Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin
Lähetetty: 20.01.2016 15:14
Tätäkin alettiin miettimään uudestaan, kun ilmeisesti yllätyksenä joku oli vastustanut: http://www.autourheilu.fi/uutiset/tarke ... usaantoon/
Otin huvikseni säätökirjan tekniikkaosion ja yksinkertaisella CTRL+F -> akku -haulla etsin kaikki osumat ko. sanalle. Uskon löytäneeni suurelta osin akun tyyppiin ja sijoittamiseen liittyvät sääntökohdat, jotka on seuraavat:
AUTOJEN TEKNISET MÄÄRÄYKSET JA KULJETTAJIEN AJOVARUSTEET
LIITE J
7.6 Kaikki vaaraa aiheuttavat osat (akku, syttyvät tuotteet jne) tulee kuljettaa ohjaamon ulkopuolella.
IV Art. 254 Erityismääräykset ryhmälle N
6.8. Sähköjärjestelmä
- Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, mikäli se ei sijaitse moottoritilassa.
V Art. 255 Erityismääräykset ryhmälle A
5.8.3. Akun (akkujen) sijainti: Sijainti on vapaa. Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, mikäli se ei sijaitse moottoritilassa. Kuitenkin, jos akku on sijoitettuna ohjaamoon:
- akku tulee sijoittaa kuljettajan tai II-ohjaajan istuimen taakse.
Akun kiinnitys: Akkujen täytyy olla lujasti kiinnitetty ja +-napa tulee olla hyvin suojattu. Jos akku siirretään alkuperäiseltä paikaltaan, tulee se kiinnittää käyttäen metallialustaa ja kahta eristettyä metallipantaa, jotka on kiinnitetty pultein ja mutterein lattiaan. Pantojen kiinnityspulttien paksuus on vähintään
10mm, aluslevyn paksuus vähintään 3 mm, ja pohjan alapuolisen vahvikelevyn pinta-ala vähintään 20 cm2.
Märkäakku: Märkäakku tulee ympäröidä vuodon estävällä muovilaatikolla.
VI Art. 260/ (Art.261) Erityismääräykset ryhmälle R
501-bat1:Akun (akkujen) sijainti: Joko alkuperäisellä paikalla tai ohjaamossa. Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, jos se ei sijaitse moottoritilassa. Jos akku sijaitsee ohjaamossa,tulee sen olla kuljettajan tai 2-ohjaajan takana (uusi sijoitus on VR luokiteltava). Jokainen akku on oltava kiinnitetty turvallisesti ja +-napa tulee olla suojattu. Jos akku on siirretty alkuperäiseltä paikalta, tulee uusi paikka vahvistaa metallilevyllä ja kahdella metallipannalla, jotka pitävät eristävää kantta, joka on kiinnitetty lattiaan vähintään 10 mm:n pulteilla ja vähintään 20 cmÇ:n vahvikelevyllä, joka on vähintään 3 mm paksu, korin alapuolelta.
Märkä akku tulee suojata vuodot estävällä muovikannella, joka on kiinnitetty akkuun.
VII V1600 Tekniset määräykset
11.5.1 Akku: Akun valmiste, teho ja kaapelit ovat vapaat. Akun jännite ja sijainti täytyy säilyttää alkuperäisinä.
X Erityismääräykset ryhmälle FIN R 2WD
3.6.4 Akun paikka ja lukumäärä on vapaa. Mikäli akku sijaitsee muualla kuin alkuperäisellä paikalla, tulee se kiinnittää ryhmän A säännön 5.8.3 mukaan.
XI Erityismääräykset ryhmälle FIN R 4WD
11.3 Akku: Valmiste ja kapasiteetti ovat vapaat. Akun täytyy olla lujasti kiinnitetty ja +-napa suojattu.
Jos akku siirretään alkuperäiseltä paikaltaan, tulee se kiinnittää käyttäen metallialustaa ja kahta eristettyä metallipantaa, jotka on kiinnitetty pultein ja mutterein lattiaan.
Pantojen kiinnityspulttien paksuus on vähintään 10 mm, aluslevyn paksuus vähintään 3 mm, ja pohjan alapuolisen vahvikelevyn pinta-ala vähintään 20 cm2.
Märkäakku tulee lisäksi ympäröidä vuodon estävällä muovilaatikolla.
Akun (akkujen) sijainti: Sijainti on vapaa. Kuitenkin, jos akku on sijoitettuna ohjaamoon:
- akku tulee sijoittaa kuljettajan tai II-ohjaajan istuimen taakse.
- akun tulee olla tyypiltään ns. kuiva akku.
XIII Erityismääräykset Special Saloon autoille
4.8 Jos akku ei sijaitse alkuperäisellä paikalla, tulee uusi kiinnitys tehdä ryhmän A (art 255.5.8.3) mukaisesti metallitelineellä.
Akun täytyy olla lujasti kiinnitetty ja peitetty, jotta estettäisiin oikosulut ja vuodot. Akun sijainti on vapaa.
XIV Erityismääräykset rallicross autoille
12.2 Liite J:n artiklan 255.5.8.3 mukaisesti.
HISTORIC-AUTOJEN MÄÄRÄYKSET (LIITE K)
5.3.1 Akun navat on suojattava, jotta estettäisiin oikosulut. Mikäli akku säilytetään ohjaamossa sen on oltava kuiva, turvallisesti kiinnitettynä, ja eristettynä oikosululta estävällä nesteenpitävällä kannella.
Liite VIII: Sallitut muutokset ikäkausien E, F ja G1 vakio- ja GT-autoihin.
Akku on säilytettävä alkuperäisessä paikassa ellei se ole ohjaamossa, josta sen saa siirtää turvallisempaan paikkaan.
Otin huvikseni säätökirjan tekniikkaosion ja yksinkertaisella CTRL+F -> akku -haulla etsin kaikki osumat ko. sanalle. Uskon löytäneeni suurelta osin akun tyyppiin ja sijoittamiseen liittyvät sääntökohdat, jotka on seuraavat:
AUTOJEN TEKNISET MÄÄRÄYKSET JA KULJETTAJIEN AJOVARUSTEET
LIITE J
7.6 Kaikki vaaraa aiheuttavat osat (akku, syttyvät tuotteet jne) tulee kuljettaa ohjaamon ulkopuolella.
IV Art. 254 Erityismääräykset ryhmälle N
6.8. Sähköjärjestelmä
- Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, mikäli se ei sijaitse moottoritilassa.
V Art. 255 Erityismääräykset ryhmälle A
5.8.3. Akun (akkujen) sijainti: Sijainti on vapaa. Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, mikäli se ei sijaitse moottoritilassa. Kuitenkin, jos akku on sijoitettuna ohjaamoon:
- akku tulee sijoittaa kuljettajan tai II-ohjaajan istuimen taakse.
Akun kiinnitys: Akkujen täytyy olla lujasti kiinnitetty ja +-napa tulee olla hyvin suojattu. Jos akku siirretään alkuperäiseltä paikaltaan, tulee se kiinnittää käyttäen metallialustaa ja kahta eristettyä metallipantaa, jotka on kiinnitetty pultein ja mutterein lattiaan. Pantojen kiinnityspulttien paksuus on vähintään
10mm, aluslevyn paksuus vähintään 3 mm, ja pohjan alapuolisen vahvikelevyn pinta-ala vähintään 20 cm2.
Märkäakku: Märkäakku tulee ympäröidä vuodon estävällä muovilaatikolla.
VI Art. 260/ (Art.261) Erityismääräykset ryhmälle R
501-bat1:Akun (akkujen) sijainti: Joko alkuperäisellä paikalla tai ohjaamossa. Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, jos se ei sijaitse moottoritilassa. Jos akku sijaitsee ohjaamossa,tulee sen olla kuljettajan tai 2-ohjaajan takana (uusi sijoitus on VR luokiteltava). Jokainen akku on oltava kiinnitetty turvallisesti ja +-napa tulee olla suojattu. Jos akku on siirretty alkuperäiseltä paikalta, tulee uusi paikka vahvistaa metallilevyllä ja kahdella metallipannalla, jotka pitävät eristävää kantta, joka on kiinnitetty lattiaan vähintään 10 mm:n pulteilla ja vähintään 20 cmÇ:n vahvikelevyllä, joka on vähintään 3 mm paksu, korin alapuolelta.
Märkä akku tulee suojata vuodot estävällä muovikannella, joka on kiinnitetty akkuun.
VII V1600 Tekniset määräykset
11.5.1 Akku: Akun valmiste, teho ja kaapelit ovat vapaat. Akun jännite ja sijainti täytyy säilyttää alkuperäisinä.
X Erityismääräykset ryhmälle FIN R 2WD
3.6.4 Akun paikka ja lukumäärä on vapaa. Mikäli akku sijaitsee muualla kuin alkuperäisellä paikalla, tulee se kiinnittää ryhmän A säännön 5.8.3 mukaan.
XI Erityismääräykset ryhmälle FIN R 4WD
11.3 Akku: Valmiste ja kapasiteetti ovat vapaat. Akun täytyy olla lujasti kiinnitetty ja +-napa suojattu.
Jos akku siirretään alkuperäiseltä paikaltaan, tulee se kiinnittää käyttäen metallialustaa ja kahta eristettyä metallipantaa, jotka on kiinnitetty pultein ja mutterein lattiaan.
Pantojen kiinnityspulttien paksuus on vähintään 10 mm, aluslevyn paksuus vähintään 3 mm, ja pohjan alapuolisen vahvikelevyn pinta-ala vähintään 20 cm2.
Märkäakku tulee lisäksi ympäröidä vuodon estävällä muovilaatikolla.
Akun (akkujen) sijainti: Sijainti on vapaa. Kuitenkin, jos akku on sijoitettuna ohjaamoon:
- akku tulee sijoittaa kuljettajan tai II-ohjaajan istuimen taakse.
- akun tulee olla tyypiltään ns. kuiva akku.
XIII Erityismääräykset Special Saloon autoille
4.8 Jos akku ei sijaitse alkuperäisellä paikalla, tulee uusi kiinnitys tehdä ryhmän A (art 255.5.8.3) mukaisesti metallitelineellä.
Akun täytyy olla lujasti kiinnitetty ja peitetty, jotta estettäisiin oikosulut ja vuodot. Akun sijainti on vapaa.
XIV Erityismääräykset rallicross autoille
12.2 Liite J:n artiklan 255.5.8.3 mukaisesti.
HISTORIC-AUTOJEN MÄÄRÄYKSET (LIITE K)
5.3.1 Akun navat on suojattava, jotta estettäisiin oikosulut. Mikäli akku säilytetään ohjaamossa sen on oltava kuiva, turvallisesti kiinnitettynä, ja eristettynä oikosululta estävällä nesteenpitävällä kannella.
Liite VIII: Sallitut muutokset ikäkausien E, F ja G1 vakio- ja GT-autoihin.
Akku on säilytettävä alkuperäisessä paikassa ellei se ole ohjaamossa, josta sen saa siirtää turvallisempaan paikkaan.