Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.
-
kim75
- Yleinen

- Viestit: 213
- Liittynyt: 21.07.2011 15:06
Viesti
Kirjoittaja kim75 » 22.12.2013 09:52
Frog kirjoitti:kim75 kirjoitti:Frog kirjoitti:Ensinmäinen kansallinen luokitus esim BMW Compact 1.6 maksais 750,- sille kuka sen ekana luokittelee ja seuraavalle sama luokitus compact 1.6 maksaa 1000,- ! Eka joutuu tekee kokolailla kaiken työn papereiden osalta ja seuraava ostaa luokituksen sitten AKK,sta ! Kopiot eivät käy !
Huom!!! Nämä on vain suunnitteluja eikä siis vielä päätettyjä sääntöjä.
Tuohan kuulostaa ihan mielivaltaiselta rahastukselta. Ymmärrän kyllä, että ensimmäinen luokitus maksaa kun siinä on oikeasti työtä. Noiden seuraavien osalta en voi käsittää tuollaista hintaa.
Muistaakseni AKK on autourheiluharrastajien ihan oma yhteisten asioiden hoitoon tarkoitettu kerho jonka tulisi hoitaa asioita harrastajien eduksi. Oikeassa elämässä (muualla kuin rallissa) kattojärjestöt tekevät kaikkensa omiensa eteen. Eli noi seuraavat sais samoilla kupongeilla lähes kopiokoneen musteen ja paperin hinnalla.
Toivottavasti asioita mietitään vielä pariin kertaan ennen kuin säännöt pläjähtää ulos. Vois tosiaan miettiä mikä on tai tulisi olla harrastajien oman kattojärjestön perimmäinen olemassaolon tarkoitus.
Kiitos avoimuudesta!
Jos tutkit tämän hetkistä sääntöä niin tuo luokitus maksu jokaiselle luokitukselle on yli 4500,- euroo kpl ! Joten uusi systeemi on todellakin huomattavasti edullisempi Vain ? Ei ole mitenkään reilua että kaverisi tekee kaiken työn ja maksaa siitä 4500,- euroo ja sinä kopioit sitten sen papereiden hinnalla !!! Kannattaa ajatella tässä asiassa sitä että järjestelmää tehdään reilummaksi ja halvemmaksi sekä ylipäätään mahdolliseksi.
Kun otat auton luokituspaperin ja tutkit mitä kaikkea siinä perusluokituksessa on ja miten se on dokumentoitu, niin ymmärrät miten paljon joudut tekeen töitä luokitellessasi auton jossa ei ole mitään tietoja saatavilla ! Siksi se maksu on alennettu hintaan 750,- ja seuraava sitten maksaa siitä sen 1000,-€ ( siis reilun pelin hinta) on siis myös alennettu hinta tuosta 4500,- eurosta !! Joko aukee ? Todellakin mahdollistamme asian ja helpotamme
P.S. Kertokaa ihmeessä omakin ehdotus ! Onko yleensä tarvetta kansalliselle luokitukselle ? Huomioikaa että auto perusluokitellaan ja sitten vasta jokainen voi päättää mihinkä ryhmään sen rakentaa ! Siis sitä ei luokitella ryhmään suoraan.
Minä kun en ymmärrä ylipäätään yhtään minkään luokituksen perusteita/tarvetta on aika vaikea sanoa onko tarvetta kansalliselle luokitukselle. Millään luokituksella ei ole minulle minkäänlaista itseisarvoa. Kunhan pääsis vaan ajamaan tarpeettomia kustannuksia välttäen kotia lähellä olevissa ralleissa. Paperin pyörittämistä on rallissa kuin Neuvostoliiton raja-asemalla aikanaan. Kaikkea täysin turhan tuntusta lippulappua pitää pyöritellä jonkun tsaarin aikaisen ohjeen takia.
Kun ehdotin eilen kuljettajaparilleni muutamia kisoja niin kysymykset tuli tässä järjestyksessä. Paljonko sinne on matkaa? Mitä maksaa? Paljonko kilometrejä? Halpa Kouvolan kisa ei käynyt kun siellä on vaan jotakin 35 km. Jämsä kävis vaikka on kalliimpi. Siellä on kilometrejä. Ei siis haeta pelkästään halvinta hintaa vaan kivalle elämykselle hyvää hinta/laatusuhdetta. Itse en Jämsään pääsis edes ajamaan, mutta 2-ohjaajamme kun on tällä kertaa 1-ohjaajana niin päästään. Turha muuten järjestäjien itkeä, ettei tule autoja viivalle jos ei kaikkia kelpuuteta ajamaan...
-
Marko Tähkä
- KV

- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Viesti
Kirjoittaja Marko Tähkä » 22.12.2013 10:24
totta kai sen joka työn tekee täytyy saada myös etua tekemästään työstä mutta nämä hinnat750/1000 eivät ole mielestäni vielä mitenkään ymmärrettävissä kun kyse on kuitenkin muutamista paperin paloista kun tonnilla saa jo kokonaisen kirjasarjan.Suunta hinnassa on kuitenkin oikeaan suuntaan.
-
kim75
- Yleinen

- Viestit: 213
- Liittynyt: 21.07.2011 15:06
Viesti
Kirjoittaja kim75 » 22.12.2013 14:07
Marko Tähkä kirjoitti:totta kai sen joka työn tekee täytyy saada myös etua tekemästään työstä mutta nämä hinnat750/1000 eivät ole mielestäni vielä mitenkään ymmärrettävissä kun kyse on kuitenkin muutamista paperin paloista kun tonnilla saa jo kokonaisen kirjasarjan.Suunta hinnassa on kuitenkin oikeaan suuntaan.
Niinpä.
Minä olen tänä vuonna ryöstänyt sinulta 4500€ ja ensi vuonna ryöstän sinulta vaan 1000€. Miksi et ole minulle kiitollinen kun olen niin laupias?
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Viesti
Kirjoittaja j67 » 22.12.2013 14:26
Peruskysymys oli saako vee auton äffään.
Voisi kysyä miksi kilpailussa ei ole luokkaa joka mahdollistaisi kuljettajalle valinnan missä luokassa ajaa.
Jos joku voisi kertoa mikä tai mitkä asiat tekee tälläisten v-1600äffäNAhistoricärräfinR luokkien tekemisen mahdottomaksi niin uskoisin että muutamassakin tallissa elämä helpottuisi.
Ei kannata, ei kelpaa vastaukseksi koska se ei perustu mihinkään sääntöön.
Jos selkeää sääntöjen aiheuttamaa syytä ei löydy niin syyksi on kaiketi haettava kilpailunjärjestäjän halukkuutta järjestää kilpailua johon kaikille ovet auki, kalustosta riippumatta.
Käsittääkseni Akk-motorsport ei kiellä tekemästä em. luokkia.
Ralli on edelleen viisasten hommaa.
-
VRF_antti
- Viestit: 7
- Liittynyt: 19.09.2005 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja VRF_antti » 22.12.2013 17:36
Onko jossain julkaistuna jotain "reunaehtoja" tuon kansallisen luokituksen hakemisesta, vuosimallia, moottorin kokoa jne..
-
mikahele
- Yleinen

- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja mikahele » 24.12.2013 00:42
Frog kirjoitti: mutta se tulee mahdolliseksi myös ryhmään F, sieltä on poistettu sääntö joka ei hyväksynyt 2007 jälkeen tehtyjä luokituksia.
Ensivuoden sääntökirjassa lukee että: "A-ryhmän luokitusta saa käyttää, mikäli kansainvälinen alkuperäinen luokitus on PÄÄTTYNYT vuonna 2007 tai AIKAISEMMIN. Lisäksi ryhmään kelvolliset automallit on merkitty
sääntökirjan luokituslistaan merkinnällä (f )."
Eli 2007 jälkeen tehtyjä luokituksia ei ennen tietenkään ole sallittu, paitsi nuo erikseen merkityt, mutta onko nyt sallittu myös kaikki luokitukset jotka ovat päättyneet 2008-2013? Vai meinaatko että tuo 2007 raja on poistettu säännöistä, vai käykö ensivuonna myös autot joiden luokitus on vielä voimassa?? Miksi tuo sitten lukee edelleen sääntökirjassa??
-
Pilkunviilaaja
- A-Junnu

- Viestit: 104
- Liittynyt: 10.01.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Pilkunviilaaja » 24.12.2013 02:29
Frog kirjoitti: Maksut on vahvistettu ! Kansallinenluokitus ensimmäisen luokituksen osalta 750,-ja seuraavat 1000.- . Auto siis perusluokitellaan ja sitten kukin virittää tai on virittämättä, mutta se tulee mahdolliseksi myös ryhmään F, sieltä on poistettu sääntö joka ei hyväksynyt 2007 jälkeen tehtyjä luokituksia. Yritämme vuoden 2014 aikana saada luokitus säännön ja systeemit valmiiksi ja sitten vuonna 2015 autoja varmaan voi alkaa luokitteleen viimeistään.
Elikkä siis tässä kansallisessa luokituksessa tämä tietojen anto jätetään luokituksen tekijälle eli kilpailijalle. Ok, hyvä näin. Ja sitten AKK myy nämä tiedot seuraavalle luokittelijalle. Näin skeptikkona tuli mieleen, että kenen on vastuu, jos tämä AKKlta luokituksen tonnilla ostanut jääkin sitten loppukatsastuksen tarkistuksessa kiinni vaikka luokitustodistuksen vastaisesta iskunpituudesta... Että jos tässä kilpailijan orkkismoottorissa onkin liian lyhyt isku kun verrataan tähän AKKlta ostettuun luokkariin...
Ja käänteisesti, saanko mun moottoriin vaikka 10mm pidemmän iskun jos luokittelen ensimmäisenä.... Kun siinä Nigerian vientimallissakin on semmonen... Itseäni kiinnostaisi vetoomustuomioistuimen kanta asiaan jos luokkarissa on AKKn leima. Ja tämä sama koskee ihan kaikkea luokkarissa mainittua informaatiota.. Kuka sen infon oikeesti puolueettomsti tarkistaa....
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 24.12.2013 08:08
mikahele kirjoitti:Frog kirjoitti: mutta se tulee mahdolliseksi myös ryhmään F, sieltä on poistettu sääntö joka ei hyväksynyt 2007 jälkeen tehtyjä luokituksia.
Ensivuoden sääntökirjassa lukee että: "A-ryhmän luokitusta saa käyttää, mikäli kansainvälinen alkuperäinen luokitus on PÄÄTTYNYT vuonna 2007 tai AIKAISEMMIN. Lisäksi ryhmään kelvolliset automallit on merkitty
sääntökirjan luokituslistaan merkinnällä (f )."
Eli 2007 jälkeen tehtyjä luokituksia ei ennen tietenkään ole sallittu, paitsi nuo erikseen merkityt, mutta onko nyt sallittu myös kaikki luokitukset jotka ovat päättyneet 2008-2013? Vai meinaatko että tuo 2007 raja on poistettu säännöistä, vai käykö ensivuonna myös autot joiden luokitus on vielä voimassa?? Miksi tuo sitten lukee edelleen sääntökirjassa??
Kansalliset luokitukset !
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 24.12.2013 09:52
Pilkunviilaaja kirjoitti:Frog kirjoitti: Maksut on vahvistettu ! Kansallinenluokitus ensimmäisen luokituksen osalta 750,-ja seuraavat 1000.- . Auto siis perusluokitellaan ja sitten kukin virittää tai on virittämättä, mutta se tulee mahdolliseksi myös ryhmään F, sieltä on poistettu sääntö joka ei hyväksynyt 2007 jälkeen tehtyjä luokituksia. Yritämme vuoden 2014 aikana saada luokitus säännön ja systeemit valmiiksi ja sitten vuonna 2015 autoja varmaan voi alkaa luokitteleen viimeistään.
Elikkä siis tässä kansallisessa luokituksessa tämä tietojen anto jätetään luokituksen tekijälle eli kilpailijalle. Ok, hyvä näin. Ja sitten AKK myy nämä tiedot seuraavalle luokittelijalle. Näin skeptikkona tuli mieleen, että kenen on vastuu, jos tämä AKKlta luokituksen tonnilla ostanut jääkin sitten loppukatsastuksen tarkistuksessa kiinni vaikka luokitustodistuksen vastaisesta iskunpituudesta... Että jos tässä kilpailijan orkkismoottorissa onkin liian lyhyt isku kun verrataan tähän AKKlta ostettuun luokkariin...
Ja käänteisesti, saanko mun moottoriin vaikka 10mm pidemmän iskun jos luokittelen ensimmäisenä.... Kun siinä Nigerian vientimallissakin on semmonen... Itseäni kiinnostaisi vetoomustuomioistuimen kanta asiaan jos luokkarissa on AKKn leima. Ja tämä sama koskee ihan kaikkea luokkarissa mainittua informaatiota.. Kuka sen infon oikeesti puolueettomsti tarkistaa....
Uskon vakaasti että pärjäämme harrastuksessa kaikesta huolimatta ! Ja toivottavasti saadaan Nigerialaisiakin mukaan

Ei tämä ihan noin vakavaa ole
Kiitos kaikille kun jaksoitte lukee jorinoitani sekä rauhallista Joulua. T. Ari Saxberg
-
MJT
- WRC

- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja MJT » 24.12.2013 12:43
kim75 kirjoitti:unissakaahaaja kirjoitti:Eihän junnu- SM kisoissa ole sarjamaksua vaan media maksu
Ihan sama millä nimellä tuota maksua kerätään. Muualla elämässä media maksaa tähdille. Rallissa "tähdet" maksaa medialle ja katsojille. Reilua?
No kyllä minä osittain ymmärrän tuon mediamaksun niiden osalta jotka ajaa toisten (ponsorien) rahoilla.
Harrasteralli olis varmaan vastaus mun tarpeisiin. Ne on valitettavasti vaan sprinttejä ja maan äärissä.
Seurakilpailut on tietysti edullinen vaihtoehto päästä ajamaan. Niihin yritänkin talvella päästä.
Alkuperäiseen kyssäriin V1600 auton F passituksesta ei ole vielä kukaan viitsinyt vastaa...
Sääntökirja s. 360, XII Erityismääräykset ryhmälle F. Kertoo heti alussa vastauksen kysymykseesi kohdassa !. Määritelmät!
Kehotan tutkimaan sääntökirjaa, koska vastaukset löytyvät sieltä. Asioihin kannattaa tutustua myös omatoimisesti, eikä kysyä asioista joihin selvät vastaukset löytyvät säännöistä. Eli V 1600 auto joka luokiteltu ryhmiin 1,2 tai A käy kyllä Ryhmän F kisoihin hankkimalla siihen kats.kortin ja huolehtimalla siitä että se täyttää ryhmän F erityismäärykset.
-
kim75
- Yleinen

- Viestit: 213
- Liittynyt: 21.07.2011 15:06
Viesti
Kirjoittaja kim75 » 24.12.2013 20:04
MJT kirjoitti:kim75 kirjoitti:unissakaahaaja kirjoitti:Eihän junnu- SM kisoissa ole sarjamaksua vaan media maksu
Ihan sama millä nimellä tuota maksua kerätään. Muualla elämässä media maksaa tähdille. Rallissa "tähdet" maksaa medialle ja katsojille. Reilua?
No kyllä minä osittain ymmärrän tuon mediamaksun niiden osalta jotka ajaa toisten (ponsorien) rahoilla.
Harrasteralli olis varmaan vastaus mun tarpeisiin. Ne on valitettavasti vaan sprinttejä ja maan äärissä.
Seurakilpailut on tietysti edullinen vaihtoehto päästä ajamaan. Niihin yritänkin talvella päästä.
Alkuperäiseen kyssäriin V1600 auton F passituksesta ei ole vielä kukaan viitsinyt vastaa...
Sääntökirja s. 360, XII Erityismääräykset ryhmälle F. Kertoo heti alussa vastauksen kysymykseesi kohdassa !. Määritelmät!
Kehotan tutkimaan sääntökirjaa, koska vastaukset löytyvät sieltä. Asioihin kannattaa tutustua myös omatoimisesti, eikä kysyä asioista joihin selvät vastaukset löytyvät säännöistä. Eli V 1600 auto joka luokiteltu ryhmiin 1,2 tai A käy kyllä Ryhmän F kisoihin hankkimalla siihen kats.kortin ja huolehtimalla siitä että se täyttää ryhmän F erityismäärykset.
Anteeksi. Olen hitaana lukijana ehtinyt vasta vuoden 2013 sääntökirjan sivulle 427. Vuoden 2014 sääntökirjaa en ole ehtinyt aloittaakaan...
Täytyy tuota mainitsemaasi kohtaa yrittää joskus katsoa ja ymmärtää. Mulla ei ole mitään käsitystä, mitä tarkoittaa ryhmät 1, 2 ja 3. 1970-luvulta tiedän, että oli jotain tuollaisia ryhmiä. V1600 autojen ollessa kyseessä tarkoitetaan ehkä jotakin muuta.
Mun hölmöistä kommenteista vois päätellä, ettei ralliharrastajaksi ole helppo tulla pystymetsästä. On kyllä todella tietämystä vaativa harrastus. Ja minua kun ei tekniikka ja säännöt juuri jaksa innostaa. Haluaisin harrastaa ajamista enkä ihmetellä sääntöjä, luokkia, kustannuksia ja sitä, että mihkä kisaan milloinkin pääsen ja millä kalustolla. Mulla on sentään nyt auto parhaasta päästä tällaiselle tumpeloharrastajalle. Vaikkei helppoa tuon V1600 auton kanssakaan ole. Onneksi aktiivisemmat ja konkarit ovat jaksaneet kärsivällisesti neuvoa. Etenkin historic -porukoissa oli todella ystävällistä ja ymmärtäväistä porukkaa. Siis kilpailijoissa, varikoilla ja katsojissa. Järjestäjät ei aina olleet niin kovin auttavaisia ja ymmärtäväisiä. Pari kertaa sai ekan vuoden aikana itkua niellä kun haukuttiin katsastuksissa ja millon missäkin. Onneksi tosiaan kilpailijat sentään auttaa toisiaan periaatteella, että kaikki pääsis ajamaan.
-
MJT
- WRC

- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja MJT » 25.12.2013 21:42
kim75 kirjoitti:erityismäärykset.
Anteeksi. Olen hitaana lukijana ehtinyt vasta vuoden 2013 sääntökirjan sivulle 427. Vuoden 2014 sääntökirjaa en ole ehtinyt aloittaakaan...
Kyllä se tieto on 2013 sääntökirjassakin, kun kelaat vähän takaisin. 2012 sääntökirjasta se löytyy sivulta 339. Suosittelen siirtymistä JM-luokkaan, siellä ei ole ongelmia autojen luokitusten kanssa, tosin säännöt sielläkin täytyy tuntea.
Mitä luokitustodistuksiin tulee, on paljon kilpailuja
(KV) johon kelpaa vain AKK/ FIA "reikäleimalla" varustetut luokitustodistukset ja ne maksavat aina. Koti kopiot eivät käy, niitähän voidaan kotona tarvittaessa Modifioida.
-
henkka_ok
- WRC

- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja henkka_ok » 25.12.2013 21:47
Jos keskustelun avaajaa ei tekniikka tahi säännöt kiinnosta, niin eikös sillon kannattais ilmottautua V1600-autolla V1600-luokkaan eikä yrittää väkisin tehdä luokittelemattomasta autosta äffäläistä?
Ei taitu!
-
Rasvaranne
- A-Junnu

- Viestit: 143
- Liittynyt: 25.04.2007 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Rasvaranne » 26.12.2013 09:55
henkka_ok kirjoitti:Jos keskustelun avaajaa ei tekniikka tahi säännöt kiinnosta, niin eikös sillon kannattais ilmottautua V1600-autolla V1600-luokkaan eikä yrittää väkisin tehdä luokittelemattomasta autosta äffäläistä?
Eikös keskustelun avaaja kertonut jo keskustelun avauksessa vastauksen tähän...
Mikä ihme muutenkin ihmisiä vaivaa? Ei kysyvä tieltä eksy! Säännöt pitää tietää, mutta onko väärin kysyä täältä jos ei tiedä johonkin vastausta? Sääntökirjasta löytää vastauksen (ehkä jos ymmärtää kaikki koukerot), mutta täältä vois löytää vastauksen sääntö kysymykseen ja lisäksi saada muilta kokemuksia, ajatuksia, suunnitelmia yms. Ja tietenkin vittuilun...
-
henkka_ok
- WRC

- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja henkka_ok » 26.12.2013 14:30
Rasvaranne kirjoitti:
Eikös keskustelun avaaja kertonut jo keskustelun avauksessa vastauksen tähän...
Mikä ihme muutenkin ihmisiä vaivaa? Ei kysyvä tieltä eksy! Säännöt pitää tietää, mutta onko väärin kysyä täältä jos ei tiedä johonkin vastausta? Sääntökirjasta löytää vastauksen (ehkä jos ymmärtää kaikki koukerot), mutta täältä vois löytää vastauksen sääntö kysymykseen ja lisäksi saada muilta kokemuksia, ajatuksia, suunnitelmia yms. Ja tietenkin vittuilun...
Keskustelun avaaja myös aika lailla sivuutti Saxbergin vastauksen, joka kertoi miten luokittelemattomasta autosta saa luokitellun. Sanoi ryöstöksi ilmeisesti tajuamatta mikä merkitys ylipäätään on auton luokituksilla. Siksi (melko mieto) vittuilu.
Kysyvä ei tosiaan tieltä eksy. Ainakaan jos malttaa kuunnella ja sisäistää vastauksen.
Sääntöjen koukeroista olen sitä mieltä, että tässä kyseisessä lajissamme tuo sääntöjen lukeminen ja niiden ainakin jonkin asteinen sisäistäminen on vaivattomimmasta päästä touhuja. Lisäksi se on ihan ilmaista.
Ei taitu!