OHC:n tehot hukassa..

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
eskoem
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 83
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

OHC: tehot

Viesti Kirjoittaja eskoem » 05.06.2006 21:56

Jos venttiilit ei leiju ennen 8000 1/min niin seeti- ja aukipaineet ilmeisesti riittää. Sytytyslaite onko Foordin induktiojakaja sillä pienellä boksilla, jossa alipainesäätö on jakajassa ja poistettu tarpeettomana. Se jakajasysteemi antaa kipinää vaikka kaverille jakais. Tuleekin mieleen, että se henkityspuoli ei toimi eli lakkaa vitaamasta 5000 jälkeen. Jos kannen avarrus ja imupuoli synkkaa niin pakopuolella on jotain ahdistusta. Me ei saatu Marteliuksen 4-2-1 XL-putkella tehoja 92 Wisekoilla tehdystä OHC:stä kuin n. 180 hv. Sitten vaihdettiin pakosarja erään tekijän Riihimäeltä olevaan kollektoreilla varustettuun 4-2-1 pakosarjaan ja pakoputki oli pykälää suurempi. Eli n. 50 sm pakosarjan ulostuloputki meni pakoputken sisään ja siitä muodostui samalla takaisinvirtauskynnys. Sen jälkeen saatiin Harisen penkissä 208 hv. Eli pakosarjalla on merkitystä kun OHC: haluaa yli 150 hv tehoja tai oikeastaan 180 hv asti OHC on aika helppo.

Avatar
MPHUOLTONISULA
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 144
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Paikkakunta: Seinäjoki

..

Viesti Kirjoittaja MPHUOLTONISULA » 06.06.2006 00:28

Mittaisin nyt heti ekaksi ohivuodot.! Ei puristuspainetta vaan ohivuodot.. Pakosarjasta ja kaasuttimista en usko vian löytyvän.Entä äänenvaimennin/vaimentimet? Eihän siellä vois olla tukosta esim.repeytymän takia? Marteliuksen XL 4-2-1 sarja ei rajaa tehoa perus moottorissa josta halutaan saada 190-210hv. Todellisia +200hv escortin moottoreita on harvemmassa kuin luullaankaan Mutta jos 2,0L ohc moottorista tulee vain 100kW niin jotain on pahasti pielessä. Ilmeisesti nokan ajoituksen muutoksetkaan ei ole vaikuttaneet?

Avatar
Kata
Viestit: 2
Liittynyt: 09.10.2005 00:00

Tehopula...

Viesti Kirjoittaja Kata » 06.06.2006 06:17

Aukeeko kaasuläpät täys asentoon? Itsellä aikanaan aivan sama tilanne ja pari päivää meni ennenkuin välähti. Meillä ainakin uudet tuplavaijerit venuivat niin mahottomasti et vaik olivat muka kireellä ni kaasu ei auennu kun puolväliin.

Avatar
kent
Yleinen
Yleinen
Viestit: 205
Liittynyt: 07.10.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kent » 06.06.2006 10:46

Onko tuo teho kone vai pyöräteho? Itellä joskus uusi kone ja kauhialla riemulla kasattiin, samanmoisilla himmeillä ja 130 hevosta tuli ja kiersi tuon nokan maksimiin elikkä 8300 mutta tehoja uupui, sitten kone auki ja oli vaan yksinkertaisesti porattu niin pirun löysäksi ettei potkua ollut, lohko uusiksi, takaisin penkkiin ja 175 heppaa mikä on aikas lailla maksimi noilla himmeleillä penkissä mikä näyttää todellisia lukuja, ja nämä kone tehoja. Todellakin nuo +200 heppaset oharit ovat aika harvassa vaikka niin mainostetaan!

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja peteracing » 06.06.2006 13:30

-venttiilinjouset on kyllä pirun jäykät tuplajouset... kannenkorjaaja meinas ett liianki jäykät tolle burtonille.
-puristuspainetta siellä oli mitattaessa +15kg..toki nokka oli metsässä eli vähän ne on tipahtaneet mutta riittävästi jokatapauksessa eikä kone huohota mitenkään erityisesti eli en usko ohivuotoihin. noissa kavereitten jokkispeleissäkin on välillä ihan paskoja vakiokellareita ja kuiten aina pyörähtää se 165-185 heppaa.. ei se vika siellä oo
-mittasin jo iskunkin..kyllä siellä 2000:sen kampura on
-pakoputki on 2,5 tuumanen ja 1 pönttö päässä
-en oo kokeillu saada nakuttaan.. miksi kysyit saxspeed?

täytyy vielä vaihtaa ihan kaikki sytkähilppeet ennenku alkaa purkaan... ei kai tommosta kantta voi niin pilalle portata ett noin paljo tehoo katoaa??

tässä lista vioista mitä korjattiin eka jarrutuksen jälkeen, HUOM: teho ei oo muuttunu mihinkään missään vaiheessa.
-nokka metsässä 14ast.
-etummainen kaasutin vuoti
-jakajan pohja lukittu väärään kohtaan
-kansi remontti.. 6 venaa kierossa ja kaikki ylipitkiä
-kaasuttimia kokeiltu vaihtaa 48-->45

kaikista eniten vituttaa ku tämän auton ostoon päädyttiin koska tässä piti olla uusi kone..
power is nothing without control...

voortimies
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 102
Liittynyt: 22.08.2004 00:00
Paikkakunta: Kaustinen
Viesti:

ihmeellistä..

Viesti Kirjoittaja voortimies » 06.06.2006 20:55

Kerrataampa vielä yksinkertaiset..

-Pakoputki tukossa?? tuskin..
-Ohivuodot
-nokan ajoitus
-sytkän ajoitus
-Sytkä itessään
-tulpat
-seokset tarkistettu? ei tosin voi noin kauheasti vaikuttaa sen huomaisi jo käynnissä..
-Onko nokka orkkis siis hiomaton?
- Kanavia tuskin noin huonoksi saa ellei todella muuraa kiinni :)

Loppu alkaa olla jo mystistä.....
ritin tin tin poks pam smoooooo... on on ahtoja on :)

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

Re: ihmeellistä..

Viesti Kirjoittaja peteracing » 06.06.2006 21:38

voortimies kirjoitti:Kerrataampa vielä yksinkertaiset..

-Pakoputki tukossa?? tuskin../ kyllä sieltä savupiipusta usvaa tulee..
-Ohivuodot / ei huohota..
-nokan ajoitus/ on katottu parikin kertaa..
-sytkän ajoitus/ on katottu..
-Sytkä itessään/ jakaja vaihtuu seuraavalla penkityksellä..
-tulpat/ uudet
-seokset tarkistettu? ei tosin voi noin kauheasti vaikuttaa sen huomaisi jo käynnissä.. auto on mittareissa koko penkityksen ajan---> seokset hyvät koko alueella
-Onko nokka orkkis siis hiomaton?/ burton 63
- Kanavia tuskin noin huonoksi saa ellei todella muuraa kiinni :)

Loppu alkaa olla jo mystistä.....
eikös olekkin...
power is nothing without control...

voortimies
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 102
Liittynyt: 22.08.2004 00:00
Paikkakunta: Kaustinen
Viesti:

mystinen

Viesti Kirjoittaja voortimies » 06.06.2006 22:01

Nitroo tankkiin jos ei muu auta :lol:
Raportoihan kuinka homma etenee.. Tämähän käy mielenkiintoiseksi..
ritin tin tin poks pam smoooooo... on on ahtoja on :)

Avatar
rallitalli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 29.09.2004 00:00

"210" teholuokka

Viesti Kirjoittaja rallitalli » 07.06.2006 09:31

1) BF63 rakentelu sujuu hyvin noudattaen kirjallisia neuvoja. Laittamalla sinne kanteen vw:n pienikokoiset venat jotka vastaa stg3 tasoa > 2.0 kyläkisan myllyyn tai 1.6 koneeseen > teholuokka 175bhp. Laitetaan sinne suositeltu 200e setti = ohuen lautasen ja ohennetun imuvarren 45.7/38.2mm magneetiton takosarja. Siitä ylöspäin 46mm ja 48/49mm siirrettynä.

2) Venajousia jos ei osaa shimmata 30-35kg ja 90-95kg luokkaan niin miksi 60e (FT415 sinkkusilikooni) > 8000rpm tai 100e (FT407) silikoonitupla) >8500rpm ei kelpaa. Laittaa vaan kansiprikoilla ja sivuheijausplätyllä ilmoitetun asennusmitan niin siinähän se jousipaine. JM ja sprint yms kiloja lisää.

3) Tietysti se 30e = hd seuraajan jousi, on kauhee raha sijoittaa mutta kun se laahain alkaa sanoo sulkipuolella läp läp. Vaihtoon myös jousen pidike tai ne nirhamat. Joko pitkät tai leveet seuraajat, niiden kevennys > kierrosherkkyys. Lautasen muotoilu teräviin kulmiin > kierroksia ja heijaamisen estäminen.

4) "Nokka on rikki" sano tossa yks etelän penkittäjä, "se nostaa vain 11mm". Melkein itketti kun katto missä kulmassa vipat oli ja miten olikin saatu tollanen nosto. BF63 noston pitää olla 12.7 - 13.1 niin kulmat oikein. Venat kannessa .01mm tasalla tosiiinsa nähden

5) Sovitteet tulpan kierteisiin, "dokilla" käyntiin ja "Cossulla" kisaan. Homma menee polvilleen huonolla puolalla. Penkitä sytkä. Pipercross pohjalevy ja yksi yhtenäinen suodatin. 60-80mm kiihdyttävät imutorvet. Heitätään romukoppaan se "kulman tekevä" imusarja. Ruokintaan 48mm vaakatuplat.

6) Pakopuolelle xl 4-1 ilman lärpäkkeitä > kollektorilla alas 15-16 asteella > 2.5" putkisto > nopeusvektorin kiihdytyspätkä keskilattian kohtaan > 3" takasillan yli, liitoskohtaan 60-80cm tapapotkusuoja > yksi läpivirtaava ja 4/5" kautta ulos.

7) Samoin eväin 2.0 kansi tuottaa 195bhp at CR 10.5 ja mutt 2.0i 206-208bhp. Kansi tykkää päälle putoovasta ei kulmassa tulevasta seoksesta. Ralliin CR 11.5 ja JM 12.2, kuitenkin aina alle 12.7 laillisella löpöllä. Vihreessä kannessa pienennä pako > 37mm.

8) Saab veiveissä ja 34.5/92 mahlessa ei oo mitään vikaa. Mutta 205 lohko on hyvä ja 2.0i kampi. Sininen felpro kelpaa mutta 70/75e Cossupahvi ompi paras.

9) 2.0 ohc kannen saa rakennettua pelittäväksi noudattamalla valmistajan kirjallasia neuvoja = lue valmistajan ohjeet. Vääntävään koneeseen vielä teräsksinen jatkuvasäätöinen (noin 957gr) ja kierroskoneeseen alumiini pulli (noin 192gr) ja alapyörä.

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

OHC

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 07.06.2006 21:35

Siksi kysyin että toimiiko se sun jakaja ja sytytys ollenkaan mitä on ennakko ja mitä on maksimi ennakko ? jos se ei nakuta niin silloin voit varmaan ajaa petroolilla mikä se puristus suhde on onko sitä kukaan mitannu ? joku ilmoittelee että jotain 11 ja joku 14 astetta. :twisted:
Hei kun rakenatte moottoria ja kilpa moottoria ne numerot PITÄÄ olla just eikä melkein 8O 8O silloin kun on controllia niin silloin on tehookin.
P.S. elämä ilman 16 ventiiliä on kitumista :lol:
"Tuhatsatayksitoista"

Avatar
hatanmaa
Yleinen
Yleinen
Viestit: 220
Liittynyt: 26.10.2005 00:00

Re: OHC

Viesti Kirjoittaja hatanmaa » 08.06.2006 00:17

saxspeed kirjoitti:Siksi kysyin että toimiiko se sun jakaja ja sytytys ollenkaan mitä on ennakko ja mitä on maksimi ennakko ? jos se ei nakuta niin silloin voit varmaan ajaa petroolilla mikä se puristus suhde on onko sitä kukaan mitannu ? joku ilmoittelee että jotain 11 ja joku 14 astetta. :twisted:
Hei kun rakenatte moottoria ja kilpa moottoria ne numerot PITÄÄ olla just eikä melkein 8O 8O silloin kun on controllia niin silloin on tehookin.
P.S. elämä ilman 16 ventiiliä on kitumista :lol:

ElÄmÄ IlMaN OoPpELiA On KiTUmiSTA :!: :!: :idea: 8O :twisted:

Avatar
AL1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 274
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja AL1 » 08.06.2006 20:48

En ny viiti lukea koko viestiketjua, mutta onkohan kannen ja imusarjan
kohistus AIVAN VARMASTI kohillaan?
Itellä oli "specialistin" tekemä kansi+imusarjakin tuli sieltä ja PITI olla
kohdistettu paketti ja myös siitä maksoin..
Käytettiin vaikka millä pakosarjoilla,nokilla yms. yms ja aina vaan 145-158 hepoa. Viimein päätin tarkistaa aivan kunnolla kohdistuksen oikein peilin
avulla ja AVOT, 1sen imukanavassa vastapykälää 2mm ja 4.ssa 4mm.
No nousihan ne tehot siitä sinne 170 hujakoille sitte..
:twisted: :evil:

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja 2000 » 08.06.2006 23:36

kent kirjoitti:Onko tuo teho kone vai pyöräteho? Itellä joskus uusi kone ja kauhialla riemulla kasattiin, samanmoisilla himmeillä ja 130 hevosta tuli ja kiersi tuon nokan maksimiin elikkä 8300 mutta tehoja uupui, sitten kone auki ja oli vaan yksinkertaisesti porattu niin pirun löysäksi ettei potkua ollut, lohko uusiksi, takaisin penkkiin ja 175 heppaa mikä on aikas lailla maksimi noilla himmeleillä penkissä mikä näyttää todellisia lukuja, ja nämä kone tehoja. Todellakin nuo +200 heppaset oharit ovat aika harvassa vaikka niin mainostetaan!
Kyllä noita yli 200hv koneitakin on omaa autoa testattu 3.s eri penkis, se vaan vaatii testausta ja osien rakentelua, ei tehot tuu et otetaan hyllystä osat ja kii. Itellä oli este 170hv ja kauan koitettiin kaikenlaista ja pakosarjakin piti olla hyvä kaverin konees melkein 200hv, mut eipä kyseinen pakosarja toiminutkaa omas moottoris. pakosarjan vaihdolla melkein 30hv lisää! Ja nokan ajoitustakin pitää testata penkis! Ja kannen tekeminen on taidetta vain muutama osaa tehdä kunnolla vaikka moni väittääkin et osaa!

Avatar
PK1961
KV
KV
Viestit: 331
Liittynyt: 11.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja PK1961 » 09.06.2006 01:21

2000 kirjoitti:
kent kirjoitti:Onko tuo teho kone vai pyöräteho? Itellä joskus uusi kone ja kauhialla riemulla kasattiin, samanmoisilla himmeillä ja 130 hevosta tuli ja kiersi tuon nokan maksimiin elikkä 8300 mutta tehoja uupui, sitten kone auki ja oli vaan yksinkertaisesti porattu niin pirun löysäksi ettei potkua ollut, lohko uusiksi, takaisin penkkiin ja 175 heppaa mikä on aikas lailla maksimi noilla himmeleillä penkissä mikä näyttää todellisia lukuja, ja nämä kone tehoja. Todellakin nuo +200 heppaset oharit ovat aika harvassa vaikka niin mainostetaan!
Kyllä noita yli 200hv koneitakin on omaa autoa testattu 3.s eri penkis, se vaan vaatii testausta ja osien rakentelua, ei tehot tuu et otetaan hyllystä osat ja kii. Itellä oli este 170hv ja kauan koitettiin kaikenlaista ja pakosarjakin piti olla hyvä kaverin konees melkein 200hv, mut eipä kyseinen pakosarja toiminutkaa omas moottoris. pakosarjan vaihdolla melkein 30hv lisää! Ja nokan ajoitustakin pitää testata penkis! Ja kannen tekeminen on taidetta vain muutama osaa tehdä kunnolla vaikka moni väittääkin et osaa!
www.winhunters.fi
Noilla pojilla kuulemma menee aina penkityksessä n.250,OHC ja patarautakansi...

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja peteracing » 09.06.2006 21:46

uudet sytkävehkeet paikallaan ja ny peuhaa erimalliin :D ei mikään raketti,mut kilpa-auto kuitenki.. ens viikolla sit penkitys ku saan vaihdettua ne omat 48 takas paikalleen(on muuten aivan tarpeeksi v..mainen homma)
power is nothing without control...

Vastaa Viestiin