Sivu 2/5
Re: ralli/sprint turvallisuus?
Lähetetty: 11.07.2014 22:32
Kirjoittaja Vempula
Jos näitä idearikkaitten kirjoituksia vähänkään lukee niin toine tekke tekstit ja toinen myötäilee mukana joka lauseessa ja kolma inttaa vastaan joka tilanteessa. Mikä on johtopäätös .. Täyttä paskaa tullut jo pitkän tovin. Tämäkö on sitä rallinettiä mikä oli ainakaan jossa oli kunnon keskustelut. Nykyään täällä kolme pelleä inttä samasta asiasta viikkokausia ja hommaa en tule mitään selvyyttä. Enne täällä seuras iltasella jopa sata hemmoa mut hyvä jos on nykyään viis vierasta ja pari nimimerkkiä.
Re: ralli/sprint turvallisuus?
Lähetetty: 13.07.2014 11:59
Kirjoittaja Rallimax
Ehkä näiden keskustelujen tasoon ja mielenkiintoon voisi vaikuttaa myös se, että jokainen omassa itsessään miettisi, miten ottaa kantaa ja mitä asiaa haluaa esittää.
Ja kun korkki on auki, niin silloin Ralli.net pysyy kiinni.
No mutta, palataanpa asiaan !
Aktiivi kilpailijana ja aika pitkään motorsporttia ammatikseni tehneenä olen seurannut yleistä teknistä kehitystä, joka on ollut autourheilun kaikissa lajeissa huomattavaa.
Autojen tekninen kehityskaari jatkaa kulkuaan se on päivän selvää, mutta mietittäväksi jää, paljonko tekniikka on kehittynyt viimeisen 15:sta vuoden aikana ja paljonko se tulee kehittymään tulevan 15:sta vuoden sisällä.
Jos tätä verrataan yleiseen olemassa olevaan teknisen kehityksen nopeuteen, asiat kehittyvät seuraavan 5 vuoden aikana lähes yhtä paljon kun kuluneen 15:sta vuoden aikana.
Tämä asia on se, joka esimerkiksi ralliautoilussa tulee ottaa huomioon, kun puhutaan onnettomuuksien lisääntymisestä.
Tehdastiimit ja FIA keskustelee yhdessä koko ajan siitä, miten jarrutetaan autojen vauhteja MM sarjassa, koska jos esimerkiksi WRC autot olisi annettu kehittyä yleisen kehityksen tahtiin koko ajan vain eteenpäin, olisimme jo nyt siinä tilanteessa, että vanhat B-ryhmäläiset olisi vastaantulijoita.
Kun moottoriurheilussa tekniset asiat kehittyvät MM tasolla jne, sieltä samaan aikaan valuu myös näitä teknisen kehityksen asioita myös harrastajatasolle.
Renkaat ja alustat ovat näistä ensimmäisiä niitä asioita, jotka kehittyessään lisää vauhtia jokaisen maan ns, kansallisen tason kilpa-autoihin.
Seuraavana tulee vaihteistot ja viimeisenä moottorit.
Kun puhutaan ralliautoilun turvallisuudesta kaikkien maiden kansallisella tasolla, kilpailualusta ja yleiset muut olosuhteet ja asiat muodostavat erilaisuustekijöitä.
Siinä kun Hollannin tasangoilla vedetään asfaltilla, on aika epätodennäköistä, että autot osuisivat ekana puuhun, kun taas Suomessa se on lähes aina ensimmäinen kohde johon törmätään.
Vauhti sinällään ei ole se ralliautoilun suurin vaaratekijä, vaan se, että joutuu ajamaan arvausperiaatteella, ja kun siinä tilanteessa törmätään eteen tulevaan esteeseen, on törmäysnopeus liian kova, jolloin ihminen ei kestä sitä törmäystä, oli meillä sitten päällä minkälaiset turvavarusteet tahansa.
En aloita nyt keskustelua siitä, pitäisikö siirtyä nuottikisoihin pelkästään, mutta pimeihin ralleihin malliajatus nuoteista samalla tavalla kun Ruotsissa toimitaan, voisi olla ehkä nyt Suomessa jo vihdoin harkitsemisen arvoinen asia, kun samaa järjestäjän nuotti systeemiä on käytetty Ruotsissa jo yli 20 vuotta, eli Ruotsalaiset on osanneet ennakoida onnettomuustilanteiden tapahtumista jo pitkään.
Tässä topicissa joku jo mainitsi onnettomuuksien kehityksestä.
Jos tätä asiaa kaivan ihan omista kokemuksistani, kun olen ollut mukana kisoissa duunimielessä, niin onnettomuuksien lisääntyminen on kasvanut ihan 90 luvun alusta asti ja ambulansseja on tarvittu 2000 luvun alusta alkaen koko ajan yhä enemmän, joka kasvutilastona on erittäin huolestuttavaa.
Onnettomuuksien kasvutilasto kulkee yhdessä teknisen kehityksen kanssa, joskin MM tasolla ja kansallisella tasolla onnettomuuksien kokonaisuudessa on selkeä ero.
Siinä kun MM tasolla WRC autoille tulee onnettomuuksia, ihme kyllä sieltä miehistö usein miten vain kävelee ehjänä ulos, kun taas meillä Suomessa rallin onnettomuustilanteissa miehiä kannetaan liian usein baareilla ambulanssiin.
Tämä kaikki edellä kerrottu on varmasti kaikkien tiedossa ja näistä samoista asioista on täälläkin keskusteltu paljon, mutta haluan tällä tuoda nyt vain esille sen, että jokainen joka ajaa kilpaa, toimii kilpailun järjestelyorganisaatiossa tai toimii penkalla katselijana miettisi, miksi vain puhutaan että pitäisi tehdä jotain onnettomuuksien vähentämiseksi, missä on ne kongreettiset teot ja toimeen ryhtyminen ???
Jos Tekninen kehitys jatkaa kulkuaan huomattavalla nopeudella, kilpa-autojen vauhti kasvaa samaan aikaan myös koko ajan, jolloin myös onnettomuuksien määrä jatkaa kasvusuuntaista kulkuaan, eli missä tulee vastaisuudessa kulkemaan se teknisen kehityksen mukaan tuoma vauhdin kasvun raja, jonka yli mentäessä, ambulansseja tarvitaan joka erikoiskokeella ja niiden varrellakin.
Ketä on seuraava joka haluaa vastata siitä lentokenttä kilpareitistä, jossa ajetaan aivan liian lujaa, tai kuka katselijoista haluaa olla vastuussa siitä, että löydetään kunnon runkipaikka ja kukaan ei ole varoittamassa muita sillä hinnalla, että tuleekin vakavampi onnettomuus ?
Tai miten kauan kuljettajat haluavat ajaa hirveällä riskillä ja olla vastuussa itsestään sekä myös vieressä istuvasta kartturista.
Niin kuin sanoin, näistä asioista on täällä ralli.netissä kirjoitettu sivutolkulla, mutta ihmeellisintä vain on se, että todellisiin tekoihin onnettomuuksien vähentämiseksi ei ole tehty oikeastaan mitään.
En minä ainakaan olisi halunnut olla Teijo-Talot Rallin turvallisuusvastaava, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Re: ralli/sprint turvallisuus?
Lähetetty: 17.07.2014 00:00
Kirjoittaja saana
Kannaisko seurata kehitystä ja panna pätkät nettiin niin katsojat/ kuvaajat löytäis paikat ja kuskeilta jäis "paikat" pois.Neste oilissa vissiin käytössä, tiiä kenen idea?
Re: ralli/sprint turvallisuus?
Lähetetty: 17.07.2014 01:42
Kirjoittaja BLUEORANGE
saana kirjoitti:Kannaisko seurata kehitystä ja panna pätkät nettiin niin katsojat/ kuvaajat löytäis paikat ja kuskeilta jäis "paikat" pois.Neste oilissa vissiin käytössä, tiiä kenen idea?
Tuohan juuri oli Jukojärvi minirallissa käytössä.Itse opettelin ykkösen ulkoa.Kakkosen opetteluun ei jäänyt aikaa.Ykkönen meni varoessa koska yleensä videolla mutkat,niiden muodot ja varsinkin korkeuserot näyttää erilaisilta ja loivemmilta.Näin ei kuitenkaan ollut vaan täysiä olis kestäny vetää just ne paikat jotka videon perusteellakin ois kestäny.
Erittäin hyvä kokeilu mutta ainakin minulta vaatii vielä hieman totuttelua.
Re: ralli/sprint turvallisuus?
Lähetetty: 17.07.2014 18:36
Kirjoittaja markomartini
Ek videon näyttämisestä tullut vähän palautetta vaikea sanoa oliko positiivinen vai nekatiivinen kokeilu.
Harrasterallisprintissä 2 vuotta ollut kartturin sallittu mukana olo tulee ensivuonna myös AKK kisoihin.
Myös seurakilpailun turvallisuus sääntöihin tulossa muutosta ambulanssin päivystäminen poistuu.
Nyt myös fakta vertailutietoa puolueettomalta taholta, AKK kilpailussa kuskin irrottaminen kilpa-autosta pahimillaan kestänyt jopa 2,5 h. Siinä mustanpensselin käyttäjille mietittävää.
Re: ralli/sprint turvallisuus?
Lähetetty: 18.07.2014 00:31
Kirjoittaja henkka_ok
markomartini kirjoitti:Nyt myös fakta vertailutietoa puolueettomalta taholta, AKK kilpailussa kuskin irrottaminen kilpa-autosta pahimillaan kestänyt jopa 2,5 h. Siinä mustanpensselin käyttäjille mietittävää.
Ok. Eli siis Keuruun seudun pelastushenkilöstö leikkasi jokseenkin loukkaantumattoman kuljettajan autosta nopeammin kuin (luultavasti) Hartolan/Sysmän seudun pelastushenkilöstö jalastaan pahasti jumissa olleen ja jalkansa pahoin teloneen kuljettajan. Miten tämä liittyy rallin järjestämisen hyvyyteen?
Re: ralli/sprint turvallisuus?
Lähetetty: 18.07.2014 22:03
Kirjoittaja markomartini
Tuskin itse rallin järjestämisen hyvyyteen, mutta pelastustoimen kalustoon josta minulle kerrottiin on kuulema vieläkin aika kirjava.
Kuten mainitsin aikasemmin myös turvallisuussuunnitelmat ovat
kilpailukohtaisia.
Mutta turvallisuuden sysäämistä järjestäjän vastuulle ihmettelen, kun autoa ajaa kuljettaja ja monesti on myös rakentanut sen ja turvavarusteet hommannut kyllä ne kaikki kuuluu kuljettajalle ei järjestäjälle että ne oat riittävän turvallisia.
Re: ralli/sprint turvallisuus?
Lähetetty: 19.07.2014 23:51
Kirjoittaja j67
Rallimax kirjoitti:Ehkä näiden keskustelujen tasoon ja mielenkiintoon voisi vaikuttaa myös se, että jokainen omassa itsessään miettisi, miten ottaa kantaa ja mitä asiaa haluaa esittää.
Ja kun korkki on auki, niin silloin Ralli.net pysyy kiinni.
No mutta, palataanpa asiaan !
Aktiivi kilpailijana ja aika pitkään motorsporttia ammatikseni tehneenä olen seurannut yleistä teknistä kehitystä, joka on ollut autourheilun kaikissa lajeissa huomattavaa.
Autojen tekninen kehityskaari jatkaa kulkuaan se on päivän selvää, mutta mietittäväksi jää, paljonko tekniikka on kehittynyt viimeisen 15:sta vuoden aikana ja paljonko se tulee kehittymään tulevan 15:sta vuoden sisällä.
Jos tätä verrataan yleiseen olemassa olevaan teknisen kehityksen nopeuteen, asiat kehittyvät seuraavan 5 vuoden aikana lähes yhtä paljon kun kuluneen 15:sta vuoden aikana.
Tämä asia on se, joka esimerkiksi ralliautoilussa tulee ottaa huomioon, kun puhutaan onnettomuuksien lisääntymisestä.
Tehdastiimit ja FIA keskustelee yhdessä koko ajan siitä, miten jarrutetaan autojen vauhteja MM sarjassa, koska jos esimerkiksi WRC autot olisi annettu kehittyä yleisen kehityksen tahtiin koko ajan vain eteenpäin, olisimme jo nyt siinä tilanteessa, että vanhat B-ryhmäläiset olisi vastaantulijoita.
Kun moottoriurheilussa tekniset asiat kehittyvät MM tasolla jne, sieltä samaan aikaan valuu myös näitä teknisen kehityksen asioita myös harrastajatasolle.
Renkaat ja alustat ovat näistä ensimmäisiä niitä asioita, jotka kehittyessään lisää vauhtia jokaisen maan ns, kansallisen tason kilpa-autoihin.
Seuraavana tulee vaihteistot ja viimeisenä moottorit.
Rallimax kirjoitaa asian toisesta puolesta joka kehityy, tekniikasta, tämä on kaikille tiedossa oleva totuus.
Jos tekniikka kehittyy niin minkä muun pitäisi kehittyä jotta ajaminen pysyisi "turvallisena" ?
Jokainen voi miettiä mikä on vastaus.
Väitän että ainut vastaus on ajotaitojen. Suuremmat nopeudet asettavat kuskien taidot koetukselle hyvin nopeasti.
Paikka johon ajettiin ennen bilsteini alustalla roketin kummeilla on tänään paikka johon nykyisillä huippualustoilla ja renkailla on ajettavissa aikalailla kovempaa. Onko kuskien taidot kehittyneet noista bilstein-roket taidoista nykypäivän vaatimus tasoihin.
Väitän että EI.
Kisoja on vähemmän, ajaminen kalliinpaa, jolloin ajetaan vähemmän. Nämä ovat asioita joita pitäisi huomioida kun puhutaan turvallisuudesta.
Aikalailla sata prosenttisesti syy ulosajoon on ajovirhe, harvemmin tekninen vika autossa.
Mitä pitäisi tehdä että nämä bilstein-roket taitoiset kuskit päivitetään tämän päivän kalustoon, vai pitääkö kalusto muuttaa taitojen mukaiseksi.
Nykyiselle kalustolle löytyy kuskeja, mutta onko kaikkien välttämättä saatava ajaa nykyisten huippu autojen mukaisella kalustolla.
Riittäisikö hiukan hitaampi kalusto aloittelijoille ja taitojen/näyttöjen kautta voisi hankkia ajooikeuden tehokkaanpaan ja nopeampaan kalustoon.
Tiedän että kirjoitukseni saa tietyn vastaanoton, mutta kelvannee aloitukseksi siihen että jotain on tehtävä.
Viisaammat kertokoon MITÄ.
Re: ralli/sprint turvallisuus?
Lähetetty: 21.07.2014 15:49
Kirjoittaja BLUEORANGE
Nyt puhuu j67 osittain asiaa.Alustat ym kaikki kehittyy.15 vuotta sitten faijan 200 heppanen Manta löi joutavaa melkein joka vaihteella.Nyt ei ruopase 225 heppanen bmw kun just vähän kolmosella

No asiaan vaikuttaa paljon muukin :) Mutta jos kuljettajat kehittyis niin vauhdithan ei varmaan nousis??? entäs sitten kun kuljettajat olisi parempia kuljettajia!eikö paremmat kuljettajat tee virheitä? Itseluottamus kohdallaan paikkaan johon voi ajaa 80 km/h tullaan 300km/h.

Voin jopa itse omasta kokemuksesta sen sanoa.
Re: ralli/sprint turvallisuus?
Lähetetty: 21.07.2014 15:54
Kirjoittaja BLUEORANGE
Ja pointti on se että v1600 autolla saa lanssitauon.Jopa 50 kuutioisella jossa on 2 pyörää vähemmän
Re: ralli/sprint turvallisuus?
Lähetetty: 21.07.2014 20:04
Kirjoittaja j67
BLUEORANGE kirjoitti:Nyt puhuu j67 osittain asiaa.Alustat ym kaikki kehittyy.15 vuotta sitten faijan 200 heppanen Manta löi joutavaa melkein joka vaihteella.Nyt ei ruopase 225 heppanen bmw kun just vähän kolmosella

No asiaan vaikuttaa paljon muukin :) Mutta jos kuljettajat kehittyis niin vauhdithan ei varmaan nousis??? entäs sitten kun kuljettajat olisi parempia kuljettajia!eikö paremmat kuljettajat tee virheitä? Itseluottamus kohdallaan paikkaan johon voi ajaa 80 km/h tullaan 300km/h.

Voin jopa itse omasta kokemuksesta sen sanoa.
Pointti on siinä että aloitettaessa hitaammalla kalustolla, kaadot ja ulosajotkin on hitaammasta vauhdista.
Riittävän moni ulosajo opettaa kyllä arviontia nopeuksien suhteen, ja kuten kirjoitin kokemuksen perusteella saisi "oikeuden" ajaa huippukalustoa.
Jos mitattaisiin tuloksia ja niiden perustella saisi tuo ajo-oikeuden niin eivät nuo paremmat kuljettajat saisi oikeutta jos ajelevat alati ulos.
Toimivaa??
Re: ralli/sprint turvallisuus?
Lähetetty: 21.07.2014 20:32
Kirjoittaja markomartini
Ei hyvänen aika mitään kalustorajoituksia häipyy loputkin kilpailijat.
Turvallisuus lähtee kuljettajista ja heidän asenteestaan. Ja esim.120 km/h vauhdista voi lähteä tehokas ja tehoton auto lapasesta ja lopputulos sama.
En tiedä onko onnettomuustilaistoissa tutkintaa kuljettajien ikähaitarista, mutta veikkaan että suurempi vauhtiset rysäykset on kuitenkin niillä jotka ovat enemmän ajaneet kuin niillä jotka vasta-aloittaneet.
Re: ralli/sprint turvallisuus?
Lähetetty: 22.07.2014 01:37
Kirjoittaja Lujaa
Ei helvett* mitä porukkaa täällä oikeesti on! Samat uunot aina äänessä vaikka ois fiksumpaa pitää suu kiinni! J67 älä ihan oikeesti puhu kilpailemisesta yhtään mitään kun et sitä harrasta lasin takana! Mitä sä tiedät kilpailemisesta kun et tätä lajia harrasta muuten kun toppahousut jalassa, häh!? Oot täällä vouhottamassa nopeuksista ja kuskien ajotaidoista vaikka oma autourheileminen sijoittuu salon maitokaupasta tissihien hakemiseen, ei hyvää päivää sentään!!!
Ikävä tosiaan on niitä aikoja kun täällä oli jotain fiksua luettavaa tai pikemminkin fiksuja jotain autourheilusta tietäviä asiantuntevia tuntijoita nykyään ei ol kun näitä paskahousuja!!!!
Re: ralli/sprint turvallisuus?
Lähetetty: 22.07.2014 02:11
Kirjoittaja Lujaa
j67 kirjoitti:BLUEORANGE kirjoitti:Nyt puhuu j67 osittain asiaa.Alustat ym kaikki kehittyy.15 vuotta sitten faijan 200 heppanen Manta löi joutavaa melkein joka vaihteella.Nyt ei ruopase 225 heppanen bmw kun just vähän kolmosella

No asiaan vaikuttaa paljon muukin :) Mutta jos kuljettajat kehittyis niin vauhdithan ei varmaan nousis??? entäs sitten kun kuljettajat olisi parempia kuljettajia!eikö paremmat kuljettajat tee virheitä? Itseluottamus kohdallaan paikkaan johon voi ajaa 80 km/h tullaan 300km/h.

Voin jopa itse omasta kokemuksesta sen sanoa.
Pointti on siinä että aloitettaessa hitaammalla kalustolla, kaadot ja ulosajotkin on hitaammasta vauhdista.
Riittävän moni ulosajo opettaa kyllä arviontia nopeuksien suhteen, ja kuten kirjoitin kokemuksen perusteella saisi "oikeuden" ajaa huippukalustoa.
Jos mitattaisiin tuloksia ja niiden perustella saisi tuo ajo-oikeuden niin eivät nuo paremmat kuljettajat saisi oikeutta jos ajelevat alati ulos.
Toimivaa??
Sinäkö täällä rupeat oikeuksia jakamaan kuka milläkin autolla saa ajaa , salli mun nauraa näille sun jutuille :D "kokemuksen perusteella saisi oikeuden ajaa huippu kalustolla" siis mitä vitt*a sä ukko höpötät!?? jääny lääkkeet ottamatta? :D
Kuinka moni oikeesti tän J67 juttuja täällä oikeesti ottaa tosissaan????
Re: ralli/sprint turvallisuus?
Lähetetty: 22.07.2014 07:07
Kirjoittaja j67
Kiitos vaan Lujaa. Menihän tämäkin ketju rakkikoira räksytykseksi. Kannattaisi sinun aloittaa oma ketju noille asiaa sisältäville kirjoituksillesi.