Tärkeää Turvakaari asiaa !

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja ignis » 25.05.2013 18:06

jaki kirjoitti:
Luulet vai tiedät?
Luulen, ihan niinkuin kirjoitinkin...


No, kerro nyt sitten viisaana, miksi sertifioiduissa kaarissa on kiinnitys myös takakelkan kiinnityspaikkoihin?
Ei säännöt voi siten mennä, että maksamalla FIA:llle (sertifiointi) saa tehdä ihan mitä tahansa, eikö?

PS viittauksesi vakiomoottoreihin onkin hauska. Kautta aikain, on esim sorvattu seetikulmia miten sattuu, kuitenkin niin, että täyttää "vakio" määritelmän. Ei sekään ole kirjaimellisesti tulkittuna oikein.
Siellä raamatussa sanotaan että kaikki mitä erikseen ei ole sallittu on kielletty. No ne sertifioidut kaaret on sillä sertifioinnilla erikseen sallittu joten niitä saa siis käyttää... Yksinkertaista eikö??? Tottakai niillä sertifioidulla kaarilla on tarkoitus vahvistaa sitä kelkan kiinnitystä. Ja siksi se koko ruljanssi on käyty läpi että ne tuet sinne kelkkaan on saatu laillisesti rakennettua. Rahalla saa ja hevosella pääsee...

Ps. Ja juuri siksihän se kaaripaja sen sertifioinnin tekee että saadaan hyväksyntä ratkaisulle joka muuten ei sääntöön sovi. Ei kai sertifiointia tarvitse ratkaisulle joka sellaisenaan mahtuu sääntöihin? Kaaripajat tietää säännöt ja esim. BMW:n tapauksessa ovat tienneet kokoajan että ilman eri sertifiointia kelkan korvakkeisiin ei kaaria saa laillisesti viedä...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Avatar
jaki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 197
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja jaki » 25.05.2013 21:00

ignis kirjoitti: Siellä raamatussa sanotaan että kaikki mitä erikseen ei ole sallittu on kielletty. No ne sertifioidut kaaret on sillä sertifioinnilla erikseen sallittu joten niitä saa siis käyttää... Yksinkertaista eikö???
Raamattu nyt onkin hyvä vertailukohta. :lol: Eipä taida olla toista opusta, jota olisi tulkittu niin monella eri tavalla.
AKK voi silti olla joko tyhmä (tulkitsee jotain kahdella vieraalla kielellä kirjoitettua sääntökokoelmaa kirjaimellisesti) tai fiksu Suomalaista autourheilua kohtaan ja vain täsmentää sääntöä.
Seuraavaksi voi vaikka alka tutkia niitä puskurien sisältöä, miksi metallipalkki on korvattu kevyellä lasikuiturungolla, miksi puskurin iskunvaimentimet on korvatti jollakin alumiinista sorvatulla tötsällä jne jne.

Ja, minulle tämä on vain ns akateemista pohdiskelua. Itsellä ei tällä hetkellä ole mitään kilvanajovälinettä ja myydyssä E36:ssakin ei ollut kuin ns perusputket.

Avatar
VSa
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 11.06.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja VSa » 25.05.2013 22:28

Eikö aloiteta niistä puskureista uusi aihe? :) Siihenkin saattaisi löytyä monenlaisia mielipiteitä.

Tämä "akateeminen pohdiskelu" on varmasti itse kullekin varsin hyödyllistä, kuten Frog:kin aiemmin kiitteli, että sääntökirjaa on plarailtu.

Itse en ole vielä löytänyt, joten mahtaisikohan joku osata kertoa, mistä löytyy määritelmät kaksi- ja kolmitila-autoille. (Luulen kyllä useimmiten erottavani ne toisistaan, mutta jos katsastuksessa aletaan väittämään Starlettia kolmitila-autoksi, niin tietäisi, mistä paperista voi osoittaa katsastushenkilön olevan väärässä :) )

Samoin, jos jostain löytyisi kirjoitettuna tuo aiemmin ketjussa mainittu mittaamistapa kaariputken/tolppien keskilinjoista, niin sekin voisi jotakuta hyödyttää, ennenkuin se rälläkkä laitetaan laulamaan.

Ja vielä, jos löytyisi linkki vaatimuksiin kaarien luokittelemisesta erityisesti tuon ASN:n osalta (Kohta 8.1. b.) niin joku voisi hyötyä. Kai siitäkin jotain täytyy olla jossain säännöissä, jos kerran AKK voi näitä hyväksyä.

VSa

Avatar
Skebe
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Skebe » 25.05.2013 23:41

Olisikohan kuitenkin niin, että kattojärjestö haluaa harrastajien siirtyvän luokka kehikkoihin? Toisaalta hyväksytty kaarivalmistaja voi pilkkoa koria ihan kuinka haluaa ja samaalla saada ylimääräistä painoa pois.. Entä mitä vikaa on putkirunkoisessa autossa? Kuten on aikaisemmin todettu, ei se kehikko ketään menestymään auta. Jostakin ihmeen syystä tästä asiasta on tehty BMW ongelma, miksi? Kuten aikaisemmin kirjoitin ei BMW tarvitse niitä takakelkan tukia kaariin sidottuna, eihän niillä voita mutenkaan.

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja mikahele » 26.05.2013 02:49

On se vaikeeta ymmärtää säänöt..

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Frog » 26.05.2013 09:02

Olin eilen Ovisepissä kilpailijoiden yhdyshenkilönä ja seurasin siinä sivussa katsastusta ! Kaaret katsottiin mutta ymmärtääkseni kellekkään ei annettu korjaus kehoituksia kaarien osalta. Mutta hattuhyllyjä ja takapenkin takapuolen rakenteita puuttui monestakin autoista onkohan tämäkin jotain uutta turvallisuus ajattelua ? Kaaria menee konttiin rinnakkain, päällekäin, sivuttain ! Pitääkö sen takia silpoo koko takapää?

Kaikki kilpailijat ottivat asiat ja huomautukset asiallisesti vastaan ja kertoivat laittavansa "väliseinät" kuntoon.

Kaari asia on selvityksessä ja siitä tiedotetaan kunhan sääntöjen laatijat ovat sanoneet mitä he oikeesti tarkoittavat. Onko sana Ohjaamo määräävä ja miksi sen lisäksi on kuormaakantavien yläkiinnityspisteiden välinen alue ? Ja onko välinen alue eri asia kuin itse piste ? Asiaa katsotaan kuiteskin aina kilpailijan eduksi, eikä kukaan halua tehdä mitään kiusaa, mutta sekin tosiseikka pitää ymmärtää että säännöt ja autot olisi hyvä olla palanssissa ja harrastaminen mielekästä näiden osalta.

Avatar
tkr
B-junnu
B-junnu
Viestit: 28
Liittynyt: 05.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja tkr » 26.05.2013 13:36

Eikö tässä olis kaikkein yksinkertaisinta että nämä edellämainitut kaariratkaisut hyväksyttäis kansallisesti.kv-puoli tehköön pariisin raamatun mukaan.mun mielestä tää on menny ihan pilkun nussimiseksi.eikö kumminkin pääasia että kehikko on turvallinen, niinsanotuissa omatekele kaarissa.jos bemareissa pysyy perä paremmin kiinni niin sehän vasta turvallista onkin.uskoisin että harrastajat ketkä ajavat kisan tai kaksi vuodessa siirtyvät harrasterallin puolelle.en ymmärrä miksi tää tehdään niin vaikeaksi lajiksi harrastaa.ehkä lippalakkimiehillä näin kesän kynnyksellä oma rospuuttokausi.. :P
Ford Escort BDG NO-98

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja markomartini » 26.05.2013 21:03

Sääntökirjaa selaillessa en löytänyt kohtaa f-ryhmssä missä sallitaisiin alkuperäisen ohjaamon ja tavaratilan välisen metallirakenteiden poistamista vain sen lisäämistä että tulipelti tulee tiiviiksi ?
Jos sääntö näin niin taas tulee hylkyjä?(näitä autoja on paljon myös hissessä)

Ja lohko vapautuksessa kirjoiteet että mikäli voi tehdä alkuperäistä vastaavan, tämä sana muoto ei tarkoita sitä että tulee tehdä vastaavanlainen ?
Näin lienee tarkoitettu?
Voisko Saario sen selventää ennenkuin elakkeelle lähtee hän sen lienee kirjoittanut?

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja j67 » 26.05.2013 21:20

Monissa autoissa tuolla siviilielämässä kaadetaan takapenkki nippuun ja survotaan mitä ihmeellisempää tavaraa kuskinpenkkien takaosaan asti täyteen. Joten jos kuskin penkkien taakse saa siviilissä laittaa tavaraa niin silloin on kai kyseessä tavaratila ei ohjaamo.

Joten näissä autoissa kaarien olisi loputtava pääkaaren heti kuskin penkkien taakse. Joten takatuetkin olisi kai suunnattava eteenpäin.

EIKÖ???

Alkuperäistä vastaava mutta ei vastaavanlainen.

Siinäpä määritelmä jolla saadaan ihan pari tulkintaa aikaiseksi.

Jos säännöissä lukee: muutokset jotka eivät ole sallittuja ovat kiellettyjä.
Niin mitenhän niistä tulee osittain sallittuja.

Avatar
sunbeam1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 25.08.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja sunbeam1 » 26.05.2013 21:56

Eli pakettiautoksi rekisteröidystä poolosta ei voi tehdä kilpaautoa :mrgreen:

Avatar
jb1966
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 124
Liittynyt: 25.02.2006 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja jb1966 » 26.05.2013 22:00

ja siviilissä ei kai tarvi kaaria vaikka laittais tavaraa siihen etupenkillekkin :evil:

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja j67 » 27.05.2013 18:41

jb1966 kirjoitti:ja siviilissä ei kai tarvi kaaria vaikka laittais tavaraa siihen etupenkillekkin :evil:
Niin kaikki autothan on ralliautoja joista on muokattu jälkikäteen siviiliautoja. :lol:

Avatar
jph78
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 24.09.2008 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja jph78 » 27.05.2013 23:25

Pakko kommentoida, kaikki autot jossa on kippaavat takapenkit/ ja ei ole peltistä hattuhyllyä starlet, astra, kadett, ibiza jne, eli hatcback ei ole erillistä tavaratilaa, käytänössä ohjaamoa koko auto, ja bemu, corolla, volvo, escort, lada on erillinen tavaratila eritelty peltisellä hattu hyllyllä ja takapenkin vahvike ristikolla.

Avatar
toppa1
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 26.09.2010 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja toppa1 » 28.05.2013 00:19

jph78 kirjoitti:Pakko kommentoida, kaikki autot jossa on kippaavat takapenkit/ ja ei ole peltistä hattuhyllyä starlet, astra, kadett, ibiza jne, eli hatcback ei ole erillistä tavaratilaa, käytänössä ohjaamoa koko auto, ja bemu, corolla, volvo, escort, lada on erillinen tavaratila eritelty peltisellä hattu hyllyllä ja takapenkin vahvike ristikolla.
Ei ole coupe mallin bmw:ssä takapenkin vahvike ristikkoa eikä peltistä väliseinää - kippaavat takapenkit on ja rautainen hattuhylly.

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja mikahele » 28.05.2013 02:45

jph78 kirjoitti:Pakko kommentoida, kaikki autot jossa on kippaavat takapenkit/ ja ei ole peltistä hattuhyllyä starlet, astra, kadett, ibiza jne, eli hatcback ei ole erillistä tavaratilaa, käytänössä ohjaamoa koko auto, ja bemu, corolla, volvo, escort, lada on erillinen tavaratila eritelty peltisellä hattu hyllyllä ja takapenkin vahvike ristikolla.
Jaa.. Vai miten se meni:

2.5.4. Matkatavaratila:
Matkatavaratilalla tarkoitetaan kaikkea sitä tilaa, joka on erillään ohjaamosta ja moottoritilasta ja sijaitsee auton sisäpuolella.
Tämä tila on rajoitettu pituussuunnassa kiinteällä rakenteella, jonka valmistaja on toimittanut, ja/tai takaistuinten selkänojan takaosalla ja/tai jos on mahdollista selkänoja on kallistettu enitään 15° pystysuorasta
taaksepäin. Tämä tila on rajoitettu korkeasuunnassa
kiinteällä rakenteella ja/tai irrotettavalla osalla, jonka
valmistaja on toimittanut, tai näiden puuttuessa tämän tilan rajoittaa vaakasuora taso, joka kulkee tuulilasin alareunan korkeudella.

Vastaa Viestiin