Sivu 2/3

Lähetetty: 02.03.2005 21:12
Kirjoittaja henkka_ok
SPH kirjoitti:Täällä foorumissa on parasta aikaa käynnissä useampiakin keskusteluja, joissa on unohtunut se tosiasia, että näitä kisoja tehdään kuskeille, ei katsojille.
Kyllä se vaan niin taitaa olla. Jos muristaan siitä että siimoitetaan joku paikka jälkikäteen niin vähän metässä ollaan. Jos joku nk. ammattikatsoja tai kaatojenmetsästäjä ei ole tyytyväinen tilanteeseen niin mikään ei estä vaihtamasta paikkaa.

Tottahan katsojillekin viihdettä pitää olla mutta onko ne lentävät akselinpätkät sitten viimesen päälle viihdettä? Vähän sama ku toivois että 110 aidoissa joku kompastuisi aitaan ja teloisi kätensä.

Tai no... kai sitäkin joku toivoo. Meitä on moneen junaan.

Lähetetty: 02.03.2005 23:05
Kirjoittaja JTV
Ulosajoja sattuu aina, se on tosiasia. Vaikka vietäisiin rallit moottoriradoille, niistä ei koskaan päästä kokonaan eroon.

Nykyään tuntuu olevan trendi merkata kaikki "selvät" paikat jostain auton levyiseltä tieltä, mutta unohdetaan ne huomiot ja rätit sitten joltain nopean osuuden paikasta, missä niitä kaikkien mainostamia korinvaihtoja tulee. En tähän mitään esimerkkikilpailua viitsi laittaa.

Jokainen miettiköön hiljaa mielessään mitä kävisi jos vähennettäisiin merkkejä pieniltä teiltä ja lisättäisiin niitä isoille. Ulosajot kyllä saattaisivat lisääntyä, mutta ns. täystuhot vähentyisivät varmasti.

Lähetetty: 03.03.2005 07:40
Kirjoittaja Mopoilija
JTV kirjoitti: Ulosajot kyllä saattaisivat lisääntyä, mutta ns. täystuhot vähentyisivät varmasti.
Ja ulosajot olisi muka halvempi korjata mitä täystuho? Ulosajohan voi tulla hyvin kalliiksi jos huonosti osuu.

Lähetetty: 03.03.2005 10:40
Kirjoittaja ammamies
Mopoilija kirjoitti:
JTV kirjoitti: Ulosajot kyllä saattaisivat lisääntyä, mutta ns. täystuhot vähentyisivät varmasti.
Ja ulosajot olisi muka halvempi korjata mitä täystuho? Ulosajohan voi tulla hyvin kalliiksi jos huonosti osuu.
Tässä ulosajolla varmaan tarkoitettiin ns. "opetuspaikkoja", joissa sukelletaan hankeen tai peltoon ilman suurempia vaurioita...
Nii ja täystuho muistaakseni tarkoittaa, että korjattavaa on paljon :cry:

Lähetetty: 03.03.2005 10:42
Kirjoittaja Mersu
No unohdetaan koko ikuisuus asia ja vedetään siimojen välissä ku sprinteissä!!! Alun perin kysymys oli asetettu kilpailu vastaaville/Akk
Ja eritoten Viuhkolan jälkisiimotus kuninkaalle!!

Lähetetty: 03.03.2005 11:12
Kirjoittaja Matsku
Kun kerran kysytään, niin...

Parasta viihdettä on se että pääsee itse ajamaan... Menee sitten tietäpitkin, penkkoja pitkin, nokkaperää tai miten vaan... Itsehän päätän mihin tie kääntyy ja itsehän riskini otan! Ketään en syytä siitä että auto tieltä lipeää, joka näin tekee, voi minun puolesta mennä kiertämään ulkomuistista ympyrää kestopäällysteelle! Ei ne mitään todellisia VETOMIEHIÄ ole mitkä itkevät joka ulosajosta!
joo, ja jos ajamaan ei pääse 2. parasta viihdettä on ne lentelevät akselinpätkät! Perä tielle!

Lähetetty: 03.03.2005 11:47
Kirjoittaja Botnia
Ei siiman paikka ns. pimeissä kisoissa ole samanlainen kaikille.
Esimerkiksi Historiikki kisassa on Kajakki-kaksikoita,Trabanttetja,Porsche 911 , Volvoja yms.
Siimalle tullaan aivan eri nopeuksilla (tietysti kuskista riippuen)
Yritä siinä siimiotella sitten kuskeille pahat paikat, jonne ammattilaiset tulevat "katsomaan"
Kuitenkin kyseessä on kilpailijoiden turvallisuus (yritys eliminoida yllättävä
tuleva mahdollinen vaarallinen tilanne)

Jälkisiimoitus

Lähetetty: 03.03.2005 15:26
Kirjoittaja Fred
Alkuperäinen tarkoitus oli kai keskustella siitä, miten päästäisiin eroon jälkisiimoituksesta,eikä merkkauslinjasta noin yleensä.
Itse en ainakaan ymmärrä järjestäjien extreme-urheiluhenkeä jälkisiiman kanssa muutaman sadan vihaisen katselijan edessä,vihaisen sen takia että on kävelty turhaan,ja joskus aika pitkällekin,sensijaan että muuten olisi valittu jokin toinen katselupaikka.
Suoranainen seuraus tästä on yleensä sitten se,että suuri osa katsojista lähtee samaan aikaan vaeltamaan ja vaihtamaan paikkaa juuri kun ensimmäiset autot ovat tulossa,mikä ei mitenkään voi olla yleistä turvallisuutta lisäävä tekijä.
Äärimmäisessä tapauksessa tämän vuoksi joudutaan perumaan koko pätkä,kuten kävi esim. Lammi-rallissa jokunen vuosi sitten.
Näiltä tilanteilta on mahdollisuus välttyä hyvin yksinkertaisella tavalla,eli laittamalla SIIMAT PAIKOILLEEN AJOISSA! Miksi se on aina vaan yhtä vaikeaa?On sinällään samaa vedetäänkö siimaa paljon,vähän tai ei lainkaan,mutta senjälkeen kun päätös on tehty,ja aikaahan siihen todellakin on ,pitäisi löytyä suoraselkäisyyttä pysyä jo tehdyssä päätöksessä eikä muuttaa linjaa enää viimetipassa.
P.S.En myöskään voi käsittää kuljettajia jotka täällä, tai jossain muualla itkevät ulosajojensa syitä järjestäjille.Kyllä riskien,ja siitä mahdollisesti seuraavien kustannusten pitää olla tiedossa jo lisenssiä lunastettaessa,tai muuten on lajinvalinta aivan väärä.
Olen aikoinaan joutunut tekemään useammankin korinvaihdon,eikä ainakaan minun autoani ole koskaan ajanut ulos ketään järjestäjän edustajista, vaan ihan itse olen aina saanut rattia vääntää ja vauhdista sekä riskeistä päättää.

Re: Jälkisiimoitus

Lähetetty: 03.03.2005 17:16
Kirjoittaja Mopoilija
Fred kirjoitti:Alkuperäinen tarkoitus oli kai keskustella siitä, miten päästäisiin eroon jälkisiimoituksesta,eikä merkkauslinjasta noin yleensä.
Itse en ainakaan ymmärrä järjestäjien extreme-urheiluhenkeä jälkisiiman kanssa muutaman sadan vihaisen katselijan edessä,vihaisen sen takia että on kävelty turhaan,ja joskus aika pitkällekin,sensijaan että muuten olisi valittu jokin toinen katselupaikka.
Suoranainen seuraus tästä on yleensä sitten se,että suuri osa katsojista lähtee samaan aikaan vaeltamaan ja vaihtamaan paikkaa juuri kun ensimmäiset autot ovat tulossa,mikä ei mitenkään voi olla yleistä turvallisuutta lisäävä tekijä.
Äärimmäisessä tapauksessa tämän vuoksi joudutaan perumaan koko pätkä,kuten kävi esim. Lammi-rallissa jokunen vuosi sitten.
Näiltä tilanteilta on mahdollisuus välttyä hyvin yksinkertaisella tavalla,eli laittamalla SIIMAT PAIKOILLEEN AJOISSA! Miksi se on aina vaan yhtä vaikeaa?On sinällään samaa vedetäänkö siimaa paljon,vähän tai ei lainkaan,mutta senjälkeen kun päätös on tehty,ja aikaahan siihen todellakin on ,pitäisi löytyä suoraselkäisyyttä pysyä jo tehdyssä päätöksessä eikä muuttaa linjaa enää viimetipassa.
P.S.En myöskään voi käsittää kuljettajia jotka täällä, tai jossain muualla itkevät ulosajojensa syitä järjestäjille.Kyllä riskien,ja siitä mahdollisesti seuraavien kustannusten pitää olla tiedossa jo lisenssiä lunastettaessa,tai muuten on lajinvalinta aivan väärä.
Olen aikoinaan joutunut tekemään useammankin korinvaihdon,eikä ainakaan minun autoani ole koskaan ajanut ulos ketään järjestäjän edustajista, vaan ihan itse olen aina saanut rattia vääntää ja vauhdista sekä riskeistä päättää.
Tässä puhutaan asiaa!

Lähetetty: 03.03.2005 21:27
Kirjoittaja taparkki
Moni on tällä palstalla jo kertonut mielipiteensä siimoituksesta ja varsinkin siiman laittamisesta juuri ennen kilpailun alkua. No minäpä tuon keskusteluun toisenlaisen näkökannan, eli sen siiman laittajan puolelta.

Itse en ole siimaa koskaan joutunut juuri ennen kisan alkua joutunut lisäämään, mutta en kyllä yhtään ihmettele vaikka näin jouduttaisiin joskus tekemään. Siimojen laittaminen paikoilleen on nimittäin aikamoinen taiteenlaji: Vaikka tiehen olisikin tutustunut etukäteen, saattaa ek:n varteen tulevan siiman määrä yllättää pätkän järjestäjän helpostikin. Sitten kun vähän kiireessä, aamuisessa puolihämärässä katselee siiman paikkoja sisäistä tiekirjaa apuna käyttäen, saattaa jostakin paikasta hyvinkin jäädä siima puuttumaan. Kilpailun turvallisuuspäällikön / kilpailun johdon saapuessa paikalle puuttuva siima huomataan sitten viimeistään yleisö määrästä. Tässä vaiheessa turvallisuuspäällikköä ei käy yhtään kateeksi. Jos joku vetää kyseisessä paikassa ulos ja teloo siinä samalla katsojaa ja et siihen siimaa laittanut, joudut pahimmassa tapauksessa käräjille. Tai sitten siimaa laittaessasi tulee katsojilta nyrkkiä tai vähintään v**tuilua.

Että ehkäpä olisi katsojienkin syytä mennä vähän itseensä. Vanha totuushan kuitenkin on, että todella hyvä katselupaikat toimivat aina, on siellä siimaa tai ei.

Lähetetty: 03.03.2005 21:30
Kirjoittaja Unto
Jos ei ole itse tyytyväinen toisten tekemiin ratkaisuihin, pitäisi itse "kaikentietävänä asiantuntijana" ruveta toimimaan rallien ratamestarina!

Sais ainakin syyttää vain itseään, jos kenenkään kilpa-auto ei mene paskaksi, oma tekemällä reitillä :twisted:

Lähetetty: 04.03.2005 01:54
Kirjoittaja Riesa
taparkki kirjoitti:Moni on tällä palstalla jo kertonut mielipiteensä siimoituksesta ja varsinkin siiman laittamisesta juuri ennen kilpailun alkua. No minäpä tuon keskusteluun toisenlaisen näkökannan, eli sen siiman laittajan puolelta.

Itse en ole siimaa koskaan joutunut juuri ennen kisan alkua joutunut lisäämään, mutta en kyllä yhtään ihmettele vaikka näin jouduttaisiin joskus tekemään. Siimojen laittaminen paikoilleen on nimittäin aikamoinen taiteenlaji: Vaikka tiehen olisikin tutustunut etukäteen, saattaa ek:n varteen tulevan siiman määrä yllättää pätkän järjestäjän helpostikin. Sitten kun vähän kiireessä, aamuisessa puolihämärässä katselee siiman paikkoja sisäistä tiekirjaa apuna käyttäen, saattaa jostakin paikasta hyvinkin jäädä siima puuttumaan. Kilpailun turvallisuuspäällikön / kilpailun johdon saapuessa paikalle puuttuva siima huomataan sitten viimeistään yleisö määrästä. Tässä vaiheessa turvallisuuspäällikköä ei käy yhtään kateeksi. Jos joku vetää kyseisessä paikassa ulos ja teloo siinä samalla katsojaa ja et siihen siimaa laittanut, joudut pahimmassa tapauksessa käräjille. Tai sitten siimaa laittaessasi tulee katsojilta nyrkkiä tai vähintään v**tuilua.

Että ehkäpä olisi katsojienkin syytä mennä vähän itseensä. Vanha totuushan kuitenkin on, että todella hyvä katselupaikat toimivat aina, on siellä siimaa tai ei.
Nyt rupes kiinnostamaan että mikä tämä "sisäinen tiekirja" oikein on, koska ymmärtääkseni järjestäjän täytyy pitää kirjaa mihin kaikkialle siimaa on laitettu ennen sulkua. Ja KYLLÄ, ajan itsekkin (3 tuhottua koria).

Niistä jälkiräteistä...

Lähetetty: 04.03.2005 13:36
Kirjoittaja Ralleyz
Meil on keskisuomes systeemi joka on vielä ainaski toiminu hienosti! Eli yksi henkilö, (2 ratamestari) on turvatarkkailijan mukana aina kiertämässä reitillä ja suunnittelee yhdessä tt:n kanssa kaikki mahdolliset merkit. No sitten tämä sama henkilö kíertää kisaa edeltävänä yönä reitin ja merkkaa kaikki yhdessä suunnitellut merkit ja siimat.
Meidän tuloksena on ollut 8 vuoden aikana yhdet jälkirätit ja nekin yleisön metsänraivuun syystä(Tommi Mäkisen Talviralli 2005 EK1). Kaikki unohtelut ja kämmäilyt on huolimattomuuden ja asiantuntemattomuuden syytä, ei muuta. Jos sitten yleisö käy repimässä yöllä tai aamulla siimat tai huomiot pois niin se kyllä huomataan, on meinaa sama kun kusis omaan housuun, hetken se lämmittää...
Ongelmana on helvetinmoinen homma kisaa edeltävänä yönä ja varmasti vituttaa ja väsyttää...

Lähetetty: 04.03.2005 15:29
Kirjoittaja Rattikeisari
Mä olen joskus mietiskellyt,että mikä ylipäätään om siimoittamisen tarkoitus,nehän voi vaikka takertua takapuskuriin.... kun pahat paikat on huomiolla,niin mitä ne siimapaikat sitten on....???

Lähetetty: 04.03.2005 17:22
Kirjoittaja emk67
Eikös huomiolla varoiteta rytkyistä,röykyistä,hypyistä,nypyistä,silloista,heti tienreunassa olevista asiaankuulumattomista esineistä esim pöllipinot jne jne jne.
Ja lippusiimahan on ns. ohjaava siima jonka tarkoitus on varoittaa,kun tienluonteeseen tulee huomattava muutos tai jos tie näyttää sähkölinjan tms. johdosta menevän muualle kuin meneekään = tappopaikat,joihin silmä ja järki sanoo et voi mennä,mutta jokaa onkin tiukka mutka n. 200:n "ammattikatsojan" kera.
Ps. Itse en ihannoi täystuhokaatoja yms. kartturinkin sairaalaan vieneenä tiedän,ettei silloin mieti mitä maksaa uusi kori.