F-ryhmä ja uudet luokitukset

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
jabajee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 30.06.2011 22:21

Re: F-ryhmä ja uudet luokitukset

Viesti Kirjoittaja jabajee » 01.02.2015 21:44

2000 kirjoitti:
jabajee kirjoitti:
peteracing kirjoitti:myös muutama volvo 940 työnalla. tätä on toivottu kauan, toivottavasti tulee uutta kalustoa.
Kuka on kauan odottanut yli 20vuotta vanhoja Volvon romuja ralliin?
Toisaalta onhan ne puolta uudempia kuin yli 40vuotta vanhat Escortit :lol:
Sellainen sääntö olisi hyvä, että yli 20v vanhat menisi automaattisesti Historickiin ja F-ryhmä olisi sitä uudemmille.
Ei hirveän houkuttelevaa ole uusille harrastajille tai katsojillekaan, kun autot on isoisän ikäluokkaa.[/quot

mitäs sit menis kattoo jos ne kiellettäisiin? eipä näytä kovin monia uusia naamoja olla f-cupis yleisessä ja ne jotka ajaa vanhoilla tuskin tekis uudempia autoja kun kuskitki jo sen ikäisiä. ainahan voit mennä kattoo sm-rallia mis uudempaa kalustoa ja taso on mitä on ja vain muutama pystyy panostaa täysillä. uudempi kalusto ku ny vaan vaatii vähän erilailla rahaa jos meinaa et autot pysyy edes nipus.
Meinaat, että joku omassa autotallissa tehty 9000 kiertävä Starlet tai Corolla vaatii vähemmän rahaa ja pysyy paremmin nipussa, kuin vaikkapa joku tehtaan tekemä kit-auto tai lähes vakio bemari?

Ja vaikka sen auton itse tekisikin, niin se korin hinta ei paljon vaikuta kokonaisuuteen, tekipä sen auton sitten Starletin tai Yarikseen koriin. Itseasiassa uudempien autojen korit saattaa olla jopa halvempia ja helpommin saatavia, kuin esim. vanhakoppa Escortin korit.

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: F-ryhmä ja uudet luokitukset

Viesti Kirjoittaja 2000 » 04.02.2015 22:32

Vakio bemareille on oma sarja et niitä voi mennä sinne kattoo jos ne nyt kiinnostaa ja miks tehä f-cupista vain bemari ja etuvetoisten sarja?
Aika moni kuitenki ajaa vieläkin starletilla , escortilla ja corollalla ja jos ne kiellettäisiin tuskin kovin moni kuski lähtis etuvetoiseen tai bemariin, taitas vaan cupin kisojen suosio hiipua ajajien ja myös katsojien keskuudessa!
Ja kyllä ne autot uudistuu sen mukaan kun korit loppuu et ei siihen mitään sääntöä tarvi, ja voithan itse ostaa vaikka minkä kitin jos sellaisen haluat!
ja ei ne escortitkaan mitään turvattomia ole jos kunnon kaaret ja varusteet (testattu on ja kunnolla)

Lujaa
Yleinen
Yleinen
Viestit: 189
Liittynyt: 11.04.2014 09:14

Re: F-ryhmä ja uudet luokitukset

Viesti Kirjoittaja Lujaa » 04.02.2015 23:10

2000 kirjoitti:Vakio bemareille on oma sarja et niitä voi mennä sinne kattoo jos ne nyt kiinnostaa ja miks tehä f-cupista vain bemari ja etuvetoisten sarja?
Aika moni kuitenki ajaa vieläkin starletilla , escortilla ja corollalla ja jos ne kiellettäisiin tuskin kovin moni kuski lähtis etuvetoiseen tai bemariin, taitas vaan cupin kisojen suosio hiipua ajajien ja myös katsojien keskuudessa!
Ja kyllä ne autot uudistuu sen mukaan kun korit loppuu et ei siihen mitään sääntöä tarvi, ja voithan itse ostaa vaikka minkä kitin jos sellaisen haluat!
ja ei ne escortitkaan mitään turvattomia ole jos kunnon kaaret ja varusteet (testattu on ja kunnolla)
juuri näin !

Kyllä jos starletit,corollat ja escortit akk, kieltäis niin loppuis kyllä rahat kellokukantieltä, kun nämä harrastajat haistattais pitkät keskusjärjestölle ! kyllä niitä autoja on vaan niin paljon että tollaset puheet voi lopettaa samantien ! onhan ne näyttäviä ja legendaarisia pelejä, eikä ole mitään mätisäkkejä vaan oikeesti hienosti tehtyjä pelejä , jotka on oikeesti turvallisia ! Jos joku noupadi täällä kiihkoilee että ne pitäis kieltää niin menköön kattoo vaikka hiihtoa kylänraitille !

Ei se escortti,starletti,corolla yms..ole sen turvattomampi kuin BMW tai muut autot.. se on ihan sama mikä auto on kyseessä kun vauhtia on tarpeeksi ja sattuu osumaan väärässä kulmassa niin aina sattuu..mutta niin sitä voi sattua nykyään ihan missä vaan lajissa tai vaikka maitokaupassa jos osuu väärään aikaan väärään paikkaan.. joten eiköhän nää lässytykset voi lopettaa ja antaa kaikkien harrastaa juuri sillä millä haluaa !

jabajee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 30.06.2011 22:21

Re: F-ryhmä ja uudet luokitukset

Viesti Kirjoittaja jabajee » 05.02.2015 00:43

Lujaa kirjoitti:
2000 kirjoitti:Vakio bemareille on oma sarja et niitä voi mennä sinne kattoo jos ne nyt kiinnostaa ja miks tehä f-cupista vain bemari ja etuvetoisten sarja?
Aika moni kuitenki ajaa vieläkin starletilla , escortilla ja corollalla ja jos ne kiellettäisiin tuskin kovin moni kuski lähtis etuvetoiseen tai bemariin, taitas vaan cupin kisojen suosio hiipua ajajien ja myös katsojien keskuudessa!
Ja kyllä ne autot uudistuu sen mukaan kun korit loppuu et ei siihen mitään sääntöä tarvi, ja voithan itse ostaa vaikka minkä kitin jos sellaisen haluat!
ja ei ne escortitkaan mitään turvattomia ole jos kunnon kaaret ja varusteet (testattu on ja kunnolla)
juuri näin !

Kyllä jos starletit,corollat ja escortit akk, kieltäis niin loppuis kyllä rahat kellokukantieltä, kun nämä harrastajat haistattais pitkät keskusjärjestölle ! kyllä niitä autoja on vaan niin paljon että tollaset puheet voi lopettaa samantien ! onhan ne näyttäviä ja legendaarisia pelejä, eikä ole mitään mätisäkkejä vaan oikeesti hienosti tehtyjä pelejä , jotka on oikeesti turvallisia ! Jos joku noupadi täällä kiihkoilee että ne pitäis kieltää niin menköön kattoo vaikka hiihtoa kylänraitille !

Ei se escortti,starletti,corolla yms..ole sen turvattomampi kuin BMW tai muut autot.. se on ihan sama mikä auto on kyseessä kun vauhtia on tarpeeksi ja sattuu osumaan väärässä kulmassa niin aina sattuu..mutta niin sitä voi sattua nykyään ihan missä vaan lajissa tai vaikka maitokaupassa jos osuu väärään aikaan väärään paikkaan.. joten eiköhän nää lässytykset voi lopettaa ja antaa kaikkien harrastaa juuri sillä millä haluaa !
Kuka täällä mistään turvallisuudesta tai kieltämisestä on yhtään mitään puhunut tai kiihkoillut?
Kannattaisiko opetella lukemaan, ennenkuin kommentoi mitään?
Itse olen vapaampien rakentelusäännösten kannalla kansallisissa luokissa, joka siis mahdollistaisi monipuolisemman ja vaikka vähän tuoreemmankin kaluston osallistumisen kisoihin.
Mielestäni se, että auton saisi rakentaa vapaammin, esimerkiksi tehdä etuvedosta takavedon jne. uudistaisi kalustoa nopeammin, kuin se, että odotellaan vaan kunnes vanhat korit loppuu.
Uskoisin että sillä olisi positiivisia vaikutuksia myös harrastaja- ja katsojamääriin.
Pakkohan ei kenenkään olisi rakentaa uudempaa tai erikoisempaa kalustoa, mutta annettakoot se mahdollisuus kaikille.

Lujaa
Yleinen
Yleinen
Viestit: 189
Liittynyt: 11.04.2014 09:14

Re: F-ryhmä ja uudet luokitukset

Viesti Kirjoittaja Lujaa » 05.02.2015 02:06

jabajee kirjoitti:
Lujaa kirjoitti:
2000 kirjoitti:Vakio bemareille on oma sarja et niitä voi mennä sinne kattoo jos ne nyt kiinnostaa ja miks tehä f-cupista vain bemari ja etuvetoisten sarja?
Aika moni kuitenki ajaa vieläkin starletilla , escortilla ja corollalla ja jos ne kiellettäisiin tuskin kovin moni kuski lähtis etuvetoiseen tai bemariin, taitas vaan cupin kisojen suosio hiipua ajajien ja myös katsojien keskuudessa!
Ja kyllä ne autot uudistuu sen mukaan kun korit loppuu et ei siihen mitään sääntöä tarvi, ja voithan itse ostaa vaikka minkä kitin jos sellaisen haluat!
ja ei ne escortitkaan mitään turvattomia ole jos kunnon kaaret ja varusteet (testattu on ja kunnolla)
juuri näin !

Kyllä jos starletit,corollat ja escortit akk, kieltäis niin loppuis kyllä rahat kellokukantieltä, kun nämä harrastajat haistattais pitkät keskusjärjestölle ! kyllä niitä autoja on vaan niin paljon että tollaset puheet voi lopettaa samantien ! onhan ne näyttäviä ja legendaarisia pelejä, eikä ole mitään mätisäkkejä vaan oikeesti hienosti tehtyjä pelejä , jotka on oikeesti turvallisia ! Jos joku noupadi täällä kiihkoilee että ne pitäis kieltää niin menköön kattoo vaikka hiihtoa kylänraitille !

Ei se escortti,starletti,corolla yms..ole sen turvattomampi kuin BMW tai muut autot.. se on ihan sama mikä auto on kyseessä kun vauhtia on tarpeeksi ja sattuu osumaan väärässä kulmassa niin aina sattuu..mutta niin sitä voi sattua nykyään ihan missä vaan lajissa tai vaikka maitokaupassa jos osuu väärään aikaan väärään paikkaan.. joten eiköhän nää lässytykset voi lopettaa ja antaa kaikkien harrastaa juuri sillä millä haluaa !
Kuka täällä mistään turvallisuudesta tai kieltämisestä on yhtään mitään puhunut tai kiihkoillut?
Kannattaisiko opetella lukemaan, ennenkuin kommentoi mitään?
Itse olen vapaampien rakentelusäännösten kannalla kansallisissa luokissa, joka siis mahdollistaisi monipuolisemman ja vaikka vähän tuoreemmankin kaluston osallistumisen kisoihin.
Mielestäni se, että auton saisi rakentaa vapaammin, esimerkiksi tehdä etuvedosta takavedon jne. uudistaisi kalustoa nopeammin, kuin se, että odotellaan vaan kunnes vanhat korit loppuu.
Uskoisin että sillä olisi positiivisia vaikutuksia myös harrastaja- ja katsojamääriin.
Pakkohan ei kenenkään olisi rakentaa uudempaa tai erikoisempaa kalustoa, mutta annettakoot se mahdollisuus kaikille.
Osaan kyllä lukea mutta sille raiteille teidän vanhojen äffäläisten vastustajien puheet yleensä kääntyy, kun on niiin vanhaa peltiä turvattomia ja vielä liian kovaakin kulkee että pitäis kieltää.. :lol:

Avatar
EscortBDA
Yleinen
Yleinen
Viestit: 275
Liittynyt: 19.09.2005 00:00

Re: F-ryhmä ja uudet luokitukset

Viesti Kirjoittaja EscortBDA » 05.02.2015 11:07

Taitaa vaan olla tiukassa sellanen lakimuutos että rallissa etuvedon vois muuttaa takavetoseks kun siviiliautoakaan ei saa muuttaa ja lainsäädäntöä autoilua kohtaan yrittävät kiristää kokoajan :roll:
Ei Riemulla Rajaa Kun Fordilla Ajaa..

gt-olli
Viestit: 10
Liittynyt: 05.06.2011 11:51

Re: F-ryhmä ja uudet luokitukset

Viesti Kirjoittaja gt-olli » 05.02.2015 12:12

Olisi hyvä jos saisi käyttää lasikuituisia lokareita,kansia ja poly ikkunoita. Alkaa olla jo moneen autoon vaikea saada peltejä/osia. Ja vanhat osat alkaa oleen jo moneen kertaan kitattu ja moukaroitu. Autossa on kumminkin minimi painot niin se ei olisi keneltäkään pois. Ilman Escorteja, Starletteja,Geeteitä ja Volvoja ei ole F-Cuppia....

Jukkiz
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 01.03.2011 02:55

Re: F-ryhmä ja uudet luokitukset

Viesti Kirjoittaja Jukkiz » 05.02.2015 13:52

Ennen tätä luokitus sääntöäkin on voinut tehdä takavetoja sellaosistakin malleista joita ei ole takavetona valmostettu. Esim. melkein kaikki alfat, audi quatrot, lancia delta, mazda 323, mitsulta galant ja vanhemmat evot, nissanilta sunny, subarut, celica ja vw golf. Uudistuken myötä suurin piirtein kaikki mitä on nelivetona valmistettu. vaikka siis 850 volvosta. Hirveesti olis viitseliäille rakentajille vaihtoehtoja. Itse olen haaveillu Legacystä tehdä jo ennen nykyistä luokittelu sääntöä, mutta haaveeksi on jäänyt.

Jukkiz
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 01.03.2011 02:55

Re: F-ryhmä ja uudet luokitukset

Viesti Kirjoittaja Jukkiz » 05.02.2015 14:06

opeli miehille tietysti vielä calibra ja fordi harrastajille cossu escort

Avatar
lane
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 141
Liittynyt: 12.05.2004 00:00
Paikkakunta: hamina

Re: F-ryhmä ja uudet luokitukset

Viesti Kirjoittaja lane » 05.02.2015 14:46

Frog kirjoitti:
lane kirjoitti:Citroen c2 1.6 vts luoktus loppu -14 ja sitä ei ainakaan saa äffään.
Kyseisellä autolla voi ajaa F cuppia joko ryhmän A, FinR tai V-1600 ryhmien mukaisilla säännöillä.
ok.kiitos tiedoista.eli f-ryhmään voi ilmoittautua fin-r -citroenillä!

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: F-ryhmä ja uudet luokitukset

Viesti Kirjoittaja Frog » 05.02.2015 16:21

lane kirjoitti:
Frog kirjoitti:
lane kirjoitti:Citroen c2 1.6 vts luoktus loppu -14 ja sitä ei ainakaan saa äffään.
Kyseisellä autolla voi ajaa F cuppia joko ryhmän A, FinR tai V-1600 ryhmien mukaisilla säännöillä.
ok.kiitos tiedoista.eli f-ryhmään voi ilmoittautua fin-r -citroenillä!
No EI VOI! Huomioikaa nyt että F cuppiin voi, mutta ei F ryhmään.

Avatar
lane
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 141
Liittynyt: 12.05.2004 00:00
Paikkakunta: hamina

Re: F-ryhmä ja uudet luokitukset

Viesti Kirjoittaja lane » 05.02.2015 19:26

no tulihan se sieltä!!!!

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: F-ryhmä ja uudet luokitukset

Viesti Kirjoittaja mikahele » 05.02.2015 20:24

Tuo nyt on pikkasen erikoinen juttu että noita luokiteltuja uudempia autoja ei saa tehdä F ryhmään, mutta muita saa.

Otetaan nyt vaikka esimerkiksi joku XX 2,0 16v joka on luokiteltu ja akk ei ole laittanut sitä f kirjainta sinne vuoden perään, niin siitä ei saa tehdä.

No harrastaja ottaa samanlaisen auton samalla tekniikalla, mutta jollain pienellä erolla jolloin se ei ole se luokiteltu malli ja luokittelee sen kansallisasti, niin kas, jo kelpaa f ryhmään...

Eli eikö se ole sitten ihan sama vaikka myös uudemmista FIA luokitelluista autoista saisi tehdä mitä tykkää?

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: F-ryhmä ja uudet luokitukset

Viesti Kirjoittaja mikahele » 05.02.2015 22:15

Citroen c2 1.6 GT on fia luokiteltu ja Citroen c2 1.6 vts ei ole. Eli siis luokitellaan kansallisasti Citroen c2 1.6 vts, niin kas voit ajaa Citroen c2 1.6 GT:llä F-ryhmässä. Moottori lienee niin paljon sama että käy F ryhmän sääntöihin. Vai miten se meni...
Eli onko tässä mitään järkeä?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: F-ryhmä ja uudet luokitukset

Viesti Kirjoittaja Frog » 06.02.2015 07:29

mikahele kirjoitti:Citroen c2 1.6 GT on fia luokiteltu ja Citroen c2 1.6 vts ei ole. Eli siis luokitellaan kansallisasti Citroen c2 1.6 vts, niin kas voit ajaa Citroen c2 1.6 GT:llä F-ryhmässä. Moottori lienee niin paljon sama että käy F ryhmän sääntöihin. Vai miten se meni...
Eli onko tässä mitään järkeä?
Minun mielestä on ! Koska ennen se ei ollut mitenkään mahdollista. Ensinnäkin kaikille autoille ei voi tehdä sääntöjä erikseen ja siksi myöskään kaikki autot ei ole voittaja autoja. Jos nyt halutaan veivata tuolla GT vs VTS ? Olihan se hämärää jo KV tasolla. Auto mikä on luokiteltu ei ole myytävänä vaan se tehdään VTS mallista muuttamalla eriävät osat niin teknisesti kuin optisesti ! Ei ole montaa autoa vieläkään jotka vastaavat esim optisesti tuota GT mallia.

Nämä vertaukset ryhmän F kohdalla on ihan turhia ja nyt sentään on mahdollisuudet lisääntyneet sekä säännöt lähempänä olevaa kalustoa.

Vastaa Viestiin