Sivu 2/2

Lähetetty: 22.04.2005 15:43
Kirjoittaja piippalakki
basso kirjoitti:Asfalttirallilla ja pyöräteitä kiertelevällä sekoilulla on ainakin mun ymmärryksessä iso ero. Eli ajettavat tiet puuttuu tai niitä ei saada käyttöön.
Oookko montakin kertaa kysyny niitä ajettavia teitä asfalttiralliin pätkäks :?: :?: :?: ihan vaan aattelin.....

Lähetetty: 22.04.2005 16:11
Kirjoittaja JL-MSport
piippalakki kirjoitti:ja saksassa on rajattu kv kisan lähtömäärä 55 kpl kilpailijoita ja siellä on tunkua kisoihin... :wink: ps.. valtaosa saksan pätkistä on 100% asfalttia... :(
ois ihan mielenkiintoista tietää paljonko saksanmaalla on ilmoittautumismaksut 8O Jos meinaan 55 auton kisa on kannattavaa puuhaa...

Toivotaan että sillä Suomen ahkerimmalla kisan tekijällä "joku muulla" olis innostusta lähteä assu-projektia luomaan....

Lähetetty: 22.04.2005 16:15
Kirjoittaja lbr
basso kirjoitti:Asfalttirallilla ja pyöräteitä kiertelevällä sekoilulla on ainakin mun ymmärryksessä iso ero. Eli ajettavat tiet puuttuu tai niitä ei saada käyttöön.
Juu puuttuu vaan tiet. Keski-euroopassahan on peltotietkin asfalttipinnoilla, joten siellä voi olla sama hankaluus järjestää soraralleja. Ei oo heleppoo nimimerkillä ratamestarinakin ollut.

Lähetetty: 22.04.2005 16:48
Kirjoittaja kprt
Tuota jos en ihan väärin muista :wink: niin Mäntsälässä ajettiin aikoinaan yksi erittäin hyvä ja hieno mutkikas suht nopea asvaltti erikois koe ja siellä " lipesi " vähän useampi auto ei rajusti mutta sattu menee puitten sekaan ja sen jälkeen ei ole järjestetty kunnollisia asvaltti ralleja / pikiksiä. Kun todettiin että Suomessa ajetaan " liian " lujaa asvaltilla väärillä alustan säädöillä josta aiheutui liian huima ulosajo. Eli järjestäjät eivät halua ottaa kontolleen " asvaltin " aiheuttamia huimia ulosajoja. Kierretään mielummin moottorirataa jossa on tynnyrit hidasteena ja renkaat ulkokurvissa estämässä " huimia " ulosajoja. :roll:

Lähetetty: 22.04.2005 17:40
Kirjoittaja Rintsu
Assuralleja on kokeiltu Suomessa muutaman kerran ja viimeisimmät Riihimäellä 1997 ja 1999. Kokeilusta luovuttiin, koska kilpailuun ei saatu tarpeeksi osanottajia. Näillä osanottomaksuilla ja kulurakenteella ei kilpailua kannata 50-60 kilpailijalle järjestää.
Kun kilpailuja tehtiin, niin kovasti oli kyselijöitä ja näitä "tottakai, tosi hienoa, että päästään vetämään assurallia, mukana ollaan!" Mutta karu totuus paljastui ilmoitautumisajan päätyttyä, eipä näkynyt kyselijöitä ei...

Miksi sitten näin vähän porukkaa? Ehkäpä suurin syy on siinä, että kilpailijoiden budjetit ovat oikeasti niin kireällä, että kokeiluihin ja asfalttirenkaiden yms. hankkimiseen ei yksinkertaisesti ole varaa. Toinen syy taitaa olla puhtaasti kulttuurillinen. karsastetaan uutta ja "outoa".
Asfaltilla ajo mielletään helposti turhaksi, sillä eihän SM-sarjassa tarvitse asfalttia hallita, eikä MM-sarja ole painottunut kovin vahvasti asfaltin puolelle, näytöt voidaan antaa sorallakin.

Millä ilveellä näitä kuskeja sitten saataisiin mukaan asfalttiralleihin?
Jos yksi osakilpailu SM-sarjassa olisi asfaltilla, niin silloin tosissaan ajavien olsi ikään kuin "pakko" osallistua siihen. Sen päälle vielä nämä rohkeat ja ennakkoluulottomat kokeilijat. Silloin osallistujamäärä voisi nousta johonkin sadan paikkeille.
Toinen vaihtoehto olisi joku "miljoona-Cupin" tapainen systeemi, jossa olisi useampi osakilpailu asfaltilla. Sitten porukka voisi ehkä investoida alustoihin ja renkaisiin.

Teitä löytyy kyllä, sillä asfaltilla ajettaessa samoja pätkiä voidaan ajaa moneen kertaan ilman, että olisi pelkoa pohjien pättämisestä. katsokaapa vaikka italialaisten asfalttirallien reittejä. Kilsoja on todella paljon, mutta päivän aikana saatetaan sahata samaa kolmen erikoiskokeen lenkkiä kolme kertaa.

Kilpailu ei ole järjestäjälle sen hankalampi kuin sora/lumiralli. Asioita täytyy katsoa vain hiukan eri kantilta. Tienhoitokulut ovat huomattavasti pienemmät, joten uskoisin, että noin sadalla osallistujalla ei mentäisi taloudellisesti kuralle.

Nyt olisi kiva kuulla rallia aktiivisesti ajavien, ei penkkamiesten, mielipiteitä olisiko asfalttirallille oikeasti tilaus tässä maassa.

Lähetetty: 22.04.2005 19:15
Kirjoittaja Bolts
Rintsun "Miljoona-cupista" ei tietenkään voinut tulla muuta mieleen kuin Tuurin kylä, sinne asfalttikisa.
Pääpalkinnoksi vähintään kymmenen vuoden 7päivää-lehdet. :lol:

Lähetetty: 22.04.2005 22:57
Kirjoittaja huhhuh
Mielestäni jostain syystä suomessa pelätään asfaltti pintaa. Mutta jos saamme jonkun rallimiehen kokeilemaan ajoa esim asfaltti sprintissä palaute on ollut aina myönteistä. Kyllä esom. hallia on osoittanut että asfaltin salat oppii muutamassa hetkessä ja vauhti on heti kovaa.
Kyllä mielestäni hyvällä asfaltti ralilla voisi vihdoin olla oma paikkansa suomessakin. Rallin voisi järjestää hyvinkin pienelle alueelle keskitetyllä huollolla siten, että samoja pätkiä ajettaisiin useaan kertaan ( pinta senkuin paranee kun kumia tarttuu) ja näin katsojille olisi tarjota nähtävää kokopäiväksi. Kunnon vip ja olut teltat ja muuta oheistoimintaa yleisön viihdyttämiseksi, kunnon tavarapalkinnot ym. Asfalttiralli on rengaskuluiltaan huokeimmasta päästä. Renkaita saa 170-300 euron hinta haarukkaan ja samoilla renkailla ajaa tarvittaessa rallin jos toisenkin.
Itse pystyisin heti keräämään tuttavistani parikymmentä autokuntaa mukaan. Vielä jos ralli järjetettäisiin jollain suljetulla alueella ( esim Riihimäen varuskunta aleen tyyppinen ) ja sinne akk; erikoisluvalla saisi sprintti autotkin mukaan kartturien kera omana luokkanaan, vamista kalustoa olisi suomessa yllin kyllin.

Lähetetty: 22.04.2005 23:05
Kirjoittaja MrSpoon
Taas toi>Erkki puhuu täyttä asiaa.. Esim Oulussa on Hiukkavaaran vanha varuskunta-alue jossa sais jos jonkinmoista reittiä... Mutta ne luvat, kuka ne antais, kun on jos jonninmoista kirpputoria ja muuta verstasta alueella nykyään?

PS: Et muuten Eki pelännyt Saksassa asfalttipintaa, johan sen näki tuloksista ennen kilahdusta... Ja tuskimpa Suomessakaan..on nähty vauhtis...

Lähetetty: 23.04.2005 10:46
Kirjoittaja paavoh
piippalakki kirjoitti:no en kyllä usko että kovin paljon vaikeampaa voi olla asfaltti tien sulkeminen kuin soratienkään koska samanlailla ne on yleisiä teitä ne soratietkin..
Aivan, mutta kun meillä Suomen maassa on kestopäällystettä vain noilla isommilla kanta- yms. teillä. Pienet ja mutkaisemmat tiet ovat lähes kaikki sorapäällysteisiä. Siksi olisi varmasti vaikea löytää suljettavia teitä.

Toiseksi, monessa Suomalaisessa rallissa on jo soralla menty todella kovilla keskinopeuksilla, joten asfalttirallien erikoiskokeet tulisi järjestää soraralleja hitaammilla teillä. (joita ei siis tahdo olla asfalttipäällysteisiä!) Onhan asfaltti kuitenkin paljon nopeampi pinta ajaa.

Lähetetty: 23.04.2005 21:33
Kirjoittaja Tinke
Asfalttiralli on ideana kyl erittäin loistava... Kunhan vaan löydetään tarpeeks syheröistä tietä jostain, ettei keskinopeudet nouse ihan järjettömiksi...

Lähetetty: 25.04.2005 15:33
Kirjoittaja rank1
basso kirjoitti:Mistä tiet? Käsittääkseni sillon Riksussa mentiin ihan sikakovaa. Kyllä ne mutkaset oikeat baanat on varmaan aika vähänä. Ihan mielenkiintonen "uutuushan" tuo olisi. Joku vaan järkkään. Mutta edelleenkin kuuluta perään sellasia kohtalaisen nopeuden pätkiä. Tampereella muistaakseni joskus 98 tai 99 Bossen keskinopeus oli pauttiarallaa 150. Niistä vauhdeista kun lipeää.... 8O
Jep, ei pidä tyrmätä sinänsä hyvää ideaa, mutta vaikeeta asfalttikisan järkkääminen Suomenmaassa varmasti tulis oleen. Siimoilla ja tynnyreillä kyllä ratapyörityksiä saa aikaan, mutta ketä se sitten loppupeleissä palvelee. Tiestökin on paljolti sitä, että pienempiä (=hitaampia) teitä ei liiemmälti ole asfalttipintasena, puistopätkistä puhumattakaan ja ne asfaltoidut (=isommat) tiet on monesti ainakin sen muotoisenaan liian nopeita. No, nopeita ja nopeita, mutta muistan kyllä vallan hyvin kyseisen SM-rallin pätkän Ruovedellä. Monta kertaa hirvittäny jälkiäpäinkin ks. tietä ajaessa, että tällasella lentokentällä on mm. WRC-vaunutkin paahtanu. No, kyllä siitä kisan jälkeen pulinaa piisaskin..