Kyllähän säännöissä on tarkkaan määrätty mihin lisäpainot saa kiinnittää ja miten ne tulee kiinnittää (ei taida lyijyt kaarissa sopia sääntöihin). Epäilen, että katsastusmies asiaan puuttuisi, jos lisäpainot asetetaan sääntöjen mukaisesti. Kun lisäpainot laitetaan autoon sääntöjen mukaan, niin nehän ovat niin kuin matkatavarat autossa konsanaan ja myöskin matkatavaroiden kiinnittämisestä on asetuksessa määräykset.
Toisaalta ei kukaan käske tehdä autosta alipainoista. Rakentamisen alussa auto vaakaan ja katsotaan mitä painaa. Jos on liian kevyt unohdetaan alumiinit ja siirrytään rautaan. Esim pohjapanssari 10 mm rautalevystä ja ohjaamo täyteen kaariputkia, niin eiköhän paina tarpeeksi. Ei saa myöskään unohtaa, että alumiinivanteet voidaan korvata painavimmilla peltivanteilla. Se, että onko jokin automerkki sitten kilpailukykyinen onkin toinen asia, mutta eihän säännöt olekkaan tehty siksi, että joku auto on voittaja-auto. Jokainen harkitsee, että mistä autosta saa lain ja asetusten sekä sääntöjen puitteissa kilpailukykyisen laitteen ja tekee sitten sellaisen.
AKE:n sivuilta löytyy mitä ja miten autoa saa muuttaa, jotta muutosta ei tarvitse muutoskatsastaa. Mikäli muutos on näitä suurempi on edessä muutoskatsastus ja sääntöjen mukaan siitä pitää löytyä tieto rekisteriotteesta. Tällä tietenkin varmistetaan se, ettei rallissa ajeta lain vastaisilla autoilla. Mikäli muutos on sen laatuinen, ettei sitä voida muutoskatsastuksessa hyväksyä, voidaan asialle hakea poikkeuslupa, mutta AKE:n ohjeissa lukee " lupaa rakenteen muuttamiseksi ei myönnetä jos perusteluissa vedotaan esimerkiksi ainoastaa harraste- tai kilpailukäyttöön". AKE:n sivuilta on hyvä lukea sallitut ja muutoskatsastusta vaativat muutokset ja verrata niitä omaan autoon, voipi tulla ikäviä yllätyksiä....
Ralliauton katsastus
- MrSpoon
- KV
- Viestit: 627
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- 1770
- A-Junnu
- Viestit: 74
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Autourheilun sääntökirjasta ei löydy yhtään pakollista muutosta, joka olisi asetusten vastainen. Sallittuja muutoksia, jolla jostakin autosta tulee asetusten vastainen löytyy useampiakin. Jos sääntökirjaa lukee tarkasti, löytyy sieltä monta kohtaa, jossa auton rakentajat tulkitsevat sääntöjä oman halun mukaisesti. Yhtenä esimerkkinä voitaisiin mainita ohjauslukko. Säännöthän eivät salli ko kapistuksen poistamista ( rata-autot asia erikseen ). Toisaalta tieliikenteessä ohjauslukko (tai vastaava) on pakollinen muistaakseni vuosimallista -71 alkaen. Auton saa toki muuttaa napista käynnistyväksi, mutta ohjauslukkoa ei saa poistaa. Asetuksen mukaan avainta ei voi poistaa ohjauslukosta, mikäli auto käy. Eli jos haluaa nappikäynnistyksen (miksi ???) täytyy auto kuitenkin sammua kun avaimen poistaa ohjauslukosta. Myöskin vaatimus auton polttoainepumpusta on mielenkiintoinen, polttoainepumpun pitää sammua, kun moottori sammuu. Kuinka monessa ralliautossa pumppu pysähtyy, jos vaikka auto sammuu liikkeellelähdettäessä. Säilyttämällä auton alkuperäisen kytkennän polttoainepumpussa, niin näin käy.
Autojen sääntöjen vastaisuus / laittomuus on ollut ikuisesti autourheilun omaa dopinkia. Jo -70 luvulla legendaarinen kuski Konsta Kärhä sanoi pilke silmäkulmassa, että kuski ajaa kolmanneksi ja kartturi hoitaa loput. Tarkoittaen tietenkin sitä, että kaikista autoista löytyy sanomista.Tosin suomalaiseen ralliautoiluun ei perinteisesti ole kuulunut kaverin auton tekniikkaan puuttuminen ( rata-autoilu on taas eri juttu). Ja toivottavasti ei kuulu jatkossakaan.
Pointtini näissä jutuissani onkin se, että valvottaessa autoihin tehtyjä muutoksia, voitaisiin kustannuksia säästää merkittävästi. Sillä kaikki muutokset eivät tosiaankaan ole mahdollisia jokaiseen automerkkiin. Rajoituksia tulee helposti, sillä mikäli moottorin tehot nousevat merkittävästi ( omamassa/teholla (kw) on alle 7), vaativat viranomaiset muutoksia jarruihin ja muistaen, että mekaaninen käsijarru on pakollinen, niin mahdollisuudet muuttaa jarruja ovat jälleen rajalliset. Joten moottorin vitittäminen ei kannata tai auto pitää tehdä painavammaksi.
Autojen sääntöjen vastaisuus / laittomuus on ollut ikuisesti autourheilun omaa dopinkia. Jo -70 luvulla legendaarinen kuski Konsta Kärhä sanoi pilke silmäkulmassa, että kuski ajaa kolmanneksi ja kartturi hoitaa loput. Tarkoittaen tietenkin sitä, että kaikista autoista löytyy sanomista.Tosin suomalaiseen ralliautoiluun ei perinteisesti ole kuulunut kaverin auton tekniikkaan puuttuminen ( rata-autoilu on taas eri juttu). Ja toivottavasti ei kuulu jatkossakaan.
Pointtini näissä jutuissani onkin se, että valvottaessa autoihin tehtyjä muutoksia, voitaisiin kustannuksia säästää merkittävästi. Sillä kaikki muutokset eivät tosiaankaan ole mahdollisia jokaiseen automerkkiin. Rajoituksia tulee helposti, sillä mikäli moottorin tehot nousevat merkittävästi ( omamassa/teholla (kw) on alle 7), vaativat viranomaiset muutoksia jarruihin ja muistaen, että mekaaninen käsijarru on pakollinen, niin mahdollisuudet muuttaa jarruja ovat jälleen rajalliset. Joten moottorin vitittäminen ei kannata tai auto pitää tehdä painavammaksi.
- VAZ-rallye
- A-Junnu
- Viestit: 54
- Liittynyt: 14.07.2004 00:00
Mutta AKE:n ohjeistus ilmoittaa että tarra tuulilasissa on kielletty!TeroV kirjoitti:Mikään lakipykälä ei kiellä tuulilasitarraa, se on vain yleinen harhaluulo (jopa virkavallan sekä katsastushenkilöstön keskuudessa). Laki kieltää kyllä kaikkien tarrojen liimailun näkökenttään, mutta se näkökenttä ei todellakaan ole koko tuulilasin kokoinen...
Kerrotko mistä ohjeistuksesta tuo löytyy? AKE:n ohje rakennemuutosasetuksen tulkinnasta sivu 6, §16 sanoo nimittäin kyllä, että "Auton tuulilasin ja etusivuikkunoiden tummentaminen jälkeenpäin asennettavilla kalvoilla tai värjäämällä ei ole sallittua.", mutta ei se tarroista mitään puhu.VAZ-rallye kirjoitti:Mutta AKE:n ohjeistus ilmoittaa että tarra tuulilasissa on kielletty!TeroV kirjoitti:Mikään lakipykälä ei kiellä tuulilasitarraa, se on vain yleinen harhaluulo (jopa virkavallan sekä katsastushenkilöstön keskuudessa). Laki kieltää kyllä kaikkien tarrojen liimailun näkökenttään, mutta se näkökenttä ei todellakaan ole koko tuulilasin kokoinen...
Rakennemuutosasetuksen "muulla tavalla peittää" tarkoittaa juuri sitä, ettei rakennedirektiivissä määriteltyä kuljettajan näkemäsektoria kavenneta. Käytännössä sen mittaaminen on mahdotonta, minkä vuoksi AKK:n säännöissä (AKE:n kanssa käydyn neuvottelun jälkeen) on päädytty rajoittamaan tarran korkeus siten, että se valtaosassa auto-penkki-kuski -yhdistelmiä jättää vielä alleen kuskille riittävän näkemäalueen.
- VAZ-rallye
- A-Junnu
- Viestit: 54
- Liittynyt: 14.07.2004 00:00