Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 01.11.2011 19:16
Lohko on erilainen / korkeempi pakosarjanalla 4 vesiroppua ! ja kampi on pitempi-iskuinen, eli ei käy F sääntöön mitenkään. Kammen iskun voi lyhentää ja sitten sitä voi käyttää, mutta jos Billetkampi maksaa 900,- ekee niin ei kannata vakioo hijoo ja värkätä.
P.S. siitä saa 200 hp ulos todella helpolla

-
Willhart
- A-Junnu

- Viestit: 50
- Liittynyt: 14.06.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja Willhart » 01.11.2011 20:55
eli 7k lohko, billet kampura, ojennuksen veivit ja 3k kansi. Niin kävis cuppiin???

-
Motorsport
- Yleinen

- Viestit: 169
- Liittynyt: 28.12.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Motorsport » 01.11.2011 21:02
Frog kirjoitti:Lohko on erilainen / korkeempi pakosarjanalla 4 vesiroppua ! ja kampi on pitempi-iskuinen, eli ei käy F sääntöön mitenkään. Kammen iskun voi lyhentää ja sitten sitä voi käyttää, mutta jos Billetkampi maksaa 900,- ekee niin ei kannata vakioo hijoo ja värkätä.
P.S. siitä saa 200 hp ulos todella helpolla

Ainut asia minkä takia toi lohko homma kiinnostaa oli se kestävyys. tänä kesänä menny kaks kertaa lohko 5 koosta. Toisella kertaa pääsi kun poras 83,5mm. Mutta toisella kertaa perinteisesti keskimmäisestä vesiropusta etummaiseen halki ja vuosi vettä ulospäin. On kumminkin kohtuu hintavaa tehdä uusi lohko aihio + koneistukset.
Ja sen 200hv saa 5K koneestakin ihan sääntöjen mukaisin keinoin. Toki hieroa pitää. Omaa on hierottu noin 3-4 vuotta. Nyt lukemat 203hv ja 205nm

-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 02.11.2011 07:28
Willhart kirjoitti:eli 7k lohko, billet kampura, ojennuksen veivit ja 3k kansi. Niin kävis cuppiin???

7K lohko ei käy eikä 7k isku !! F ryhmään. Lohkon saa vainvaihtaa alkuperäistä vastaavaan ja 7K ei ole semmoinen, kampura on 8 limppunen samanlainen kuin GT Corollassa.
Huom 200 hp tuli vakio kannella

Vain jouset vaihdettu.
Se 5k lohko halkee kovien kanttien takia, siihen voi tehdä vahvikkeen ulkopuolelle ja tukee ne vesiropunreijät, keskimmäinen kannenpultti vetää siitä ropunyläreunasta ! Tai laittaa kannenpultit koko lohkonläpi öljypohjaanasti.
ViimeksI huollettu 5 K 176 hp ja 197 NM ja voin kertoo että kyllä kulkee ja lohko kestää

-
RTF
- Viestit: 18
- Liittynyt: 30.11.2006 00:00
Viesti
Kirjoittaja RTF » 02.11.2011 08:19
JOO...Kyl höpöhöpö penkissä tulee yli 200hv 5k:ta

-
Motorsport
- Yleinen

- Viestit: 169
- Liittynyt: 28.12.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Motorsport » 02.11.2011 11:19
RTF kirjoitti:JOO...Kyl höpöhöpö penkissä tulee yli 200hv 5k:ta

Niin.. Eihän mun onneksi tarvi tuota asiaa sulle todistella!
Voit ihan itte kysyä koneen tekijältä (Pasi Laukkanen)
Sekä penkittäjältä (Ari Saarinen)
On se jännä kun osuu ja uppoaa niin johan alkaa huutelu, vaikka toiset yrittää asioista asiallisesti keskustella!
Siinä yksi syy miksi näitä sivuja ei enää paljon tuu seurailtua!
että höpöhöpö vaan...

-
kent
- Yleinen

- Viestit: 205
- Liittynyt: 07.10.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja kent » 02.11.2011 13:02
En mä mitään tiä noista hevosista, mutta sen verran tiän et ei Kimmon auto kyl mikään ihan tavallinen 5:keijo ole! Vetää meinaan pikkusen komiasti mitä kisapaikalla kattellu ja in-careja selaillu. Ja ottiko porukka huomioon et sitä konetta hierottu 3-4 vuotta. Siis aivan saatanasti, eikä niin kuin yleensä et 3-4 minuuttia ja hyvä tuli! Ei se Kimmokaan mikään JUMALA ole työntämään et sen ajat tulis jollakin resulla! Kyl se auto on hyvä!!!!
-
RS200
- Viestit: 8
- Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja RS200 » 04.11.2011 22:51
Näillähän ne starlet kuskit on ajanu jo vuosia, vai uskotteko että 5k puskee 160-180 hummaa? Millä muulla pikkukoneesta saa sellasia tehoja kuin iskutilavuutta kasvattamalla...
-
touski
- Viestit: 18
- Liittynyt: 24.02.2008 00:00
- Paikkakunta: janakkala
Viesti
Kirjoittaja touski » 05.11.2011 12:08
ennen niitä kamalia rautalevy virityksiä sinne lohkon kylkeen kannattaa kuitenkin syventyä koneen ja laatikonpalkin kumityynyihin ... kumma kun toisilla lohkoja menee vähän väliä halki ja toiset ajaa ne väljäksi asti
-
Pastori10
- Viestit: 8
- Liittynyt: 02.09.2007 00:00
Viesti
Kirjoittaja Pastori10 » 05.11.2011 14:07
rs 200 voisitko kertoa kenellä niitä 7k moottoreita on käytössä ralli puolella,kun tietoa tuntuu niin hyvin olevan? minulla ainakin oli 5k mootorilla teho 171 ja vääntö 186 malinin penkis, ja rehti 5k eli osuis tohon sun haarukkaan mitä ei tule 5k:sta !
-
elpaso1
- A-Junnu

- Viestit: 66
- Liittynyt: 06.08.2006 00:00
Viesti
Kirjoittaja elpaso1 » 06.11.2011 10:44
Mulla 5k 182hv ja 213nm Esatechkin penkki. Moottorin tehnyt Esa Silvennoinen.Et kyllä 5k saa Tehoa
-
timohoukka
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13.05.2011 16:18
Viesti
Kirjoittaja timohoukka » 06.11.2011 11:34
elpaso1 kirjoitti:Mulla 5k 182hv ja 213nm Esatechkin penkki. Moottorin tehnyt Esa Silvennoinen.Et kyllä 5k saa Tehoa
Niimpä.. Esatechin penkissä...

-
kent
- Yleinen

- Viestit: 205
- Liittynyt: 07.10.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja kent » 06.11.2011 15:00
Toi penkkien tehojen näyttämä on ikuinen väittely kysymys. Itellä hauska kokemus, eräässä tiukassa jarrussa sain tietyn tehon. Sitten menin piruuttani toiseen jarruun, mikä kuulopuheiden mukaan höpöhöpö jarru. Täältä höpöhöpö jarrusta sain pienemmät tehot kuin tuolta luotettavasta ja tiukasta jarrusta. Tuon höpöhöpö jarrun jälkeen auto rupesi vetämään niin kuin pitääkin ja pers tuntumalla ainakin 20heppaa tuli lisää vaikka penkki näyttikin vähemmän. ET SILLEE!!!! Ja tämä tarina on TOSI!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kyseessä ei ole kylläkään 5:K mut eipä se jarru tiedä mikä kone siinä uikuttaa

-
Spoileri
- KV

- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Viesti
Kirjoittaja Spoileri » 26.11.2011 22:45
kent kirjoitti:Toi penkkien tehojen näyttämä on ikuinen väittely kysymys. Itellä hauska kokemus, eräässä tiukassa jarrussa sain tietyn tehon. Sitten menin piruuttani toiseen jarruun, mikä kuulopuheiden mukaan höpöhöpö jarru. Täältä höpöhöpö jarrusta sain pienemmät tehot kuin tuolta luotettavasta ja tiukasta jarrusta. Tuon höpöhöpö jarrun jälkeen auto rupesi vetämään niin kuin pitääkin ja pers tuntumalla ainakin 20heppaa tuli lisää vaikka penkki näyttikin vähemmän. ET SILLEE!!!! Ja tämä tarina on TOSI!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kyseessä ei ole kylläkään 5:K mut eipä se jarru tiedä mikä kone siinä uikuttaa

Niinpä niin, kun ei niillä tehoilla edelleenkään ole mitään merkitystä, vaan niillä säädöillä. Kun ei se peli liiku sen kummosemmin vaikka paperissa lukis mitä. Tietty setuppi tuottaa oikeilla säädöillä n määrän paukkua, on periaattessa yhdentekevää paljonko n on. Oleellista on se, että käytetään muutosten vaikutuksen toteamiseen samaa jarrua, jolloin nähdään erot eri setuppien välillä.
Ja tätä paskanjauhantaa, että "MITÄ HELVETTIÄ!? Viritettyjä kilpureita, nyt tää lähti käsistä!" Persaukisten juttuja. (BTW, kuulun itsekin siihen persaukisten porukkaan.)
Menisköhän tää jo vähän offin puolelle...
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
-
JarmoYli
- B-junnu

- Viestit: 23
- Liittynyt: 26.01.2009 00:00
- Paikkakunta: Alahärmä
Viesti
Kirjoittaja JarmoYli » 26.02.2012 23:03
Motorsport kirjoitti:
Ja sen 200hv saa 5K koneestakin ihan sääntöjen mukaisin keinoin. Toki hieroa pitää. Omaa on hierottu noin 3-4 vuotta. Nyt lukemat 203hv ja 205nm

Penkkien lukemia olemme vertailleet saamarin paljon, 185hv ja alle 190 nm kuulostais kohtuulliselta..saarisen penkki ollut vertailus mukana.