Tähän on nyt pakko puuttua (vaikka tsoukkina varmaan olikin heitetty). Ajatellaan nyt vaikka tuota viiviä ajamassa vastaavasti Hondalla rallikilpailua!emk kirjoitti:Mutta KUKA VAAN tuolla kokemuksella ja ensimmäisessä kisassa (on pahempi tilanne radalla kun rallissa) ois luultavasti jäänyt viimeiseksi, ainakin lähelle. Ja eikö siellä nyt saa ajaa niin kuin haluaa, tämä pakollisena välikommenttina kun heti ajoa haukutaan.
Radalla ajetaan parin kilometrin ympyrää yhden viikonlopun aikana kymmeniä kertoja. Kovapäisempikin oppii tuossa ajassa reitin ulkoa (se Las Palmas on kyl aika tiukka :-) ). Sitten vain kurvaillaan ulkoa opittu suoritus kerta toisensa jälkeen kunnes ruutulippu pelastaa pyörryttävästä karusellista. (oon kyllä monta kertaa miettinyt, että miten j******* voi riittää suomessa jollakulla intressiä kiertää noita muutamaa rataa vuodesta toiseen ympäri ja ympäri ja ympäri ja ympäri... huh pyörryttää pelkkä ajatus.)
Ralliautoilussa kysymys on kansallisella tasolla reilun 70 kilometrin tuntemattoman osuuden ajamisesta maksimivauhtia tilanteessa, jossa kuljettajalla ei ole aavistustakaan siitä mitä minkäkin mutkan tai nyppylän takana väijyy. Viivin tulisi rallissa tehdä päätöksiä siitä meneekö hän pimeälle nypylle Hondallaan 170km/h luottaen, että tie menee suoraan, ottaisko vähän pois, vai jarruttaisko varmuuden vuoksi, jos tie kuitenkin putoaa nypyltä johonkin suuntaan alta pois. Tämän päätöksentekojatkumon ääripäiden välillä on merkittäviä seurauseroja, parin sekunnin voitto/tappio yhdellä nypyllä vs. täystuho.
Tämä takia, mielestäni nitaarpiaiset ja viiviavellanit voidaan ihan huoletta ottaa Honda Challengeen mukaan, mutta jos joku ehdottaisi heitä ajamaan rallia, pitäisin tätä edesvastuuttomana. Sen verran paljon isommat riskit rallissa on läsnä jatkuvasti turva-alueiden puuttuessa ja reitin ollessa tuntematon, sen verran enemmän ralliautoilu vaati kuljettajalta kykyä jatkuvaan improvisointiin yllättävissä tilanteissa, auton hallintaan ja tilanteiden pelastamiseen jatkuvissa yllättävien paikkojen aiheuttamissa ääritilanteissa, tien lukemiseen jne. Pieni virhe radalla johtaa yleensä korkeintaan hinausauton tilaamiseen, rallissa koivikko raikaa välittömästi.
Noista eroista, kolmen kilsan Alastaron radalla eroa tuli kärkeen 6,5 sekuntia molemmille kaunottarille. Tämä tekee per kilsa vain reilut 2 sekuntia. Mika Häkkinen jäi ekana Tunturi-vuotenaan alussa 10 sekuntia per kilometri vastaavalla kalustolla (itse asiassa astetta vanhemmalla) ajaneeseen rallikärkeen. Tämä kertoo jo jostakin.
Ei silti, jännää on varmaan ollut viivillä ihan riittävästi Alastaron kliinisessä ympäristössäkin, Ahvenistolla jo voi vähän hirvittääkin?