Sivu 2/3
Re: Koska te tiedätte!
Lähetetty: 04.11.2013 20:55
Kirjoittaja mk2rs
ripez12r kirjoitti:Vanhassa 1984 vm:ssä, K.Hämäläisen mestaruus BDA hintaan 110 000mk, rahamuseon laskuri arviois eurot, mutta en saanut vielä toimiin. Olisko uus ollut lähempänä 150 000mk?
110 000mk vuonna -84 vastaan n. 35 000e vuonna 2013...
Re: Koska te tiedätte!
Lähetetty: 04.11.2013 21:15
Kirjoittaja Wr2fast4you
Juu kyllä mulla meni nollat sekasin tosiaan ja pahasti. Sitä se on ku väsyneenä kirjottelee. Eka miettii toista mutta kirjoittaa toista. 60 miltsii varmaan oli tarkoitus kirjoittaa tai sitten 60 000 000 :D
Re: Koska te tiedätte!
Lähetetty: 04.11.2013 23:36
Kirjoittaja Frog
mk2rs kirjoitti:ripez12r kirjoitti:Vanhassa 1984 vm:ssä, K.Hämäläisen mestaruus BDA hintaan 110 000mk, rahamuseon laskuri arviois eurot, mutta en saanut vielä toimiin. Olisko uus ollut lähempänä 150 000mk?
110 000mk vuonna -84 vastaan n. 35 000e vuonna 2013...
Tässä ulkomaalaisella nettisaitilla on Kyöstin ex BDA auto mutta halvemmalla OHC moottorilla myynnissä. Huomioitavaa on että auto on rakennettu markoilla ja maksaa nyt siis 528.000,-Mk
Ford Escort RS 2000 MkII group 2
ID# : 71686 ; Date posted : September 15, 2013 ; Expire date : January 28, 2015 ;
Factory date: 1975
Price: 88.000 euros
Details: The most successful Ford Escort rallycar ever. Rally Finland winner Kyösti Hämäläinen won eight (1979-1986) consecutive Finnish Rally Championships with this car! Original condition in group 2 specs.
Contact Name:
Contact Phone:
Contact e-mail: E-mail to seller
Re: Koska te tiedätte!
Lähetetty: 05.11.2013 01:01
Kirjoittaja hth72
vanha viisaushan on että maailman toiseksi nopein tapa päästä rahoista eroon on autourheilu....nopein on polttaa ne
Re: Koska te tiedätte!
Lähetetty: 05.11.2013 09:01
Kirjoittaja JiiKoo
Alkuperäinen kysyjä kysyi suhteellista eroa, niin sehän on aika helppo katsoa. Jos esim. Hämäläinen voitti SM:n 1982 Escortilla, joka maksoi 110.000mk, niin tänä vuonna Salo voitti SM:n Mitsulla, joka on myynnissä 95.000€. Siitä saa käsityksen, mikä on hintaero, kun pyritään samoihin saavutuksiin.
Suomen pankin laskurilla saadaan Hämäläisen Escortin tämän päivän hinnaksi n. 43.000€, joten mestaruuden tavoittelu on auto huomioiden, reilusti tuplaten kalliimpaa tänä päivänä. Tilannehan muuttuisi heti, jos SM:n ylin luokka olisikin esim. R2 autot. Silloin mestaruus irtoaisi suhteessa lähes saman hintaisella autolla.
Mutta tuolloin Hämäläisen Eskolla ajettiin Jyskälässäkin komeasti kympin sakkiin, mitä taas R2 autolla ei tehdä. Eli ennen muinoin tuolla rahalla sai suhteessa paremman auton, kuin nyt.
Saikohan tuosta mitään tolkkua??
Re: Koska te tiedätte!
Lähetetty: 05.11.2013 09:33
Kirjoittaja Frog
Mielenkiintoisia vertauksia !
Mutta jos SM ajettais esim samanlaisella Escort BDA autoilla niin mestaruusauton hinta olis todennäköisesti tuo 95.000,- € Eli onko mestaruuden tavoittelu silloin myös tuplaten kalliimpaa vaikka auto on sama ?
Eli voiko vertausta tehdä ja saako eroa luotettavasti koskaan selvitettyä kun autotkin ovat muuttuneet jopa enempi kuin rahanarvo.
Mutta mielenkiintoista kuiteskin.
Re: Koska te tiedätte!
Lähetetty: 05.11.2013 09:37
Kirjoittaja petepee
Frog kirjoitti:Mielenkiintoisia vertauksia !
Mutta jos SM ajettais esim samanlaisella Escort BDA autoilla niin mestaruusauton hinta olis todennäköisesti tuo 95.000,- € Eli onko mestaruuden tavoittelu silloin myös tuplaten kalliimpaa vaikka auto on sama ?
Olisikohan Eurolla mitään tekemistä sen kanssa että kaikki on melkeen kuusi kertaa kalliimpaa?Kaikilla menee huonosti ja kenellekään ei jää mistään mitään ,,,,,,
Palkatkin on kuulemma nousseet niin paljon että Suomen kilpailukyky on menetetty.
Re: Koska te tiedätte!
Lähetetty: 05.11.2013 12:05
Kirjoittaja ignis
Jostain jäänyt päähän että 80-luvulla tehdas BDA olisi maksanut noin 250-300000mk. Eli siihen aikaan noin omakotitalon verran. Nyt R5 auto on 180k€ eli taas on talon hinta pöydällä. Mikähän mahtoi olla talojen hinta-taso 70-luvulla jos sen aikainen Escortti maksoi sen 110000mk?
Re: Koska te tiedätte!
Lähetetty: 05.11.2013 18:28
Kirjoittaja TeemuPetteri
ennen asuntoa maksettiin 5-15 vuotta nyt taitaa olla 15-25vuotta. Talon hinnan kanssa voi kulkea käsikädessä, mutta ei keskimääräisen tulotason.
Re: Koska te tiedätte!
Lähetetty: 05.11.2013 21:08
Kirjoittaja Pärre
JiiKoo kirjoitti:Alkuperäinen kysyjä kysyi suhteellista eroa, niin sehän on aika helppo katsoa. Jos esim. Hämäläinen voitti SM:n 1982 Escortilla, joka maksoi 110.000mk, niin tänä vuonna Salo voitti SM:n Mitsulla, joka on myynnissä 95.000€. Siitä saa käsityksen, mikä on hintaero, kun pyritään samoihin saavutuksiin.
Suomen pankin laskurilla saadaan Hämäläisen Escortin tämän päivän hinnaksi n. 43.000€, joten mestaruuden tavoittelu on auto huomioiden, reilusti tuplaten kalliimpaa tänä päivänä. Tilannehan muuttuisi heti, jos SM:n ylin luokka olisikin esim. R2 autot. Silloin mestaruus irtoaisi suhteessa lähes saman hintaisella autolla.
Mutta tuolloin Hämäläisen Eskolla ajettiin Jyskälässäkin komeasti kympin sakkiin, mitä taas R2 autolla ei tehdä. Eli ennen muinoin tuolla rahalla sai suhteessa paremman auton, kuin nyt.
Saikohan tuosta mitään tolkkua??
On tuossa tolkkua hyvinkin. Inflaatio nakertaa tietysti eri tavoin vuosien varrella, joskus enemmän ja joskus vieläkin enemmän!
Re: Koska te tiedätte!
Lähetetty: 05.11.2013 21:54
Kirjoittaja j67
petepee kirjoitti:Frog kirjoitti:Mielenkiintoisia vertauksia !
Mutta jos SM ajettais esim samanlaisella Escort BDA autoilla niin mestaruusauton hinta olis todennäköisesti tuo 95.000,- € Eli onko mestaruuden tavoittelu silloin myös tuplaten kalliimpaa vaikka auto on sama ?
Olisikohan Eurolla mitään tekemistä sen kanssa että kaikki on melkeen kuusi kertaa kalliimpaa?Kaikilla menee huonosti ja kenellekään ei jää mistään mitään ,,,,,,
Palkatkin on kuulemma nousseet niin paljon että Suomen kilpailukyky on menetetty.
Toki eurolla valuuttana on osansa asiaan.
Mutta kuten Frog arveli niin tuo 110 000mk BDA maksaisi sen 95 000 euroa.
Se miksi tuo satakymmenen vaihtuu yhdeksänkymmeneen viiteen onkin jo ihan eri asia. Eurolla valuuttana ei liene näin suurta vaikutusta.
Samoin tuo menetetty kilpailukyky, onkohan sekään euron syytä.
Samaan asetteluun voisi laittaa vaikka mitä asioita.
Kysymys onkin oikeastaan siitä onko tuon BDA:n rakentaminen todellakin suhteellisesti kallistunut siten että eurohinta on lähes markkahintainen. Vai pitääkö tuosta SM arvosta auton kohdalla maksaa kympin tai parin lisä.
Markkoina sen olisi viellä joku voinut maksaakin mutta euroina tuntuukin jo ihan eri asialta.
Pitäisikö sen SM-lisän ollakin se parikymmppiä markkoina eli reilu kolme tonnia euroina.
Toki hulluhan ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa.
Ahneellahan on aina paska loppu joten olisiko syytä miettiä mitkä on edellä mainittujen autojen todelliset hinnat ilman "lisiä". Saattaisi SM arvotkin lähteä halvemmalla.
Re: Koska te tiedätte!
Lähetetty: 05.11.2013 22:43
Kirjoittaja Pärre
Ralliautoilun suhteellinen kalleus eri vuosikymmenillä kiinnostaa siksikin, kun eritoten vielä 1970-luvulla SM-sarjaa kiersi useammankin maahantuojan oman tallin autoja, jotka olivat tanakan kilpailukykyisiä jopa siellä kesäisessä Suurajoissa. Jyväskylässä oli kuitenkin läsnä silloisen kansainvälisen ralliautoilun creme de la creme, ja niin vain kyettiin kilpasille. Nykyisin, jos haluaa mitellä suurinpiirtein tasavertaisesti samaisen kerman kanssa MM-rallissa, saapi kulkea hattu kourassa ympäri ämpäri ties missä, pitkään ja hartaasti, saadakseen rahat yhteen (usein vähillä testikilometreillä) yritykseen jollain lainapirssillä. Sen jälkeen onkin matti kukkarossa koko loppuvuoden. Ei hyvä.
Re: Koska te tiedätte!
Lähetetty: 06.11.2013 08:06
Kirjoittaja petepee
Pärre kirjoitti: Nykyisin, jos haluaa mitellä suurinpiirtein tasavertaisesti samaisen kerman kanssa MM-rallissa, saapi kulkea hattu kourassa ympäri ämpäri ties missä, pitkään ja hartaasti, saadakseen rahat yhteen (usein vähillä testikilometreillä) yritykseen jollain lainapirssillä. Sen jälkeen onkin matti kukkarossa koko loppuvuoden. Ei hyvä.
Näin jotkut yrittää tehdäkin ja joku onnistuukin hankkeessa aina välillä.Ja osa uskaltaa/kehtaa kertoa että tavoitteena on vetää kolmen sakkiin.Kaudella ajetaan vain yksi kisa ja melkeen testaamatta kisaan ja toivotaan parasta.
Eikä tämäkään ole keneltäkään pois jos joku rahat löytää ajamiseensa.Ja jos elämässä aletaan haikailemaan sinne BDA-aikaan niin ehkä sinne ei haaveilemallakaan enään päästä.
Re: Koska te tiedätte!
Lähetetty: 06.11.2013 10:55
Kirjoittaja Pärre
Haaveilemalla nyt ei varsinkaan! Kehitys kehittyy ja matka etenee, vaikka sitten ojaan. F-sarjassa ja muissa vastaavissa osanottajiahan on pilvin pimein. On kyllä katsojiakin ihan kiitettävästi. Kaiken lisäksi näyttää siltä, että F-sarjaa& companya ei myöskään ole ylikansoitettu vain kauniilla, rohkeilla ja tolkuttoman varakkailla osallistujilla, vaan siellä ajetaan ns. vanhassa hyvässä hengessä. Joten kaikki löytänevät paikkansa. Ralliautoilun yleisen huomion ja jatkuvuuden kannalta saattaisi kuitenkin olla jopa fiksu veto panostaa enemmän huomiota ja resursseja juurikin F-luokan ja muiden vastaavien sarjojen seuraamiseen, nostaa niitä ylös ja jättää miljoonaviulusatsaukset tv-oikeuksien ja muiden erinäisten lisenssien osalta MM-sarjaan tekemättä. Saattaisi olla ralliautoilun jatkuvuuden kannalta hyvin järkevää. Ihan vain sivuhuomiona tässä lajikustannuskeskustelussa:)
Re: Koska te tiedätte!
Lähetetty: 08.11.2013 15:48
Kirjoittaja lumpuri
ignis kirjoitti:Jostain jäänyt päähän että 80-luvulla tehdas BDA olisi maksanut noin 250-300000mk. Eli siihen aikaan noin omakotitalon verran. Nyt R5 auto on 180k€ eli taas on talon hinta pöydällä. Mikähän mahtoi olla talojen hinta-taso 70-luvulla jos sen aikainen Escortti maksoi sen 110000mk?
Vanhempani rakensivat ok.talon 1979 ja kustannusarvio oli 48.000mk.n.120 neliöö.