Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
saana
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 13.12.2010 00:00

Re: Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Viesti Kirjoittaja saana » 16.06.2013 11:11

Kollo kirjoitti:
saana kirjoitti:
j67 kirjoitti:Jos haetaan kilpailukatsastuksen vastuulla sitä että autot on sääntöjen mukaisia niin ensi talven järjestäjät voivat laittaa sääntöihin että katsastus alkaa viikko ennen kisaa.
On kohtalainen savotta selvittää parin sadan auton sääntöjen mukaisuus. Ei onnistu nykyisellä aikataulutuksella.
Jopa niinkin yksinkertainen tehtävä kuin alustan sääntöjen mukaisuus vaatii parin sadan auton noston nosturilla, jos monttua ei ole kats.paikalla.
Kyllä sääntöjen mukaisuus kuuluu yksinomaan kilpailijan vastuulle, jos ketään ei osaa epäillä kanssakilpailijan auton sääntöjen vastaisuutta niin ongelmaa ei kaiketi silloin ole. Ei kilpailunjärjestäjä voi alkaa tutkimaan kaikkia autoja perinpohjaisesti varsinkaan jos epäilyyn ei ole syytä. Nykyiset säännöt antaa mahdollisuuden tutkintaan jos on esittää muutakin kuin hevosmiesten tietotoimiston tietoja.
j67.Kilpailija ei laadi sääntöjä.Jos kaikilla autoilla on ajettu esim 10 vuotta kilpaa ja yhtäkkiä sääntöjen laatija "huomaa"että näähän onkin erilailla kuin kuuluisi niin ei kai se voi kilpailijan vastuulla olla.Kyllä kai kilpailunjärjestäjän täytyy tietää minkälaisia autoja kilpailuunsa päästää??Jos resursseja ei ole,ei sekään ole kilpailijoiden syytä. :roll:
Siis hetkinen, jos ajaa 10 vuotta sääntöjenvastaisella autolla niin se ei ole kilpailijan vika??? Just.
Niin,sano elä muuta?Miten on mahdollista ajaa 10 vuotta laittomalla autolla kilpaa ja kukaan ei puutu.Mietippä tieliikennettä,onnistuisko???

Sami93
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 59
Liittynyt: 05.06.2011 18:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Viesti Kirjoittaja Sami93 » 16.06.2013 11:53

ratakettu kirjoitti:Voi meitä poikia! Milläs nyt selität ku ei fordsonilla kerkee, ku ei voi ensvuonna laittaa lehitijousien piikkiin.. keksittävä uusia selityksiä, tai sit ruvettava koittaa ajamista.. No katotaa sit ku on säännöt kirjoitettu kiveen.
Ite aattelin pistää vanhojen renkaiden piikkiin. Tosin lehtijouset on ja pysyy. Saat valita. Oon koittanu ajaa ja on siitä joku lajinkin tunnistanu. :P

Avatar
jounimaa
B-junnu
B-junnu
Viestit: 28
Liittynyt: 16.12.2004 00:00

Re: Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Viesti Kirjoittaja jounimaa » 16.06.2013 12:18

Tämä on Historiikki puolelta. Ja mitäköhän tämä sitten tarkoittaa?
Samasta asiasta jo puhuttu tuolla toisella foorumilla.


AKK:n hallitus hyväksyi 11.6.13 tekniikkalajiryhmän esitykset:


Turvakehikko:
Tekniikkalajiryhmän esitys hallitukselle:
Esitetään
jatkoaikaa kansalliseen sääntöön
vuoden 2014 loppuun asti
FIA:n sääntöjen
keskeneräisyyden/epäkohtien vuoksi.
Perustelu:
Sääntörakenne on monimutkainen , lisäksi niissä on
useita virheitä , mm minimikiinnitysvaatimus koriin enemmän
kuin sallittu.

Turvakehikkosääntö FIA:ssa työn alla.

Avatar
Kollo
KV
KV
Viestit: 351
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Viesti Kirjoittaja Kollo » 16.06.2013 12:47

"Niin,sano elä muuta?Miten on mahdollista ajaa 10 vuotta laittomalla autolla kilpaa ja kukaan ei puutu.Mietippä tieliikennettä,onnistuisko???"

Mulla on ihan varmasti enemmän aikaa tavata sääntökirjaa tallissa kuin katsastajilla kisakatsastuksessa. Jos taas katsastuksessa löydetään autosta joku laittomuus niin sit kitistään täällä holhousyhteiskunnasta ja pilkunnussimisesta. Eikö?

Eli, jos halutaan nillittää niin se kyllä onnistuu joka tapauksessa.

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Viesti Kirjoittaja MJT » 16.06.2013 22:32

jounimaa kirjoitti:Tämä on Historiikki puolelta. Ja mitäköhän tämä sitten tarkoittaa?
Samasta asiasta jo puhuttu tuolla toisella foorumilla.


AKK:n hallitus hyväksyi 11.6.13 tekniikkalajiryhmän esitykset:


Turvakehikko:
Tekniikkalajiryhmän esitys hallitukselle:
Esitetään
jatkoaikaa kansalliseen sääntöön
vuoden 2014 loppuun asti
FIA:n sääntöjen
keskeneräisyyden/epäkohtien vuoksi.
Perustelu:
Sääntörakenne on monimutkainen , lisäksi niissä on
useita virheitä , mm minimikiinnitysvaatimus koriin enemmän
kuin sallittu.

Turvakehikkosääntö FIA:ssa työn alla.

Eiköhän tuo tarkoita juuri sitä mitä siinä lukee? Lienee tulkinnoissa ehkä ( käännös) virheitä jotka odottavat tarkennusta. Mielestäni se on hyvä että saadaan selvät ja kaikkia kv-kisojakin koskevat sääntötulkinnat, niin ei tarvitse lähteä pois ( kv-) kisasta hylkyautolla = ei sääntöjen mukaisella.

Avatar
jounimaa
B-junnu
B-junnu
Viestit: 28
Liittynyt: 16.12.2004 00:00

Re: Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Viesti Kirjoittaja jounimaa » 17.06.2013 07:49

Ja ilmeisesti tarkoittaa sitä , että muutamien autojen valmistuminen siirtyy jonnekin tulevaisuuteen kunnes ko.asia on valmis.

jknR
KV
KV
Viestit: 416
Liittynyt: 02.08.2007 00:00
Viesti:

Re: Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Viesti Kirjoittaja jknR » 01.11.2013 01:34

Polttoaine-esitys

Esitys hallitukselle :

a) Kansallisten tekniikkasääntöjen (FIN N4WD ja FIN R4WD) mukaisille nelivetoautoille sallitaan 98E5 ja 85RE polttoaine, jotka kumpikin ovat Suomessa normaaleja tieliikenteessä käytettyjä ja huoltamojakelussa olevia polttoaineita.

b) Kansainvälisten tekniikkasääntöjen ja FIA -luokitustensa mukaisille nelivetoautoille sallitaan lisäksi kansainvälisten sääntöjen FIA Liite J:n mukainen polttoaine.

c) Lisäksi rallisäännöissä annettaisiin järjestäjälle oikeus veloittaa astiatankkausta käyttäviltä kilpailijoilta korotettu osallistumismaksu, jos näitä varten on tarpeen järjestää erillinen tankkausalue tai muu tankkaukseen liittyvä järjestely, josta syntyy lisäkustannuksia järjestäjälle.

Hallituksen päätös: Hyväksyttiin teknikkalajiryhmän esitys.

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 01.11.2013 10:59

Toi bedalboksi tarkoitaako sitä että voi asentaa riippupolkimien tilalle lattiapoljin boksin?

Hautsi86
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 15.09.2011 00:38
Viesti:

Re: Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Viesti Kirjoittaja Hautsi86 » 01.11.2013 14:00


c) Lisäksi rallisäännöissä annettaisiin järjestäjälle oikeus veloittaa astiatankkausta käyttäviltä kilpailijoilta korotettu osallistumismaksu, jos näitä varten on tarpeen järjestää erillinen tankkausalue tai muu tankkaukseen liittyvä järjestely, josta syntyy lisäkustannuksia järjestäjälle.
Toivottavasti Warret ei kokonaan poistu rallipoluilta tämän päätöksen myötä..

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 01.11.2013 20:37

Kyllä mun mielestä saa nykyään mittarikentällä nauttia omia aineita jos järjestäjällä on vähäkään älyä niin ei rupee tästä rahastamaan vai kuinka?

Avatar
SunBar
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 18.09.2005 00:00
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Viesti Kirjoittaja SunBar » 01.11.2013 23:07

Kyllä escortti on ihan hyvä ajettava niillä paskakärrynjousillaki,mutta emmää siihen koskaa oo haaveillu transiitin moottoria !!! :lol:
--Escorttiin moniventtiili kansi--

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Viesti Kirjoittaja Frog » 02.11.2013 07:38

SunBar kirjoitti:Kyllä escortti on ihan hyvä ajettava niillä paskakärrynjousillaki,mutta emmää siihen koskaa oo haaveillu transiitin moottoria !!! :lol:
No se Transitin OHC olis kyllä varmaankin ihan OK, mutta Ootko varma ettei autossas ole Pickup Sierran lohkoo ? :mrgreen: Onnex ensvuonna on toivonmukaan kaikilla sääntöjenmukaiset lohkot 8)

Polkimet voi olla myös lattialla pystyssä. Kytkinlevyjä voi olla max 2, 16V kantta voi korjaus hitsata. Etc... Kannattaa lukee ja jos ei aukee niin saa kysyä.

Avatar
pkoo
B-junnu
B-junnu
Viestit: 40
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Viesti Kirjoittaja pkoo » 02.11.2013 12:20

jknR kirjoitti:
Polttoaine-esitys

Esitys hallitukselle :

a) Kansallisten tekniikkasääntöjen (FIN N4WD ja FIN R4WD) mukaisille nelivetoautoille sallitaan 98E5 ja 85RE polttoaine, jotka kumpikin ovat Suomessa normaaleja tieliikenteessä käytettyjä ja huoltamojakelussa olevia polttoaineita.

b) Kansainvälisten tekniikkasääntöjen ja FIA -luokitustensa mukaisille nelivetoautoille sallitaan lisäksi kansainvälisten sääntöjen FIA Liite J:n mukainen polttoaine.

c) Lisäksi rallisäännöissä annettaisiin järjestäjälle oikeus veloittaa astiatankkausta käyttäviltä kilpailijoilta korotettu osallistumismaksu, jos näitä varten on tarpeen järjestää erillinen tankkausalue tai muu tankkaukseen liittyvä järjestely, josta syntyy lisäkustannuksia järjestäjälle.

Hallituksen päätös: Hyväksyttiin teknikkalajiryhmän esitys.


Tarkoittaako tämä nyt sitä että FIN R ja FIN N EI saa nauttia kilpapolttoainetta!! 8O


Soutaa,huopaa,soutaa huopaa.................!!

Avatar
rabbi
B-junnu
B-junnu
Viestit: 29
Liittynyt: 22.08.2007 00:00

Re: Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Viesti Kirjoittaja rabbi » 02.11.2013 13:20

pkoo kirjoitti:
jknR kirjoitti:
Polttoaine-esitys

Esitys hallitukselle :

a) Kansallisten tekniikkasääntöjen (FIN N4WD ja FIN R4WD) mukaisille nelivetoautoille sallitaan 98E5 ja 85RE polttoaine, jotka kumpikin ovat Suomessa normaaleja tieliikenteessä käytettyjä ja huoltamojakelussa olevia polttoaineita.

b) Kansainvälisten tekniikkasääntöjen ja FIA -luokitustensa mukaisille nelivetoautoille sallitaan lisäksi kansainvälisten sääntöjen FIA Liite J:n mukainen polttoaine.

c) Lisäksi rallisäännöissä annettaisiin järjestäjälle oikeus veloittaa astiatankkausta käyttäviltä kilpailijoilta korotettu osallistumismaksu, jos näitä varten on tarpeen järjestää erillinen tankkausalue tai muu tankkaukseen liittyvä järjestely, josta syntyy lisäkustannuksia järjestäjälle.

Hallituksen päätös: Hyväksyttiin teknikkalajiryhmän esitys.


Tarkoittaako tämä nyt sitä että FIN R ja FIN N EI saa nauttia kilpapolttoainetta!! 8O


Soutaa,huopaa,soutaa huopaa.................!!
Eikös toi tarkoita että täysverinen N,A,Wrc voi käyttää kisabensaa mutta kun vahdat kansallisten sääntöjen sallimana esim. kuitupuskurit niin pumppubensa tai e85 on ainoat vaihtoehdot.
Vertailu eri bensojen, FIN N ja FIN R.n välillä on vaikeaa
kun kuristimista ei ole varmaa tietoja.
Eilen ilmestyneestä sääntökirjastakaan asia ei selviä koska tekniikka osio puuttuu toistaiseksi kokonaan.

AKK."Tekniikka (julkaistaan 15.11. mennessä)"

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Tekniikan säännöt 2014 alkaen (selvennykset)

Viesti Kirjoittaja MJT » 04.11.2013 20:29

Käsittääkseni sääntö koskee vain 4 vetoautoja. On niitä täysverisiä 2-vetoautojakin, mutta sääntö ei koske heitä.

Vastaa Viestiin