Projektin aloitus (taitaa sisältää tyhmiä kysymyksiä)

Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.
Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 10.10.2009 02:05

heittio kirjoitti:Jepjep,
Mites rakentaminen kolaroidusta autosta, lieneekö tämä mahdollista?
Saattaisi olla mahdollisuus saada edullisesti kalustoa talliin, mutta nämä kyseiset tarjokkaat ovat ns. "purkutuomion" saaneita autoja, vaikka eivät välttämättä täysin lohduttomassa kunnossa ole. Eli saako tuollaisesta lähteä rakentamaan, vai onko tämä säännöissä jollain tavalla estetty?
Kyllä purkutuomion saaneesta autostakin voi ralliauton tehdä. Itsellänikin on kokemusta, kun tuli ostettua AVK:lta auto jonka kuitissa mainittiin että olet ostanut läjän ongelmajätettä... Tuolla jätteellä ajettiin Neste rallissa luokkavoittoon. Täytät AKE:n käyttötarkoituksen muutos lapun, lähetät sen sinne, ja saat muutaman päivän päästä postiennakolla paperin jolla saat siirtolaput. Eli onnistuu myös purkutuomion saanesta autosta.

Ja periaattees mikään ei estä vaihtamasta siihen paperittomaan autoon paperillisen valmistenumeroa. Koska käyttötarkoituksen muutos lapussahan tavallaan vakuutetaan allekirjoituksella että autoon on vaihdettu yli 50% osista, ja silloinhan siihen voi olla vaihdettu vaikka 99,999999%, eli kaikki muu paitsi valmistenumeron kokoinen pala pelliä.

Niin, ja kukaan ei ole koskaan kysellyt mitään luovareita tai muutakaan todistuksia autojen omistuksesta, mutta toki kannattaa olla kaikki luovarit ja muutkin paperit kunnossa jos joku sattuu kyselemään jossain. Eli jos on AVK auto, niin kuitti tai ainakin kuitissa olevasta henkilöstä kaikki luovarit sinuun asti.

Avatar
heittio
Viestit: 7
Liittynyt: 08.10.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja heittio » 10.10.2009 04:43

Kiitokset taas vastauksista, asiathan selviävät varsin mukavasti.

Mitä tulee kaarien sekä penkin kiinnikkeiden hitsaamiseen, tätä en ajatellut tehdä itse. Kyseessä noiden osalta kuitenkin oma turvallisuus, enkä "niin" paljoa omaan hitsaamiseeni kuitenkaan luota, että näitä lähtisin itse tekemään. Tähän varmasti jostain kautta apu löytyy kunhan se aika koittaa.

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MJT » 10.10.2009 22:49

mikahele kirjoitti:
heittio kirjoitti:Jepjep,
Mites rakentaminen kolaroidusta autosta, lieneekö tämä mahdollista?
Saattaisi olla mahdollisuus saada edullisesti kalustoa talliin, mutta nämä kyseiset tarjokkaat ovat ns. "purkutuomion" saaneita autoja, vaikka eivät välttämättä täysin lohduttomassa kunnossa ole. Eli saako tuollaisesta lähteä rakentamaan, vai onko tämä säännöissä jollain tavalla estetty?
Kyllä purkutuomion saaneesta autostakin voi ralliauton tehdä. Itsellänikin on kokemusta, kun tuli ostettua AVK:lta auto jonka kuitissa mainittiin että olet ostanut läjän ongelmajätettä... Tuolla jätteellä ajettiin Neste rallissa luokkavoittoon. Täytät AKE:n käyttötarkoituksen muutos lapun, lähetät sen sinne, ja saat muutaman päivän päästä postiennakolla paperin jolla saat siirtolaput. Eli onnistuu myös purkutuomion saanesta autosta.

Ja periaattees mikään ei estä vaihtamasta siihen paperittomaan autoon paperillisen valmistenumeroa. Koska käyttötarkoituksen muutos lapussahan tavallaan vakuutetaan allekirjoituksella että autoon on vaihdettu yli 50% osista, ja silloinhan siihen voi olla vaihdettu vaikka 99,999999%, eli kaikki muu paitsi valmistenumeron kokoinen pala pelliä.

Niin, ja kukaan ei ole koskaan kysellyt mitään luovareita tai muutakaan todistuksia autojen omistuksesta, mutta toki kannattaa olla kaikki luovarit ja muutkin paperit kunnossa jos joku sattuu kyselemään jossain. Eli jos on AVK auto, niin kuitti tai ainakin kuitissa olevasta henkilöstä kaikki luovarit sinuun asti.

Nykyisin ei purkutuomion saaneita autoja myydä AVK:lta kuin virallisille purkuliikkeille. Niiden kilpiin saanneista en osaa sanoa onnistuuko?.

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Viesti Kirjoittaja jake74 » 11.10.2009 11:24

MJT kirjoitti:
mikahele kirjoitti:
heittio kirjoitti:Jepjep,
Mites rakentaminen kolaroidusta autosta, lieneekö tämä mahdollista?
Saattaisi olla mahdollisuus saada edullisesti kalustoa talliin, mutta nämä kyseiset tarjokkaat ovat ns. "purkutuomion" saaneita autoja, vaikka eivät välttämättä täysin lohduttomassa kunnossa ole. Eli saako tuollaisesta lähteä rakentamaan, vai onko tämä säännöissä jollain tavalla estetty?
Kyllä purkutuomion saaneesta autostakin voi ralliauton tehdä. Itsellänikin on kokemusta, kun tuli ostettua AVK:lta auto jonka kuitissa mainittiin että olet ostanut läjän ongelmajätettä... Tuolla jätteellä ajettiin Neste rallissa luokkavoittoon. Täytät AKE:n käyttötarkoituksen muutos lapun, lähetät sen sinne, ja saat muutaman päivän päästä postiennakolla paperin jolla saat siirtolaput. Eli onnistuu myös purkutuomion saanesta autosta.

Ja periaattees mikään ei estä vaihtamasta siihen paperittomaan autoon paperillisen valmistenumeroa. Koska käyttötarkoituksen muutos lapussahan tavallaan vakuutetaan allekirjoituksella että autoon on vaihdettu yli 50% osista, ja silloinhan siihen voi olla vaihdettu vaikka 99,999999%, eli kaikki muu paitsi valmistenumeron kokoinen pala pelliä.

Niin, ja kukaan ei ole koskaan kysellyt mitään luovareita tai muutakaan todistuksia autojen omistuksesta, mutta toki kannattaa olla kaikki luovarit ja muutkin paperit kunnossa jos joku sattuu kyselemään jossain. Eli jos on AVK auto, niin kuitti tai ainakin kuitissa olevasta henkilöstä kaikki luovarit sinuun asti.

Nykyisin ei purkutuomion saaneita autoja myydä AVK:lta kuin virallisille purkuliikkeille. Niiden kilpiin saanneista en osaa sanoa onnistuuko?.
akka oli koulusta käynyt tutustumiskäynillä avk:lla ja oli kysynyt että saako purkutuomio autoja ostaa kilpailukäyttöön. vastaus oli että purkuautoja ei myydä kuin semmosille joilla on ympäristöluvat kunnossa.

Avatar
Rallifani-92
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 21.07.2008 00:00

Sopiva aihio?

Viesti Kirjoittaja Rallifani-92 » 25.10.2009 20:39

Olisko tämmöinen sopiva aihio aloittaa v1600 projekti? Miten noiden valvontaehtojen täyttymisen käy kun tulisi kilpailukäyttöön.http://www.autovahinkokeskus.fi/sivut/d ... 13&lang=fi
Lisäksi joku voisi kertoa auton kilpailukykyisyydestä luokkaan.

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Sopiva aihio?

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 26.10.2009 00:59

Rallifani-92 kirjoitti:Olisko tämmöinen sopiva aihio aloittaa v1600 projekti? Miten noiden valvontaehtojen täyttymisen käy kun tulisi kilpailukäyttöön.http://www.autovahinkokeskus.fi/sivut/d ... 13&lang=fi
Lisäksi joku voisi kertoa auton kilpailukykyisyydestä luokkaan.
Eipä niistä taida jäädä kuin nelipyöräsuuntailut sun muut mittailut (jos niitäkään, mutta lienee hyvä tehä ennen ajoa). 6-pistevöillä saa kyllä kuitattua tavallisten vöiden puutteen vaikka tekis valkokilpisen. Turvatyynyjen poistosta ja valko/punakilpiasiasta en sano mitään.
Ei taitu!

Avatar
emk
KV
KV
Viestit: 773
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Sopiva aihio?

Viesti Kirjoittaja emk » 26.10.2009 11:04

Rallifani-92 kirjoitti:Olisko tämmöinen sopiva aihio aloittaa v1600 projekti? Miten noiden valvontaehtojen täyttymisen käy kun tulisi kilpailukäyttöön.http://www.autovahinkokeskus.fi/sivut/d ... 13&lang=fi
Lisäksi joku voisi kertoa auton kilpailukykyisyydestä luokkaan.
En ota kantaa juuri ko. mallin kilpailukykyisyyteen sen enempää, mutta luokan säännöt ovat siltä osin erittäin onnistuneet, että tuntuu ettei automallien välille saada suuria eroja syntymään.

Tehoerot tasataan painoilla ja alustaratkaisutkin alkavat olla kaikenkaikkiaan aika toimivia kaikissa tuon ikäisissä autoissa. Jos itse tekisin ko. luokkaan autoa vertaisin lähinnä vakiovaihteistojen välityksiä... Ja tuo ei varmasti ole ainakaan edullisimmasta päästä aihioita? :roll:

Avatar
Mizka
KV
KV
Viestit: 376
Liittynyt: 14.09.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mizka » 27.10.2009 19:44

Mielestäni 4Golffissa

+ ajettavuus
+ välitykset (ainakin DUU-vaihteisto)
+ jämäkkä kori
+ halvat tai vähintäänkin kohtuuhintaiset varaosat

- painava
- vaihteiston kesto

Autosta on V1600-luokkaan sopivaksi kahta eri moottoria 8- tai 16 venasena. Siviilivetosena muutaman hevosen tehottomampi (paperilla) 8-venanen on ainakin huomattavasti luotettavampi ja jotenkin väännökkäämpi verrattuna puola/vesipumppu/välikansi/lämpöanturi/huohotin/kaasuläppäkotelovikaiseen 16-tappiseen.

Avatar
Peksi
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 03.09.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peksi » 27.10.2009 20:46

Nuo nelosgolfin DUU-laatikot on suoraan sanoen täysiä pommeja. Saikos noiden sääntöjen mukaan vaihtaa toisen tyypin laatikon?

Noiden 8v ja 16v koneiden lisäks saksassa myyty FSi-moottorilla. Tutustukaas. Vakiona muistaakseni 110hv ja lujemmalla laatikolla.

Avatar
aruo
Viestit: 7
Liittynyt: 17.02.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja aruo » 28.10.2009 19:07

Miten on, eikös tämä ole "laillinen" v1600 luokkaan?
Korithan lienee kaikissa vuosimalleissa sama? Jos kaatuu, niin koreja löytyy? Mites osat onko helposti saatavilla? Kaikki tieto tästä mallista kiinnostaa, voi laittaa vaikka yv:nä.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1

Avatar
hirvimika
B-junnu
B-junnu
Viestit: 34
Liittynyt: 25.10.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hirvimika » 28.10.2009 21:04

Täällä on hieman meidän projektin kuvia kuinka autoa voi aloitella tekemään. Turvallisuuteen kannattaa ehdottomasti panostaa. Tämä menee hiukan aiheen ohi koska autosta tulee F ryhmän auto, koska en "uskalla" ajaa extreme luokan kaarilla. Autosta piti alkuperäisten suunnitelmien mukaan tulle Extreme, mutta säännöt eivät salli kunnon kaaria ja korin vahvistamista :cry:
Linkki täällä http://www.hirvikangas.fi/

Avatar
emk
KV
KV
Viestit: 773
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja emk » 28.10.2009 21:59

hirvimika kirjoitti:. Tämä menee hiukan aiheen ohi koska autosta tulee F ryhmän auto, koska en "uskalla" ajaa extreme luokan kaarilla.
Mitäs ne xtreme-säännöt kieltää sitten, etutolpille viennin vai?

Xtreme-Säännöissä kun on viittaus vuoden 2008 sääntökirjan kuvaan eikä nyt just tässä ole enää sellaista saatavilla...

Avatar
hirvimika
B-junnu
B-junnu
Viestit: 34
Liittynyt: 25.10.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hirvimika » 29.10.2009 13:26

Juuri sen ne extreme säännöt kieltää. Lisäksi korin vahvistaminen on kiellettyä.

Lainaus säännöistä:
-Kaaret: AKK:n sääntöjenmukainen teräskehikko.
(Edessä tulipeltiä ja takana oletettua takapenkin selkänojan linjaa ei saa ylittää)
Joten kunnon nokka kolauksessa tuo kaarityyppi on melko huono, jos ei eteen mene mitään putkia.

Käsittääkseni ei myöskään saa tehdä a pilarin ja kehikon välistä väli putkea, joka estää ettei katon etureuna tule alas jos vaikka ajaa katto edellä päin puuta.

Muuten tämä luokka on aivan loistava ja halpa tapa harrastaa rallia pienellä pudjetilla.

Toivoisin vaan, että säännöt turvavarusteiden osalta vapautettaisiin :oops:

Vastaa Viestiin