Jos asiaa miettiii vielä tarkemmin, niin tänä vuonnahan autokrossin kärki oli tiukempi kuin muutamiin vuosiin. SM sijat menivät yhden pisteen eroilla jakoon. Ja SM kärjessä tai ainakin SM kärkisijoista oli ajamassa useampi kuin yksi kartaani.
Toista se oli muissa luokissa :)
Jos tekee vertailuja nykyiset kärki MR:t vs Kartaanit, niin useammassa MR:ssä on enemmän panostettu tekniikkaan kuin kartaaneissa. Nämä kartaanit, jotka ehtivät MR:lle ovat tekniikaltaan samaa tasoa kuin parhaat MR:t. Eli MR vs kartaani erot tulevat siitä, että useampaa MR:ää on fiilattu ja höylätty kuin kartaania.
Ei MR:kään saa A-finaali kärkiautoa noin vain tekemällä tai ei A-finaali vauhtiin välttämättä pääse edes valmiin A-finaali auton ostamalla. Kuskin pitää oppia sekä ajamaan kys. autolla että säätämään sitä. Jos auto rakennetaan itse, on tie monin verroin pidempi ja kivisempi kuin valmiin ostamalla. Monet ehkä luulevat, että 3:n kärkisijat ovat helppo saavuttaa, mutta sitä se ei todellakaan ole. Huomioimatta auton vetotapaa, parhaat kuskit ovat äärimmäisen tarkkoja ajamaan, heidän nopeuttaan unohtamatta. Lisäksi heidän autonsa tekniikka on todella luotettavaa ja säädöt aina moottorista alustaan kohdallaan.
Itsehän olen tässä koittanut rimpuilla jo 3 kautta. Auton olen yrittänyt kehittää alusta alkaen sille tasolle, että sillä A-finaaliin päästään. Eli rakennellut kaiken maailman kikkoja, jotka kuitenkaan eivät ole osoittautuneet heti lähdössä toimiviksi, esim. lukuisten tekniikkamurheiden vuoksi. Ehkä alusta alkaen olikin mahdollisuus ajaa yksittäisessä kisassa A-finaaliin, mutta en olisi/ole siihen tahtiin millään kyennyt koko kautta ajatellen. Tekniikkamurheiden säestämänä, oli ilon asia, jos maaliin edes päästiin tai auto oli ehjä kisan jälkeen. Kyllä siitä tahdista on vielä kaukana SM mitalit.
Näitä tekniikkaongelmia pois parsiessa, auton säätämistä ja myös ajamista opetellessa ei voi muuta sanoa kuin, että paljon kauemmin siihen meni kuin olisi olettanut. Toivottavasti ensi kaudella ajetaan jo tasaisemmin A-finaali paikoista :)
- Riku