Penkkien käyttöikä 59 kk vaiko 5 vuotta?

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
hannulehessaari
WRC
WRC

OFF TOPIC

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 20.12.2009 16:38

RossRauni kirjoitti:"Väkeviä alkoholijuomia (>22%-vol) myydään Alkossa vain 20 vuotta täyttäneille."

OHO! Kun tuolla Alkossa en ole asioinut tällä vuosituhannella, tuli suusta sammakko. Vaihdetaan ne synttäreitten 4 pulloa Koskenkorvaa 4:ään isoon pulloon Karpalettia. Pahaa se on sekin. Muistaakseni.

RossRauni, 61 v. :oops:
On tuo 4 pullon rajakin jo kumottu jo joskus 80-luvulla tai silleen. Silloin joskus 4 pulloa oli maksimimäärä halpoja (?) kirkkaita (Kossu, Pöytäviina, ...) kerralla, että pimeiden pullojen kauppiailla oli vähän hankalampaa kasata varastoaan. Jos onnistui perustelemaan synttäreillä tai sukujuhlilla jonkun tilaisuuden, niin silloin myytiin enemmänkin kuin "lasti". Samoin firmat saivat ostaa kerralla enemmän.

Ehdin minä aikoinaan hankkia viinakortinkin joskus 60-luvulla. Sillähän kontrolloitiin yhsittäsiten henkilöiden kulutusta ja pyrittiin estämään juomien kulkeutuminen salakauppaan. Kortti poistui jai heti 1970 -luvun alussa.

Tämä alkaa olla jo aika OT juttua.

- hannulehessaari 63 v.

RossRauni
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja RossRauni » 20.12.2009 17:13

"Edelleenkin on kyse säännön "tulkinnasta ja soveltamisesta". Suoriin kysymyksiin suorat vastaukset, onko "59 kuukauden tulkinta" mielestäsi oikea ja miten perusteltuna? Ja jos se on mielestäsi oikea, mitkä minun esittämäni "60 kuukauden tulkinnan" perusteluista ovat vääriä?"

Tuo kysymys pitää esittää AKK-Motorsport ry:n tekniikan lajipäällikölle. Helppo tapa saada virallinen vastaus ja moni konttorilta asioita päivittäin kyseleekin. Jos minä siihen vastaisisin, olisi kysymyksessä kuitenkin vain henkilökohtainen mielipide.

hannulehessaari
WRC
WRC

Kuka kertoisi, mitä mieltä minä itse olen?

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 20.12.2009 18:03

RossRauni kirjoitti:"Edelleenkin on kyse säännön "tulkinnasta ja soveltamisesta". Suoriin kysymyksiin suorat vastaukset, onko "59 kuukauden tulkinta" mielestäsi oikea ja miten perusteltuna? Ja jos se on mielestäsi oikea, mitkä minun esittämäni "60 kuukauden tulkinnan" perusteluista ovat vääriä?"

Tuo kysymys pitää esittää AKK-Motorsport ry:n tekniikan lajipäällikölle. Helppo tapa saada virallinen vastaus ja moni konttorilta asioita päivittäin kyseleekin. Jos minä siihen vastaisisin, olisi kysymyksessä kuitenkin vain henkilökohtainen mielipide.
Kuten olen tuolla edellä jo todennut, toimitin aloitusviestini erikseen tekniikan läjiryhmän jäsenelle toivomuksella, että asia otettaisiin esille. Varmaan se sitä kautta tiensä löytää sellaisiin käsiin, joille asia protokollan mukaan kuuluukin.

Tämän kirjoittelun lisäksi olen tarvittaessa yhteydessä eri "tahoihin" puhelimitse tai sähköpostilla ja olen minä laittanut "virallisempiakin" kirjelmiä lajiryhmille. Joskus niillä on vaikutusta ehdottamaani suuntaan, joskus totean olleeni väärässä, joskus taas kaikki tuntuu menevän kuin vesi hanhen selkää pitkin.

Tästä asiasta ei minulla ole tarvetta soittaa lajipäällikölle kysyäkseni hänen tulkintaansa, koska se on tiedossani. Ei minun kannata soittaa ja kertoa sitäkään, miten penkinvalmistajat tuon standardin ikämäärityksen ymmärtävät, koska sekin on tietojeni mukaan jo kerrottu. Minä olen lähestynyt kirjallisesti lajiryhmää ja perustellut asiani ja odottelen jatkoa. Minä uskon, että tulkinta muuttuu ja se tullaan tiedottamaan tai ainakin lisäämään turvavarusteiden katsastusohjeeseen, joka on AKK:n materiaalipankissa. Sen jälkeen minä en tämän asian puimiseen käytä yhtään pisaraa energiaa, kun näin eläkeläisellä on monta muutakin asiaa tehtävänä. Ja jos tästä joku saa silloin sulan hattuunsa, niin se on lajiryhmä.

En halua kysyä lajipäälliköltä, mitä mieltä RossRauni on virallisesti tästä asiasta. Henkilökohtaista mielipidettä tässä ajoin takaa. Minä en ainakaan ujostele omia mielipiteitäni, vaikka ne ovatkin henkilökohtaisia. Ja varon visusti esittämästä mitään niistä virallisena tulkintana tai absoluuttisena totuutena. Onko näin, että henkilökohtaisesti voi pikkuisen yrittää nälviäkin, mutta asiasta ei löydy mitään sanottavaa?

No en minä ole tässä galluppia tekemässä, kun asia on faktapohjaisesti ratkaistavissa. Julkisen keskustelun yksi tavoite minulla oli löytää kokemuksia tästä asiasta ja yksi sellaiseksi luettava on tullut Keski-Suomen suunnalta.

-hannulehessaari

E__R
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja E__R » 20.12.2009 23:47

Paljon näyttää juttua olevan, hyvä niin. Nyt ymmärsin tuosta hannun edellisestä viestistä jotenkin rivien välistä, että kattojärjestömme ajattelee sen penkin olevan 59kk voimassa 60kk sijaan.

Mistä moinen tulkinta löytyy tai kuka niin on sanonut jos paperilta sitä ei löydy?

Niin kauan kuin ei virallista kirjoitettua tulkintaa/sääntöä löydy niin minulle/minusta penkit ovat voimassa 60kk eli sitä JAN2005 valmistettua penkkiä saa käyttää sinne JAN2010 viimeiseen päivään asti.

Jos joku sanoo asian olevan toisin tai hylkää tuollaisen penkin tammikuun 15.päivä 2010 "vanhetuneena" niin kai kyseisellä henkilöllä on kertoa mihin perustaa tälläisen tulkintansa.

MrSpoon
KV
KV

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 21.12.2009 00:01

Aiemmin ihmettelin että miten joku leheshanski jaksaa kirjoittaa niin pirunpitkiä juttuja jopa pienistä asioista... Yleensä kelasin hänen viestit läpi koska en kertakaikkiaan jaksanut keskittyä koko pakettiin . Mutta nykyään olen keskittyny TODELLA tarkasti ja jopa aiempia viestejä lukenut ajatuksen kanssa... Täytyy sanoa, että asiaa osaa mies haastaa...
Ei se aina mene, että isot ovat oikeassa, pienikin voi voittaa kun on asiassa oikeassa...
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...

hannulehessaari
WRC
WRC

Uuden vuoden lupauksia

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 21.12.2009 00:20

E__R kirjoitti:Paljon näyttää juttua olevan, hyvä niin. Nyt ymmärsin tuosta hannun edellisestä viestistä jotenkin rivien välistä, että kattojärjestömme ajattelee sen penkin olevan 59kk voimassa 60kk sijaan.

Mistä moinen tulkinta löytyy tai kuka niin on sanonut jos paperilta sitä ei löydy?

Niin kauan kuin ei virallista kirjoitettua tulkintaa/sääntöä löydy niin minulle/minusta penkit ovat voimassa 60kk eli sitä JAN2005 valmistettua penkkiä saa käyttää sinne JAN2010 viimeiseen päivään asti.

Jos joku sanoo asian olevan toisin tai hylkää tuollaisen penkin tammikuun 15.päivä 2010 "vanhetuneena" niin kai kyseisellä henkilöllä on kertoa mihin perustaa tälläisen tulkintansa.
Kyllä tuo tulkinta on olemassa muuallakin kuin rivien välissä. Sitä ei ole kuitenkaan julkaistu tai tiedotettu esim. kilpailijoille. Minusta on nyt oleellisempaa, että asia selkeytetään kuin että sitä tämän enempiä retostellaan. On tärkeämpää korjata virhe kuin etsiä syyllistä.

Viimeisimmässä verkkolehdessä kerrotaan: Liiton viestinnän tavoitteena on viestiä liittoa ja sen toimintaa ja lajeja koskevista asioista avoimesti, luotettavasti, nopeasti, rehellisesti, vastuullisesti ja mahdollisimman hyvin ennakoiden.

Tavoite on hyvä, mutta siihen suuntaan ei ole otettu vielä ehkä askeltakaan. Hyvä kuitenkin, että suunta on tiedossa.

Samaan juttuun sisältyy myös lupaus: Meidän lupauksemme olkoon, että pyrimme viestimään ja kertomaan entistä enemmän ja avoimemmin asioista. Kun kerromme myös päätösten ja linjausten taustoja ja perusteluja, katkeaa huhuilta siivet.

Tuostakin olen samaa mieltä. Toivottavasti tavoitteetkin näkyvät, ettei käy kuin Pirelli-sopimuksesta tiedotettaessa. Sitähän perusteltiin nimenomaan urheilullisena ja kaikille kilpailijoille tasapuolisen aseman antavana ratkaisuna. Yksikään tiedottamisen tavoitteista ei täyttynyt tuon osalta. Olen epäileväinen muutoksen suhteen, mutta jos näen siitä merkkejä, olen ensimmäisenä valmis antamaan kehuja. Vilpittömästi toivon, että epäilykseni ovat turhia.

- hannulehessaari

hannulehessaari
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 21.12.2009 00:40

MrSpoon kirjoitti:Aiemmin ihmettelin että miten joku leheshanski jaksaa kirjoittaa niin pirunpitkiä juttuja jopa pienistä asioista... Yleensä kelasin hänen viestit läpi koska en kertakaikkiaan jaksanut keskittyä koko pakettiin . Mutta nykyään olen keskittyny TODELLA tarkasti ja jopa aiempia viestejä lukenut ajatuksen kanssa... Täytyy sanoa, että asiaa osaa mies haastaa...
Ei se aina mene, että isot ovat oikeassa, pienikin voi voittaa kun on asiassa oikeassa...
Haluaisin osata kirjoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi, mutta se kyky on työelämästä lähdön jälkeen mennyt vain huonommaksi, kun eläkeläisellä on "aikaa päivisinkin" (tosin kirjoitan eniten yöllä ja nukun aamupäivällä).

Minä haluan korostaa, että ei ole tärkeää kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Jos lajin ja harrastajien kannalta oikea kanta saa asiat pieneltä osin paremmalle tolalle, niin voittajia ovat silloin kaikki.

- hannulehessaari

MrSpoon
KV
KV

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 21.12.2009 01:24

Sinä se" jos saa sinutella" saat kuulostamaan asiat helpolta, kun vaan jotku osaisivat ylemmällä taholla tulkita samalla tavalla.... Mutta taitaa mennä vielä vuosia että johtoporras alkaisi kuunnella myöa harrastajia. Luulen että niitä vastaan ei auta ku KOVA kovaa vastaan. Mutta kuka on se kovan aloittaja, kun tuntuu että kaikki on paskahousuja. Ei siitä mitään tule että harrastelijoita kyykytetään joka asiassa ja maksamme herrojen ulkomaan matkat mm Ralleihin ja kaiken maailman pippaloihin lisenssirahoilla. Aikanaan olin mukana "Päättävässä"<- se suurin toiminnassa vuoden, näin mitä se oli.. Ei siellä sana mitään auttanut, asiat oli päätetty jo ennakkoon.... Joten erosin kesken kauden.
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...

hannulehessaari
WRC
WRC

Uuden standardin penkkejä

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 23.12.2009 19:34

Joihinkinn aiempiin viesteihin viitaten laitan pari valmistajan linkkiä uuden standardin mukaisiin istuimiin:

http://www.ompracing.it/news.php?id=234 ... anguage=en

http://www.sparco.it/catalogo/BinaryPre ... azione.pdf

Vaikka materiaali on "kaupallista", saa niistä silti käsitystä siitä, ettei kyse ole pelkästään "paksummasta kaukalosta".

Jos kieli ei taivu, niin ainakin kuvia voipi katsella. Nämä eivät ihan vielä ole edes säännöissä sallittuja, mutta tulossa ilmeisesti pikapuoliin.

- hannulehessaari

emppu
KV
KV

Viesti Kirjoittaja emppu » 25.12.2009 08:02

Kun RossiRauni kysyy tuossa 1. sivulla että mitähän tapahtuu yhdessä yössä kun eilen ei 17-vuotias kolli saanut ostaa edes keskiolutta ja maanantaina hän saa Alkosta vaikkapa tuon 4 pulloa Koskenkorvaa, kun hän on tällä välillä täyttänyt tuon 18-vuotta.

Lain laatijat ovat tulleet siihen lopputulemaan että 18-vuotta täyttänyt on jo riittävän ”viisas” tietämään alkoholin vaarat. Alkoholin hyvät puolet hän on tietänyt jo aikaa sitten. Mitä ne hyvät puolet on, jätän tässä mainitsematta.
Eli tässäkin vastuu on siirtynyt kuluttajalle itselleen. Katsotaan siis että tuon ikäinen on kykenevä harkitsemaan asioita itse. Johonkin se raja on vedettävä tässäkin.
Kaikki me olemme yksilöitä. Joku olisi jo aikaisemminkin kykenevä vastuuseen ja joku ei ole kykenevä siihen koskaan.

Viimeiset myyntipäivät ja käyttöpäivämäärät on kaikissa tavaroissa määritelty sen vuoksi että valmistaja takaa niiden turvallisuuden siihen asti. Kyse on tuotevastuusta.

Nimimerkki Keitele kysyy ihan aiheellisesti mikä heikentää tuotteen laadun tai turvallisuuden valmistajan pakkauksessa, valmistajan ohjeiden mukaan säilytettynä ja käyttämättömänä viidessä vuodessa.
Vastaus on selvä, jo 18-vuotiaankin päättelykyvyllä – ei mikään. Mutta.
Millä pystytään todentamaan että tämä tuote on ollut käyttämättömänä tuon viisi vuotta – ei millään.
Näiden kyseisten tuotteiden valmistajien ja myyjien pitää luoda järjestelmä jolla voitaisiin todentaa ensimmäinen käyttöpäivämäärä. Se ei ole sääntöjen laatijan, niitä valvovan tai lisenssin ja vakuutuksien myöntäjien tehtävä.

Tuo samainen tuote voi käytössä mennä kelvottomaan kuntoon jo vuodessa. Näitä kelvottomuuksia yritetään havaita kilpailujen turvatarkastuksissa. Kaikkia tuotteen ominaisuuksien virheitä ei pystytä koskaan havaitsemaan näissä tarkastuksissa – ymmärrettävästi.
Siksi kilpailijalle itselleenkin on annettu ja määrätty omat vastuunsa. Vastuut omista turvavarusteista.
Autourheilussakin katsotaan että 18-vuotias on kyllin ”viisas” tarkastelemaan omia turvavarusteidensa turvallisuutta. Nuortenluokan kuljettajien huoltajalle on sälytetty tämä vastuu – sekin täytyy huomioida.

Pitkään alalla olleilta turvavarustekauppiailta saa neuvoja ja ohjeita miten havaita mahdolliset tuotteen virheet ja heikkoudet. He opastavat mielellään näissä asioissa. Osaavat opastaa kullekkin sopivat varusteet.
Nyt, tämän uuden ajovarustesäännön myötä on alalle tullut uusija toimijoita.
Mitenkähän on heidän pätevyytensä ja asiantuntevuutensa laita? Epäilyttää hieman kyllä.

Mitä tulee tähän tulevaan ajovarustestandardiin. Säännön laatija on halunnut pukea kaikki suomalaiset järjestäytyneen autourheilun harrastajat samanlaiseen ”koulupukuun” kuin esimerkiksi Pohjois-Koreassa.
Päätöskin on tehty tuon maan periaatteita noudattaen, valitettavasti.
Valitettavasti sitenkin että näyttää vahvasti siltä ettei säännön valmistelussa ole kyllä tiedetty mitä on päätetty. Ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota siihen miten näitä varusteita pitäisi käyttää ja asentaa. Onko se edes kaikissa lajeissa kohtuudella edes mahdollista, ja todellakaan tarpeen.

Turvallisuudesta on aivan aiheellista pitää huolta. Tällä päätöksellä paranee turvallisuus kyllä, mutta ne riskit mistä tämä turvallisuuvaje on tullut ja syntynyt on edelleenkin olemassa kentällä, suorituspaikoilla.
Niiden eteen ei ollakaan niin halukkaita tekemään työtä. Onkohan niin että siellä astuttaisiin isompien saappaiden päälle ja mitä isompi saapas sen kovempi ja vaikutusvaltaisempi olisi vastustus?

Osa ehkä paljonkin ohi topicin, mutta kuitenkin.

mattski
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja mattski » 25.12.2009 20:58

Penkin kiinikkeet murenee ja pehmenee käytön mukaan. Joku järki pitää olla kuinka kauan ne kestää tätä rääkkiä.

Laita sun vanhoista vöistä toinen roikkumaan pihakoivuun viideksi vuodeksi, ja toisen pidät tallissa. Sitten vaan taljalla kiinni, ja katsot kuinka paljon kestävät. Lisäksi sivelet siihen koivuvyöhön välillä vähän öljyä ja bensaa.

Jos voissä lukee not valid after 2014, niin se tarkoittaa että 2015.1.1 et saa enää niillä ajaa, Jos niissä lukee not valid after nov 2014, niin loppuu joulukuussa lupa. Jos niissä lukee manufactured Aug 2008, niin silloin vanhenee sep. 2013. Voissä ja penkeissä on jonkin verran varattu myyntiaikaa, joten toi manufactured ei välttämättä ole valmistuspäivä.
Aika helppoa.

Jostain olen lukenut että penkin voit toimittaa valmistajalle, joka voi antaa sille kaksi lisävuotta.

Ja jos penkistä on vähän aikaa valunut jo ohi, niin ainakin minä sain tingittyä vöistä 1/60:n osan jokaisesta kuukaudesta.
Terv. Kimi

hannulehessaari
WRC
WRC

Onnittelut kaikille tammikuussa syntyneille 31.12. johdosta!

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 31.12.2009 17:03

Jos henkilö on syntynyt tammikuussa, niin yleisen ymmärryksen mukaan hänelle tulee vuodet täyteen tammikuussa. Jossainpäin kansallista autourheilijärjestöämme on kuitenkin sellainen ymmärrys vallitsevana, että tammikuussa syntyneillä tulee viisi elettyä vuotta täyteen jo tänään. Joillekin tammikuussa syntyneille tämä saattaa olla vähän yllättävä tieto, mutta eikun hauskaa syntymäpäivää vaan!

Ne tammikuussa 2005 valmistetut istuimet, joiden valmistuspäivä osuu samalle päivälle jonkun lapsen syntymän kanssa, täyttävät myöskin 5 vuotta tänään. Ja samalla tavalla tulkiten tänä vuonna ostettu auto tulee tänään vuoden ikäiseksi.

Ei juuttuminen vanhaan ja virheelliseen ymmärrykseen perustuviin käsityksiin ole mitenkään näiden aikamme Amishien (ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Amish ) yksinoikeus ja keksintö. Eihän tästä ole kuin vajaa viisisataa vuotta, kun tähtitieteilijä Nicolaus Copernicus esitti ajatuksia aurinkokeskeisestä maailmankuvasta. Katilinen kirkko papistoineen oli kuitenkin päättänyt, että heidän käsityksensä maailmasta, jossa aurinko, kuu ja tähdet kiertävät maata, on oikea. Eikä siinä auttanut sata vuottakaan eli vielä vajaa 400 vuotta sitten oli papiston kanta se, että maailma on organisoitunut maan ympärille. Silloin näet Calileo Galilei kirjoitti teoksensa "Dialogi kahdesta suuresta maailmankuvasta ” ja vaikka teoksessa päädyttiin päällisin puolin kirkon papiston kanssa samalle kannalle, ei sen sisältö jättänyt arvailunvaraa sille, mitä mieltä Galileo asiasta todellisuudessa oli. Galileo joutuikin inkvisition eteen ja hänen lisenssinsä tuomittiin kuivumaan ja mies loppuiäkseen arestiin.

Eipä silti, kyllä vieläkin on maapallolla ihmisiä, joiden maailmankuva on maakeskeinen, jos mitään kuvaa maailmasta on ylipäänsä olemassakaan. Meillä Suomessa koulusysteemi toimii siihen mittaan, että noin isoja aukkoja sivistyksessä ei taida kenelläkään olla. Kellokin tulee useimmille tutuksi isoine ja pienine viisareineen jo ennen kouluikää kotona, kuten viikonpäivät, kuukaudet ja kalenterikin. Jos nyt kuitenkin jollain on tuo puoli jäänyt Amishien ja pappisvallan aikakaudelle, niin ohessa on ihan hyvä linkki kalenterisivustolle, jossa voi vaikka uteliaisuuttaan kaikkiin tammikuun päiviin lisätä 5 vuotta ja katsoa, kuinka moni päivä on sellainen, jonka kohdalla vuodet tulevat täyteen jo edellisen vuoden puolella.

http://www.timeanddate.com/date/dateadd ... h=&ai=&as=

Linkin takaa löytyy valmiina esimerkki 1.1.2005 päiväykselle. Kannattaa kuitenkin vakuuttua asiasta ja laskea muidenkin tammikuun päivien osalta. Kun on syntymäpäivät käynyt läpi, voi laskuriin syöttää esim. kilpapenkkien valmistuspäiviä tammikuulta 2005 ja katsoa, milloin niistä laskettuna tulee tuo 5 vuotta täyteen. Jos joku on sitä mieltä, että laskurin tulisi silloin antaa tulokseksi tämä päivä eli 31.12.2009, niin kannattaa välittömästi ottaa yhteys laskurin julkaisseen firman henkilöihin, jotta ehtivät korjata viallisen laskurinsa vastaamaan "virallista tulkintaa". Varmaan muuttavat laskuriaan, jos vaan todetaan, että näin on meillä päätetty.

Hyvää alkavaa vuotta 2010 kaikille!

- hannulehessaari

mattski
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja mattski » 31.12.2009 17:51

No joo, ei sulla kyllä ole kaikki himassa :wink:

Elämä ja lainsäädäntö menee päivämäärien mukaan,autohommissa on vähän eri juttu, resoluutio on kuukausipohjaista.
Nämäkin hommat voi ymmärtää väärin jos haluaa, mutta taas järjen käyttö
sallittu. Oma järki kannattaa muuntaa normaaliin ymmärrykseen eikä saivarteluun ja sääntöjen pilkun nussimiseen väärään asentoon.

Rupee sinäkin ajattelemaan kuten normaalit ihmiset, niin elämä helpottuu.

Hyvää uutta vuotta 2010.

mattski
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja mattski » 31.12.2009 17:52

Elämä ja lainsäädäntö menee päivämäärien mukaan,autohommissa on vähän eri juttu, resoluutio on kuukausipohjaista.
sallittu. Oma järki kannattaa muuntaa normaaliin ymmärrykseen eikä saivarteluun ja sääntöjen pilkun nussimiseen väärään asentoon.

Hyvää uutta vuotta 2010.

mattski
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja mattski » 31.12.2009 17:56

Hyvää uutta vuotta 2010.

Vastaa Viestiin