Harrastajan F-cup polku

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
JasenR
KV
KV
Viestit: 306
Liittynyt: 08.05.2004 00:00

Re: Harrastajan F-cup polku

Viesti Kirjoittaja JasenR » 07.12.2015 14:04

Erään tallin kokemus 90-luvun etuvedosta FinR -luokkaan.

Koitettiin rakentaa 3-korisesta kolopallo volkkarista FinR 2wd. Rahaa paloi kahden konerikon, 10 penkityksen, 5 nokka-akselieversion ja 5 imusarjaversion verran, kun yritettiin saadan padasta irti riittävästi tehoa että pärjää Hondille. Ei saatu riittävästi ja kun oli otettu tunti turpaan Joensuussa soralla piikeillä, niin tehtiin ainut taloudellisesti oikea ratkaisu ja laitettiin kesäksi naftaliinista Suomi Cupin voittopata takaisin keulille je vetoja.

Kyllä se vaan niin on että tuon kokemuksen jälkeen voin sanoa, että ei tule yhtään 90-luvun FinR etuvetoautoa mukaan SM4 -luokkaan niin että sillä pärjää. Tämähän tuon luokan tarkoitus vissiin oli. Kokemukset olen kertonut AKK:n suuntaan. Jos omaa tuon aidon Kit-auton niin sitten tarina voi olla eri kun saa ne loputkin tehot niistä luokitelluista osista, mutta "Kitillä" ei ikinä pääse Hondien lukemiin.

Suomi Cupista sen verran että todella mukava vetää kisoja, kun porukalla ei ole pipo liian kireällä ja apua saa tarvittaessa. Sitä meinataan vetää ensi vuosikin. Ei ehkä pärjätä Pohjanmaalla Bemareille, mutta kaikkialla muualla niillekkin.

Aikoja on verrattu SM4 luokkaan ja ihan tasapäin vedettäisiin niitä vastaan. En oikeen ymmärrä miksi tuonne ei päästä ajamaan, kun Hondatkin vanhenee koko ajan eikä uusia turbottomia alle 2000cc autoja ole tulossa.

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Harrastajan F-cup polku

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 11.12.2015 11:26

Minun mielestä F ryhmän autot voisi ajaa ihan hyvin SM 4 luokassa siltä osin kun ovat alle 2000ccm.
Sitten sekavia luokkia? Kilpailun järjestäjät määrittelee luokat ja osallistuvat ryhmät. Ryhmä sääntö määrittelee auton rakentamisen säännöt! Ei siis sekavat luokat.
Siis en oo ikinä ymmärtäny tota sääntöä mikä pohjautuu a-ryhmään että auton pitää olla alle 2000ccm kuutioinen. Yks poraus pyttyyn ja siitä tulee liika iso. Kun kunnon kisakonetta tehää ei sitä mistään 200 000km ajetusta lohkosta saa muuten ku poraamalla sitä hiukan isommaks. Tästä oon kirjottanu akk:lle monta kertaa ja se lisää kustannuksia ku aletaan tilaamaan tehdasuutta lohkoa jos tälläne mahollisuus edes on. Minkätakia sitä ei voi fiksusti kirjottaa sääntökirjaan kuten f-ryhmässä että pyttykoko saa olla 2200 kuutiota. Tälläi pystyt tekee siitä 200 000km ajetusta mondeon lohkostakin ihan soivan pelin. Se luokka vois kuitekin silti olla alle 2000ccm kuutioisten koska ei tolla mitää käytännön vaikutusta oo muutaku koneen hintaan.

Jos puhutaan sekavista luokista ni moniko tietää mikä on kartingin kovin luokka tällä hetkelle? Sillä ei oo katsojan kannalta mitää merkitystä vaan sillä että miten kovaa siellä metässä ajetaa ja miten huimia suorituksia siel näkee. Se on koko jutun juoni. Ite en oo jaksanu käyä enää 3 vuotee kattoo yleisen sm:n kisoja juurikin tästä syystä kun kärki siellä on iha hiton liian kapea.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Harrastajan F-cup polku

Viesti Kirjoittaja Frog » 12.12.2015 14:39

No ei kaikkia sääntöjä voi muuttaa/vapauttaa SM luokista kun siellä ajetaan myös KV luokitelluilla autoilla. Poraamis tarpeen voi korvata ryhmässä A putkittamalla ja ennen kuin tämä torpataan niin monesti/useasti uudet putket ovat jopa paremmat kuin tuo ikivanha hapan valu. Jos ja kun on liikaa rajoitteita niin silloinhan on järkevä siirtyä ryhmään F ja siellä max kuutiotilavuuteen jos suinkin mahdollista. Nyt kun tuota FinR sääntöä on muutettu, en näe eroa teetkö moottorin Golfiin ryhmään F vai FinR. Todistettavasti esim imureijän kokoa pienentämällä on päästy parempiin käyriin ja tehoihin. 64mm ei varmasti rajoita kuristimena tehoja vaan se johtuu kokonaisuudesta jota monesti ei kokeilla eri variaatioilla. Toinen suuria vaikutuksia tekevä asia on pakoputki. Mutta tärkein tosi asia on kuiteskin että kaikki autot eivät ole voittaja autoja vaikka olis mitkä säännöt.

P.S. En usko että parissa vuodessa on tapahtunut mitään mullistavaa tehojen tai vaihteistojen osalta ja siksi väitän että oikea vetomies ajaa edelleen lähes vakio Kadedilla kaikille jäljet selkään alle 200 hepalla. Hyvää ja rauhallista joulua.

Avatar
vastaalkaja
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 22.12.2010 00:00

Re: Harrastajan F-cup polku

Viesti Kirjoittaja vastaalkaja » 12.12.2015 16:23

Ari puhuu aika pitkälti totta toisille riittää 156 hv kadetissa ja ollaan kärjessä toisille ei piisaa 380 hv bemarissa kyll totuus on et ranteet on aina ratkassu nää hommat

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Harrastajan F-cup polku

Viesti Kirjoittaja ltr » 13.12.2015 11:06

Jos nyt oikeiden vetomiesten onnenkantamoiset unohdetaan, kaikissa Suomicup ja F-cup kisoissa on kärki Opeleiden tehot olleet pikemmin 250hv ja hiukan yli alueella.. Bemareista en sano mitään kun ei ole tietoa. Painavia ne on, sen tiedän.

Poikkeus toki vahvistaa säännön, Huttusen vanhassa oli paljon vähemmän, mutta yli 200 kuitenkin. Ja milloin vetää jäljet selkään? Sekka kilsalla muita kovempaa puhtaaseen voittoon..

Itse uskoisin että jos esim. Rytkösen Opelista hukkaisi 100 heppaa pois niin mies menis varmasti edelleen kovaa, mutta ei kyllä samaa kyytiä kuin nyt.

Jokainenhan meistä on on omasta mielestään vetomies tai nainen ja autossa on aina vika kun ei kulje :lol:

Mutta otsikon aiheeseen Äffän Volvot, Mersu, Benarit jne. yli 2000cc nämä meidän purinat eivät tuo vielä vastausta. Onko Ihan kuillu ajatus tuo SM5? Ei vaikuta KV-autojen menemiseen, eikä pilaa SuomiCuppia puhtaksi kilpaluokaksi? Kuka järjestöjyrä ajaa läpi???

Muualla maailmassa on kansalliset luokat kokonaan erikseen ja homma pelaa. Silloin KV-autot aivät ole kansallisten jaloissa.

Vastaa Viestiin