Tärkeää Turvakaari asiaa !
-
- B-junnu
- Viestit: 37
- Liittynyt: 11.05.2011 15:08
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Mites minulla volsussa kun on tavaratilat edessä ja takana ihan tehtaalta lähtien ja omat luukutkin niille :-)
- ariwalk
- KV
- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
oon montakertaa miettiny että onks bemarii luokiteltu muita spoilereita ku se vakio? kun monessa bemarissa on aika paljo isompi siipi ku toi 10x10cm laatikon sisää mahtuva.
- toppa1
- B-junnu
- Viestit: 42
- Liittynyt: 26.09.2010 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Ota nyt mauseri mukaan seuraaviin kisoihin niin tulee millilleen mitattua :)ariwalk kirjoitti:oon montakertaa miettiny että onks bemarii luokiteltu muita spoilereita ku se vakio? kun monessa bemarissa on aika paljo isompi siipi ku toi 10x10cm laatikon sisää mahtuva.
- 2000
- Yleinen
- Viestit: 262
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Alkuperäisestä ei saa tekemälläkään hyvää ja tiivistä, ja ei ainakaan painoa eroa ole kun kuitenki pellistä pitää vääntää kunnon paloseinä!markomartini kirjoitti:Sääntökirjaa selaillessa en löytänyt kohtaa f-ryhmssä missä sallitaisiin alkuperäisen ohjaamon ja tavaratilan välisen metallirakenteiden poistamista vain sen lisäämistä että tulipelti tulee tiiviiksi ?
Jos sääntö näin niin taas tulee hylkyjä?(näitä autoja on paljon myös hissessä)
Ja lohko vapautuksessa kirjoiteet että mikäli voi tehdä alkuperäistä vastaavan, tämä sana muoto ei tarkoita sitä että tulee tehdä vastaavanlainen ?
Näin lienee tarkoitettu?
Voisko Saario sen selventää ennenkuin elakkeelle lähtee hän sen lienee kirjoittanut?
no saadaan ainakin vanhat autot pois kisoista ja harrastajat väheneen, suurin osa on tehty et otettu hattuhylly pois ja tilalle taitettu kunnon palosuoja!
rupea ny tekeen hattuhyllyt ja kaikki uudestaan saa este karsia kaaret pois edestä ja jne. sen jälkeenhän autot vasta turvallisia on kun kaaret irrotettu ja taas hitsailtu!
aika pilkun nussimiseksi menny tää koko touhu ja sääntöjen tulkitseminen!!! Uskon et tää vouhotus on myös yks syy miks kiinnostus häviää koko lajista!!!
mut onneks rupeen oleen sen verran vanha et haittaa vaikka heittäis pyyhkeen kehään!
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Lajiryhmän kanta turvakaarien takatukiin :
Tuet voivat mennä enintään kuormaakantaviin yläkiinnitys pisteisiin. Jos tuet läpäisevät tilanjakajan (paloseinä) rakennetta, saadaan siihen tehdä maksimissaan putkenhalkaisijan suuruiset reijät. Kiinnitys koriin takatuille tulee tehdä sääntökirjan mukaan. Lisäksi lisätuet kallistuksen vakaajan kiinnityspisteisiin sääntökirjan mukaan.
T. TLR / Ari Saxberg
Tuet voivat mennä enintään kuormaakantaviin yläkiinnitys pisteisiin. Jos tuet läpäisevät tilanjakajan (paloseinä) rakennetta, saadaan siihen tehdä maksimissaan putkenhalkaisijan suuruiset reijät. Kiinnitys koriin takatuille tulee tehdä sääntökirjan mukaan. Lisäksi lisätuet kallistuksen vakaajan kiinnityspisteisiin sääntökirjan mukaan.
T. TLR / Ari Saxberg
- jmh
- B-junnu
- Viestit: 21
- Liittynyt: 20.02.2005 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Kertoisiko lajiryhmä, miten putki voi läpäistä rakenteen putken halkaisijaa pienemmästä reiästä? Ja miksi kiinnityksestä pitää täsmentää, että "pitää tehdä sääntökirjan mukaan"? Eikö muu lajiryhmän kanta olekaan sääntökirjan mukainen?
T. Jyrki Hapulahti
T. Jyrki Hapulahti
- massa
- A-Junnu
- Viestit: 54
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Hyvä että asiassa ollaan lähdetty oikeaan suuntaan. Nyt kun vielä tuo tekninen toteutus tehdään järjellä eikä tunteella niin asia saadaan varmasti eteenpäin.
TLR:n olisi hyvä tehdä asiasta tiedote jossa nämä asiat joihin viitataan väännetään rautalangasta niin ei sitten tarvitse korjailla korjauksia vaan jos joutuu jotain tekemään niin tulee kerralla kuntoon.
Tuohon läpimenon kokoon on hyvä ottaa järkevä kanta, eikä tunteella heittää tälläistä järjettömyyttä kuten Jyrki edellä mainitsee. Suurimmassa osassa varmaan kyse ei ole (paloseinän) läpi menevistä putkista jolloin ymmärtäisin ehdottoman tiiviyden tarpellisuuden vaan takapenkin takana olevasta tukilevystä johon joudutaan tekemään korjauksia. Niin ainakin tulkitsen asian oman autoni osalta.
Tullaanko tähän korjaukseen soveltamaan tätä vuodenloppuun mennessä korjausta?
Terveisin
Simo Rantanen
TLR:n olisi hyvä tehdä asiasta tiedote jossa nämä asiat joihin viitataan väännetään rautalangasta niin ei sitten tarvitse korjailla korjauksia vaan jos joutuu jotain tekemään niin tulee kerralla kuntoon.
Tuohon läpimenon kokoon on hyvä ottaa järkevä kanta, eikä tunteella heittää tälläistä järjettömyyttä kuten Jyrki edellä mainitsee. Suurimmassa osassa varmaan kyse ei ole (paloseinän) läpi menevistä putkista jolloin ymmärtäisin ehdottoman tiiviyden tarpellisuuden vaan takapenkin takana olevasta tukilevystä johon joudutaan tekemään korjauksia. Niin ainakin tulkitsen asian oman autoni osalta.
Tullaanko tähän korjaukseen soveltamaan tätä vuodenloppuun mennessä korjausta?
Terveisin
Simo Rantanen
- JVI
- B-junnu
- Viestit: 36
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Noin yksinkertaisia kyselet, sehän tarkoittaa vain että putkea ei tarvitse laittaa paloseinään puristesovitteella...jmh kirjoitti:Kertoisiko lajiryhmä, miten putki voi läpäistä rakenteen putken halkaisijaa pienemmästä reiästä? Ja miksi kiinnityksestä pitää täsmentää, että "pitää tehdä sääntökirjan mukaan"? Eikö muu lajiryhmän kanta olekaan sääntökirjan mukainen?
T. Jyrki Hapulahti
Ja kanta ei ole sääntökirjan mukainen, sen takia siitä erikseen kerrotaan, kuten voit päätellä kallistuksenvakaajan lisätukien kiinnityksestä.
- PORTTIKIVI
- A-Junnu
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Huittinen
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Ne, jotka ovat teettäneet BMW kaaret minulla niin jäitä hattuun...löydetään joku järkevä ratkaisu kunhan tiedetään tarvittavat muutokset. Eli malttia nyt kuitenkin. T:PORTTIKIVI
- jounimaa
- B-junnu
- Viestit: 28
- Liittynyt: 16.12.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Saatiinpa taas hässäkkä aikaan. Ainoa joka näissä keskusteluissa on hiljaa on se jonka pitäisi antaa lopullinen päätös. Ei ole ensimmäinen kerta kun säännöt tulee juuri ennen kauden alkua. Oisko kellään lainata kristallipalloa jolla voisi ennustaa joidenkin valopäiden ajatuksia esim. tuonne 2-3 vuoden päähän? Sais joskus tehtyä näitä tötteröitä valmiiksi asti. Positiivista tässä on se ettei ole kuin vajaa 6kk niin taas saadaan alkaa ihmettelemään uusia sääntömuutoksia. Ei käy aika pitkäksi ei.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Soitappas vaikka tälle valopäälle 0404-123458 / Ari Saxberg niin jutellaan asiat selviksijounimaa kirjoitti:Saatiinpa taas hässäkkä aikaan. Ainoa joka näissä keskusteluissa on hiljaa on se jonka pitäisi antaa lopullinen päätös. Ei ole ensimmäinen kerta kun säännöt tulee juuri ennen kauden alkua. Oisko kellään lainata kristallipalloa jolla voisi ennustaa joidenkin valopäiden ajatuksia esim. tuonne 2-3 vuoden päähän? Sais joskus tehtyä näitä tötteröitä valmiiksi asti. Positiivista tässä on se ettei ole kuin vajaa 6kk niin taas saadaan alkaa ihmettelemään uusia sääntömuutoksia. Ei käy aika pitkäksi ei.

- mikahele
- Yleinen
- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Jaa minkä vuoden kauden alkua??? Säännöthän ei ole muuttuneet mihinkään vuosikausiin...jounimaa kirjoitti:Ei ole ensimmäinen kerta kun säännöt tulee juuri ennen kauden alkua.
- eko
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 02.12.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Tuohon takatukien sääntötulkintaan; sääntökirjassa on kaksi mallia takatukien minimi kiinnitykseen; 253-57 ja 253-58. Kyseessä on siis minimi kiinnitys; saako tuo tukilevy jatkua yhtenäisenä niin, että samaan lappuun (varsinkin kuva 253-57) kiinnitetään esimerkiksi iskunvaimentimen yläpää ?
- jounimaa
- B-junnu
- Viestit: 28
- Liittynyt: 16.12.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Ei tämä ollut kenellekkään henkilökohtaisesti. Jos säännöt ei ole muuttuneet niin mitä täällä sitten maristaan. Keskitytään olennaiseen. Kaaret kunnollisiksi ja turvallisiksi.
Punakilpisillä ja rekisterissä olevilla on jokavuotinen katsastus pakko jos aikoo ajaa. Jokaisessa autossa on katsastuskortti. Entäpä jos kaaret ``katsastetaan`` kerran vuodessa ja laitetaan korttiin merkintä hyväksytystä katsastuksesta.
Punakilpisillä ja rekisterissä olevilla on jokavuotinen katsastus pakko jos aikoo ajaa. Jokaisessa autossa on katsastuskortti. Entäpä jos kaaret ``katsastetaan`` kerran vuodessa ja laitetaan korttiin merkintä hyväksytystä katsastuksesta.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Tässä nyt virallinen tiedote !
Tarkennus edellisen kokouksen (1/2013) pöytäkirjassa tehtyyn tiedonantoon. Tekniikkalajiryhmä pyysi FIA:lta tarkennusta turvakehikkosäännön kohtien 8.2.1 ja 8.3.2.5 osalta, mutta vastauksen ympäripyöreyden vuoksi tekniikkalajiryhmä päätti muuttaa kansallisesti käytäntöä turvakehikkosäännön kohdan 8.2.1 osalta. Turvakehikko voidaan pääkaaren takatukien osalta viedä em. säännöstä poikkeavasti ohjaamosta matkatavaratilan puolelle pituussuunnassa maksimissaan takaiskunvaimentimien yläkiinnityspisteiden linjaan asti. Takatukien läpiviemiseksi saadaan tehdä kiinteään väliseinään ko. putken halkaisijan kokoinen reikä, muutoin väliseinärakenne on säilytettävä. Takatukien kiinnitys koriin tulee tehdä sääntökirjan kohdan 8.3.2.6 mukaisesti. Mahdolliset turvakehikkoon yhteydessä olevat taka-akseliston lisätuennat sääntökirjan kohdan 8.3.2.5 mukaisesti.
Tekniikkalajiryhmän jäseniä tulee seuraavan F-cupin osakilpailun katsastukseen katsomaan kehikoita ja ohjeistamaan harrastajia asiaan liittyen.
Tarkennus edellisen kokouksen (1/2013) pöytäkirjassa tehtyyn tiedonantoon. Tekniikkalajiryhmä pyysi FIA:lta tarkennusta turvakehikkosäännön kohtien 8.2.1 ja 8.3.2.5 osalta, mutta vastauksen ympäripyöreyden vuoksi tekniikkalajiryhmä päätti muuttaa kansallisesti käytäntöä turvakehikkosäännön kohdan 8.2.1 osalta. Turvakehikko voidaan pääkaaren takatukien osalta viedä em. säännöstä poikkeavasti ohjaamosta matkatavaratilan puolelle pituussuunnassa maksimissaan takaiskunvaimentimien yläkiinnityspisteiden linjaan asti. Takatukien läpiviemiseksi saadaan tehdä kiinteään väliseinään ko. putken halkaisijan kokoinen reikä, muutoin väliseinärakenne on säilytettävä. Takatukien kiinnitys koriin tulee tehdä sääntökirjan kohdan 8.3.2.6 mukaisesti. Mahdolliset turvakehikkoon yhteydessä olevat taka-akseliston lisätuennat sääntökirjan kohdan 8.3.2.5 mukaisesti.
Tekniikkalajiryhmän jäseniä tulee seuraavan F-cupin osakilpailun katsastukseen katsomaan kehikoita ja ohjeistamaan harrastajia asiaan liittyen.