... pari omalle kohdalle sattunutta hauskaa tapausta, muiden joukosta
Oltiin joskus 90-luvun alussa VFTS:llä Kauppi-rallin kisapäivää edeltäneellä testipätkällä ajamassa, kun ekalla vedolla vetari katkeaa ja jäädään pätkän varteen odottamaan purkua. Pätkä ajettiin Pirkkalassa, ja paikalle saavuttiin kartturin kanssa kahdestaan Popedalla kun on niin lyhyt matka ...
Heti tilanteen selvittyä alkoi kiivas soittorumba hinauskaluston paikalle saamiseksi, joka osoittautui perjantai-illan kyseessä ollessa ihmeen hankalaksi operaatioksi. Lopulta tärppäsi, ja kotimatkalle päästin narun perässä loppuillasta.
Vetarin vaihto Popedaan ei ole kaksinen operaatio. Kuinka ollakaan välityksessä kiinni oleva tumppi ei irronnut sitten millään, joten kymmenen maissa illalla pyydystetään sähkömagneettityökalu juuri tähän tarkoitukseen kehitettynä, matkaa kaikkineen noin 60 km. Yhden maissa yöllä uskottiin lopulta, ettei se akselinpätkä todellakaan ole irtoamassa.
Pidettiin pikapalaveri aiheena mistä saada Popedan taka-akseli lauantaiaamuna klo 01.00, ja yhdelle tutulle rohjettiin soittaa tuohon aikaan. Ihme ja kumma, kaveri vielä saatiin jopa kiinni. Ladon takana oli yksi vanha Lada josta perän saisi, oli vielä kiinni autossa. Työnjaon tuloksena kundit hyppäsivät autoon irroittamaan taka-akselia ja mä jäin rälläköimään talliin vanhaa akselia p**kaksi. Ajomatkaa jätkillä pauttiarallaa 100 km.
Neljän maissa aamulla kundit palaavat uuden banjon kanssa, ja vanhasta perämurikka on irti. Kokoomisoperaatio, jarrujen siirto yms testiajoineen vievät sen verran aikaa, että auto oli pelikunnossa kuuden aikaan aamulla. Kauppi-ralli nuotitettiin tuohon aikaan samana päivänä heti aamusta, joten huiliaikaa jäi kokonainen tunti.
Jostain syystä ajo ei oikein onnistunut. Pidemmällä siirtymällä meinasin jopa nukahtaa rattiin. Kisa päättyi osaltamme maalisiirtymälle vauhtipyörän pulttien katkettua ...
Toinen mieleenpainunut kokemus oli sekin Tampereella ajettu kaksipäiväinen SM Kesoil-ralli 90-luvun puolen välin paikkeilla, touhuttiin silloin A-ryhmän Audi 80 Quattron kanssa. Audit tunnetaan pomminvarmoina vekottimina, mutta meillä oli kyseisen yksilön kanssa talkoita kokolailla riittämiin. No, peli oli taas harsittu kasaan, ja lähdettiin ajamaan siirtymää lähdöstä ykköselle Teiskon maisemiin matkan ollessa luokkaa 35 kilometriä.
Kaupungista ulos päästessä auto alkaa pätkimään ja sammuu Jyväskylän tielle, jota ihmetellään perässä saapuvan huollon kanssa kotvanen ilman mitään näkyvää syytä. Hyppään kabiiniin, auto startista laakista käyntiin ja innolla matkaan. Bensan paineet alkaa tässä vaiheessa putoamaan mitä ihmetellään Jarin kanssa pirtissä otsat kurtussa. Ykkösen lähtö lähenee, ja bensanpaineet putoavat edelleen. Lähtö-AT:lle saavuttuamme auto hädin tuskin enää käy, ja kortin saatuamme auto liikkuu viisi metriä ja sammuu siihen. Jari huumorimiehenä bongaa lähellä olevan makkarakioskin ja huikkaa kikkaria pitävillä typyille "Haisee toi makkara sen verran hyvältä nenään että me jäädään tähän". Siihen kun jäätiin makkaroita syömään tätit kyselivät etteikö teidän pitäisi kohta startata ...
Laturin jännitteensäädin oli korkannut ja pumput olivat vetäneet patterin kuivaksi. Hain uuden säätimen laturiin heti haeti maanantaina. Keskiviikon testeissä sitten kampiakselilla olevan jakohihnan kiila petti, ja koneesta tuli jaon seottua taas entinen. Tuon jälkeen en enää koskenut Audiin ...