Mikä mättää?
- J_Mantyla
- KV
- Viestit: 685
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Mun mielestä ongelma ei ole säännöissä. Kylmä totuus on, että kansallisella ralliautoilulla ei ole minkään arvoista julkisuusarvoa / profiilia johtuen monista seikoista. Suuri yleisö ei tule skaboihin seuraamaan huimia korkealta laulavia sladeissa eteneviä takavetopelejä, vaan se haluaa ajanvietettä. Tämä show-meininki meidän kisoista puuttuu.
- jarko
- Yleinen
- Viestit: 163
- Liittynyt: 25.05.2004 00:00
J_Mantyla kirjoitti:Mun mielestä ongelma ei ole säännöissä. Kylmä totuus on, että kansallisella ralliautoilulla ei ole minkään arvoista julkisuusarvoa / profiilia johtuen monista seikoista. Suuri yleisö ei tule skaboihin seuraamaan huimia korkealta laulavia sladeissa eteneviä takavetopelejä, vaan se haluaa ajanvietettä. Tämä show-meininki meidän kisoista puuttuu.
Jos rallia verrataan vaikka lätkään, ei sielläkään maailmantähtiä tavallisesti nähdä kotimaan kaukaloissa. No nyt on tosin poikkeuksellinen vuosi, mutta kuitenkin. Tämä kansanvälisten tähtiän poissaolo antaa kuitenkin valtakunnallisille ja maakuntamedioille "luvan" uutisoida kotimaan pääsarjatasosta vähän pintaa huitaisten. Se, että Pykälistö voitti SM-avauksen, on parin palstan pikku-uutinen. Mutta ans olla, kun joku NHL:n kehäraakki haalitaan Saipaan, niin jo on tiedotustilaisuudessa väkeä jotta päät kolisee. Ja uutiskynnys ylittyy Urheiluruudussa ja vaikka missä. Kyseessä on sitten kuitenkin naurettavan pieni laji vaikkapa kori- tai käsipallon, rinnalla fudiksesta saati moottoriurheilusta puhumattakaan. Olisi hauskaa päästä jyvälle siitä, miten maailmanlaajuisesti melko pieni laji on saavuttanut täällä ihan älyttömän suosion ja media-arvon.
Toi meni kuitenkin hutiin itse harrastamisesta. Hyviä kommentteja ja ideoita on tullut keskustelussa esille. Appracingin ehdottama harrasteluokka oli juuri tuossa hengessä esillä, mutta se ei kelvannut päättäjille. Ei kuulemma tarvita harrasteluokkia, koska F ja Trophy ovat olemassa. Harmillinen juttu.
Harrastajia tarvittaisiin lajimme ulkopuolelta, kuten todettua, mutta heitä ei saada lajiin, joka on liian tekninen. Minusta Endurance on hyvä esimerkki siitä, että toisinkin voitaisiin toimia. Saa nähdä, mitä 1600-luokka tuo tullessaaan. Ei sekään varmasti näyttävyydellään säväytä, mutta saataisipa edes uusia harrastajia rinkiin.
- KyrDe
- Yleinen
- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Harrastaminen?
Kyllä harrastamaan pääsee vielä aika halvalla. Edellisissä kommenteissa on vain omasta mielestä mennyt toi halpaa harrastaminen ja kilpaileminen pikkuisen sekasin. Harrastaminen ei vaadi kallista voittaja autoa. Parin tonnin äfffäläisellä saa varmasti ajaa kaasu pohjassa EK:ta. Jos haluaa kilpailla se vaatii kilpailukykyisen auton. Eli jos haluaa päästellä höyryjä EK:lla eikä yleisenliikenteen seassa niin se ei kyllä hirveitä maksa. On eri asia jos joka kisasta haluaa pytyn niin se rupeaa maksamaan.
Vapaaehtoiset toimitsijat rupeaa oleen kortilla. Rahalla saa houkuteltua toimitsijoita. Mutta jos siirrytään puhtaasti vuokra työvoimaan vaikka muiden urheiluseurojen kanssa niin pitäis myös huolehtia henkilöstön pätevyydestä. Nyt jo on havaittavissa ammattitaitoisten toimitsijoiden pulaa alueittain. Asian huonopuoli on että kilpailijoiden ja katselijoiden turvallisuus kärsii.
Rallien järjestämiskustannuksiin vaikuttaa myös suoraan tuo tekijöiden tietotaito. Lisäksi on havaittavissa että jokainen taho joka rallin kanssa on tekemisissä haluaa saada siitä rahallista hyötyä.
Säännötkin vaikuttaa osaltaan lajin halpuuteen. Jos otetaan F ryhmän idea silloin kun se otettiin käyytöön ja ne säännöt jotka silloin oli voimassa ja katsastetaan tämän päivän "voittaja" autoja niin aika harva taitaisi mennä leimasta läpi. FIA ei kait vaikuta näihin kansallisiin tekniikka sääntöihin. Suurin syy taitaa olla kilpailijat itse. Tuskin harrastus kaatuu jos joutuu penkit ja vyöt uusimaan.
Vapaaehtoiset toimitsijat rupeaa oleen kortilla. Rahalla saa houkuteltua toimitsijoita. Mutta jos siirrytään puhtaasti vuokra työvoimaan vaikka muiden urheiluseurojen kanssa niin pitäis myös huolehtia henkilöstön pätevyydestä. Nyt jo on havaittavissa ammattitaitoisten toimitsijoiden pulaa alueittain. Asian huonopuoli on että kilpailijoiden ja katselijoiden turvallisuus kärsii.
Rallien järjestämiskustannuksiin vaikuttaa myös suoraan tuo tekijöiden tietotaito. Lisäksi on havaittavissa että jokainen taho joka rallin kanssa on tekemisissä haluaa saada siitä rahallista hyötyä.
Säännötkin vaikuttaa osaltaan lajin halpuuteen. Jos otetaan F ryhmän idea silloin kun se otettiin käyytöön ja ne säännöt jotka silloin oli voimassa ja katsastetaan tämän päivän "voittaja" autoja niin aika harva taitaisi mennä leimasta läpi. FIA ei kait vaikuta näihin kansallisiin tekniikka sääntöihin. Suurin syy taitaa olla kilpailijat itse. Tuskin harrastus kaatuu jos joutuu penkit ja vyöt uusimaan.
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
- citikka1
- A-Junnu
- Viestit: 116
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Rauvanniemi
- Viesti:
Re: Mikä mättää?
jarko kirjoitti:Tervehdys!
Kyselisin kansalaisten mielipiteitä siitä, miksi osanottajamäärät ovat kiivaassa laskusuunnassa rallikilpailuissa? Onko kustannusten kipukynnys lopulta saavutettu?
Kaikissa sarjoissa tunnutaan tekevän tänä vuonna vuosituhannen historiaa negatiivisessa mielessä. Sama koskee ns. kyläkisoja.
Aika kultaa luonnollisesti muistot, mutta jotenkin tuntuu, että vielä 90-luvun alussakin saatettiin ajaa palkkatuloilla kisaa jopa SM-tasolla. Tavallisen rallin tais huitaista läpi suunnilleen tonnilla sen aikaista rahaa. Vähintään tonni siihen iloon menee nykyäänkin, mutta valuutta on matkalla vaihtunut.
Onko joku muu samaa mieltä, vai onko muistini tosiaan alkanut temppuilla? Olisi kiva kuulla jonkun kauan harrastaneen vertailuja auton hintojen, kisakustannusten ja tulojen välillä. Itsestäni tuntuu, että nykyinen pikku N:n kustannustaso on samaa luokkaa kuin 90-luvun alussa isossa N-ryhmässä. F-ryhmässä kehitys on laukannut tosi pitkin askelin niin teknisesti kuin kulupuolellakin. Hyvä Cupin kärkiauto maksoi muistaakseni sarjan syntyvuosina n. 50 000 markkaa. Epäilen, että tulotasomme ei ole nelinkertaistunut tässä ajassa, mutta autojen hinnat ovat sen tehneet. Eihän 34 000 euroa ole hyvästä "äffäläisestä" edes kova pyynti...
Totta että autojen hinnat on noussut humasti kun kaikennäköinen hitec on tullut tava harrastajan saataville mutta eikös tämä kerro että kyllä tulojenkin on täytynyt nousta vai mistä nämä eurot tulevat ei kaikill kuitenkaan voi olla niin hyviä sponsseja?
Eikä tämä hinnan nousu voi johtua akk:n "penkki" säännöistä ajatelkaapas että ne penkit ja vyöt maksaa kuitenkin vain n2000 ¤ ja sillä saa jo hyvät! eli vielä jää 140 000 mummoa hintaeroa "vanhaan" voittaja autoon ja laskeskelin että 1989 perus ralli maksoi osallistuminen+majoitus+syömiset+muutama tuoppi illalla(2 huoltomiestä ja kilpailija pari)n200¤ ja nykyään n450¤ ja tästä on osallistumismaksun osuus korotuksessa 93¤ eli majotuj+ruokakulut on noussut 16vuodessa n.160¤ .
piikkipyörät maksoi -89 n.1000 mk kappale joten niiden hinnat on pysynyt lähes samoina. bensanhinta on noussut myös mutta se on mielestäni pienimpiä kustannus eriä rallissa ainakin näin harraste tasolla tehottomalla autolla (jolla pääsee harrastamaan ei voita mutta ei tarvii jatkuvasti paikkailla tekniikkaa) :)
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Tässä näkyy täydellisesti se asenne, mikä tätä tulostavoitteetonta harrastamista kohtaan on...markomartini kirjoitti:Voihan sen orginell volvon tehdä f:ään ajella sillä jos haluaa harrastaa,ja kerää saman henkisiä kuskeja ja pitää jäsentenväliset ihan omana kisana rallissa ja jakavat vielä pyttyjä toisilleen vaikka a´10e.Sittenhän se on halpaa.MUTTA ELÄMÄ ON.(kallista) :D
Ei taitu!
- jjs
- Yleinen
- Viestit: 281
- Liittynyt: 18.06.2004 00:00
Näin on. Ideaa perusharrastamisesta on näemmä vaikea myydä. Pitäisi kai muistaa: isompi organisaatio, enemmän kuluja. Vaikka näkyvyys on hyvä asia, auttaako se harrastajaa kustannuspaineissa; kaikki eivät kuitenkaan saa tukijoita. Ja kuka taas maksaa...henkka_ok kirjoitti: Tässä näkyy täydellisesti se asenne, mikä tätä tulostavoitteetonta harrastamista kohtaan on...
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Kilpailuhan on tarkoitettu sitä varten että saadaan voittaja?henkka_ok kirjoitti:Tässä näkyy täydellisesti se asenne, mikä tätä tulostavoitteetonta harrastamista kohtaan on...markomartini kirjoitti:Voihan sen orginell volvon tehdä f:ään ajella sillä jos haluaa harrastaa,ja kerää saman henkisiä kuskeja ja pitää jäsentenväliset ihan omana kisana rallissa ja jakavat vielä pyttyjä toisilleen vaikka a´10e.Sittenhän se on halpaa.MUTTA ELÄMÄ ON.(kallista) :D
Paitsi historicissa jossa kunnioitetaan auton historiaa eikä kilpailla voitosta.
Voihan johonkin suljetulle alueelle mennä ajeleen jos ei halua ajaa kilpaa.
Ja molemmat ajelut voi kutsua harrastukseksi.
Kyllä minäkin ajan harrastuspohjalta mutta kilpailussahan täytyy olla tavoite esim. maaliinpääsy ja mahdollisesti joku sijoituskin vaikka viimeinen.
Sitten kilpailuosiolle voisi tehdä äänestyksen mikä on kallistaharrastusta autourheilussa ja paljonko sijoittaa vuodessa erot on varmaan suuria.
Joillekkin edellä mainitut penkit ja vyöt on jo kalliita 2000E
Mut minkä arvoinen on oma turvallisuus kannattais miettiä.
Ettei nyt vaan nyt sattuis mitään :D