Viivin ratadebyytti

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
SPH
Yleinen
Yleinen
Viestit: 252
Liittynyt: 22.06.2004 00:00
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja SPH » 16.05.2005 10:37

emk kirjoitti:Mutta KUKA VAAN tuolla kokemuksella ja ensimmäisessä kisassa (on pahempi tilanne radalla kun rallissa) ois luultavasti jäänyt viimeiseksi, ainakin lähelle. Ja eikö siellä nyt saa ajaa niin kuin haluaa, tämä pakollisena välikommenttina kun heti ajoa haukutaan.
Tähän on nyt pakko puuttua (vaikka tsoukkina varmaan olikin heitetty). Ajatellaan nyt vaikka tuota viiviä ajamassa vastaavasti Hondalla rallikilpailua!

Radalla ajetaan parin kilometrin ympyrää yhden viikonlopun aikana kymmeniä kertoja. Kovapäisempikin oppii tuossa ajassa reitin ulkoa (se Las Palmas on kyl aika tiukka :-) ). Sitten vain kurvaillaan ulkoa opittu suoritus kerta toisensa jälkeen kunnes ruutulippu pelastaa pyörryttävästä karusellista. (oon kyllä monta kertaa miettinyt, että miten j******* voi riittää suomessa jollakulla intressiä kiertää noita muutamaa rataa vuodesta toiseen ympäri ja ympäri ja ympäri ja ympäri... huh pyörryttää pelkkä ajatus.)

Ralliautoilussa kysymys on kansallisella tasolla reilun 70 kilometrin tuntemattoman osuuden ajamisesta maksimivauhtia tilanteessa, jossa kuljettajalla ei ole aavistustakaan siitä mitä minkäkin mutkan tai nyppylän takana väijyy. Viivin tulisi rallissa tehdä päätöksiä siitä meneekö hän pimeälle nypylle Hondallaan 170km/h luottaen, että tie menee suoraan, ottaisko vähän pois, vai jarruttaisko varmuuden vuoksi, jos tie kuitenkin putoaa nypyltä johonkin suuntaan alta pois. Tämän päätöksentekojatkumon ääripäiden välillä on merkittäviä seurauseroja, parin sekunnin voitto/tappio yhdellä nypyllä vs. täystuho.

Tämä takia, mielestäni nitaarpiaiset ja viiviavellanit voidaan ihan huoletta ottaa Honda Challengeen mukaan, mutta jos joku ehdottaisi heitä ajamaan rallia, pitäisin tätä edesvastuuttomana. Sen verran paljon isommat riskit rallissa on läsnä jatkuvasti turva-alueiden puuttuessa ja reitin ollessa tuntematon, sen verran enemmän ralliautoilu vaati kuljettajalta kykyä jatkuvaan improvisointiin yllättävissä tilanteissa, auton hallintaan ja tilanteiden pelastamiseen jatkuvissa yllättävien paikkojen aiheuttamissa ääritilanteissa, tien lukemiseen jne. Pieni virhe radalla johtaa yleensä korkeintaan hinausauton tilaamiseen, rallissa koivikko raikaa välittömästi.

Noista eroista, kolmen kilsan Alastaron radalla eroa tuli kärkeen 6,5 sekuntia molemmille kaunottarille. Tämä tekee per kilsa vain reilut 2 sekuntia. Mika Häkkinen jäi ekana Tunturi-vuotenaan alussa 10 sekuntia per kilometri vastaavalla kalustolla (itse asiassa astetta vanhemmalla) ajaneeseen rallikärkeen. Tämä kertoo jo jostakin.

Ei silti, jännää on varmaan ollut viivillä ihan riittävästi Alastaron kliinisessä ympäristössäkin, Ahvenistolla jo voi vähän hirvittääkin?

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 16.05.2005 12:05

SPH kirjoitti:Tähän on nyt pakko puuttua (vaikka tsoukkina varmaan olikin heitetty). Ajatellaan nyt vaikka tuota viiviä ajamassa vastaavasti Hondalla rallikilpailua!

Radalla ajetaan parin kilometrin ympyrää yhden viikonlopun aikana kymmeniä kertoja. Kovapäisempikin oppii tuossa ajassa reitin ulkoa (se Las Palmas on kyl aika tiukka :-) ). Sitten vain kurvaillaan ulkoa opittu suoritus kerta toisensa jälkeen kunnes ruutulippu pelastaa pyörryttävästä karusellista. (oon kyllä monta kertaa miettinyt, että miten j******* voi riittää suomessa jollakulla intressiä kiertää noita muutamaa rataa vuodesta toiseen ympäri ja ympäri ja ympäri ja ympäri... huh pyörryttää pelkkä ajatus.)

Ralliautoilussa kysymys on kansallisella tasolla reilun 70 kilometrin tuntemattoman osuuden ajamisesta maksimivauhtia tilanteessa, jossa kuljettajalla ei ole aavistustakaan siitä mitä minkäkin mutkan tai nyppylän takana väijyy. Viivin tulisi rallissa tehdä päätöksiä siitä meneekö hän pimeälle nypylle Hondallaan 170km/h luottaen, että tie menee suoraan, ottaisko vähän pois, vai jarruttaisko varmuuden vuoksi, jos tie kuitenkin putoaa nypyltä johonkin suuntaan alta pois. Tämän päätöksentekojatkumon ääripäiden välillä on merkittäviä seurauseroja, parin sekunnin voitto/tappio yhdellä nypyllä vs. täystuho.

Tämä takia, mielestäni nitaarpiaiset ja viiviavellanit voidaan ihan huoletta ottaa Honda Challengeen mukaan, mutta jos joku ehdottaisi heitä ajamaan rallia, pitäisin tätä edesvastuuttomana. Sen verran paljon isommat riskit rallissa on läsnä jatkuvasti turva-alueiden puuttuessa ja reitin ollessa tuntematon, sen verran enemmän ralliautoilu vaati kuljettajalta kykyä jatkuvaan improvisointiin yllättävissä tilanteissa, auton hallintaan ja tilanteiden pelastamiseen jatkuvissa yllättävien paikkojen aiheuttamissa ääritilanteissa, tien lukemiseen jne. Pieni virhe radalla johtaa yleensä korkeintaan hinausauton tilaamiseen, rallissa koivikko raikaa välittömästi.

Noista eroista, kolmen kilsan Alastaron radalla eroa tuli kärkeen 6,5 sekuntia molemmille kaunottarille. Tämä tekee per kilsa vain reilut 2 sekuntia. Mika Häkkinen jäi ekana Tunturi-vuotenaan alussa 10 sekuntia per kilometri vastaavalla kalustolla (itse asiassa astetta vanhemmalla) ajaneeseen rallikärkeen. Tämä kertoo jo jostakin.

Ei silti, jännää on varmaan ollut viivillä ihan riittävästi Alastaron kliinisessä ympäristössäkin, Ahvenistolla jo voi vähän hirvittääkin?
Et vissiin ole itse suuremmin rataa ajanut?

Rata-ajon hauskuudesta suuri osa on siinä, että TIETÄÄ, miten se rata menee. Silloin ei tarvitse miettiä, että nostaako vaiko eikö, vaan voi painaa juuri niin kovaa kuin auto ja mies (tai nainen) antavat myöten. Tämä siis pätee pelkkään ajamiseen. Joka sekin on varsin hauskaa. :)

Mutta.. sitten kun lähdetään kilpailuun. Siinäpä onkin seurana parhaimmillaan parikymmentä autoa. Jos nyt oletetaan, että ajetaan porukan mukana, niin mikään kierros ei takuulla ole samanlainen kuin edellinen. Ei riitä, että kääntää mutkan suuntaan, pitää katsoa, mitä pari, kolme tai jopa viisi muuta tekee samaan aikaan, koska nekin haluavat ajaa mahdollisimman nopeasti.

Omalla kohdallani rata-ajon hauskuus on koettu lähinnä mikroautolla harrastuspohjalta ja jääradalla kyläkisoissa. Mutta ikinä ei ole tylsää ollut! Täten voin vain kuvitella, miten hupia on, kun alla on oikea kilpa-auto ja vauhtia tuplasti em. esimerkkeihin nähden.

Tämä kaikki yhtään rallia väheksymättä. Mutta jos ihmettelet joidenkin intressejä kiertää vuositolkulla maamme harvalukuisia ratoja, niin suosittelen ihan vilpittömästi kokeilemaan rata-ajoa. Vaikkapa fossiililuokassa mikroautolla. Se ei edes maksa paljon. Voit käydä kokeilemassa sitä "ulkoa opittua" suoritusta. Uskallan luvata että hymy on herkässä reippaan kisan jälkeen.
Ei taitu!

Avatar
leppis
WRC
WRC
Viestit: 1839
Liittynyt: 31.03.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja leppis » 16.05.2005 12:22

Edesvastuuttomasti voisin ehdottaa, että tytöt voisivat kokeilla rallia. Jokaisella on ensimmäinen kilpailunsa, jos harrastaa. Ehkä me täällä emme ole oikeita arvioimaan kenenkään kykyä ymmärtää eri lajien riskejä.

Avatar
petepee
KV
KV
Viestit: 707
Liittynyt: 11.06.2004 00:00

Ainiin joo

Viesti Kirjoittaja petepee » 16.05.2005 14:38

Tai no 1+1=11 ja tää on foorumi missä ei saa olla mielipiteitä hyvä hyvä ja en muista montako vuotta oli takana,mutta paljon.

Avatar
SPH
Yleinen
Yleinen
Viestit: 252
Liittynyt: 22.06.2004 00:00
Paikkakunta: Littoinen

Re: Ainiin joo

Viesti Kirjoittaja SPH » 16.05.2005 16:32

petepee kirjoitti:Tai no 1+1=11 ja tää on foorumi missä ei saa olla mielipiteitä hyvä hyvä ja en muista montako vuotta oli takana,mutta paljon.
Tai voi sen myös sanoa niin, että tämä on foorumi, jossa ei mielipiteitään saa perustella ilman että petepoliisilla on pulla väärässä kurkussa.

Vuodesta toiseen!

Joskus muinoin tätä kutsuttiin keskustelufoorumiksi, onneksi tuo harhaanjohtava etuliite on poistettu.

Avatar
petepee
KV
KV
Viestit: 707
Liittynyt: 11.06.2004 00:00

Voi hyvä veli

Viesti Kirjoittaja petepee » 16.05.2005 16:48

Tuo ei ollut sinulle Sami laisinkaan.Olisi pitänyt olla nokkela ja tajuta laittaa lainauksella tuo,että ois mennyt jakeluun.

Pointti oli Leppikselle jolla on aina halu lopettaa nämä kaikki keskustelut,kun "ei ole vuosia kenelläkään takana niin paljon,että vois kirjottaa".


Ja Sami kirjoituksesi oli ihan loistava se on pakko sanoa.Ehkä hiukan oli värikynää rallin puolelle,mutta pitää sitä vähän värittää.


Ja mitä tulee itse aiheeseen niin nauru oli eilen valtaisaa ja pitäisikö kenties sanoa muodikkaasti,että repesin.
Terva-Aholle kaikki pisteet kommentista.

Ja on ehkä parempi,että ei ala kovin nyt tunteileen.Ajattelin tossa asiaa siltä kantilta,että oiskohan tolle sarjalle missä viivinitat ajaa niin parempaa mainosta jos olisivat suosiolla siellä varikolla.
Tai no jooo onhan se varmaan kaikkien sarjaan osallistuvien kohdalta hyvä asia,että sarja saa huomiota eikös.

Ja eilenhän taidettiin ilmeisesti mainita,että kuka sen voitti niin tai sitten mää olin keittiössä...........





Niin ja on tuo ViiviNita parempaa peeärrää autourheilulle kuin vaikkapa kortitta autolla ajaminen.

sps1
KV
KV
Viestit: 754
Liittynyt: 10.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja sps1 » 16.05.2005 17:15

Tämä menee ehkä vähän ohi varsinaisen asian mutta kun täällä joku kirjoitti kartingista jotain ja jotkut tosi asiantuntijat ihmettelevät miten joku voi ajaa samoja ratoja vuodesta toiseen ja menee kuulemma vielä pää pyörälle siinä samaa ympyrää kiertäessä niin kerronpa miten itselleni kävi. Itse aloin ajamaan rallia vuonna 1992 ja ajoin ralleja sekä sprinttejä aina vuoteen 2003 asti enkä koskaan ollut kiinnostunut kartingista millään tavalla vaikka asuttiin 4 kilometrin päässä lähimmästä fk-radasta. 2003 syksyllä mentiin sitten vihdoin ja viimein kokeilemaan kartingia mutta vain pojan piti ajaa sillä edelleen ei voinut itseä vähempää kiinnostaa koko touhu mutta kuinkas siinä sitten kävikään :lol:
Pojalle ostettiin auto ja noin kuukausi sen jälkeen ostin myös auton itselleni sillä yhden kerran kokeilun jälkeen tajusin kuinka hienoa touhua on karting. Totuuden nimissä täytyy muuten sanoa että monen vuoden rallin ajamisen jälkeen ei todellakaan ollut helppoa omaksua asfaltilla ajamisen niksejä vaikka olinkin omasta mielestäni jotenkin perillä esim.ajolinjoista niin olin siitä touhusta niin pihalla kuin voi olla vaikka muutama kilometri oli tullut vuosien varrella ajettua edestä ja takaa raapivilla ralliautoilla :oops: Vuosi 2004 meni karting radoilla pojan ajaessa kilpaa ja itseni ankarasti harjoitellessa mutta nyt vuoden harjoittelun jälkeen meinaan itse uskaltautua myös aikuisharrastajien kisoihin mukaan. Vaikka ralliautoilu on edelleen todella lähellä sydäntä enkä päivääkään vaihtaisi pois menneistä vuosista ja tallissa on entisöinnin alla Lada VFTS niin siitä huolimatta suosittelen ehdottomasti kaikkia kokeilemaan kartingia vaikka ihan harrastusmielellä tai jopa aikuisharrastaja luokissa kilpaa ajamista sillä tuo asfaltilla ajamisen maailma on tutustumisen arvoinen ja on yhtä haastavaa kuin soralla ja lumella ajaminen. Ja täytyy vielä todeta että kulut ovat hieman eri luokkaa noissa harrastajakisoissa kuin rallipuolella. Ja vielä itse asiasta eli Viivin ajamisesta niin meistähän on jokaisella oikeus vuokrata Honda ja mennä ajamaan ratakisaan ja ihmettelemään miksi ihmeessä kaikki muut ajaa niin lujaa :wink:
http://www.youtube.com/user/rallyfin?ob=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
emk
KV
KV
Viestit: 773
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja emk » 16.05.2005 17:59

SPH kirjoitti:
emk kirjoitti:Mutta KUKA VAAN tuolla kokemuksella ja
ensimmäisessä kisassa (on pahempi tilanne radalla kun rallissa) ois luultavasti jäänyt viimeiseksi, ainakin lähelle. Ja eikö siellä nyt saa ajaa niin kuin haluaa, tämä pakollisena välikommenttina kun heti ajoa haukutaan.
1.) Tähän on nyt pakko puuttua (vaikka tsoukkina varmaan olikin heitetty).

...

2.) Radalla ajetaan parin kilometrin ympyrää yhden viikonlopun aikana kymmeniä kertoja. Kovapäisempikin oppii tuossa ajassa reitin ulkoa (se Las Palmas on kyl aika tiukka :-) ). Sitten vain kurvaillaan ulkoa opittu suoritus kerta toisensa jälkeen kunnes ruutulippu pelastaa pyörryttävästä karusellista.

...



3.) Ralliautoilussa kysymys on kansallisella tasolla reilun 70 kilometrin tuntemattoman osuuden ajamisesta maksimivauhtia tilanteessa, jossa kuljettajalla ei ole aavistustakaan siitä mitä minkäkin mutkan tai nyppylän takana väijyy. Viivin tulisi rallissa tehdä päätöksiä siitä meneekö hän pimeälle nypylle Hondallaan 170km/h luottaen, että tie menee suoraan, ottaisko vähän pois, vai jarruttaisko varmuuden vuoksi, jos tie kuitenkin putoaa nypyltä johonkin suuntaan alta pois. Tämän päätöksentekojatkumon ääripäiden välillä on merkittäviä seurauseroja, parin sekunnin voitto/tappio yhdellä nypyllä vs. täystuho.

...
Tästähän on saatu kunnon neuvottelu aikaan, kutsuisin jopa KESKUSTELUfoorumiksi kun ei ole kukaan vielä edes ketään haukkunut.... Mutta pakko myös vähän puuuttua takasin :lol:

1.) EI ollut vitsi.

2.) 50 kierrosta rataa ympäri on pieni määrä, kun pieni ajotavan muutos ennen suoralle lähtöä saattaa vaikuttaa sekunnin aikaan. Uskomattoman pienillä muutoksilla tapahtuu ajassa paljon varsinkin "pieni"tehoisilla autoilla. Sen kyllä muistaa ulkoa muutaman kierrosken jälkeen mutta ajappas joka kierros samanlailla ja vieläpä nopealla tavalla. Sitten kun otetaan ympärille 20 muuta joitten kanssa olisi ajettava sääntöjen mukaan (toisin kuin formuloissa kun siellä saa kääntää eteenkin kun toinen puolautonmittaa rinnalla) ja haettava ohituspaikkoja sekä paikkoja jossa ajaa hieman peittävää ajolinjaa ettei toinen kuittaa helposti.

3.) Tämä osa hyvin sanottu ja totta.

Katsotaan minkälainen keskustelu tällä saadaan aikaan. Ja nyt jos joku luulee että haukun rallia niin sitten luulkoon :twisted: Lajit vain niin erilaisia että niissä tuo ajattelu- ja ajotapa on hieman erilaisia...

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 16.05.2005 19:00

Sanoisimpa melkeen että noi ovat monessa asiassa eri asioita.. Ralli ja rata! Niitä ei ole ihan yksinkertaista lähtee vertaamaan toisiinsa.. Josko kannattaisi ollenkaa?

Avatar
epeli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 146
Liittynyt: 06.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja epeli » 16.05.2005 19:49

Ja tämäkin foorumin aiheena oli pieni vitsi joka heitettiin ruutulipussa. :D
Floor the throttle!

Avatar
jaba
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaba » 16.05.2005 21:03

SPH kirjoitti:(oon kyllä monta kertaa miettinyt, että miten j******* voi riittää suomessa jollakulla intressiä kiertää noita muutamaa rataa vuodesta toiseen ympäri ja ympäri ja ympäri ja ympäri... huh pyörryttää pelkkä ajatus.)
Mutta mietippä sitä että jotkut ajaa jopa sprinttiä!! Onko siinä tarpeeksi järkeä että reissataan 1000 km kolmen minuutin suorituksen takia?

Tarinan opetus: kun lyödään koneet käyntiin ja kypärät päähän, on aivan sama mikä laji on kyseessä, niin aina se vaan on hauskaa :D

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 16.05.2005 21:53

jaba kirjoitti:
SPH kirjoitti:(oon kyllä monta kertaa miettinyt, että miten j******* voi riittää suomessa jollakulla intressiä kiertää noita muutamaa rataa vuodesta toiseen ympäri ja ympäri ja ympäri ja ympäri... huh pyörryttää pelkkä ajatus.)
Mutta mietippä sitä että jotkut ajaa jopa sprinttiä!! Onko siinä tarpeeksi järkeä että reissataan 1000 km kolmen minuutin suorituksen takia?

Tarinan opetus: kun lyödään koneet käyntiin ja kypärät päähän, on aivan sama mikä laji on kyseessä, niin aina se vaan on hauskaa :D
Tässä on alan mieheltä asiallinen lausunto... :lol: *kumarrus*
Ei taitu!

Jkv78
B-junnu
B-junnu
Viestit: 48
Liittynyt: 12.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Jkv78 » 16.05.2005 22:29

Ketzi kirjoitti:Sanoisimpa melkeen että noi ovat monessa asiassa eri asioita.. Ralli ja rata! Niitä ei ole ihan yksinkertaista lähtee vertaamaan toisiinsa.. Josko kannattaisi ollenkaa?

on ne lähellä toisiaan sanakirjassa. . . . . .

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 16.05.2005 22:37

Jkv78 kirjoitti:
Ketzi kirjoitti:Sanoisimpa melkeen että noi ovat monessa asiassa eri asioita.. Ralli ja rata! Niitä ei ole ihan yksinkertaista lähtee vertaamaan toisiinsa.. Josko kannattaisi ollenkaa?

on ne lähellä toisiaan sanakirjassa. . . . . .
Olkoon siellä miten tykkää.. Voihan niitä toki verrata! Sitä en kielläkkään! Mutta ajaa 50 kierroksen ratakisa ja 150 ek.km sisältävä soraralli. Niin on niissä monta eri asiaa.. Minä en jaksa ainakaan tästä asiasta enempää lähteä väittelemään, sillä se on aivan sama mulle mitä mieltä muut on noista lajeista ja siitä että kimpi on haastavampaa. :roll:

Vastaa Viestiin