiaali)?
Sattumoisin osu tänään silmiin yksi esimerkki:
http://youtu.be/zV4OEcQslkA?t=1m8s
Kas joo, oisinhan tuon tiennykin jos oisin muistanu. Eräästä puihin kolisseessa Fiestassa ei tainnu kanssa kempin liimat oikein pitää muutama vuosi sitten. Mutta nämä kyseiset esimerkithän ovat nimenomaan olleet ns. virallisten tahojen tekemiä autoja, eivät niitä paljon parjattuja ite hitsattuja.
Näistä kaarivaurioista olisi (edelleen) paikallaan tehdä jonkunlainen tietopankki lentokonetyyliin. Mitä kävi, missä kävi ja miten kävi. Onko aihetta jatkotoimenpiteisiin ja millä saadaan estettyä/korjattua.
Ei taitu!
-
ignis
- KV

- Viestit: 656
- Liittynyt: 18.12.2005 00:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja ignis » 18.04.2013 10:52
henkka_ok kirjoitti:
Näistä kaarivaurioista olisi (edelleen) paikallaan tehdä jonkunlainen tietopankki lentokonetyyliin. Mitä kävi, missä kävi ja miten kävi. Onko aihetta jatkotoimenpiteisiin ja millä saadaan estettyä/korjattua.
Onnetomuusraporttejahan tehdään vähänkin vakavammista mällestä ja tietty poliisikin tutkii sitten oikeasti vakavat onnettomuudet ja mielestäni olisi hyvä jos vaikka edes osasta niistä raporteista julkaistaisiin jonkinlaiset yhteenvedot vaikka AKK:n sivuilla. Tuskin se olisi keneltäkään pois jos näistä onnettomuuksista kerrottaisiin hieman tarkemmin niihin vaikuttaneet seikat ja loukkaantumisiin tai kuolemaan johtaneet syyt. Huhut kiertää jokatapauksessa ja näin saataisiin katkaistua huhuilta siipiä ja jaettua oikeaa fakta tietoa harrastajille. Ehkä siten jokaiselle tulisi myös ajatuksia miten omaa turvallisuutta voi parantaa tulevaisuudessa ja mahdollisesti löytää omasta autosta niitä korjattavia tai parannettavia kohtia...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?
-
vturunen
- Yleinen

- Viestit: 191
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja vturunen » 18.04.2013 14:46
Totta. Ja vaikka miten pitkälle mentäisiin sääntöpykälien kanssa, niin kyllä se jää kuitenkin kilpailijan vastuulle, vaikka ei tietäisi autosta mitään. Jollain kaarimonopolilla varmasti saataisiin hinnat vielä ylemmäksi,joka sinällään ei lisää turvallisuutta. Ulosajot kyllä vähenisi,kun porukka harvenisi entisestään.
Ei kovin hyviä kokemuksia noista yksinoikeuksista muulla sektorilla. Jonkunlainen kilpailu edistää aina edistää laatua ja hintaa ajatellen kuluttajia.
Enkä yhtään väheksy tällä turvallisuusasioita,päinvastoin,vaan joku helppo yksikätinen ratkaisu yleensä huonontaa lopputulosta nostaen laadun sijasta hintaa..
-
markomartini
- KV

- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja markomartini » 18.04.2013 18:09
Tiedotteet näkyy kuitenkin akk sivuilla lainaa niitä sieltä kuka hyvänsä.
Itse en hitsaa kaaria enkä aio edes yrittää mutta asian esille tuonti on hyvästä kuten mielipiteistä huomaa varsinkin ajatus paljon puhutuista penkin kiinnityksistä?
-
2000
- Yleinen

- Viestit: 262
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja 2000 » 18.04.2013 20:17
ei ne tehtaan tekemätkään kaaret kunnollisia ole este pitäis kieltää kaikki muukuin teräskaaret!
itellä Astrasta väänty koko pääkaari oli entinen tehtaan a-ryhmäläinen ja varmasti kunnolla tehty mut kaaret olikin jotain crmo paskaa,
eikös niissä saa olla ohuempi putkikin kuin teräsputki pitää olla!
ja crmo kaaret omatekoiset ainakin pitäis kieltää vaatii jo kunnon hitsaustaitoa!!!
Ja jos harrastus halutaan lopettaa laitetaan kaikki luvanvaraiseksi ja maksulliseksi ja lisää kaikenlaisia todistuksia!
ei ne kaaret yleensä väänny jos ei ole ihan peruskaaret, parempi olis vaatia pakolliseksi wrc putki ja lattia putki!!!
varsinki autoissa joissa etupääkaari menee loivasti taaksepäin, yleensä nykyautot!
-
BLUEORANGE
- KV

- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Viesti
Kirjoittaja BLUEORANGE » 18.04.2013 22:25
Cromo on sitkeää jos se tehdään oikein.Saumakohta lämmitetään ennen hitsausta ja hehkutetaan hitsauksen jälkeen.Moniko niin tekee?veikkaan että ei kovin moni.
Toisaalta ei se ohuempi seinämä ole hyvä vaikka onkin sitkeää jos taipuu terävästi.
-
jabajee
- A-Junnu

- Viestit: 90
- Liittynyt: 30.06.2011 22:21
Viesti
Kirjoittaja jabajee » 18.04.2013 22:37
Marko Tähkä kirjoitti:Jos toi kaari homma menee läpi niin mites noi vastuu kysymykset onko valmistaja vastuussa onnettomuus tilanteessa jos havaitaan näitä lujuuseroavaisuuksia?Eikös myydystä tuoteesta valmistaja ole vastuussa?Itsellä sellainen kokemus näistä kaarivalmistajista että kun kaadoin auton niin kaaret painuivat todella paljon kasaan vaikka kaato oli aivan tasamaalla tapahtuva tilanne, kun autosta leikattiin katto pois huomattiin kaarien olevan putken yläpuolelta hitsaamatta ja saumakohta täytetty kemiallisellametallilla,asiaa kun tiedusteltiin valmistajalta niin kommentti oli että sillä hinnalla ei pysty tekemään hitsausta huolella.Kyseisen tapahtuman jälkeen olen tehnyt kaaret itse koska tää köyhänä eläminen kuitenkin kiinnostaa.
Ei helvata
Itse laittaisin kyllä tällaisen kaarivalmistajan nimen välittömästi julkisesti näkyville, jos on oikeasti jollain plasticpäddingillä "viritelty" saumoja.
Mitä noihin kaarien pettämisiin yms. tulee, niin eikö mahdolliset ongelmat ole koskeneet juurikin näitä uusia ohuempia ja kovempia erikoismateriaaleja crmo, jne. ja niiden hitsauksia?
Vai kuinka monesta migillä isolla virralla hitsatuista paksuista mustarauta-kaarista näitä pettämisiä on oikein raportoitu?
Niitähän on ollut iät ajat ja kai mahdolliset ongelmat olisi ilmenneet paljon aikaisemmin, jos niitä olisi enemmän ollut?
Nämä siis pelkkää penkkaspekulaatiota.
-
ErPe
- Yleinen

- Viestit: 202
- Liittynyt: 31.05.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ErPe » 19.04.2013 09:45
Ohessa kuva "mustasta putkesta" tehdystä kehikosta.
On joustanut, mutta hyvin kestänyt ja ajanut asiansa.
Törmäys "täydestä laukasta" penkkaan josta kierähdys a-pilari edellä koivuun. (lammiralli 2009)
http://www.rallysport.suntuubi.com/data ... oviita.JPG
Tehdaskaaret tuntuvat joustavan jo pelkästä kevyestä katolla käymisestä.
-
ripeka
- Yleinen

- Viestit: 164
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ripeka » 19.04.2013 10:54
Mulla oli kans ns. isonpajan tekemässä autossa saumojen yläosat hitsaamatta ehkä noin kolmanneksen matkalta koko saumasta!!! Mulla tosin saumat oli täytetty jollain ihan perus pakkelilla, ku ihan ruuvarilla irtos valkoisena pölynä. Sormella tunnustellen tuntu ihan hyvältä, mut kun kotitallissa sit ostosta tarkemmin peilin kanssa tarkasteli niin hämmästys oli melkoinen. Eli ei tosiaankaan ole nämä "isojenpajojen" vehkeet välttämättä kovin laadukkaita....
Ja minusta kaiken huvittavinta asiassa oli se, että autolla oli ajettu pari MM-rallia... Huvittavan tuosta tekee se, että nyt autolla ei voi osallistua edes kyläkisoihin, kun penkin raudat ei ole kymmenen vuotta vanhassa autossa nykykirjan mukaiset. Kumpikohan on vaarallisempaa, hitsaamaton kaari vai 3mm teräksestä hitsatut penkin kiinnikkeet, jotka yhdessä yössä muuttuivat laittomiksi ja siten epäturvallisiksi???
Eli kyllä minusta jonkinlaisia kansallisia sääntöjä kaivattaisiin ainakin normi kyläkisoihin. Tai maalaisjärjen käyttö pitäisi sallia katsastuksissa, ku mitä järkee alkaa monta vuotta vanhan auton lattioita pilkkomaan ja tekemään heikompia ratkaisuja pelkästään siksi, että sääntökirjassa näin sanotaan?
-
piippalakki
- Yleinen

- Viestit: 210
- Liittynyt: 26.07.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja piippalakki » 19.04.2013 12:48
ripeka kirjoitti:Mulla oli kans ns. isonpajan tekemässä autossa saumojen yläosat hitsaamatta ehkä noin kolmanneksen matkalta koko saumasta!!! Mulla tosin saumat oli täytetty jollain ihan perus pakkelilla, ku ihan ruuvarilla irtos valkoisena pölynä. Sormella tunnustellen tuntu ihan hyvältä, mut kun kotitallissa sit ostosta tarkemmin peilin kanssa tarkasteli niin hämmästys oli melkoinen. Eli ei tosiaankaan ole nämä "isojenpajojen" vehkeet välttämättä kovin laadukkaita....
Ja minusta kaiken huvittavinta asiassa oli se, että autolla oli ajettu pari MM-rallia... Huvittavan tuosta tekee se, että nyt autolla ei voi osallistua edes kyläkisoihin, kun penkin raudat ei ole kymmenen vuotta vanhassa autossa nykykirjan mukaiset. Kumpikohan on vaarallisempaa, hitsaamaton kaari vai 3mm teräksestä hitsatut penkin kiinnikkeet, jotka yhdessä yössä muuttuivat laittomiksi ja siten epäturvallisiksi???
Eli kyllä minusta jonkinlaisia kansallisia sääntöjä kaivattaisiin ainakin normi kyläkisoihin. Tai maalaisjärjen käyttö pitäisi sallia katsastuksissa, ku mitä järkee alkaa monta vuotta vanhan auton lattioita pilkkomaan ja tekemään heikompia ratkaisuja pelkästään siksi, että sääntökirjassa näin sanotaan?
Ollu kummallisia katsastus miehiä MM rallissa ?
2006 vuonna ainakin kaikissa MM-kisoissa kaarien yläpuolen saumat tarkistivat peilien avulla sekä micro kameralla.. riippuen maasta.. Muunmuassa Sardiniassa maan omalla miehelle.. edesmenneen Attelio Bettegan pojalle alessandrolle joutuivat korjaamaan kaaret.. samoin kuin ranskan lahja autourheilulle.. mutta uskon että suurin ongelma kaarien kanssa on ammattitaidon sekä tiedonpuute kaarien valmistuksessa... olipa kyseessä sitten omapaja tai ammattipaja ! ;)
Ralli on reteetä :=)
-
Jyrki Koivula
- A-Junnu

- Viestit: 108
- Liittynyt: 17.08.2011 11:48
Viesti
Kirjoittaja Jyrki Koivula » 19.04.2013 13:43
Joku/jotkut ovat taas saunottaneet oikeita heppuja!
Tälläisellä säännöllä saadaan ainakin se aikaan että ne vanhat kopat pysyy sielä kisoissa, ei raaski tehdä uutta.
Vanhat ruosteiset paalausta odottavat hytit nousee arvoonsa, älkää myykö romu-ukoille, ennemmin hitsaa lattiat, kynnykset yms. kun odottelee kaaritusaikaa uudelle korille AKK:n sertifioimaan kaaripajaan.
Pian saattais se lattioidenkin teko mennä luvanvaraiseksi!
Mitenkähän sekin valittaisiin kuka saa kaaria tehdä tai pelkästään asentaa!
Jos sääntö tuleen niin toivottavasti koskisi vain näitä S2000 R4 ja R2 autoja(vai mitkä ne uudet luokat olivatkaan) jätetään jokkis,rc, ralli, sprint ja muiden kansallisten kisojen autot rauhaan.
Toivottavasti akk:ssa on riittävästi faktaa jos he aikovat kieltää "uusiin" koreihin kotikutoiset turvakaaret.
Kevät näköjään raskasta aikaa tuola tekniikkapuolellakin
-
vturunen
- Yleinen

- Viestit: 191
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja vturunen » 19.04.2013 14:20
Tuollaisilla säännöillä vain entistä rahakkaammat voisivat enää jatkaa lajia. Väillä kieltämättä tuntuukin se olevan AKK:n tavoitteena.Ja sanotaanhan,että raha tuo turvallisuutta,tai ainakin sen tunnetta..
Ei kai tässäkään ole kyse ylipääsemättömästä asiasta, joka vaatisi taas jonkun sopimuksen tietyn firman kanssa. Ja sittenkö muka kaikki kunnossa..sutta ja sekundaa on ennenkin myyty kovaan hintaan.
-
Marko Tähkä
- KV

- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Viesti
Kirjoittaja Marko Tähkä » 19.04.2013 18:01
Tästä kaari hommasta on niin paljon aikaa että ei olisi järkevää nyt paljastaa yrityksen nimeä ja en edes tiedä toimiiko kyseinen yritys enää ollenkaan tai omistaako yrityksen edes sama henkilö jonka kanssa tein kauppaa.Luuppalalta tilaamani kaaripaketit ovat olleet hyviä ja kestäneet tällit joita on tullut(olen maksanut ihan listahinnan tämä ei ole mainos).
-
B-rappu
- Viestit: 15
- Liittynyt: 10.11.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja B-rappu » 19.04.2013 18:16
Päätin minäkin ottaa vähän kantaa tähän kaari hommaan kun muutamat itsekin hitsannut.Paljon näkyy kaaria joita ei ole "uskallettu hitsata tarpeeksi isolla virralla" ja missä perusaine ei ole kunnolla sulanut ja on myös pienellä virralla hitsattuja ohuita todella nättejä saumoja missä sama vika ei ole perusaine sulanut.Itse olen hitsannut aina missä joutuu vetämään alamäkeen saumoja isolla virralla ja pienellä langansyötöllä että sulan pystyy hallitsemaan.Pahoja kaatoja missä kaaret on pettänyt niin harvoin saumasta on pettänyt vaan muuten antaneet periksi.Oli minullakin Saksassa ammattipajalla tehty auto mistä kaaret oli hitsattu vain niiltä osin mitkä näkyy ja muuten oli jollain kitillä tehty"sauman näköiset kököt"autolla ajettu muutama mm-ralli.minäkin huomasin vasta kun kaadoin auton ja aloin kaaria vaihtamaan.Oli tuuri että kaaret ei olleet sylissä kun auto meni katto edellä kiveen!
-
Marko Tähkä
- KV

- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Viesti
Kirjoittaja Marko Tähkä » 19.04.2013 20:28
Ahaa eli se pitää paikkansa mitä minulle sanottiin (ei niitä kaaria ole tehdas autoissakaan ympäri hitsattu)Miksi ihmeessä suomessa vaaditaan ympärihitsatut kaaret jos euroopassa ei.Miten kummassa suomi voi vetää tässä asiassa järkeenkäypää linjaa kun muussa mennään päin persettä.