kelin vika?

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Rattikeisari
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja Rattikeisari » 18.03.2005 16:09

tossa just äsken yx työkaveri tuli Hesasta parin päivän kurssilta...se oli eilen aamulla siinä Lahdentien sumassa. ajeli 120km/h,ja sano et kyl valtaosa liikenteest meni vasenta kaistaa ohi... no,se sano et tie ei ollu kylläkään sil hetkel liukas....sai jarrutettua ja viel ajettua jonku hiacen eteen jemmaan,meidän kurssi-polo säilyi naarmuitta,ja kuski kans....pakeni juosten kauas penkalle pauketta karkuun...

paavoh
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja paavoh » 18.03.2005 21:18

Onko ne "muutamat" Helsinkiläiset oikeesti näin kohjoja, että kun aurinko rupee paistaan, niin eikun kesänakit alle???!!! Ja miten lumi ja jää voi maaliskuussa yllättää??????? Nehän onkin aika harvinaisia elementtejä Suomessa talvella...

Ei voi kuin sanoa, että ottakaa nyt p****** se aivosolu käteen ja käyttäkää sitä!!!

leppis
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja leppis » 18.03.2005 21:43

Joskohan nämä oppisivat ajamaan sen mukaan, mitä autokoulussa opetetaan.
Ja me kaikki maksamme nämä vahingot korkeampina vakutusmaksuina. Meni lunastukseen muutama auto, jolla määrällä media elvistelee. Ei muuta kuin lämä tiskiin vaan, mitäs me muutkin muuta säästellään. Miksi meidän pitää maksaa näiden ääliöiden järjettömyys? Tämäkö on ajan trendi?
Kattos kun tulee nousupisteitä paremmin, kuin kisoissa. Siellä olisin edellenkin B. Vaikka ei tuo haitanne.

petrux
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja petrux » 19.03.2005 00:26

Corsa kirjoitti:Joo... melko kauheeta noi 3 kuolemaa! :cry: mut kannattais noitten ihmisten edes vähän ajaa sään mukaan!!! (Etelänpojat harjoottelemaan ajamista kehä3 ulkopuolelle)!!! :twisted:
eikös nuo kaikki tapahtuneet nimenomaan kehä3 ulkopuolella? :P

petrux
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja petrux » 19.03.2005 00:34

jiikkari kirjoitti:Niin, ite muutin pääkaupunki seudulle muutama vuosi sitten. Sitä ennen olin aina ollut "täysin varma" et Hesalaiset ei vain osaa ajaa.
Itse vajaa 10v pk-seudulla asuneena olen kyllä huomannut että kyllä se liikenne on paljon sujuvampaa kuin muualla suomessa, toki liikennemäärät huomioiden. 2 kertaa päivässä järjestettävä kehä1-open imee yli 5000 autoa tunnissa eikä siellä yleensä mitään tapahdu. ja liikenne menee keskimäärin +15 rajoituksiin nähden. ainoa poikkeus jos taivaalta tulee runsaasti jotain.

ennemminkin ihmetyttää syrjäkylien liikenne. jo muutamalla autolla saadaan erikoisia tilanteita kun ei ole totuttu siihen että 3 metriä sen oman 500 heppasen starletin edessä ja 3 metriä takana ja molemmilla sivuilla on joku muu niin heti jos ohittaa jonkun niin liimaudutaan perään (jos pystytään) jos ei sattunut jättämään sadan metrin väliä ohitettavaan. ja kaiken lisäksi jos itse on vaan ohikulkumatkalla eikä sillä paikallisella pxxxu-ringillä.

henkka_ok
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 19.03.2005 00:39

petrux kirjoitti:Itse vajaa 10v pk-seudulla asuneena olen kyllä huomannut että kyllä se liikenne on paljon sujuvampaa kuin muualla suomessa, toki liikennemäärät huomioiden. 2 kertaa päivässä järjestettävä kehä1-open imee yli 5000 autoa tunnissa eikä siellä yleensä mitään tapahdu. ja liikenne menee keskimäärin +15 rajoituksiin nähden. ainoa poikkeus jos taivaalta tulee runsaasti jotain.

ennemminkin ihmetyttää syrjäkylien liikenne. jo muutamalla autolla saadaan erikoisia tilanteita kun ei ole totuttu siihen että 3 metriä sen oman 500 heppasen starletin edessä ja 3 metriä takana ja molemmilla sivuilla on joku muu niin heti jos ohittaa jonkun niin liimaudutaan perään (jos pystytään) jos ei sattunut jättämään sadan metrin väliä ohitettavaan. ja kaiken lisäksi jos itse on vaan ohikulkumatkalla eikä sillä paikallisella pxxxu-ringillä.
Tottahan toki se liikenne sujuvampaa siellä etelässä on. Pakkohan sen on olla. Täkäläisten junttien liikennetaidoilla saadaan vähemmästäkin kolaria aikaan. MUTTA kyse on siitä, että liikennevirran pitäisi hidastaa, jos olosuhteet muuttuvat äkisti huonommaksi tms. Jos valitetaan olosuhteista, mutta ajetaan 120 vasenta kaistaa toisen perässä, niin minulle alkaa siinä vaiheessa olla aika lailla sama, onko liikenne "sujuvaa" vai ei. Lähden takuulla sivutielle.

Minä en ainakaan totu siihen, että 3 metrin päässä takana on auto. En, vaikka minulla onkin 80-heppanen Rellu. 3 metrin päässä en aja kenestäkään. Sen verran olen moottoripyöräillyt, että **tuttaa aika rankasti joku perkuleen tärkeä autoilija, joka nuuskii ahteria siinä kolmen metrin päässä. Liekö niitä etelän sujuvia liikenteen ritareita....?

Minua hirvittää asenne "siellä mennään yli rajoitusten ruuhkassa eikä siellä YLEENSÄ mitään tapahdu". Toivottavasti ei satuta samalle tielle... :(
Ei taitu!

petrux
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja petrux » 19.03.2005 00:59

henkka_ok kirjoitti:Tottahan toki se liikenne sujuvampaa siellä etelässä on. Pakkohan sen on olla. Täkäläisten junttien liikennetaidoilla saadaan vähemmästäkin kolaria aikaan. MUTTA kyse on siitä, että liikennevirran pitäisi hidastaa, jos olosuhteet muuttuvat äkisti huonommaksi tms. Jos valitetaan olosuhteista, mutta ajetaan 120 vasenta kaistaa toisen perässä, niin minulle alkaa siinä vaiheessa olla aika lailla sama, onko liikenne "sujuvaa" vai ei. Lähden takuulla sivutielle.
joo tuo mun edellinen kirjoitus jätti liikaa tilaa tulkinnalle ja toki liikennevirran pitää hidastua ja nopeutua kelin ja muiden olosuhteiden mukaan, mutta silti paras tapa mahduttaa koko se tarvittava määrä autoja parin tunnin sisään on a) ajaa reipasta vauhtia eli ei mummoilua ja b) pitää välit järkevän mittaisina että tielle mahtuu enemmän autoja
henkka_ok kirjoitti:**tuttaa aika rankasti joku perkuleen tärkeä autoilija, joka nuuskii ahteria siinä kolmen metrin päässä. Liekö niitä etelän sujuvia liikenteen ritareita....?
eli koska vituttaa niin et halua olla joustava? ritari tai ei niin eikös parasta ole antaa tietä ja tilanne on ohi. itseänikin tyrmistyttää tyypit jotka roikkuu perässä menemättä ohi. jos menee niin menee, mutta jos ei mene niin sitten antaa muiden mennä - sitä on joidenkin vaikea ymmärtää.
henkka_ok kirjoitti:Minua hirvittää asenne "siellä mennään yli rajoitusten ruuhkassa eikä siellä YLEENSÄ mitään tapahdu". Toivottavasti ei satuta samalle tielle... :(
edelleen jäi näköjään liikaa tilaa tulkinnalle. tarkoitin että on hyvä että mennään sitä vauhtia mitä liikenne antaa myöden ja liikennemääriin nähden sattuu erittäin vähän onnettomuuksia. oliko nyt parempi :)

henkka_ok
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 19.03.2005 01:50

petrux kirjoitti:joo tuo mun edellinen kirjoitus jätti liikaa tilaa tulkinnalle ja toki liikennevirran pitää hidastua ja nopeutua kelin ja muiden olosuhteiden mukaan, mutta silti paras tapa mahduttaa koko se tarvittava määrä autoja parin tunnin sisään on a) ajaa reipasta vauhtia eli ei mummoilua ja b) pitää välit järkevän mittaisina että tielle mahtuu enemmän autoja

eli koska vituttaa niin et halua olla joustava? ritari tai ei niin eikös parasta ole antaa tietä ja tilanne on ohi. itseänikin tyrmistyttää tyypit jotka roikkuu perässä menemättä ohi. jos menee niin menee, mutta jos ei mene niin sitten antaa muiden mennä - sitä on joidenkin vaikea ymmärtää.

edelleen jäi näköjään liikaa tilaa tulkinnalle. tarkoitin että on hyvä että mennään sitä vauhtia mitä liikenne antaa myöden ja liikennemääriin nähden sattuu erittäin vähän onnettomuuksia. oliko nyt parempi :)
Joo. Oli parempi. :) Yleensä yritän olla joustava, vaikka **tuttaakin. Joskus vaan on hankalaa sekin. Niin kuin esim. päätiellä, jossa autojonolle ei näy päätä eikä häntää. Väistäisihän sitä, mutta kun ei pääse sitten tuntikausiin takaisin liikenteeseen. (Tämä siis viime kesän kevytmoottoripyöräilykokemuksia, sai pelätä välillä...)

Nythän tässä ollaan jo yhtä mieltä. Reipasta vauhtia minäkin suosin, joskin sillä ikuisella keli- ja ruuhkavarauksella. Mielellään joustan tiellä ja toivoisin sitä muiltakin (etenkin täällä korvessa, jossa mm. vetoketju on täysin tuntematon tapa edetä...)
Ei taitu!

jukkis
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja jukkis » 19.03.2005 02:02

Menee kyllä ohi aiheen, mutta tuota vetoketjuilmiötä saisi olla muuallakin, hienoa katseltavaan kun liikenne toimii tuolla pk-seudulla,sitä toivoisi tänne pirkanmaallekkin.Mutta saisi sitä järkeäkin käytää, tiedän kyllä että keli muuttui äkkiäarvaamatta, alijähtynyt vesi teki taas tepposensa kuten aina. Taitaa olla ihmiset tuuduttuneita autojensa hyvyyteen, ei väliä vaikka ajan tuon perseessä, kyllähän tällä pysähdytään. Ei se paljoa auta vaikka olisi mitkä absit ja epässät, kun tilanne on päällä. Ne vaan ehkäisevät joutumista vaaratilanteeseen, kun kaaos on päällä ei ne enään auta, silloin kuski tekee ne toimenpiteet mitä voi.

paavoh
Yleinen
Yleinen

EPS, hyvä vai huono juttu...?

Viesti Kirjoittaja paavoh » 19.03.2005 11:30

Noi ajohallintalaitteet on muutenkin aika monipiippuinen juttu. Ajatelkaapa tilanne tulevaisuudessa: Lähes kaikissa tieliikenneautoissa olisi kyseinen ajonhallinta, auton hallittavuus olisi hyvä, ja liukkailla keleillä tulisi varmasti vähemmän onnettomuuksia. No, entäs sitten kun nyt nämäkin autot vanhenevat, ja vaikka esimerkiksi kehä-3:lla sopivan ruuhkan aikaan yhdestä autosta meneekin tämä järjestelmä rikki esim. sähkövian takia. Ajotyylihän on silti sellainen kuin ko. autolla on opittu ajamaan. Jäisessä mutkassa auto lähteekin kirjoittamaan ja... Katastrofi on valmis!!! Toivottavasti ei Suomessa ainakaan tuudittauduta hyvien autojen vaarattomuuteen, kaikki kun on liikenteessä aina mahdollista!!!

Vastaa Viestiin