bmw suorakytkentä

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
ErPe
Yleinen
Yleinen
Viestit: 202
Liittynyt: 31.05.2004 00:00
Viesti:

Re: bmw suorakytkentä

Viesti Kirjoittaja ErPe » 20.03.2015 11:45

Onko kukaan hintoja kysellyt?

Avatar
inversio
B-junnu
B-junnu
Viestit: 28
Liittynyt: 26.12.2010 00:00

Re: bmw suorakytkentä

Viesti Kirjoittaja inversio » 21.03.2015 07:40

Mites onko mielipiteitä pitäskö laatikon olla neljä vai viisivaihteinen. Mitä ite tuolla vakiolaatikolla ajanu niin tuntus, että kyllä sinne yks pykälä lisää sopisi, siis sinne vakion kolmosen ,nelosen ja vitosen sekaan.

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: bmw suorakytkentä

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 22.03.2015 13:41

Frog kirjoitti:Kaikki ne varmaan toimii ja on OK MUTTA ! Tutki välitykset ja moottorisi vetoalue? Jos ajat vakio moottorilla niin paras vaihteisto on alkuperäinen ZF vakiovälityksillä. Sillä tulee tulosta ja auto menee eteenpäin sulattamatta renkaita. Jos ajat viritetyllä moottorilla niin juttele moottorin tekijän kanssa ja sovita välitykset vetoalueelle. Soran yltiöpäinen siirtäminen ei ole tavoite varmaankaan.
P.S. M3,sen suurin ongelma on kontroloimaton teho yläkierroksilla ja vähäinen lähes olematon painonsiirto.
Nimenomaan toi vesikon laatikko on suunniteltu vakioperänvälitykselle, jolloinka saadaa pyörimisnopeudet peräpäässä pienemmäks, ei kiehu öljyt eikä häviä pikkupyörästä hampaat. kyllähän moni ajaa sillä 4-vaihteisella mutta jos iha puhdasta kepistystä haetaan ni väittäisin että 5-vaihteinen on parempi jopa bemarissa.

Avatar
Arska
B-junnu
B-junnu
Viestit: 45
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: bmw suorakytkentä

Viesti Kirjoittaja Arska » 22.03.2015 15:10

ariwalk kirjoitti:
Frog kirjoitti:Kaikki ne varmaan toimii ja on OK MUTTA ! Tutki välitykset ja moottorisi vetoalue? Jos ajat vakio moottorilla niin paras vaihteisto on alkuperäinen ZF vakiovälityksillä. Sillä tulee tulosta ja auto menee eteenpäin sulattamatta renkaita. Jos ajat viritetyllä moottorilla niin juttele moottorin tekijän kanssa ja sovita välitykset vetoalueelle. Soran yltiöpäinen siirtäminen ei ole tavoite varmaankaan.
P.S. M3,sen suurin ongelma on kontroloimaton teho yläkierroksilla ja vähäinen lähes olematon painonsiirto.
Nimenomaan toi vesikon laatikko on suunniteltu vakioperänvälitykselle, jolloinka saadaa pyörimisnopeudet peräpäässä pienemmäks, ei kiehu öljyt eikä häviä pikkupyörästä hampaat. kyllähän moni ajaa sillä 4-vaihteisella mutta jos iha puhdasta kepistystä haetaan ni väittäisin että 5-vaihteinen on parempi jopa bemarissa.
Mitkähän mahtaa olla tuon Vesikon laatikon välitykset ihan siis numeroina?

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: bmw suorakytkentä

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 22.03.2015 15:19

En tiiä sen tarkemmin ku ei asia enempää kiinnosta mutta laskennalliset huiput 5-vaihteella on 220km/h ja 4-vaihteella kulkee 200km/h että jos tarkemmat tiiot haluut ni soita karille.

Avatar
apilan-2
B-junnu
B-junnu
Viestit: 26
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Re: bmw suorakytkentä

Viesti Kirjoittaja apilan-2 » 22.03.2015 16:32

vesikon välitykset löytyy vaikka googlettamalla: gdtransmission

Avatar
fordesko
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 20.02.2005 00:00

Re: bmw suorakytkentä

Viesti Kirjoittaja fordesko » 22.03.2015 18:55

Jotain välityksiä tuli viime syksynä kyseltyä ja selviteltyä.

Nämä vakiot googlettamalla
Vakio Gatrag: 4,23(1), 2,52(2), 1,66(3), 1,22(4), 1(5)
Vakio ZF: 4,23(1), 2,52(2), 1,66(3), 1,24(4), 1(5)

Nämä soitin ja kysyin, voi olla myös muita välityksiä tarjolla.
Kimtech: 2,25(1), 1,89(2), 1,5(3), 1,18(4), 1(5)
SFF(billet): 2,06(1), 1,5(2), 1,16(3) 1(4) (ainakin kolmosta saa pidempänä)
Samsonas:2,1(1), 1,4(2), 1,3(3), 1,111(4), 1(5)
Samsonakseen saa myös muita välityksiä ja neli vaihteisena.

Minun mielestä ja yleisesti ottaen 325 menee myös nelivaihteisena ainakin 5,14 perävälityksellä, riippuu tietenkin aika paljon moottorista.
Jos on riittävän pitkä ykkönen, saadaan muut vaihteet riittävän lähelle toisia ja silloin myös nelivaihteinen ok. Itse pidän tärkeänä myös sitä, että kolmonen on riittävän lähellä nelosta(Samsonaksessa ainakin näin).

Avatar
Arska
B-junnu
B-junnu
Viestit: 45
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: bmw suorakytkentä

Viesti Kirjoittaja Arska » 22.03.2015 20:34

Tuossa Vesikon laatikossa saattaa olla kyllä ideaa. Ongelma kuitenkin tuon pikkuperän kestävyys jos välitys menee riittävän tiheäksi, niin tämä laatikko jossa ensiövälitys tuo kyllä perävälitykselle helpotusta. Pitää mielenkiinnolla seurata miten alkavat toimia...
Minulla itsellä ollut nyt kolme vuotta sprintti käytössä Samsonas. Ajettu koko ajan kahden kuskin voimin ja asfaltilla pelkästään. Nyt huolsin laatikon ja hämmästyin kyllä miten vähän voi laatikkoon tulla kulumaa 44 sprintin ja lukuisien reenien aikana, joten sen suhteen ja käytettävyyden kannalta todella huippu tuote!

Avatar
GreenSlide
Yleinen
Yleinen
Viestit: 279
Liittynyt: 20.06.2004 00:00

Re: bmw suorakytkentä

Viesti Kirjoittaja GreenSlide » 22.03.2015 21:14

Arska kirjoitti:
ariwalk kirjoitti:
Frog kirjoitti:Kaikki ne varmaan toimii ja on OK MUTTA ! Tutki välitykset ja moottorisi vetoalue? Jos ajat vakio moottorilla niin paras vaihteisto on alkuperäinen ZF vakiovälityksillä. Sillä tulee tulosta ja auto menee eteenpäin sulattamatta renkaita. Jos ajat viritetyllä moottorilla niin juttele moottorin tekijän kanssa ja sovita välitykset vetoalueelle. Soran yltiöpäinen siirtäminen ei ole tavoite varmaankaan.
P.S. M3,sen suurin ongelma on kontroloimaton teho yläkierroksilla ja vähäinen lähes olematon painonsiirto.
Nimenomaan toi vesikon laatikko on suunniteltu vakioperänvälitykselle, jolloinka saadaa pyörimisnopeudet peräpäässä pienemmäks, ei kiehu öljyt eikä häviä pikkupyörästä hampaat. kyllähän moni ajaa sillä 4-vaihteisella mutta jos iha puhdasta kepistystä haetaan ni väittäisin että 5-vaihteinen on parempi jopa bemarissa.
Mitkähän mahtaa olla tuon Vesikon laatikon välitykset ihan siis numeroina?
VESIKON SIVUILTA POIMITTUA TIETOA:

BMW E36 M3 - 325 Suorakytkentä sarja


-ZF S5D-310Z TAI-320Z Kuoriin

-Ei muutoksia koteloon

-Täydellinen suorakytkentä sarja

-Mukana myös vaihdekeppi ja vivusto.

-Suorahampaiset hammaspyörät



Dogbox kit varasto välitykset.

Gear kit 1. 1.=2.211 2.=1.492 3.=1.201 4.=1.059 5.=0.961

Gear kit 2. 1.=2.300 2.=1.553 3.=1.250 4.=1.102 5.=1.000

Gear kit 3. 1.=2.316 2.=1.563 3.=1.259 4.=1.110 5.=1.007

Gear kit 4. 1.=2.444 2.=1.650 3.=1.329 4.=1.171 5.=1.063

Gear kit 5. 1.=2.632 2.=1.776 3.=1.430 4.=1.261 5.=1.144

Gear kit 6. 1.=3.176 2.=2.144 3.=1.726 4.=1.522 5.=1.381

Gear kit 7. 1.=3.529 2.=2.382 3.=1.918 4.=1.691 5.=1.535

Voidaan valmistaa myös muilla välityksillä.

jukkahara
Viestit: 2
Liittynyt: 27.11.2013 09:30

Re: bmw suorakytkentä

Viesti Kirjoittaja jukkahara » 23.03.2015 16:18

Morjesta
Nyt kun tätä on oikein käyty pohtimaan, niin täytyy vielä tuoda yksi uusi vaihtoehto pöytään. Samsonaksella on olemassa 6 vaihteinen versio. Jossa tulee jo kuoriinkin muutoksia. Tässä versiossa on vaihdelaatikossa ns ylennys/ alennus vaihde, jolla saadaan pelattua kokonaisvälitystä. Koska F sääntöihin ei tuo 6v vissiin sovi niin siitä sitten pudottaa pois vaan 1 tai 6 miten jokaisen kalustoon parhaiten sopii.
Tuossa 6v versiossa on muitakin muutoksia, jotka tekevät laatikon soveltuvaksi myös turbo käyttöön ( lue yli 500nm)

T: Jukka Hara
puh 0440956777
Samsonasin hinnat saa minulta kysymällä

Avatar
GDTransmission
Viestit: 5
Liittynyt: 06.08.2010 00:00

Re: bmw suorakytkentä

Viesti Kirjoittaja GDTransmission » 24.03.2015 20:05

noista netin välityksistä ei kannata kantaa huolta, ne ovat vain
yksi hammaspyörä sarja jota muutetaan ensiövälityksellä.
Eli kaikki voima kiertää sivuakselin kautta, joten välityksen muutokseen vaihdetaan vain ensiövälitystä.
Joten jos vaihde välit ovat mieluisat siirretään ensiövälityksellä
nopeus alue sopivaksi oli perävälitys mikä vaan.
Tällä saavutetaan etuja joilla saadaan vaihdelaatikon ja perävälityksen pyörintä nopeutta laskettua.Tällä sadaan laskettua lämpöä perässä ja vaihteistossa.
Yhtä oikeaa välitystä ei liene olemassa , kyllä ne on haettava kuljettaja ja auto kohtaisesti.

Noihin tehon kestoo voisi kommentoida seuraavaa.
Laskennallinen vääntömomentin kesto näillä välityksillä noin 500nm.
Muutoksia tulossa jossa 1.vaihde 840nm loput noin 1000nm.
Huom.tämä on laskennallinen kuormitus paine hammaspyörän hampaan pintapaineen kestoon, hammas ei katkea vaan alkaa nopea pinnan kuluminen. Meidän laskenta softa ei huomio vaihdelaatikon kuorien joustoa joka osaltaan alentaa tehon kestoa.

Jos joku haluaa tietoa lisää ei muuta kuin kysymyksiä.

T:Kari Vesikko

Avatar
GDTransmission
Viestit: 5
Liittynyt: 06.08.2010 00:00

Re: bmw suorakytkentä

Viesti Kirjoittaja GDTransmission » 29.03.2015 13:00

Moi

ZF S5D kuoriin.
Neljä vaihteiseen askiin muutamia esimerkki välityksiä mitä löytyy.
Kaikille perä vaihtoehdoille löytyy sarja.Kaikkia ei jaksa luetella.

3.15 perä mikä on M3:sen vakio perälle sopivia moottorista riippuen.

1:3.125
2:2.109
3:1.698
4:1.497

1:2.941
2:1.985
3:1.598
4:1.409

1:2.824
2:1.906
3:1.535
4:1.353

1:2.556
2:1.725
3:1.389
4:1.225

4.75 perälle muutamia vaihto ehtoja.

1:2.105
2:1.421
3:1.144
4:1.009

1:2.000
2:1.350
3:1.087
4:0.958

1:1.810
2:1.221
3:0.983
4:0.867

Lisää tietoa ja vaihtoehtoja 4ja 5 vaihteiselle saat lähettämällä sähköpostia oisoitteeseen. gdtransmission@gmail.com

T:Kari Vesikko

anssi79
Viestit: 2
Liittynyt: 26.03.2014 09:03

Re: bmw suorakytkentä

Viesti Kirjoittaja anssi79 » 31.03.2015 14:13

Onko kenelläkään hermanssonin laatikoista kokemusta ????

Avatar
GDTransmission
Viestit: 5
Liittynyt: 06.08.2010 00:00

Re: bmw suorakytkentä

Viesti Kirjoittaja GDTransmission » 02.04.2015 09:05

Joku kyseli nopeuksia joten laitan tänne.
Eli tossa noita nopeuksia joihinkin sarjoihin olisi.
Eri välityksiä on yli 20

BMW E36-E46 Vaihteisto ZF S5D
4 ja 5 Vaihteisena

Perän välitys 4.75
Renkaan halkaisija 650mm
Maximi moottorin kierrosluku 7800rpm/min

Sarja 1.
1.=2,10 nopeus 96 km/h
2.=1,42 nopeus 142 km/h
3.=1,44 nopeus 176 km/h
4.=1,00 nopeus 199 km/h
5.=0,91 nopeus 220 km/h (Voidaan jättää pois)

Sarja 2.
1.=2,21 nopeus 91 km/h
2.=1,49 nopeus 135 km/h
3.=1,20 nopeus 167 km/h
4.=1,06 nopeus 190 km/h
5.=0,96 nopeus 209 km/h (Voidaan jättää pois)

Sarja 3.
1.=2,32 nopeus 87 km/h
2.=1,56 nopeus 129 km/h
3.=1,26 nopeus 160 km/h
4.=1,11 nopeus 181 km/h
5.=1,01 nopeus 200 km/h (Voidaan jättää pois)

Sarja 4.
1.=2,63 nopeus 76 km/h
2.=1,77 nopeus 113 km/h
3.=1,43 nopeus 141 km/h
4.=1,26 nopeus 159 km/h
5.=1,14 nopeus 176 km/h (Voidaan jättää pois)

Perän välitys 4.60
Renkaan halkaisija 650mm
Maximi moottorin kierrosluku 7800rpm/min

Sarja 1.
1.=2,10 nopeus 99 km/h
2.=1,42 nopeus 146 km/h
3.=1,44 nopeus 181 km/h
4.=1,00 nopeus 206 km/h
5.=0,91 nopeus 227 km/h (Voidaan jättää pois)

Sarja 2.
1.=2,21 nopeus 94 km/h
2.=1,49 nopeus 139 km/h
3.=1,20 nopeus 173 km/h
4.=1,06 nopeus 196 km/h
5.=0,96 nopeus 216 km/h (Voidaan jättää pois)

Sarja 3.
1.=2,32 nopeus 90 km/h
2.=1,56 nopeus 133 km/h
3.=1,26 nopeus 165 km/h
4.=1,11 nopeus 187 km/h
5.=1,01 nopeus 206 km/h (Voidaan jättää pois)

Sarja 4.
1.=2,63 nopeus 79 km/h
2.=1,77 nopeus 117 km/h
3.=1,43 nopeus 145 km/h
4.=1,26 nopeus 165 km/h
5.=1,14 nopeus 181 km/h (Voidaan jättää pois

Perän välitys 4.45
Renkaan halkaisija 650mm
Maximi moottorin kierrosluku 7800rpm/min

Sarja 1.
1.=2,10 nopeus 102 km/h
2.=1,42 nopeus 151 km/h
3.=1,44 nopeus 188 km/h
4.=1,00 nopeus 213 km/h
5.=0,91 nopeus 235 km/h (Voidaan jättää pois)

Sarja 2.
1.=2,21 nopeus 97 km/h
2.=1,49 nopeus 144 km/h
3.=1,20 nopeus 179 km/h
4.=1,06 nopeus 203 km/h
5.=0,96 nopeus 223 km/h (Voidaan jättää pois)

Sarja 3.
1.=2,32 nopeus 93 km/h
2.=1,56 nopeus 137 km/h
3.=1,26 nopeus 171 km/h
4.=1,11 nopeus 193 km/h
5.=1,01 nopeus 213 km/h (Voidaan jättää pois)

Sarja 4.
1.=2,63 nopeus 82 km/h
2.=1,77 nopeus 121 km/h
3.=1,43 nopeus 150 km/h
4.=1,26 nopeus 170 km/h
5.=1,14 nopeus 188 km/h (Voidaan jättää pois

Perän välitys 4.60
Renkaan halkaisija 650mm
Maximi moottorin kierrosluku 7800rpm/min

Sarja 1.
1.=2,63 nopeus 101 km/h
2.=1,78 nopeus 149 km/h
3.=1,43 nopeus 186 km/h
4.=1,26 nopeus 210 km/h
5.=1,14 nopeus 232 km/h (Voidaan jättää pois)

Sarja 2.
1.=2,70 nopeus 98 km/h
2.=1,83 nopeus 145 km/h
3.=1,47 nopeus 180 km/h
4.=1,29 nopeus 205 km/h
5.=1,17 nopeus 226 km/h (Voidaan jättää pois)

Sarja 3.
1.=2,83 nopeus 94 km/h
2.=1,90 nopeus 139 km/h
3.=1,54 nopeus 173 km/h
4.=1,35 nopeus 196 km/h
5.=1,23 nopeus 216 km/h (Voidaan jättää pois)

Sarja 4.
1.=2,94 nopeus 90 km/h
2.=1,99 nopeus 134 km/h
3.=1,59 nopeus 166 km/h
4.=1,41 nopeus 188 km/h
5.=1,28 nopeus 207 km/h (Voidaan jättää pois


Sarja 5.
1.= 3,22 nopeus 82 km/h
2.=2,18 nopeus 122 km/h
3.=1,75 nopeus 152 km/h
4.=1,54 nopeus 172 km/h
5.=1,40 nopeus 189 km/h (Voidaan jättää pois

T:Kari Vesikko

Avatar
GDTransmission
Viestit: 5
Liittynyt: 06.08.2010 00:00

Re: bmw suorakytkentä

Viesti Kirjoittaja GDTransmission » 02.04.2015 09:12

Sorry toi viimeinen sarja perä 4.60 pitäisi lukea 3.60 perälle,mutta pikku kirjoitus kämmi.
T:Kari Vesikko

Vastaa Viestiin